06.08.2019

TEST: Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid – silné a elegantné kombi

Toyota Corolla Touring Sports s výkonnejším hybridným pohonom je výbornou alternatívou k naftovým kombi.

Toyota Corolla Touring Sports s výkonnejším hybridným systémom je auto, ktoré s veľkou pravdepodobnosťou hľadáte, iba o tom neviete. Ide o hybridné kombi s veľkým kufrom, potentným motorom, automatickou prevodovkou, veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami zabalené v elegantnom serióznom, a pritom športovom kabáte. Je to alternatíva nielen k výkonným benzínovým motorizáciám v autách karosérie kombi, je to zároveň alternatíva k výkonným naftovým motorizáciám s veľkým batohom.

Hľadáte naftové kombi s automatom? Tu ste správne

Jedine, že by ste mali nejaký platonický vzťah k stojanu s naftou. Inak pokojne prejdite o kúštik ďalej a zoberte tú peknú pištoľ s užším hrdlom zo zeleného stojanu s nápisom Natural/Super 95. Lebo toto auto žerie ako naftové, má silu ako naftové, má dojazd ako naftové, no je tichšie, má minimum vibrácií a žiada si benzín.

Poviem vám otvorene, už dávno ma tak nepotešilo auto ako práve Corolla Touring Sports s výkonným hybridom. Čím menej čakáte, tým viac dokážu autá prekvapiť.

Corolla TS v sebe spája silnú osobnosť, s pekným dizajnom a vynikajúcim zážitkom z jazdy. Presne zodpovedá silnému naftovému kombi s motorom s výkonom prevyšujúcim 180 koní. Kopec výbavy, perfektný športový dizajn, športové jazdné vlastnosti a nízka spotreba. Toto je európsky sen. Pre tých, ktorí odmietajú SUV, no tiež pre všetkých, ktorí vyššie uvedenú kombináciu hľadajú a nevedia nájsť. Z pomedzi konkurencie totiž vyniká viac než sa zdá. Isteže za to môže nová legislatíva a emisie.

Keď hľadám v nižšej strednej triede silné kombi s automatom, mám to naozaj ťažké. Také sa totiž z ponuky i tých najvytrvalejších automobiliek jednoducho vytratili. Jediný, kto niečo také ponúkajú sú koncernisti. Pri Volkswagene Golf ale musíte siahnuť po verzii Alltrack. Ten je inak orientovaný a nosí zo sebou aj pohon všetkých kolies. Nehovoriac o cene štartujúcej vysoko nad Corollou TS. Inak síce dostanete Variant s naftovým dvojlitrom a s dvojspojkovým automatom, má len 150 koní a verte či nie, to je pre Corollu TS 2,0 Hybrid málo. Podobnú konfiguráciu nájdete aj pri Seate Leon, čo Octavii Combi. Ak jednoducho chcete silnejší naftový motor, bude to aj s pohonom všetkých kolies. Octavia Combi ho ako jediná ponúkne bez oplastovanej verzie. S cenou tesne pod 30 000 však začína tam, kde Corolla TS Hybrid končí. Opäť s 4x4, opäť s hroziacou vyššou spotrebou. Z Kórei je porovnateľný jediný – dynamické kombi Kia ProCeed GT s benzínovým turbomotorom s výkonom 204 koní a s automatickou prevodovkou. Ten môže byť ešte dynamickejší, vyzerá prémiovo, papať bude podstatne viac.

Mégane Grandtour nemá alternatívny motor. Benzínové TCE s EDC a s výkonom 160 koní sa už potenciálom blíži, spotrebu však bude mať vyššiu. Naftové 150 dCi s EDC tiež nemá dosť dychu. Alternatívu nájdete až o triedu vyššie – Talisman Grandtour. Ten s novým silným motorom 200 dCi EDC ale štartuje na 35-tisíc. Ako píšem, o triedu vyššie. Reálne má k potenciálu, cene i spotrebe i rozmerom najbližšie Peugeot 308 SW GT s naftovým dvojlitrom s automatom a s výkonom 180 koní. Cenovkou síce Corollu prekračuje, s testovanou najvyššou výbavou Executive sú si relatívne na dostrel a navyše: nič bližšie aktuálne nenájdete. Veru, časy silných naftových kombi v nižšej strednej triede sú preč.

Corolla TS 2,0 Hybrid svojim zjavom, eleganciou, výbavou ale i výkonom dokáže konkurovať aj autám o triedu vyššie. Podobne ako napríklad Octavia od Škody. Má k tomu ale iné zbrane. Škodovka sa do strednej triedy tlačí cez priestor, Corolla ho má menej. Zato má štýl a výkonný motor. V dynamike poľahky predbehne aj veľkú Insginiu Sports Tourer GSi s naftovým biturbo motorom, dokonca Mondeo s novým Ecoblue naftovým štvorvalcom s výkonom 190 koní. Obe verzie áut síce majú pohon všetkých kolies a Corolla nie, nič jej to neuberá z prísľubu dynamiky a zábavnej jazdy. Lebo áno, táto Toyota nielenže dobre vyzerá, ešte je aj zábavná. Presvedčila aj mňa. A to som mal Toyoty zafixované ako autá pre nudných ľudí a dôchodcov.

Takmer športová pružnosť, nízka spotreba

Benzínový dvojlitrový agregát dodáva maximálny výkon 112 kW (153 k) pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 190 Nm pri 4400 až 5200 ot/min. S pomocou elektromotora dosiahne systémový výkon 132 kW (180 k). Elektromotor má výkon 80 kW a krútiaci moment 202 Nm. Keď sa do toho oprú oba motory spoločne a verte, že to robia často, auto vyrazí ako z praku. 

Za čarom tejto verzie stojí predovšetkým snaha Toyoty ponúknuť vrcholnú motorizáciu s nízkou spotrebou, ktorá by nielenže potešila fanúšikov hybridov, zaujala by zákazníkov nových, presvedčila váhajúcich a dodala autu šmrnc, ktorý potrebuje. Lebo darmo je športový dizajn i podvozok, keď motor neťahá. Za výraznou dynamikou nestojí len dvojlitrový benzínový atmosférický motor. V porovnaní so slabším hybridom má výkonnejší silnejší elektromotor i väčšie batérie poskytujúce vyššie výstupné napätie a vyššiu úroveň rekuperácie. Príncíp je to podobný ako pri novej RAV4 s pohonom prednej nápravy. Vyššia dynamika, no tiež lepší pocit z nej. Elektromotor prakticky okamžite reaguje na stlačenie plynového pedálu. Tým vypĺňa medzeru medzi roztočením motora, medzeru, ktorú pri iných autách spôsobuje podradenie a nafúknutie turbodúchadla.

Prevodovka nemusí okamžite zvýšiť otáčky a neúmerne zvýšiť hluk. Môže veci ponechať viac na prirodzenom nástupe výkonu zvyšujúcimi sa otáčkami benzínového motora. Stručne a skrátka, keď šliapnete na plyn, okamžite reaguje elektromotor a behom okamihu sa pripojí benzínový motor, ktorý nehučí vždy ako pri CVT ale dokáže aj plynulo zvyšovať otáčky (vo vysokom pásme). Následne prebieha „radenie“ tak ako pri klasických pohonoch a zážitok z jazdy je tak porovnateľný so štandardnými spaľovacími motormi. Okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedálu a následné podradenie nielenže zlepšujú pocit z jazdy, zlepšujú tiež pružnosť. Toyota zrýchli zo 60 na 100 km/h za 5,65 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,86 sekundy. To bez prípravy, bez športového režimu a so zaťažením +100 kg. Pridaním ďalších 100 kg sa pružnosť v druhej kľúčovej kategórii zhorší minimálne – výsledný čas je 7,12 sekundy.

To sú časy, ktoré prekonávajú Insigniu GSi i spomínané Mondeo s najsilnejším naftovým motorom. Tiež sú to časy, ktoré kopírujú časy RAV4 hybrid FWD (+0,2 sekundy pre Corollu). Zároveň sú to časy takmer porovnateľné s modelom SEAT Leon ST FR s motorom 1,8 TSI s výkonom 180 koní. Jedno z najdynamickejších „bežných“ kombi s predným náhonom už ale nekúpite. 1,5 TSI ho nahradiť nedokáže. Iste, ak chcete, dynamickejšie kombi v nižšej strednej triede ľahko nájdete. Stačí sa zaujímať o športové verzie. Ani netreba ísť ďaleko. Octavia RS Corollu ľahko tromfne. O vyslovene športový fíling ale Corolle Touring Sports nejde. Jej úlohou je skôr ponúknuť dostatok dynamiky a zábavnosti aj náročnejším. Nepotrebuje vám do tela tlačiť adrenalín.

Štandardne je najlepší pocit z dynamiky práve v nízkych rýchlostiach. Odpichy veľmi dobre zvláda aj slabší hybrid. Nadstavba výkonnejšieho spočíva práve v bezproblémovom predbiehaní aj na kratších voľných úsekoch ciest.

Jednoducho Corolla Touring Sports je s dvojlitrovým hybridom výborný spoločník aj na dlhšie cesty. V prospech tohto tvrdenia svedčí aj podvozok. Nastavenie je kompromisné. Vďaka výrazne vyššej tuhosti konštrukcie však dramaticky komfortnejšie i zábavnejšie ako pri minulej generácii. Žiadna výrazná tvrdosť. Keď aj príde k prepruženiu, nedostanete ranu do zubov ako od Aurisa. Podvozok sa na nerovnostiach správa s veľkou istotou a odhodlaním. Viete, čo sa deje pod kolesami, auto nepláva. Najslabšou stránku komfortu sú veľké kolesá s úzkou bočnicou pneumatiky (225/40 R 18). Ani s nimi si Corolla na našich cestách nerobí hanbu.

Auto poslúcha v zákrutách. Vďaka dlhému rázvoru (2700 mm) je stabilné aj pri ostrejších prejazdoch. Vďaka umiestneniu batérií pod zadnými sedadlami i vďaka odľahčenému motoru a prevodovke má auto slušné rozdelenie hmotnosti. Riadenie je strmé, presné, pocit je vynikajúci. Keď k tomu prirátate okamžitú odozvu na stlačenie plynu, auto pôsobí športovejšie, než v skutočnosti je. A k tomu má dvojlitrový atmosférický agregát ešte aj znesiteľný zvuk. Nie, nie je to VTEC, na to, že ide o hybrid od Toyoty – čo bolo doteraz synonymum slovného spojenia nudné auto, to jazdí veľmi dobre.

Azda sa vám zdá, že sa zas a znova vraciam k jazdným vlastnostiam a dynamike. Prepáčte mi to, už to neurobím. Dokresľuje to však o koľko je Corolla TS 2,0 Hybrid lepšia než Auris a hlavne ako veľmi ma to prekvapuje.

Odhlučnenie je tiež dobré. Ak prevodovka rozhodne, že potrebuje zvýšiť otáčky, počujete to. Neruší to. Necítiť vibrácie od motora, tu si dali konštruktéri veľmi záležať. Rovnako pri odhlučnení kabíny. Ani motor, ani odvaľovanie kolies, ani aerodynamický šum neprevyšujú úrovne hluku, ktoré sú bežné u premiantov triedy.

Priemerná spotreba bola počas testu 5,1 litra. To pri zachovaní mojej štandardnej úrovne dynamiky. Spotreba zodpovedá 50% jazdy po diaľnici, 40% jazdy po okresných cestách a 10% jazdy po meste. Ako to pri Toyote býva zvykom, ak by som jazdil v meste viac, spotreba by ešte klesla. Naopak najviac si z relatívne malej nádrže (43 litrov) berie jazda po diaľnici. Ustálenou rýchlosťou 130 km/h nepresiahla 6 litrov na 100 km. V závislosti od profilu cesty a žiadanej dynamiky, no najmä priemernej rýchlosti môže kolísať okolo tejto úrovne. Na pomerne rovinatej D2 mi Corolla nezjedla viac ako 5,5 litra. Vďaka väčšiemu akumulátoru a silnejšiemu elektromotoru sa elektromotor do jazdy zapája viac a častejšie. Podobá sa to novej RAV4. Elektromotor sa v tejto generácii hybridného pohonu dokáže zapájať aj vo vyšších diaľničných rýchlostiach.

Interiér odetý do bielej, športové nastaviteľné sedadlá s pohyblivou opierkou, nízky posed za volantom, dostatok priestoru pre kolená. Komfort pre dlhé trasy, pocit športovosti a auto vás dostane do deja. I spolujazdec má dostatok miesta a pohodlia. Palubná doska vyzerá dobre. Trčiace televízory rád nemám, no dnes je to štandard. Jedna z mála vecí, pri ktorých musím byť kritický je infotainment a jeho preklad. Nájsť a pochopiť niektoré súčasti, je náročné. Intiutivita je natoľko zlá, že si postup nezapamätáte a opakovane hľadáte. Čas to vyrieši, no v tomto by Toyota mala zapracovať.

Teší ma, že si môžem sledovať prúdenie energie a ďalšie údaje o jazde v reálnom čase bez toho, aby som musel neustále preklikávať menu na prístrojovom paneli. Pomáha v tom veľký centrálny displej a možnosť sledovať práve tok energie. Človek sa o aute, o jazde a o svojom štýle takto dozvie viac.

Na zadných sedadlách zostáva po osadení tých predných vysokými a náročnými osobnosťami malá rezerva na rovnako vysokých a náročných. Stále tam ale je. To znamená, že štvorica s výškou nad 180 cm sa v aute bez problémov a celkom pohodlne odvezie. I miesta nad hlavami vzadu je dosť. Rozdiel medzi hatchbackom a kombi tu je, aj keď nie je veľký. Ide o rozdiel v oblasti kolien. Väčší rázvor, dlhšia kabína, viac priestoru v kufri. Skrátka kombi je dlhšie o 280 mm (4650 mm) a má väčší rázvor o 60 mm (2700 mm). 

Čo ešte dodať? Asistenti asistujú, parkovacie senzory pomáhajú a otravnosť systémov je minimálna. LED svetlá svietia dobre, no počas testu sa mi úspešne vyhýbalo zlé počasie v noci. Kufor má kopu miesta, tak ako sa na veľké kombi patrí. Po sklopení operadiel máte takmer rovinu. Auto vyzerá veľmi dobre. Spomedzi všetkých verzií je podľa mňa práve Touring Sports najkrajší. I keď som zaťažený na kombi, uznávam, že ako hatchback, tak sedan vyzerajú dobre, sedan asi o kúštik lepšie. Touring Sports má niečo navyše. Elegantnú praktickosť?

Farbu by som hneď zmenil. Najviac vyniknú krivky TS v striebornej metalíze. Odvážna červená by bola možno ešte lepšia.

Trošku mi vadí úprava piatych dverí, príde mi strohá a „iná.“ Nereflektuje dynamickú prednú časť. Dá sa to ignorovať, dá sa to obísť. A navyše je to len môj postoj. Pod piatymi dverami sa nachádza solídny batožinový priestor s dvojitým dnom. Hľadáte batérie? Tie sú rafinovane skryté pod zadnými sedadlami. Objem kufra je 581 litrov, respektíve 1591 po sklopení zadných operadiel. 

Auto bolo v najvyššej výbave. Na palube boli okrem bieleho interiéru (sedadlá koža/umelá koža) napríklad head up displej, či kvalitne hrajúci systém JBL (+ 900 eur). Paket VIP v ktorom nájdete veľké 18 palcové kolesá, či maticové Bi-LED stojí + 2100 eur. Head up displej je súčasťou štandardnej výbavy pre hybridy. Do iných áut ho ani nedostanete. 

Toyota Corolla Touring Sports s výkonnejším hybridom je výborná alternatíva nielen k silnejším benzínovým kombi s automatickou prevodovkou, najmä alternuje naftové kombi s automatickou prevodovkou v nižšej strednej triede. Svojim zjavom, rozmermi i výbavou a aj dynamikou dokáže ukrojiť kus koláča aj autám v triede strednej. Neponúkne toľko miesta ako spomínaná Insignia alebo Mondeo, vďaka kompaktnejším rozmerom a vďaka výrazne nižšej hmotnosti (1370 až 1560 kg) však jazdí s porovnateľným zápalom a zábavnosťou tých najsilnejších verzií kombi modelov strednej triedy. Ak teda hľadáte náhradu za svoje naftové kombi s automatickou prevodovkou, toto je jedno z áut, ktoré by ste mali zvážiť. Ani na diaľnici sa z neho nestáva nenažraný benziňák, spotrebu je veľmi ľahké mať pod kontrolou a nemusíte jej takmer nič obetovať. Podobne ako pri naftových autách.

Nielenže má prísľub kvality Toyoty, vnútorné spracovanie je na úrovni, ktorú (žiaľ) Európania až na výnimky nedosahujú. K tomu je interiér auta ešte aj celkom pekný a vyvážený. S týmto autom dáte na nádrž do 800 kilometrov – to je menej, než naftové kombíky v minulosti. Dnes je to vďaka zmenšujúcim sa nádržiam a zvyšujúcej sa spotrebe porovnateľné. Získate tichšie a kultivovanejšie auto s nálepkou racionálneho ekológa. Akýkoľvek argumentačný súboj v prospech, či neprospech elektromobility a hybridizácie dnes v našich končinách s prehľadom vyhráva Toyota. Nielenže ide o najrozumnejšie hybridné pohony, v súčasnosti ide aj o najrozumnejšie autá vo svojich triedach. No a čo je najväčším prekvapením – toto auto ponúka emócie. Cenová politika možno niekoho sklame. Je 26 až 30-tisíc za kombi v nižšej strednej triede veľa? Slušné auto s automatom, s porovnateľnou výbavou s mierne slabším motorom ťažko kúpite za menej než 25-tisíc. Zadarmo to nie je, no stojí to za to. 9 z 10 bodov. Za čo strhávam bod? Za infotainment, a za útopiu – páčil by sa mi tento hybrid ešte aj vo verzii so zadným elektromotorom pre pohon všetkých kolies. Potrebuje ho? Nepotrebuje. Bola by to zábava a tromf v rukáve? Bola a bol. Zmenšilo by to kufor? Trochu áno. Iste menej ako plug-in hybrid od konkurentov...

 

Technické údaje

Model: Toyota Corolla TS Hybrid Dynamic Force Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Výkon (kW/ot.):  112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4200-5600
Výkon elektromotora (kW/ot.) 80
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.): 202
Prevodovka: automatická e-CVT
Maximálny systémový výkon (kW) 132
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4653/1790/1435
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 581
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1370-1560
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena Corolla HB 18 890 €
Základná cena hybridu Dynamic Force: 26 400 €
Základná cena verzie Executive Dynamic Force: 29 600 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku