2019-07-25 07:10:00
BMW 850i xDrive
BMW 850i xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 850i xDrive Coupe – GT v pravom zmysle slova

Hľadáte ideálneho spoločníka na dlhé cesty za zážitkami a peniaze nie sú problém? Toto je jedna z najlepších možností.

AMG GT (S) Coupe alebo BMW 850i xDrive Coupe? Respektíve AMG GT vs BMW 8 Coupe, alebo MB S Coupe? Vyriešme túto dilemu hneď na začiatku. I keď by parametre, veľkosti a umiestnenie v modelových portfóliách mohli naznačovať niečo iné, toto nie sú podobné autá. Pretože BMW 8 sa postavilo niekde medzi tieto dve vozidlá. Priamo im nekonkuruje. Kým S Coupé je vyslovene luxusné kupé, BMW je podstatne športovejšie. Na druhú stranu, na pretekárske chúťky GT sa nepokúša útočiť. Je medzi nimi príjemné prímerie. Nekonkurujú si priamo, i keď je jasné, že zákazníci si medzi nimi vyberať istotne budú. A možno pridajú do výberovej ponuky ešte niečo. Možno niečo od Audi, možno niečo od Jaguaru. Iní budú porovnávať aj s menami ako Aston Martin, ba dokonca Ferrari, toto je v porovnaní s nimi rozpočtová alternatíva. Podstata je navyše rovnaká, v tejto lige nie je veľa áut, a tak si ani jedno nemusí priamo konkurovať. Z toho teda jasne vyplýva, že BMW radu 8 je svojské. BMW 850i xDrive je tým najlepším z ponuky.

Zdroj: Ján Hargaš

Rad 8 je založený na základoch radu 7. Z toho vychádza niekoľko charakterových čŕt. Napríklad je to extrémne tuhé auto vďaka karbónovým i horčíkovým konštrukčným prvkom. Karbónu v konštrukcii radu 8 nájdete naozaj veľa, avšak karbónový monocoque určite nehľadajte. Kombinácia ľahkých materiálov ako karbón, horčík, hliník znižuje hmotnosť, ktorú naďalej tvorí gro produktu – oceľ. Hmotnosť auta 1,9 tony nie je malá. Jeho obdobne vybavený náprotivok od AMG je o viac než stovku kilogramov ľahší, trieda S Coupe s takmer porovnateľným motorom je zas o ďalších sto kilogramov ťažšia. AMG GT však na druhú stranu neponúkne štvoricu sedadiel, ani pohon všetkých kolies a ani priestranný kufor, keďže väčšinu z neho zaberá prevodovka. To S Coupe ponúkne, no to ponúkne tiež pneumatický podvozok a množstvo ďalšieho vybavenia, ktoré by ste u BMW ani nehľadali.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW radu 8 je teda kupé jazdným komfortom porovnateľné s bavorskou vlajkovou loďou – radom 7. Porovnateľné je ako z hľadiska konštrukčných riešení, tak úrovne bezpečnosti, použitých materiálov, kvality spracovania i technológií, ktoré nájdete na palube. Okrem iného zdieľa kompletný balík asistenčných systémov, príplatkové laserové svetlomety, adaptívny podvozok, no tiež natáčanie zadných kolies. To pomáha zlepšiť manévrovanie v nízkych rýchlostiach, no výrazne pomáha zlepšiť pocit z jazdy, pocitovo zmenšuje auto a pridáva mu na dynamike i jazdnej istote v zákrutách.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdný prejav auta je mimoriadny. Je totiž citeľne komfortné, pritom neuveriteľne obratné a isté v zákrutách i vo vysokých rýchlostiach. Vynikajúco žehlí väčšie i menšie nerovnosti, dokonca ani masívne 20 palcové disky s minimálnou bočnicou pneumatík nehrajú v neprospech komfortu. Extrémne rozbitá cesta akurát spôsobí, že ňou pôjdete opatrnejšie. Nerovnosti teda cítiť, ale auto vás rozhodne nevytrasie. V komfortnom nastavení podvozka je jazda vláčna a neuveriteľne príjemná. V športovom režime zas jazda stvrdne, dravosť sa zvýši. Stuhne i riadenie, plynový pedál reaguje doslova na myšlienky, prevodovka radí bleskovo. V zákrutách, na horizontoch, v kopcoch, na vlnách i na dierach neprestáva udivovať stabilitou, pevnosťou a vysokým pocitom presnosti. Ani na sekundu vám nedovolí pochybovať o tom, že viete čo sa s autom deje a viete, čo si môžete dovoliť. Je to esencia moderného BMW, v ničom nezaostáva, naopak nasadzuje korunu. Iste, je to veľké takmer päť metrov dlhé auto s neuveriteľne dlhou kapotou. Osobne mi výrazne pripomína rad 6, aj tou farbou, aj tvarmi palubnej dosky. Pravdou je, že jazdí lepšie. Komfortnejšie a pritom dáva pocit vyššej istoty. Je prirodzené, že vodič má pri prvých kilometroch veľký rešpekt, no keď už pár krát sedel za volantom veľkého auta od BMW so silným motorom, rýchlo stratí akékoľvek pochybnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Manévrovanie autom na malom priestore presahuje očakávania. Dlhodobo sa mi lepšie parkuje s veľkými autami než s malými, no ako ľahko sa pracuje s veľkými autami schopnými natočiť zadné kolesá, to sa len ťažko opisuje. Prirovnanie k autu o triedu menšiemu nemusí byť dostatočné. Lebo čo je vlastne auto o triedu menšie? Z parkovacieho miesta to vychádza ako napríklad BMW radu 3. A to je podstatne menšie vozidlo. Podobné je to pri zákrutách. Človek si na to musí najprv zvyknúť. Prirodzene očakávate, že to „veľké auto“ ktoré jazdíte potrebuje na prejazd ostrou zákrutou nejaký čas, no ono aj vďaka priamemu riadeniu vlezie do zákruty s neuveriteľnou ochotou a bez známky akýchkoľvek problémov. To platí aj o brzdení. 

Zdroj: Ján Hargaš

Keď je navyše vozidlo vybavené aktívnymi stabilizátormi, v zákrutách sa v podstate nenakláňa a v spolupráci s aktívnym diferenciálom a ďalšími prvkami vás vtláča do zákrut ako gravitácia do čiernej diery. Pri športovom jazdení máte fenomén, ktorý svojou komunikatívnosťou a presvedčivou istotou i priateľskosťou predbieha i to spomínané AMG. Toto autá vám skrátka nešepká do úška – pri prvej chybe ťa zabijem. Toto vám šepká nežným sexi hláskom: pri prvej chybe ani nezistíš, že chybu urobíš, tak ťa mám rado. Na druhú ťa už upozorním a o tretej už budeš vedieť, ale iba tak, aby sa ti nič nestalo a poučil si sa. No a potom zrýchľujete, zlepšujete sa, rozumiete si, stávate sa lepšie zohranými. Potom sa vaše prejazdové rýchlosti dostanú tam, kam je v iných autách len hriech pomyslieť. No a vtedy môžete začať vypínať stabilizáciu a auto vám dovolí prechádzať zákruty aj s nežným pretáčavým šmykom.

Zdroj: Ján Hargaš

Potom je tu motor. Spomenul som už, že je to biturbo V8?

Akoby to bola samozrejmosť. No pri rade 8 si ani nič iné neviem predstaviť. Bez urážky k radovému šesťvalcu s označením 840d, ale nafťák do tohto kupé nepatrí. To už radšej elektromotory. 840i je lepšia voľba, no k radu 8 sa najlepšie hodí V8. 

V8 má 530 koní a 750 Nm. Je to záprah, ktorý zobudí aj mŕtveho. Veď z 0 na 100 km/h zrýchli za superšportových 3,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Myslíte si, že toto je vrchol, strop? Nuž je to blízko, ale treba vedieť, že M5 zvládne všetko lepšie a viac. Meral som aj pružné zrýchlenie zo 60 na 160 km/h. Toto auto zvládlo daný šprint za 7,89 sekundy. M5 dokázalo to isté o takmer dve sekundy rýchlejšie. Mimochodom, M5 je tak dobré, že mu v tejto disciplíne nestačí ani AMG GT 63S 4Matic+. M5 je takmer o sekundu rýchlejšie. Rozdiel medzi 63S 4Matic+ a 850i xDrive je teda takmer presne sekunda. To nie je zlé, keď si uvedomíte, že AMG má o rovných 100 koní viac. Mimochodom, tu sa mi podarilo testovať aj zrýchlenie zo 60 na 100 km/h – za 3,85 sekundy. Z 80 na 120 km/h ide o 3,61 sekundy. V oboch prípadoch fenomenálne časy, obzvlášť, keď spomeniem, že tak ako vždy, aj teraz išlo o meranie vrátane odozvy v štandardnom režime. Zhruba sekundu trvá, kým auto zareaguje, prevodovka podradí a turbá vtlačia do valcov všetok potrebný vzduch.

Zdroj: Ján Hargaš

8-čka môže AMG-čku závidieť zvukový prejav. Teda, môže ho závidieť M5-tke. Aspoň táto testovaná verzia vo farbe Sunset Orange má zvuk presne pasujúci ku charakteru auta – je to športové GT, žiaden superšportový šialenec. Utlmený a predsa silný a výrazný, no nie dravý, divoký. Taký je jej zvukový prejav. Druhá 850-tka, ktorá je aktuálne vo flotile testovacích áut má podstatne divokejší zvuk. Zdá sa, že ide o doplnkový M-balík zahŕňajúci karbónove vonkajšie časti. I keď sa mi vyspelý zvuk osemvalca tejto verzie páči, sú chvíle, keď človek ocení ovládateľnú klapku – nech všetci vedia čo máte.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér – BMW a krištále

Crafted Clarity – tak sa volá aplikácia detailov, ktoré BMW navrhlo v spolupráci s majstrom krištálov – s firmou Swarovski. Ide o niekoľko úprav, z ktorých najviditeľnejšia je krištálová radiaca páka. Je to krásny detail, ktorý si vyžaduje komplikované konštrukčné zmeny pri inštalácii do vozidla. Pre zákazníka pochopiteľne neprináša praktické zlepšenie, prináša ale niečo na čo sa naozaj dobre pozerá a niečo čo zvyšuje pocit kvality, luxusu a prestíže. Tieto detaily možno nájsť aj na otočnom ovládači infotainmentu i na tlačidlách pod radiacou pákou. K nim mám ale výhrady. Aj keď vidieť, že vyzerajú výborne, práca s nimi je náročnejšia. Vyžadujú výraznú silu pri stlačení, nemajú žiadnu odozvu po úspešnom stlačení, a tak sa stáva, že voľbu treba opakovať. V Z4, ktorú som mal po tejto 850i boli rovnaké tlačidlá avšak bez tejto krištáľovej aplikácie. Práca s tlačidlami bola síce lepšia, no aj tu platí, že na doske sú zaliate všetky tlačidlá do jedného celku. Problémy to robí aj bez sklíčka, obávam sa funkčnosti v budúcnosti. Nie je to problém, ktorý by vás mal odradiť od kúpy automobilu, no zakúpenie tejto priehľadnej lesknúcej sa vecičky by som asi zvážil.

Zdroj: Ján Hargaš

Palubná doska mi najmä vzhľadom stredového panela a panela pred spolujazdcom mierne pripomína rad 6. Bez ohľadu na to, pozitívne hodnotím veľkosť centrálneho displeja i jeho svetelnosť. Výborné je, že nevytŕča tak veľmi ako iné, a síce sa dá ovládať dotykmi, naďalej funguje populárne otočné koliesko na stredovom tuneli.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je vynikajúci. Bol kľúčový od začiatku vývoja vozidla, takže sa nemožno čudovať mimoriadne nízkemu, športovému a pritom enormne pohodlnému sedeniu za volantom i vedľa neho. Všetko je na dosah ruky, vodič vidí, no cíti sa bezpečne. Vzadu o pohodlí nemožno hovoriť. Je to predsa len kupé vyznávajúce koncepciu 2+2. Dieťa v detské sedačke sa pri troche obmedzenia jedného z predných cestujúcich odvezie bezpečne a pohodlne. Fajn je elektronické posúvanie sedadla v prípade vystupovania i nastupovania. Nemusíte sa báť pritlačenia končatín. Aspoň u nás sa to nestalo ani v prípade usadenia dieťaťa. Poteší naozaj rozmerný kufor.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW radu 8 síce vychádza z platformy radu 7, no cieľ konštruktérov odlíšiť výrazne tieto autá sa dozaista podaril. Toto je kupé aké si zaslúži označenie BMW radu 8. Niekomu sa môže zdať dizajn zadnej časti až príliš výrazný, no pre mňa je to i výrazná maska a celá prikrčená dynamická silueta jedným z najvýznamnejších dôvodov prečo dizajn funguje a prečo len tak nezostarne. Enormne dlhá kapota, kabína posadená čo najbližšie k zadným kolesám.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to krásne kupé s reminiscenciou starších áut nielen bavorskej značky. Pri pohľade naň, po skúsenosti s ním, sa mi chce písať o leopardovi. Našľapuje jemne, ticho, v porovnaní s ostatnými veľkými mačkami je takmer neviditeľný, málokto si ho pri spomienke na africkú savanu predstaví ako prvého, a predsa je to jeden z najúspešnejších lovcov s fenomenálnymi zmyslami, veľkými zubami a neuveriteľnou obratnosťou. Z môjho pohľadu je na vrchole svojho segmentu. Nie je to nadopovaný šialenec, no predsa má veľký osemvalec Podkapotou a rafinovaný pohon všetkých kolies. Ponúkne štýl, luxus a vynikajúce jazdné vlastnosti. Je to fantastický spoločník na dlhé trasy. Je to automobil, ktorý by mal svojmu majiteľovi dekády pripomínať čo bolo dobré na spaľovacích motoroch.

Zdroj: Ján Hargaš

Úprimne? Nepotrebujem označenie M8. To už sa bude hnať niekam, kam vôbec nemusí. Toto je GT, ktoré sa v spoločnosti mien ako Aston Martin, Bentley, či Porsche a ďalších nehanbí, skôr sa môže nenápadne uškŕňať. Lebo stojí sotva polovicu, no na ceste s nimi drží krok. 9,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 850i xDrive
Počet valcov/ventilov na valec: 8/4
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.): 390/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1800-4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,0-10,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4891/1902/1345
Rázvor náprav (mm): 2822
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1956
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 245/35 R20
  275/30 R20
Cena modelu od: 96 900 €
Cena špecifikácie od: 124 750 €
 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku