08.08.2019

TEST: Škoda Kodiaq RS – silný medveď v plnej výbave s tvrdším podvozkom

Najväčšia frajerina od Škodovky udivuje okolie dizajnom, hlučným výfukom a aj cenou.

Kým o Superbe vo verzii RS sa dlho špekulovalo, no k činom nikdy neprišlo, tlak zákazníkov prinútil Škodu stvoriť športový variant najväčšieho SUV značky. Silný ako medveď v tomto prípade platí do bodky. No "ako medveď" možno konštatovať aj o cene. 

„Parádne to je... Koľko to koštuje?“

„53-tisíc.“

„Čoho?“

„Eur.“

„Kristapána.“

Možno keby korún, znelo by to lepšie. Uznávam, tento letmý fanúšik kriviek auta a jeho praktickosti vyjadruje údiv zakaždým, keď za ním prídem s testovacím autom. Výnimku tvoria azda len modely Dacie. Konštatovanie je to úprimne, no veľmi presné. Ceny nových áut rastú a vzbudzujú údiv čoraz viac. Najmä u tých, ktorí si auto chcú kúpiť do osobného vlastníctva, takpovediac na celý život. V skutočnosti je 50-tisíc eur za nové auto dnes celkom bežná suma, ktorá svieti na zmluve k úveru, či lízingu na auto kupované do firmy. Keď sa dobre pozriete na vozový park na našich cestách, jasne vidieť, že je to len obyčajný priemer. Aj keď pre jednotlivca mnohokrát nedosiahnuteľný strop. 

Záleží teda na uhle pohľadu. Nedalo mi však tento parameter nespomenúť, práve cena vzbudzovala ešte väčšie emócie ako dynamika, dizajn, praktické riešenia, či čarovný výfuk.

Pozrime sa na cenovku ešte z hľadiska konkurencie. Tá nie je veľká. Silný naftový motor, automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, to je kombinácia, ktorú nájdete najmä u prémiových áut. Kategória "Wannabeprémia" do ktorej Škoda istotne patrí je na takéto motorizácie skúpejšia (áno, práve som si túto kategóriu vymyslel – oficiálne ide o kategóriu takmer prémiových áut, ktorú zas v podstate vymyslel Peugeot). Naftový motor s výkonom aký ponúka Kodiaq RS však u žiadneho konkurenčného automobilu nenájdete. Jedinou výnimkou je model materskej značky Volkswagen Tiguan a Tiguan Allspace. Ten dokonca štartuje na nižšej cenovke – o približne dvetisíc eur je lacnejší Allspace, o ďalšie dve tisícky klasický Tiguan. Keď však Allspace vybavíte výbavou Kodiaqa, rýchlo ho predbehne (vrátane dizajnového balíka R-Line). Keď porovnateľnou výbavou vybavíte Tiguan, cenu Kodiaqa dorovná. Kým ale Allspace a Kodiaq môžu byť sedemmiestne, kratší Tiguan má len 5 miest.

Sedemmiestnosť, alebo pohon všetkých kolies chýba všetkým ďalším konkurentom – napríklad Peugeot 5008 ponúkne silný naftový motor s výborným automatom a sedemmiestne usporiadanie, nemá však pohon všetkých kolies a jeho silný nafťák je o viac než 60 koní slabší – i keď deficit zmenšuje výborný osemstupňový automat, rozdiel je to značný.

Do balíka výkonných SUV ale rozhodne treba zarátať Toyotu RAV4. Tá síce nemá silný naftový motor, avšak jej hybridná verzia s pohonom všetkých kolies je neuveriteľne výkonná a pružná. Ponúkne porovnateľnú dynamiku, ale nižšiu maximálnu rýchlosť (obmedzenú na 180 km/h). Nemá 7 miest a nemá ani vyslovene športovú verziu. Na druhú stranu má skutočne agresívny športový dizajn, má nižšiu spotrebu, má nálepku ekologickosti a paradoxne má väčší, zvučnejší (atmosférický) benzínový štvorvalec, ktorý nepotrebuje sound master „třitisíce“, aby očaril zvukom.

Iba slepý by však nevidel, že Kodiaq je krajšie auto. Áno, vnímanie krásy je obvykle subjektívne, ale estetika nie. Tá má svoje pravidlá a 9 z 10 estétov by za estetickejší zvolil Kodiaq. Ten desiaty by tvrdil, že RAV4 je nadčasové umenie a to je viac než krásno čistých oblo-ostrých línií a český historický odkaz vmiešaný do auta s cudzokrajným menom Kodiaq.

Ja viem, pre pravoverných motoristických fanúšikov je porovnávanie dizajnu modelov SUV ako porovnávanie škatúľ od mlieka. Jedna je červená, druhá modrá, tretia zelená. Jedna má uzáver, druhá nie. Všetky sú stále len škatule a obsah majú zväčša rovnaký.

Kodiaq RS v pretekárskej modrej so športovým dizajnom vychádzajúcim z verzie Sportline je mimoriadne vzhľadné auto medzi modelmi SUV. Dvadsaťpalcové disky, LED svetlá, čierna mriežka chladiča a drobnosti podčiarkujúce výnimočnosť auta. Aj vnútri je odlišnosť od bežných modelov zrejmá. Najlepšie vyzerajú športové sedadlá kombinujúce kožu s Alcantarou. Všimnúť si môžete i plastové komponenty v štýle „karbón“, čierny strop, športový kožený volant s kontrastným červeným prešívaním, či pedále kombinujúce plast s oceľou. Korunku tomu dodávajú znaky RS na volante, na radiacej páke, na lištách, či na štartovacej obrazovke infotainmentu a taktiež červené „značkové“ podsvietenie digitálnych budíkov.

Testovaný Kodiaq RS bol päťmiestny s veľkým vyše 700 litrovým kufrom rozdeleným na dve časti. Podlaha bola rozdelená na ďalšie dve časti, plus veľké odkladacie priestory po stranách, plus vešiačiky... Na rozdiel od štandardných verzií má ale biturbo Kodiaq batériu pod podlahou v kufri, takže istotne pár litrov z celkového objemu uberá. Takémuto riešeniu nie som príliš naklonený. Iste nie som jediný, komu sa v kufri rozlial napríklad jogurt, prací prostriedok, či tekuté mydlo, aviváž, alebo čistiaci prostriedok do kuchyne. Obzvlášť pri prudšom zaobchádzaní s autom je riziko veľké. Praktickosť ale ani batožinovému priestoru nechýba. Keď sklopíte zadné operadlá, získate takmer dokonalú rovinu. Zadné sedadlá sa dajú navyše posúvať. Síce neviem načo je takáto fičúra v tak veľkom (iba) päťmiestnom aute, niekto iný to môže oceniť.

Z môjho pohľadu je dôležitejšie, že sa zadné operadlá dajú polohovať. Navyše si Škoda vymyslela šikovné „parohy“ na zadných hlavových opierkach. Tie pomôžu na dlhých cestách dospelým pasažierom. Podoprú krk, takže vás po prespanej ceste nebude bolieť.

Kodiaq je teda jedným z mála áut, v ktorých by som pri dlhej ceste chcel sedieť vzadu. Jednak mám kopu miesta v každom smere, jednak mám slnečné roletky a zatmavené okná, mám tiež klimatizačnú zónu pre zadné sedadlá, polohovateľné operadlá, dobre tvarované sedadlá, no najmä parohy pre krk.

Vo výsledku mi je lepšie ako tým vpredu. Dôvodom sú aj tie pekné športové sedadlá s pevnou hlavovou opierkou. Mnohým postavám vyhovejú, tým vyšším, či náročnejším nie. Sedí sa v nich dobre, no keď chcem pohodlne dosiahnuť na volant, pohodlne sedieť s kolenami ďalej od prístrojovej dosky a stredového tunela, chcem dobrý sklon operadla, adekvátnu geometriu sedenia, hlavu mám príliš ďaleko od pevnej opierky. To však v Kodiaqu platí aj so štandardnými sedadlami. Vadí mi to obzvlášť pri dlhých cestách.

My so sedavými zamestnaniami máme v háji nielen kríže, ale aj krčnú chrbticu. Môžem si ju neustále precvičovať, ale únava príde tak, či onak. V tomto je lepší nielen Tiguan, ale aj RAV4. Zabúdať netreba ani na vŕzganie plastov. Vŕzgajú nielen madlá dverí pri silnejšom stisku, či pri zatváraní a otváraní dverí, vŕzgajú aj komponenty palubnej dosky. Najzreteľnejšie je to práve na tých kúskoch s karbónovou úpravou. Napríklad vrchný priečinok pred spolujazdcom vrzgoce už na dotyk, otváranie a zatváranie je uvŕzgané ešte viac.

Problémom Kodiaqu RS je tiež tvrdšie nastavenie podvozku v spolupráci s veľkými 20-palcovými diskami. Prechod cez priečnu nerovnosť prinúti zavŕzgať celú palubnú dosku. Takže áno, Kodiaq vŕzga. Otázka je, či to vadí? Priplatíte si dvadsať, tridsať tisíc za Audi, aby takto veľké auto nevŕzgalo? Alebo si kúpite niečo iné len preto, že Kodiaq vŕzga plastami? Nuž vrzgoty sa v tejto cenovej a veľkostnej kategórii objavujú v súčasnosti veľmi často. Dokonca aj u prémie s rádovo vyššou cenou. Najmenej vŕzgotu nájdete v súčasnosti asi u Japoncov. Veľký konkurent Kodiaqu – Tarraco vŕzga podstatne menej. Tento motor ale nemá.

Stručne povedané – vŕzganie plastov je bežnou chorobou dnešných áut a nie je to dôvod prečo by ste mali auto vylúčiť zo svojho rebríčka. Ak budete pristupovať takto prísne ku všetkým, chybu nájdete všade a nakoniec nekúpite nič. V aute za 53-tisíc to ale príjemné nie je. Obzvlášť, keď výrobca dobre vie, že tieto veci zákazníci nemajú radi.

Z užívateľského hľadiska na zas na druhú stranu tešia napríklad asistenčné systémy, či dobre svietiace svetlomety. Rovnako ma teší výsuvná ochrana hrán dverí. Test Kodiaqu prebiehal po prvých jazdách s novým Superbom a poviem vám, jeho prediktívny tempomat mi chýbal. Aj keď je súčasná verzia adaptívneho tempomatu veľmi tvárna a priateľsky ladená, schopnosti, ktoré má Superb patria do kategórie reálne funkčných a príjemných. Ani na adaptívny tempomat sa nemôžete spoliehať stopercentne – a to píšem len preto, aby ste na to nezabudli. Jazda s ním môže byť veľmi fajn obzvlášť ak si uvedomíte, že je to len pomocník a prestane vás baviť skúšať, čo dokáže-nedokáže, ale skúsite sa naučiť s ním pracovať pre vlastnú pohodu i plynulosť jazdy. Tento tempomat bez problémov rešpektuje pridávanie plynu aj s nastavenou rýchlosťou, po brzdení sa viete k pôvodnej rýchlosti bleskovo vrátiť, a tak sa s ním dá pracovať aj na okresných cestách. Ešte keby sa občas nesnažil vytrhnúť volant z rúk – asistent jazdy v pruhoch – bolo by to veľmi fajn. Fajn ale je, že si môžete vypnúť tých asistentov, ktorých nepotrebujete a pri ďalšej jazde zostanú vypnutí. Toto Tarraco ani Tiguan nezvládnu.

Poďme k jazde a výkonom.

Nikto so zdravým úsudkom od Kodiaqa RS neočakáva brutálne rýchle prejazdy zákrut. Stačí sa pozrieť na jeho vonkajšie tvary, výšku, ale i hmotnosť. Napriek tomu jazdí veľmi dobre – na SUV. Progresívne riadenie, no najmä komunikatívny podvozok ponúkajú priehrštie informácií o tom, čo sa deje pod kolesami a s autom ako takým. Stačí prejsť jednou zákrutou a hneď viete ako Kodiaq komunikuje a ako sa správa, aj jeho limity nájdete celkom rýchlo. Vďaka vysokému výkonu motora a športovejšie ladenej prevodovke je reakčný čas na stlačenie akcelerátora kratší ako u nového Superba (s benzínovým TSI mimochodom).

Výsledkom sú plynulejšie prejazdy zákrut i bez špeciálnych techník a rýchlejšie reakcie i rýchlejší výjazd zo zákruty. Auto na stlačenie plynu po brzdení zareaguje aj v štandardnom režime rýchlejšie, silný biturbo motor má neustále k dispozícii dostatok síl, aby ste mohli koštovať schopnosti pohonu všetkých kolies. Iste, auto má väčšinu hmotnosti na nose, vyššiu svetlosť, takže sa snaží v zákrute pokračovať rovno. Kolesá majú čo robiť, aby si udržali trakciu, no pripojenie zadnej nápravy a XDS+ to do veľkej miery eliminujú. Síce sa nesnažia robiť z auta pretáčavú potvoru, tlačia Medveďa do zákruty s veľkým odhodlaním. Vo finále tak zo zákruty vyliezate s pišťaním gúm, no šťastní a vždy viete prípadnú nepríjemnosť ľahko odvrátiť – napríklad uvoľnením tlaku na plynový pedál. Pokiaľ nejdete po ľade, auto sa hneď vrátiť do svojho pruhu.

Biturbo do každého Kodiaqa!

Toto ma najviac mrzí. A síce, že silný biturbo naftový motor nemôžete kúpiť napríklad s výbavou Laurin a Klement. Nemusíte predsa túžiť po športovom fílingu, silný motor vám môže štimovať len ako komfortný prvok. Práve k Laurinovi a Klementovi by sa biturbo hodilo, hádam rovnako ako k RS. Stačila by troška ekvilibristiky s nastavením motora, podvozka a prevodovky – to ide Škode vždy výborne – a máte tu stroj, ktorý pobije veľkú časť konkurencie. A tu som si asi rovno aj odpovedal – veď konkurenciou je aj koncernový Tiguan a Tiguan Allspace...

Vážne, taký pôžitok z jazdy s Kodiaqom som doteraz ešte nemal. Neposkytne ho ani TSI a ani TDI s výkonom 140 kW. S týmto motorom sa Kodiaq správa ako k jeho silnému menu prislúcha – ako silný medveď. Biturbo s výkonom 176 kW a s krútiacim momentom 500 Nm by malo byť stredom ponuky, nie vrcholom.

Sila nech ťa sprevádza!

Kodiaq RS má vždy naporúdzi dostatok síl (nie prebytok) aby vyriešil všetky situácie. Nepotrebuje zázračnú ruku prevodovky, nemusíte ručne podraďovať len preto, aby ste spoza predbiehaného vystrelili s dostatočným odhodlaním. Napríklad na diaľnici pri rýchlosti 140 km/h zrýchli na 160 km/h za pár sekúnd bez podradenia. To je pri dnešnej hustote premávky a rýchlostiach na diaľniciach ozaj komfortné. Posádka ani nemusí vedieť, že porušujete predpisy, nemusíte nútiť prevodovku kmásať autom, len aby ste pomalšieho predbehli dostatočne rýchlo, aby vás pánko s trojcípym Medveďom nezožral zaživa. Bláznov na diaľniciach je dnes naozaj veľa a Kodiaq RS je veľmi príjemný protijed. A z tohto ohľadu je to tiež veľmi dostupný protijed.

Keď už som pri dostupnosti. Priemerná spotreba bola počas testu 7,3 litra nafty na 100 km. Verte-neverte, ani chvíľu som nebol brzdou premávky, predbiehal som podľa potreby, miestami som si pár zákrut strihol s vyšším odhodlaním. Ako obvykle som uprednostňoval plynulosť pred ostrosťou. Nepatrím k tým, ktorí sa snažia desiť okolie prudkými manévrami, i keď rýchlosť mám rád. Priemerná spotreba reflektuje nájazd pozostávajúci z 50% z diaľničných kilometrov, 40% kilometrov bolo po okreskách a 10% tvorili jazdy relatívne prázdnym prázdninovým mestom.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h v režime Normal bez prípravy a s dodatočným zaťažením cca 100 kg, prebehlo za 5,4 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,09 sekundy. Veľmi pekné časy a bezpečne najlepšie v rámci ponuky Kodiaqu.

Najväčším benefitom tejto motorizácie je sila a pružnosť vo vysokých rýchlostiach – najmä na tých diaľniciach. Tam ale niekomu – napríklad mne – začne liezť na nervy zvuk reproduktora vo výfuku i tvrdší podvozok. Prvé sa dá vyriešiť jedine jazdou v eko režime – tam stratí motor všetky svoje vyššie uvedené benefity s výnimkou spotreby. Druhé sa dá vyriešiť nastavemním režimu individual. Adaptívne tlmiče odvádzajú vynikajúcu prácu. Osobne by som ale v komforte, či v upravenom režime individual rád začínal. Režim normal je dosť tvrdý, šport je len na kvalitné povrchy. Nehovoriac o tom, že v športe je hluk repráku veľmi zreteľný. Sprvu som prikreslovanie zvuku považoval za zábavnú a celkom realistickú fičúru, neskôr ma to prestalo baviť a prišiel mierny pocit trápna. Zvuk to nie je tak od veci ako v Octavii RS, no je to zmes veľkoobjemového naftového štvorvalca s benzínovým osemvalcom bez tlmiča výfuku. Ani jedno, ani druhé to nie je. Ale hej, znie to zaujímavejšie ako chrapot naftového dvojlitra. A hlavne počuť to aj von. Nie je to o reproduktoroch v kabíne. Reproduktor je vonku. Najmä v obytných zónach vzbudzuje takto obdarená Škoda Kodiaq veľa pozornosti. Ako píšem, najprv fajn, neskôr mi stačilo.

Kodiaq RS je podľa mňa veľmi pekné auto. Naplno využíva dizajnové zámery automobilky a spomedzi všetkých spomenutých áut vyzerá najvyváženejšie a čisto subjektívne aj nakrajšie. Je to veľké teľa, ale nezdá sa byť až tak veľké. Je to praktické, priestranné vozidlo. Má silný a pritom adekvátne úsporný motor, ktorý ponúka najmä vynikajúce schopnosti na diaľnici a pri dlhých cestách. Ponúka autu dynamiku, ktorú si ašpirant na oslovenie Medveď nielen zaslúži, rovno ju potrebuje. Auto má svoje muchy. Sú to muchy z kategórie riešiteľných. Fabrika by s nimi mohla niečo urobiť minimálne pri facelifte. Vrzgot plastov je dnes v autách častejší než v nedávnej minulosti. Nepríjemné to síce je, no užívaniu automobilu to nebráni. Pozitíva pri Kodiaqu so silným motorom zakaždým prevýšia negatíva, a tak je len na subjektívnych pocitoch, či to auto patrí do vašej garáže alebo nie. Ja vravím, že Kodiaq RS vyzerá dobre, má silný motor, je praktický, a síce má svoje muchy, dajú sa ľahko prehryznúť. Čo sa ale prehryznúť nedá, sú jeho charakterové črty. Buď sa vám páči, alebo nie. Je to rozporuplné auto. Že si veľké, ťažké a až 7-miestne naftové SUV nezaslúži označenie RS nie je len môj osobný postoj. Dokazuje to aj pri jazde. Keďže je však zákazník Pán, nemožno sa mu priečiť bez finančných následkov. 

Lebo zákazník Kodiaq RS chcel. Na to nezabúdajme. Dostal čo chcel, akokoľvek zvláštne to je. Omnoho rozumnejšie by totiž bolo označiť túto motorizáciu napríklad ako RS Line. Skvele by poslúžila ako vrcholná motorizácia dostupná napríklad pre výbavu LandK. V takom prípade by bolo všetko s kostolným poriadkom. Z môjho pohľadu je najvyváženejšou a najkrajšou verziou Kodiaq Sportline s jedným z motorov s výkonom 140 kW (TDI, TSI). Biturbo ale stojí za hriech, verte, či nie. 7 bodov z 10.

 

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq RS 2,0 TDI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  176/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 221
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6-8,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4699/1882/1655
Rázvor náprav (mm): 2791
Objem batožinového priestoru (l): 725/1960
Objem palivovej nádrže (l): 60+20 SCR
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1695-1895 (podľa výbavy)
Užitočná hmotnosť (kg): 490-610
   
Základná cenníková cena modelu: 24 170 €
Základná cena modelu RS: 49 990 €

 

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku