03.12.2018

TEST: Mazda 6 Wagon 2,0 Skyactiv-G – Radosť pozerať. Radosť aj jazdiť?

Testoval som jediné kombi v portfóliu značky Mazda. Volá sa Wagon a bolo v charakteristickej červenej metalíze.

Tento rok sme v teste mali Mazdu CX-3, CX-5, Mazdu 2 i Mazdu 6. Všetky testované autá boli vybavené benzínovými motorizáciami. Naposledy sme mali naftovú Mazdu pred rokom. Bol to taktiež model 6 Wagon, avšak s naftovým 2,2 litrovým motorom. Teraz je Mazda 6 po hĺbkovom facelifte. Prináša mnoho zmien i zlepšení. Zmeny sa dotkli konštrukcie, motorov, jazdných vlastností, dizajnu i asistenčných systémov. Nová Mazda 6 získala v doteraz najprísnejších testoch EuroNCAP plný počet 5 hviezd. Vďačí za to predovšetkým asistenčným systémom chrániacim vozidlo pred nárazom, či vybočením z pruhu. 

Tak CX-3, i CX-5 sú skutočne krásne autá a obe prešli faceliftom. Najvýraznejšími zmenami ale prešla Mazda 6. A z tejto trojice i z kompletného modelového portfólia značky je z môjho pohľadu najkrajšia. Po facelifte ešte viac. Z prednej masky neviem spustiť zrak, Je to ozaj kus krásneho, vyváženého a pritom dynamického vozidla. Batoh navyše jeho krásu nezvýrazňuje, no ani mu veľmi neškodí. A to je dobrý kompromis pre litre a centimetre navyše.

Bez mihnutia oka môžem korunku krásy testovaných vozidiel v roku 2018 odovzdať Mazde 6 vo verzii sedan. I keď mi k Mazde najviac pasuje katalógová červená Soul Red Crystal, toto biele zjavenie ma ozaj uchvátilo. Nešlo pritom len o dizajn, ale aj o jazdné vlastnosti, motor i pocit bezpečia na palube.

2,5i Skyactiv-G je v kombinácii s automatickou prevodovkou ozajstný ideál spájajúci dynamiku, charakter i spotrebu. A čo jeho menší brat 2,0i Skyactiv-G?

Aj ten som už okúsil. V modernizovanej CX-3. V spojení s automatom je v tomto malom aute výborný. No a vo veľkej 6-tke?

Je taktiež viac ako dobrý. Ani tu nezaváham a rovno píšem, že väčší štvorvales s objemom 2,5 litra je lepším motorom. Na druhú stranu, ani dvojlitru k dokonalosti veľa nechýba a s manuálnou prevodovkou tvoria vydarený pár.

Prevodovka motoru pomáha kratšími prevodmi. Ľahšie sa tak motor dostáva do otáčok, ktoré mu prirodzene pasujú. Nemáte tak pocit, že ho veľké auto dusí. Za to ale môže tiež optimalizovaná hmotnosť auta. Mazda 6 je jedným z najľahších áut tejto veľkosti, ak nie je úplne najľahšia. Pohotovostná hmotnosť 1466 kilogramov s kompletnou doplnkovou výbavou, to je výborná hodnota a spolu s vynikajúcou aerodynamikou a pokrokovosťou motora tvorí hlavný dôvod nízkej spotreby a solídnej dynamiky motorizácie.

Priemerná spotreba bola počas takmer 800 kilometrového testu 7,3 litra. Novinár predo mnou mal po vyše 700 kilometroch spotrebu 7,4. Vyplýva z toho jedno jediné – kombinovaná spotreba bude i pri dynamickejšom jazdení na úrovni tesne nad 7 litrov. V počiatku testu, teda v čase, keď som sa snažil jazdiť čo najúspornejšie, bola spotreba o pol litra nižšia (6,8 l). Samozrejme píšem o tom istom mixe (diaľnica 50 %, 40% okresné cesty, max 10 % mesto). Zníženie podielu diaľnice, či aspoň obmedzenie maximálnej rýchlosti na 120 km/h a minimalizácia mestských presunov, môže spotrebu potlačiť pod 6,5 litra. Vodič pritom nemusí obetovať ani príležitostné predbiehanie.

K spotrebe pridám už len jediné. 2,5i Skyactiv-G s automatom v karosérii sedan mal v mojom teste spotrebu 7,4 litra.

Pocitovo je Wagon hlučnejší ako sedan. Dokazujú to aj čísla (68 db vs 69). Rozdiel je v tých istých podmienkach cca 1 dB (120 km/h, D2, vypnuté audio i vzduchotechnika, oblasť hlavy vodiča). Pri teste som rozmýšľal o tom, že možno má väčší motor lepšie odhlučnenie, no teraz to pripisujem skôr rozdielom v karosérii. Kým sedan je trojpriestorový a je prirodzene tichší, dvojpriestorové kombi to má s hlukom ťažšie. Každopádne môže mať svoj podiel aj samotný motor s prevodovkou. Väčší motor jazdí na nižších otáčkach, vo väčšine situácií má nižšiu hlučnosť. Nehovoriac o tom, že má o kus lepší zvuk.

A čo pružnosť? Tak ako vždy, meral som najprv na 4. stupni. Z 80 na 120 zrýchli auto za 8,97 sekundy. Zo 60 na 100 to na 4.stupni zvládne za 8,63 sekundy. Podradenie o stupeň autu pomôže. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h o takmer presne 1,5 sekundy (7,14 sekundy). Väčší motor s automatom v športovom režime v sedane zvládol šprint z 80 na 120 km/h za 6,36 sekundy. Zo 60 na 100 to stihol dokonca za 4,96 sekundy. Dvojliter nemá šancu prekonať väčší motor s automatom. Dokonca ani v prípade, že bude vodič pri šprinte radiť. Každopádne šprinty na 3. stupni ukázali solídnu dynamiku auta a ponúkajú vodičovi istotu bezpečného predbiehania i na kratších voľných úsekoch.

Motorizácia je pre auto veľmi vhodná. Nenapíšem, že ideálna, tou je v skutočnosti práve charakterný štvorvalec 2,5i Skyactiv-G. Menší motor a s manuálnou prevodovkou je takou tou zlatou strednou cestou, voľbou rozumu, sympaťákom a ideálnym kompromisom medzi cenou a protihodnotou. Dynamiky má dosť, úsporný je tiež a to, čo ušetríte na motore, môžete vložiť do výbavy.

Napríklad do vysokých výbav Takumi, či Revolution a Revolution Top. I keď biela koža nie je práve rodinne ladená, je to skutočne krása a pocit luxusu a čistoty to výrazne zdvíha. Len si nesadať s mokrými džínsami a na palube zakázať papať a bude to dobré... Možno.

Infotainment Mazdy som mal v ostatných mesiacoch v rukách toľko krát, že už ani neviem, čo by som mu vytkol. Iba možnosť zrkadlenia obsahu smartfónu na displej infotainmentu by sa mi páčila. Mazda prepojenie cez CarPlay a Android Auto má, všetky modely sa k nemu ešte nedostali. Ževraj je už možné tento systém získať aj k šestke, avšak v cenníku nie je. Viem však, že pre modelový rok 2019 sa tieto veci dostanú do auta naplno, mali by tvoriť základnú výbavu, no to je zatiaľ len šum. Každopádne, keď si raz človek zvykne na zrkadlenie appky Waze na displej infotainmentu, ťažko sa toho vzdáva.

Uznávam však, že vstavaná navigácia má dostatočnú bázu znalostí a jej ovládanie je celkom intuitívne.

Výkon svetlometov je slušný. Stretávacie svetlá sú intenzitou a dosvitom priemerné, diaľkové adaptívne svetlá sú viac ako dobré.

Jazdné vlastnosti auta sú i na 19 palcových diskoch veľmi slušné. Komfort je vysoký, hlučnosť minimálna. Horšie je to na vyslovene rozbitých úsekoch ciest, kde jedna záplata strieda druhú. Tam už sa väčší rozmer a užší profil prejaví. Auto jazdí príjemne, priam vláčne. Dlhý rázvor, široké pneumatiky. Auto je na suchých povrchoch sebaisté, vyrovnané. Pri mokrých povrchoch a zvýšenej dynamike v zákrutách, či na menej kvalitných povrchoch a zvýšenej dynamike, chýba lepšia odozva riadenia. Dokonca som mal miestami pocit, že by sa mi kde-tu zišli kilá navyše, aby zatlačili auto bližšie k vozovke a nedovolili zadku plávať. Priľnavosť sa môže strácať o kúsok skôr, než u ťažších konkurentov.

Finále

Je to krásne auto. Dizajn je pri subjektívnom hodnotení azda najdôležitejšou časťou. No nielen preto mám pri pohľade na fotografie auta príjemné pocity. Je to aj preto, lebo som mal pre autá typu kombi vždy slabosť a každé jedno dobre fungujúce kombi sa mi zapíše do srdca. A toto fungovalo, jazdilo a vyzeralo naozaj veľmi dobre.

 Tak ako predtým, aj teraz platí, že asistenčné systémy vedia pomôcť, no vedia tiež otráviť a i vystrašiť. Čím viac sa moderné systémy snažia zasahovať do riadenia, tým väčší pozor si na ne treba dávať. Skrátka sa občas treba strážiť obojstranne. Paradox dnešnej doby, no za tie upozornenia a núdzové brzdenia to azda stojí. Taký adaptívny tempomat s aktívnym riadením je ale pri Mazde vec, ktorú preventívne vypnem. Nepotrebujem sa s ním vadiť.

Vyváženosť. To je slovo, ktoré najlepšie vystihuje silné stránky testovanej Mazdy 6 Wagon. Vyváženosť ceny a protihodnoty, vyváženosť jazdných vlastností, vyváženosť výbavy, dizajnu. Vedel by som si auto predstaviť v skromnejšej výbave, ale tiež by sa mi ťažšie žilo bez výborného head up displeja s projekciou na čelné sklo a žilo by sa mi horšie aj bez vstavanej navigácie (keď nemám CarPlay). S manuálom som bol taktiež spokojný. Auto bolo na mokre menej suverénne ako by som čakal, no možno sa len nesnažilo klamať a o problémoch informovalo lepšie. To by chcelo priame porovnávania a stovky kilometrov bok po boku. 

Dvojlitrový benzín je skutočne ideálnym kompromisom. Páči sa mi jeho spojenie s manuálnou prevodovkou. Pre mňa je dizajn sedanu väčšou potechou pre oko, darmo je kombi praktickejšie. Všetko sú to ale len také detaily. Detaily tvoria celok. Celkovo je Mazda 6 po dôkladnom facelifte dôkladne dobrá a svojich 8 z 10 bodov si zaslúži.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku