16.08.2019

FOTO: BMW 330e prichádza. XtraBoost = krátko až 292 koní. Viac km na elektrinu

S novým BMW 330e sedan Bavori dokazujú, že plug-in hybrid predsa môže mať zmysel. A môže byť aj veľmi zábavný, pritom REÁLNE ekologický.

V novom modeli BMW 330e Sedan pracuje ostatná generácia pohonu BMW eDrive Technology, ktorá využíva 4-valcový benzínový motor. Systém XtraBoost, prvý raz štandardne integrovaný do modelu značky BMW, dočasne zvyšuje výkon plug-in hybridného pohonu na 215 kW (292 k) tým, že krátkodobo pridá ďalších 30 kW (41 k). Okrem lepších a spontánnejších reakcií motora sa medzigeneračne o 50 percent zvýšil aj elektrický dojazd modelu BMW 330e Sedan. Bez vypúšťania lokálnych emisií sa tak teraz dostane do vzdialenosti 66 kilometrov. Spotreba paliva a emisie sa oproti predchodcovi znížili o približne 10 percent na 1,9 — 1,6 l/100 km a 43 — 37 g/km (údaje stanovené normou WLTP, avšak spätne prerátané do NEDC).

Elektrifikácia pohonu sa okrem úspory paliva zamerala aj na poskytnutie čo najväčšej radosti z jazdy. Plug-in hybridný systém pozostáva z 2-litrového 4-valcového benzínového motora s technológiou BMW TwinPower Turbo Technology s výkonom 135 kW (184 k), ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 83 kW (113 k). Systémový krútiaci moment dosahuje maximálnu hodnotu 420 Nm.

Premiéra v novom BMW 330e Sedan: XtraBoost pre maximálny výkon

Prelomový prvok nového modelu BMW 330e Sedan predstavuje štandardne dodávaný systém XtraBoost, ktorý posúva dynamiku vozidla na úplne novú úroveň. Aktivuje sa jednoducho a rýchlo, prepnutím ovládača jazdných zážitkov do polohy SPORT. V tomto prípade dostane celkový výkon 185 kW (252 k) pri dynamickej jazde dočasnú extra podporu od systému XtraBoost v podobe 30 kW (40 k) uloženú vo vysokonapäťových batériách, ktorá je k dispozícii na 10 sekúnd. Jazdné vlastnosti a prejavy pohonnej jednotky tak spĺňajú všetky typické dynamické jazdné vlastnosti modelu BMW radu 3 Sedan. Prvý raz sa stalo, že hybridný model značky BMW dostal krivku ovládania plynu, ktorá ponúka maximálne športové reakcie a precíznosť spolu so špeciálnym programom radenia 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic doplneným o možnosť brzdenia podraďovaním.

Dodatočný systém XtraBoost zaručuje intenzívnejší zážitok zo zrýchľovania ako konvenčný motor s porovnateľným výkonom. Napríklad, ak vodič pri rýchlosti od 20 km/h náhle stlačí plynový pedál, nové BMW 330e Sedan zrýchli približne dvojnásobne intenzívnejšie ako vozidlo poháňané iba spaľovacím motorom. Za tri sekundy tak naberie náskok porovnateľný s dĺžkou vozidla. Systém XtraBoost možno používať už od minimálnej úrovne nabitia vysokonapäťových batérií. Je dostupný aj pri plnom zošliapnutí plynového pedála a v momentoch, keď je volič automatickej prevodovky v pozícii M/S. Výsledkom je, že nové BMW 330e Sedan zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahuje hodnotu 230 km/h. Jazdný zážitok dopĺňa pre tento model špecifická zvuková kulisa, pričom zvuk preniká aj do interiéru vozidla. Nové BMW 330e Sedan tak spája jasné športové a dynamické zameranie s osvedčenými vlastnosťami plug-in hybridného modelu.

Čisto elektrická jazda až do rýchlosti 140 km/h

V režime HYBRID dosahuje nový model BMW 330e Sedan čisto na elektrický pohon rýchlosť až 110 km/h, čo je o 30 km/h viac, ako dokázal jeho predchodca. V režime ELECTRIC môže bez vypúšťania lokálnych emisií jazdiť až do rýchlosti 140 km/h. Predtým to bolo maximálne 120 km/h. Súčasťou špeciálnej výbavy pre hybridný pohon modelu BMW 330e je aj výstražné zvukové znamenie pre chodcov. Pri jazde na elektrickú energiu začne vonkajší reproduktor vydávať pre BMW špecificky vytvorený zvuk, ktorý okolie upozorní na prítomnosť vozidla. Zároveň sa však neznižuje akustický komfort posádky.

Pre šetrenie priestoru tvorí elektromotor nového modelu BMW 330e Sedan súčasť 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic. Vzhľadom na premyslenú konštrukciu je hybridná prevodovka oproti prevodovke pre konvenčne poháňané modely nového BMW radu 3 Sedan dlhšia iba o 15 milimetrov. Pohonná jednotka je mimoriadne účinná, pretože využíva rekuperáciu brzdnej energie a elektromotor zároveň plní aj funkciu generátora. Elektrická energia dodaná do vysokonapäťovej batérie prostredníctvom rekuperácie či z elektrickej siete slúži aj na napájanie 12-voltovej elektrickej inštalácie vozidla. Tým pádom už netreba generátor napájaný spaľovacím motorom, čo zvyšuje celkovú účinnosť pohonu.

Vysoký dojazd a účinnosť prinášajú daňové úľavy

Lítiovo-iónové batérie modelu BMW 330e Sedan s celkovou kapacitou 12,0 kWh poskytujú dojazd do vzdialenosti 59 — 66 kilometrov*, čo je o 50 percent viac než dokázal predchodca. Druhá generácia plug-in hybridného športového sedanu sa navyše vyznačuje znížením spotreby paliva a emisií o viac ako 15 percent. V číslach to znamená spotrebu 1,9 — 1,6 l/100 km* a 43 — 37 g CO2/km*. S nízkymi emisiami CO2 a s dlhým dojazdom na elektrinu tak nové BMW 330e Sedan v Nemecku spĺňa všetky požiadavky na zníženú daň na služobné vozidlá. V tomto prípade sa na výpočet daňového základu pre súkromné používanie vozidla berie iba polovica cenníkovej ceny.

Vysokonapäťové batérie sa v modeli BMW 330e Sedan nachádzajú pod zadnými sedadlami, palivová nádrž nad zadnou nápravou. To znamená, že batožinový priestor plug-in hybridného modelu zostal takmer bezo zmien. Batožinový priestor s objemom 375 dm3 sa dá navyše ešte zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40.

Pre verziu s plug-in hybridným pohonom je k dispozícii v podstate kompletný zoznam doplnkov a príslušenstva vytvorený pre nové BMW radu 3 Sedan. Alternatívu k základnej verzii modelu BMW 330e tvoria verzie Advantage, Sport Line, Luxury Line a M Sport. Pod kapotou sa tak, okrem iných prvkov, môžu nachádzať aj adaptívne M odpruženie vrátane variabilného športového riadenia a brzdový systém M sport. Od novembra 2019 bude nový model BMW 330e Sedan k dispozícii aj s elektronicky vysúvacím ťažným zariadením. Plug-in hybridný model potom utiahne príves s maximálnou hmotnosťou 750 kilogramov.

Nezávislé vykurovanie a klimatizovanie štandardom

Nové BMW 330e Sedan štandardne obsahuje automatickú diaľkovú a nezávislú úpravu teploty v interiéri pred naštartovaním. Vysokonapäťové batérie v tomto prípade slúžia aj na pohon nezávislého vykurovania či klimatizácie. Pri nízkych teplotách sa interiér môže nezávisle vykurovať aj konvenčným spôsobom. A to aj pri nízkej kapacite akumulátora.

Spolu s príchodom nového modelu BMW 330e Sedan na trh sa predstavia aj nové digitálne služby. Po zvolení verejnej nabíjacej stanice poskytne navigačný systém vodičovi zoznam blízkych hotelov, reštaurácií, kaviarní, turistických atrakcií a kultúrnych inštitúcií. Vodič si cez displej vozidla a s pomocou operačného systému skontroluje aj dostupnosť najbližších nabíjacích staníc. Vodič tak dostane informáciu s očakávanou dostupnosťou verejných nabíjacích staníc v čase jeho príchodu. Okrem toho časom pribudne aj možnosť krátkodobej rezervácie nabíjacej stanice.

Technológia plug-in hybridného pohonu predstavená v novom športovom sedane bude od leta 2020 k dispozícii aj pre novú kombi verziu modelu BMW 330e Touring. Záujemcovia o kombi verziu Touring od značky BMW tak prvý raz dostanú možnosť zvoliť si vozidlo s plug-in hybridným pohonom. Táto nová ponuka dáva značke BMW ďalšie možnosti na rozšírenie modelovej ofenzívy s vozidlami s elektrifikovaným pohonom.

    Pripravené na budúcnosť: BMW eDrive Zones zabezpečuje jazdenie bez emisií v nízko emisných zónach

    Nové BMW 330e Sedan je pripravené vyťažiť z nízko emisných zón, ktoré mestá vytvárajú pre jazdu bez emisií. Pri vstupe do takejto zóny sa vozidlo s funkciou BMW eDrive Zones (funkcia BMW eDrive Zone bude súčasťou štandardnej výbavy plug-in hybridných vozidiel značky BMW od roku 2020 a bude sa dať spätne doplniť do výbavy) automaticky prepne do čisto elektrického režimu. To znamená zaručené optimálne využitie potenciálu plug-in hybridných vozidiel bez toho, aby vodič musel čokoľvek urobiť. Vozidlo tak (podľa špecifík miestnych predpisov) získava rovnaké podmienky ako čisto elektrické vozidlo. Vďaka tejto novinke sa výrazne zvýši potenciál príspevku plug-in hybridných vozidiel k redukcii emisií. Zvýšenie pomeru elektrického dojazdu tak pomôže znížiť spotrebu a tým aj prevádzkové náklady užívateľa. Platí to predovšetkým pre mestskú premávku, kde sa elektrický pohon ukazuje ako účinnejší než benzínový alebo naftový motor.

    Nový model BMW 330e Sedan má nižšiu celkovú uhlíkovú stopu CO2.

    Reálny environmentálny dopad plug-in hybridných vozidiel vytváral priestor na diskusiu najmä v krajinách s nízkym podielom zelenej energie vo verejne dostupnej elektrickej sieti. Spoločnosť BMW Group získala pre nový model BMW 330e Sedan CO2 certifikáciu pre celý životný cyklus vozidla. Od získavania surovín, cez dodávateľskú sieť, výrobu a užívanie až po recykláciu.

    To znamená, že celková uhlíková stopa CO2 nového modelu BMW 330e Sedan (pokiaľ počas doby životnosti čerpá energiu s priemernou európskou CO2) je o 20 percent nižšia než v prípade nového modelu BMW 330i. Pri nabíjaní vozidla elektrinou vyrobenou z obnoviteľných zdrojov klesne uhlíková stopa CO2 až o 60 percent.

Komentáre k článku