29.05.2019

TEST: Audi E-TRON – najvyspelejší elektromobil na trhu

Audi ako prvé z trojlístka nemeckých prémiových značiek priviezlo na trh veľký elektrický crossover.

Audi E-Tron je novou vitálnou rybou v malom ale rozrastajúcom sa rybníku elektromobilov. Postupne sa nám v rybníku ocitajú autá všetkých veľkostí, tvarov, cien a schopností. Ponuka sa rozširuje a bude sa rozširovať ešte rýchlejšie. Audi svoju elektromobilitu nezačalo striedmo ako BMW so svojou mestskou i3, či Mercedes so svojim elektrickým Smartom. Rovno postavilo veľký elektromobil s masívnou batériou, vysokým výkonom a s mohutnou priestorovou ponukou. Zároveň však Audi postavilo auto, ktoré pohodlne zapadá medzi všetky najnovšie a najmodernejšie modely značky. Jeho najsilnejšou stránkou nie je len to, že ide o elektromobil s dvoma motormi a s veľkou batériou, celok dotvárajú detaily, technologické vychytávky a prvotriedne spracovanie. Jednoducho e-tron je Audi medzi elektromobilmi.

Audi si od e-trona naozaj veľa sľubuje. Objednávky sa kopia aj na Slovensku, zákazníci majú o auto záujem a v našich končinách má e-tron reálnu šancu predbehnúť v predajoch podobne orientovanú Teslu. Jednoducho preto, lebo ide o auto štandardnej automobilky, ktoré môžete zakúpiť priamo na Slovensku bez akýchkoľvek obmedzení súvisiacich s kúpou, či prevádzkou a údržbou vozidla.

Audi zároveň spustilo tiež program pre majiteľov tohto vozidla, ktorý im umožní tankovať energiu na všetkých možných aj nemožných stojanoch naprieč Európou a to prostredníctvom jednej členskej/platobnej karty.

Tento benefit poteší na začiatku, v skutočnosti je najdôležitejšie mať doma garáž, či aspoň stojisko s optimalizovanou "zástrčkou" a možnosťou bezpečného domáceho nabíjania.

Pretože pre majiteľov e-trona sa nabíjanie nevyhnutne stane súčasťou života. Čím viac kilometrov denne urobia, tým častejšie.

Tak ako som naznačil vo VIDEOTESTE. Ak sa e-tron stane automobilom najmä do mesta a na prekonávanie kratších vzdialeností, nabíjať auto netreba častejšie než raz do týždňa. Ak ale bude auto nahrádzať napríklad vozidlo benzínové, či nebodaj naftové pri pravidelných presunoch za prácou a koníčkami, mať na mieste bydliska prístup k pomalšiemu nabíjaniu bude žiaduce. Nemyslím však nabíjanie prostredníctvom klasickej zástrčky, také nabíjanie je len núdzové. Myslím nabíjanie optimalizované pre konkrétne auto a konkrétnu domácnosť.

Audi totiž nepredáva len elektromobil, predáva kompletný balík riešení prechodu od spaľovacích áut k elektrickému e-tronu. Nielenže vám dá možnosť výberu z viacerých káblov, nielenže sa auto môže cez smart aplikácie pripojiť k domácemu manažmentu energie HEMS, môže vám pomôcť skontrolovať i optimalizovať elektroinštáláciu domácnosti a pomôže vám tiež zvoliť si najlepšie riešenie pre nabíjanie a celkový manažment spotreby a výroby energie v domácnosti.

Šikovné riešenie zvané e-tron connect umožňuje riadiť samotné nabíjanie podľa aktuálnej spotreby energie v domácnosti. Ak máte HEMS, e-tron connect môže znížiť, či zvýšiť výkon nabíjania elektromobilu podľa aktuálnej spotreby energie tak, aby chránil elektroinštaláciu pred preťažením a domácnosť pred výpadkami prúdu. Systém tiež môže optimalizovať nabíjanie podľa cien energií a nabíjať intenzívnejšie napríklad v pásme lacnej energie.

V prípade, že máte tiež vlastný zdroj energie – solárne panely, môže na základe predikcie slnečného žiarenia a plánovaného času odchodu z domu vyrátať a vykonať ideálne nabíjanie tak, aby vozidlo maximálne využilo solárnu energiu. Navyše si môžete presne sledovať spotrebu energie – aj zo siete a tým zistiť presné náklady na kilometer pre potreby účtovania prejazdených kilometrov na firemné účely.

Skrátka, Audi ponúka to, čo je pre vlastníctvo elektromobilu nevyhnutné, a síce prémiové doplnkové služby, ktoré vám ako vlastníkovi vozidla pomôžu vyťažiť z auta maximum a zároveň si zjednodušiť život. Nie náhodou som test začal práve týmto, pretože z môjho pohľadu je práve toto kľúčom k pochopeniu hodnoty tohto vozidla od tejto značky. No a potom je tu ešte samotný e-tron.

e-tron – naozaj najpokročilejší elektromobil na trhu?

e-tron je vozidlo, ktoré si možno u nás zakúpiť za 81 000 eur s DPH a to bez odrátania štátnej dotácie, ktorú by malo byť možné využiť už koncom tohto roka (aj na kúpu e-trona). Je to štartovacia cena, ale s bohatou výbavou, takže sa od nej netreba vzďalovať príliš. Každopádne sa aj pri e-trone dá dokúpiť kvantum doplnkovej výbavy, ktoré vozidlu zvýši cenu. Avšak len málokto sa reálne dostane výrazne nad cenovku 100 000 eur s DPH. Ja som si svojho e-trona vyskladal za necelých 96-tisíc – no aký som šikovný, však?

Nebudem tu strácať čas opätovným vymenúvaním všetkých dôvodov prečo je e-tron skutočne najpokročilejším elektromobilom na trhu (aktuálne), spomeniem iba zopár dôvodov. Viac ich nájdete v tomto článku.

Dôvodom je napríklad výrazná rekuperácia a elektrohydraulické ovládanie bŕzd, ktoré Audi používa ako prvé na svete – pri elektromobile. Rekuperovať dokáže auto energiu do úrovne 70% celkového výkonu. Rekuperácia prebieha, respektíve môže prebiehať, oboma elektromotormi a rekuperácia zachytáva až 90% všetkých brzdných situácií (do 0,3 g). Rekuperáciu môžete ovládať pádlami pod volantom, po brzdení sa nastavenie pádlami automaticky nuluje, takže vás pri ďalšom brzdení auto neprekvapí príliš intenzívným zaborením čumáku do asfaltu.

Automobil disponuje lítium-iónovými batériami s celkovou kapacitou 95 kWh. To mu vystačí na dojazd na jedno nabitie na úrovni do 407 km podľa WLTP. Toto je veličina dosiahnuteľná, avšak stále pomerne vzdialená. Najmä ak sa na vašich pravidelných trasách vyskytujú diaľnice a vy na nich nechcete jazdiť ako majiteľ elektromobilu, ale ako majiteľ elektrického Audi – teda aspoň na dohľad maximálnej povolenej rýchlosti, niekedy aj vyššie. Rovnako je 407 km nedosiahnuteľných pokiaľ jazdíte dynamicky a chcete si užívať pružnosť, ktorú auto ponúka, tak ako pri všetkých veľkých Audi súčasnosti. 

Jednoducho povedané: 407 kilometrov zájdete na jedno nabitie len vtedy, ak to bude vašim výhradným cieľom. Ak si chcete jazdu užiť, rátajte s dojazdom okolo 300 km. Ja som dosiahol dojazd necelých 270 km. Priemerná spotreba bola 36,6 kWh. Dôvodom bola najmä výrazná preferencia jazdy po diaľnici a tiež využívanie dynamického potenciálu auta na okresných cestách. Paradoxne som tak mal najnižšiu spotrebu v meste. Ani tu som sa nevedel posunúť dlhodobo pod 30 kWh. Najnižšia spotreba na merateľnom úseku bola v mojom prípade úplne na začiatku testu – keď som ju chcel dosiahnuť pokojnou jazdou v okolí mesta – 25,1 kWh.

Môže sa vám zdať dojazd ako nedostatočný, spotreba sa vám môže zdať vysoká a rekuperácia neefektívna, ale bude to naozaj len zdanie. Jednou z odpovedí je možnosť nabíjania batérií výkonom až do 150 kW. Druhou z odpovedí je fakt, že tých cca 300 kilometrov na jedno nabitie dosiahnete bez toho, aby ste sa museli obmedzovať. Jednoducho s e-tronom jazdíte ako s konvenčným Audi, užívate si jeho silu, jeho dynamiku a užívate si tiež enormné ticho, ktoré v kabíne tohto auta je. Poviem vám, že odstránenie tohto mentálneho bloku je veľmi uvoľňujúce. Žiadne: pozor, nešľap po plyne ako v "normálnom" aute, lebo zostaneš niekde vysieť. Dojazd ukazuje presne, nestraší vás rýchlym poklesom. Skrátka pohoda, akú ste ešte pred pár rokmi mohli zažiť jedine v nabúchanej Tesle.  

Ticho, rýchlosť a komfort

Odrazu idem 150 km/h a nebyť nastaveného upozornenia na túto rýchlosť, ani o tom neviem. No s e-tronom sa dá ísť ešte rýchlejšie až do 200 km/h. Auto je extrémne tiché. Je nadpriemerne tiché aj na elektromobil, nieto ešte na automobil ako taký. Nameral som mu neuveriteľných 63 dB na diaľnici D2 pri rýchlosti 120 km/h na úrovni hlavy vodiča a to pri silnom točiacom sa vetre – najmä bočnom. Pre porovnanie, Audi Q8 malo v mierne lepších podmienkach 65 dB, Audi A6 zas 64 dB. Toto je ešte tichšie a pritom malo najhoršie poveternostné podmienky. Pritom sú oba príklady áut výnimočne tiché na svoje segmenty. Pritom každý jeden decibel dokážete počuť a vnímať. Bežné sériové autá dosahujú pri tomto orientačnom teste priemer 69 až 70 dB. Ak dosiahnu 68 hovorím o veľmi tichom aute.

Aj preto je vnímanie vyšších rýchlostí problematické. Aj preto je dobré, že malo auto nastavené upozornenie pre prekročenie rýchlosti. Myslím, že tam bolo najmä pre výrazné zvyšovanie spotreby energie, no poteší to aj preto, lebo hroziaca pokuta za prekročenie rýchlosti s elektromobilom na diaľnici by aj naďalej mala zostať skôr raritou...

Dvojica elektromotorov umiestnených vpredu a vzadu dosahuje maximálny výkon 265 kW a maximálny krútiaci moment 561 Nm. Krátkodobo, s funkciou Boost dokážu vyprodukovať až 300 kW (408 k) a 664 Nm. V oboch prípadoch okamžite, bez čakania, bez podradenia, hneď.

Auto má síce pohotovostnú hmotnosť 2490 kg bez vodiča, ale ani to nezabráni vozidlu zrýchľovať priam digitálne. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,7 sekundy. Zo 60 na 100 km/h to počas testu zvládlo priemerne za 3,26 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,26 sekundy. To sú časy, ktoré dosahujú tie najlepšie ostré hatchbacky, či veľké limuzíny s najsilnejšími motormi. Spomínané naftové Q8 s označením 50 TDI zvládne zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 6,54 sekundy. A ani Q8 nie je pomalé. Akurát stráca čas s podraďovaním, či s nafukovaním turbodúchadla. Na druhú stranu, Q8 prejde na jednu nádrž bez obmedzovania viac ako dvojnásobok. To len tak, aby sme uviedli veci na správnu mieru.

Auto je tiež extrémne komfortné. e-tron má v základnej výbave pneumatický podvozok. Ten mu aj na 20-palcových diskoch zabezpečuje výnimočnú úroveň komfortu. Na kvalitných povrchoch ste ako v bavlnke, na veľmi zlých povrchoch ste ako v porovnateľne vybavenom Audi. V ľahkom teréne ste taktiež vo veľkom pohodlí. 

Pri jazdných vlastnostiach auto ťaží z nízko položeného ťažiska. Motory a batérie sú skutočne nízko. Síce si v prípade potreby vie e-tron zdvihnúť sukničku, aby sa neoškrel o kamene v teréne, či obrubníky v meste, auto je väčšinu času pričapené k ceste. So zvyšujúcou sa rýchlosťou čoraz viac. Napriek tomu je správanie auta pri ostrom prejazde zákrut sprvu iné, mätúce až mierne desivé. Jednoducho preto, lebo elektromobil sa správa inak. Zas použijem to slovo, digitálne. Najprv vás vyľaká, no potom začnete naberať odvahu a zistíte, že na elektrické quattro i auto samotné je skutočne spoľah, treba mu veriť a dupnúť na plyn. Isté obmedzenie ale predsa len prinášajú mierne užšie kolesá ako by ste obúvali napríklad na Q8. Sú to ale rozdiely veľmi malé.

Q8 má v porovnaní s e-tron výhodu aj v osadení riadenia zadnej nápravy. Túto technológiu e-tron nemá a práve tam by som hľadal najväčšie rozdiely v jazdných vlastnostiach. Síce je Q8 vyššie, práve vďaka riadeniu zadku dokáže jazdiť lepšie.

Nové veľké Audiny sú technologicky na špičke a dokážu dlhodobo pútať pozornosť aj veľkých gíkov. Ani mňa neprestávalo auto baviť. Páči sa mi jeho interiér. Povedal som to už predtým, Audi podľa mňa zvládlo výzvy modernej doby najlepšie zo všetkých. Systém MMI dokonale zapadá do palubnej dosky. Je prehľadný, informačne nasýtený a ovláda sa výborne. Obdivujem tiež štvorramenný volant. Ak ste vyrastali a dospievali v tej istej dobe ako ja, pri držaní volantu sa raz môžete cítiť ako pri riadení K.I.T.T.a. Už to chce len nejakú obdobu systému komunikácie s vozidlom v štýle MBUX od značky Mercedes a efekt bude dokonalý... Ideálne by bolo, keby bolo na režim Boost aj tlačidlo na palubnej doske... Ale nechajme túto tému.

Auto je priestranné. V totálnom pohodlí odvezie štvoricu vysokých pasažierov, alebo päticu stredne veľkých pasažierov. Nie pre problém s nohami, skôr s pleciami a hlavami – typické obmedzenie súčasných tučných SUV. MPV to jednoducho nie je – žiaľbohu-chvalabohu.

Veľa priestoru ponúkne aj kufor. Svojimi rozmermi sa e-tron naozaj radí do spoločnosti takých áut ako je A6 Avant, či práve Q5 až Q8.

Ak na záver zratúvam pre a proti, medzi proti je toho skutočne málo. Stále si myslím, že na to, aby elektromobil dokázal vymazať všetky konvenčné spaľovacie autá potrebuje dvakrát takú kapacitu batérií ako aktuálne má, alebo možnosť dokúpiť spaľovací motor v úlohe predlžovača dojazdu (range extender). Cestou je však i ďalšie zdokonaľovanie elektromotorov tak, ako to robí Tesla. Tesla dokáže z rovnakej batérie vytlačiť dlhší dojazd, o tom nemožno pochybovať. e-tron má však nieľko tromfov v rukáve, vrátane oficiálneho zastúpenia ďalších služieb.

Jednoducho reálny dojazd je aj tu problém. Nie tak veľký ako kedysi, no stále je. Predlžovanie dojazdu nepôjde bez ďalšieho progresu vo vývoji a to zas nepôjde bez toho, aby sa elektromobily predávali aj teraz, na pol ceste k svojmu cieľu. Kapacita batérie, dojazd a výkon aký ponúka e-tron stačí na to, aby zmenil otázku elektromobility z okrajovej záležitosti na relevantný mainstream. Nikde inde to neplatí tak ako pri prémiových automobiloch. Veď to auto nestojí o nič viac a prináša enormnú dávku príťažlivej inakosti a imidžu modernosti a tiež ekologickosti. Tu môžem vytknúť azda len to, že auto ešte viac nekričí, že je elektrické. Veď inak by importér auto neobdaril takýmito popismi. Pretože e-tron v skutočnosti zapadá medzi nové Audiny viac než by ste od elektromobilu očakávali.

Pri pohľade na e-tron by sme sa nemali zamýšľať nad tým, kedy už konečne budú elektromobily také, aby dokázali plnohodnotne nahradiť autá so spaľovacími motormi. Skôr by sme sa mali zamýšľať nad tým, čo môžeme urobiť preto, aby sme takéto auto mohli využívať plnohodnotne už dnes. Obzvlášť v prípade, že stojíte pred dilemou aké SUV v tejto cenovej kategórii kúpiť. Pretože zmena príde, čím skôr to pochopíme, tým lepšie pre nás. Tá zmena tu ale už je, sme na jej začiatku. Reprezentujú ju práve autá ako je e-tron. Stručne a skrátka, ak máte na to, aby ste dnes kúpili elektromobil, kúpte ho. Či už ako firma, alebo ako súkromná osoba. 

9 z 10 bodov. Bod uberám za nenaplnenie utopickej predstavy o dojazde, ako i za minimálnu možnosť zdôrazniť, že ide o elektromobil, ktorý zo mňa ako jeho majiteľa robí moderne zmýšľajúceho a dobre zabezpečeného superčloveka. Toto zvláda lepšie Tesla X. Nie každý ale chce byť superčlovek. Niekomu stačí mať dobrý elektromobil. Nech sa páči.

Tu nájdete videotest na yotube.com.

 

Technické údaje

Model: Audi e-tron 55 Quattro Advanced
Motor: 2x elektrický
Prevodovka: pevný prevod
Poháňaná náprava pohon všetkých kolies
Výkon (kW.): 265/300 s Boost
Krútiaci moment (Nm/ot.): 561/664 s Boost
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6/5,7 s Boost
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (kWh): 22,5-26,2
Maximálny dojazd podľa WLTP (km) 417
Čas dobíjania doma (1 fáza 230 V 16 A - 0 až 100%) 13 h
Čas dobíjania rýchlonabíjanie priemer SK (50 kW 5-80%) 84 min
Čas dobíjania rýchlonabíjanie max (150 kW 5-80 %) 30 min
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4901/1935/1629
Rázvor náprav (mm): 2928
Objem batožinového priestoru (l): 605
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2560
Užitočná hmotnosť (kg): 640
Rozmer pneumatík: 265/45 R 21
   
Základná cenníková cena modelu 55 Advanced (s DPH): od 83 000 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku