2018-04-12 14:55:00
Škoda Kodiaq 2,0 TSI
Škoda Kodiaq 2,0 TSI Sportline
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI – silnejší benzínový motor mu svedčí

Po teste Kodiaqu Scout prichádza Kodiaq Sportline. Doplnky zmenené, motory tiež.

Kým Kodiaq Scout mal Podkapotou najsilnejší naftový motor s výkonom 140 kW (190 k). Stál na väčších kolesách a vizáž mu upravili v offroad štýle. Kodiaq Sportline mal pre zmenu najsilnejší benzínový motor s výkonom 140 kW (190 k) a vizáž mu upravili do športova. Mal veľké disky, sedel o kúsok nižšie a rafinované doplnky úplne prirodzene podčiarkli jeho dynamický vzhľad. Krásne auto, obzvlášť v červenom laku.

Sportline ako predzvesť RS

Sportline je spolu s verziou Scout aktuálne najvyššou výbavou. Štafetu v polovici roka preberie Laurin a Klement. Športovú štafetu zasa zosobní plnokrvné RS.

Zdroj: Ján Hargaš

Sportline tak môžete mať s motormi v rozmedzí od 110 do 140 kW. Na rozdiel od výbavy Scout získate Kodiaqa aj s pohonom iba prednej nápravy. Testovaný model mal Podkapotou staršiu verziu benzínového dvojlitrového turbomotora, ešte bez filtra pevných častíc a s nižším výkonom. Aktuálne z cenníka bežného Kodiaqa na čas vypadla základná motorizácia 1,4 TSI. Pri Sportline ešte je voliteľná, avšak jej dostupnosť si overte priamo u predajcu. Čoskoro ju totiž nahradí 1,5 TSI.

Motor 2,0 TSI sa ku Kodiaqu Sportline hodí skutočne najviac. Ani menší benzínový motor 1,4 TSI, ani naftové 2,0 TDI nemajú ten správny charakter. Pravdou ale je, že na charaktere motora až tak nezáleží. Najdôležitejší je pri Sportline štýl a bohatá základná výbava.

Zdroj: Ján Hargaš

Tá obsahuje adaptívne LED svetlá, navigáciu Columbus s 9,2 palcovým displejom, Kessy, dvojzónovú automatickú klimatizáciu Climatronic, interiér Sportline s parádnymi športovými sedadlami v Alcantare, alarm, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, športový volant, hliníkové pedále, dizajnové doplnky Sportline vonku, čierny strop a 19 palcové leštené zliatinové disky Triglav. Sportline začína na úrovni 37 tisíc eur. S benzínovým 2,0 TSI je to za 39 tisíc eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je tichý a šitý na mieru

V teste Kodiaqu s najmenším motorom som písal, že agregát stačí. Stojím si za tým. Stačí, no to pravé orechové je práve 2,0 TSI. Dá sa s ním jazdiť relatívne úsporne, no najmä má dostatok výkonu na bežné ale aj dynamické jazdenie. O športovom jazdení nepíšem, i keď šikovný vodič i s ťažkým Kodiaqom dokáže veľa. Najmä vďaka pohonu všetkých kolies. Pružné zrýchlenie nie je zlé, ale veľký Kodiaq by zniesol aj o sto koní viac a pokojne by zniesol aj manuálnu prevodovku. Tá by pomohla najmä pri pocitovej dynamike a rozšírila by sortiment o čisto "chlapskú" verziu.

Zdroj: Ján Hargaš

V športovom režime zrýchli Sportline 2,0 TSI zo 60 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne v priemere za 7,5 sekundy. Oba časy boli namerané pri prázdnom aute iba s vodičom. Oba časy ale vyhovejú i dynamickejšie jazdiacim vodičom. S benzínovým Kodiaqom nie je ťažké predbiehať, obzvlášť vďaka väčšiemu spektru využiteľných otáčok.

Priemerná spotreba počas testu kulminovala na úrovni 9,1 litra na 100 km. Pri veľkej snahe mimo mesta sa dalo aj o liter menej. Pri rýchlosti 140 km/h sa spotreba šplhá nad 10 litrov. Konkrétne to bolo 10,4 na diaľnici BA – Malacky. Zníženie rýchlosti na 130 km/h pomôže okresať spotrebu o liter. V dobrom počasí sa tak dostanete hádam i pod 9, pravda v závislosti od profilu cesty. Pokojné diaľničné tempo 120 km/h ani v najväčších mrazoch nenavyšovalo priemernú spotrebu a Kodiaq si pýtal tesne nad 8 litrov. Nuž, keď chceš veľké auto, zadarmo to nebude.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má relatívne drsný zvuk. Vyššie tlaky vstrekovačov cítiť, benzínové motory sa jednoducho postupne menia na naftové (i keď majú vstrekovače takmer 10 násobne nižšie tlaky, najmä zvuk je citeľne menej charakterný). Vibrácie sú nízke, odhlučnenie je slušné. Viac ako motor počuť na diaľnici zvuk obtekajúci okolo kabíny.

Motor znie slušne aj bez reproduktorov, i keď je pravda, že by zniesol charakternejšie koncovky výfukov.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj keď sa na západ od našich hraníc deje doslova lynčovanie naftových áut, je celkom zrejmé prečo zákazníci najmä pri väčších SUV radi siahnu po nafte. Jednak je to spotreba – veď pri rovnakom jazdnom štýle si naftový Kodiaq pýta o dva litre lacnejšieho paliva menej. Obmedzujúci je aj dojazd a  potreba častého tankovania. S benzínovým autom neprejdete viac ako 700 kilometrov na nádrž. Obvykle to nie je ani 600. Najmä ak vás jazdenie baví, na diaľnici nie ste brzda a na bežných cestách s radosťou predbiehate. Pozitívom je, že s TSI je reálne možné jazdiť úsporne a predĺžiť defenzívnym jazdením dojazd. Ale veľká čelná plocha i hmotnosť úspornosť limitujú a pod 8 litrov sa dostanú len skutočný majstri remesla a aj to len na určitých dobre známych trasách. 

Adaptívny podvozok a veľké disky

Sportline má k dispozícii adaptívny podvozok a testovaný model bol nim vybavený. Tak ako pri modeli Superb, je aj tu rozdiel medzi športovým a komfortným režimom skutočne výrazný. Na veľké SUV je z môjho pohľadu režim Sport až príliš tvrdý a vhodný výhradne na zábavu jednotlivca na kvalitných horských cestách. Môžu za to aj veľké 19-palcové kolesá.  Bočnice sú dostatočne široké, ale kolesisko je to už riadne. V komfortnom režime ale necíti žiadne negatíva ani rozmaznanec ako som ja. Iba do terénu sa mi so Sportline ísť nechcelo. Leštené disky nemajú rady ani trčiace paličky, nieto kamene, a tak som Sportline používal tak ako ho budú používať zákazníci – ako cestné vozidlo s vyšším posedom a priestranným interiérom.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Medveď, či skôr jaskyňa

Už dlho píšem, že Škoda veľmi dobre vie ako navodiť prémiový pocit v automobile. Jemná koža, na dotyk kvalitné materiály, výborné dielenské spracovanie, výborné lícovanie dielcov a žiadne vrzgoty. K tomu si treba prirátať skutočne veľký batožinový priestor i plne sklopné zadné operadlá a viacúčelovosť vozidla je takmer neprekonateľná. V Kodiaqu sa výborne sedí. I pasažieri vzadu sa nemajú veľmi na čo sťažovať, i keď sa drobnosti nájdu. Napríklad tvrdosť sedadiel i sklon operadiel by mohol byť lepší. Keď už chcete konkurovať prémiovým modelom, musíte myslieť na drobné detaily. Tu sa ešte má čo zlepšiť. Na druhú stranu si ale pohodlne uložia hnáty aj piati. Priestrannosť by autu mohli závidieť aj násobne drahšie SUV od spomínanej prémie. Vďaka rodinným doplnkom si vzadu užijete súkromie i vysokú konektivitu. A výborný doplnok na dverách brániaci poškriabaniu cudzích áut by bol lepší iba v prípade, že by ho mali aj všetky cudzie autá. Áno, myslím tým výsuvný gumený chránič dverí. Počas testov štvorice Kodiaqov sa mi ani raz nestalo, že by s ním bol nejaký problém.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

S benzínovým dvojlitrom 2,0 TSI ide o skutočne vydarenú benzínovú verziu. Dostatok sily nielen na dynamické jazdenie, ale i na plné zaťaženie je vyvážený rýchlo rastúcou spotrebou pri vyššom zaťažení. Hmotnosť a výška hrajú v neprospech moderného turbomotora. V súčasnom ponímaní je to ale nízka daň za možnosť cestovať aj do Nemecka bez obavy o zákaz vstupu do centra... Druhá vec je, že cestou do toho „eko“ Nemecka budete stáť každú chvíľu na pumpe a miniete viac peňazí. Keď si to tak človek povie, aj tak v tom Nemecku nič nie je... Lepšia pružnosť, nížšia hlučnosť a dobrý pocit zo silného benzínového motora Podkapotou hádam stojí za tie dva litre drahšieho paliva navyše. Alebo nie? Je to len a len na vás. Za seba ale tvrdím, že lepší a krajší Kodiaq ako je tento na trhu nie je. Na druhú stranu, ja to auto živiť nemusím...

Výbava Sportline rovnako ako Scout modelu Kodiaq veľmi svedčí. Sportline azda viac, i keď Scout má z hľadiska schopného SUV väčší zmysel, musíte uznať že to auto naozaj vyzerá dobre.

Kodiaq je spolu so Superbom vrcholným dielom Jozefa Kabáňa. Športové doplnky i bohatá výbava sú veľkým plusom výbavy Sportline. Ak teda hľadáte štýlovejšiu verziu väčšieho SUV, Sportline je vynikajúci adept. Najmä preto, lebo takéto verzie pri takej vysokej úžitkovosti neponúka vlastne nikto mimo prémiových výrobcov a samotného Volkswagenu. Motor je tichý, podstatne kultivovanejší ako naftový agregát. Adaptívny podvozok je pri veľkých diskoch správnym doplnkom. Poľahky 8,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  132/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500 - 3940
Maximálna rýchlosť (km/h): 207
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,1/6,4/7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4700/1882/1655
Rázvor náprav (mm): 2791
Objem batožinového priestoru (l): 650-835/2065
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1695-1895 (podľa výbavy)
Užitočná hmotnosť (kg): 675
   
Základná cenníková cena modelu: 28 140 €
Základná cena modelu Sportline: 37 000 €
Základná cena testovanej verzie: 39 000

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku