21.11.2018

TEST: Honda Civic 1,6 i-DTEC – nafta sa vrátila spolu s tlačidlovým automatom

Naftovú Hondu Civic sme tu už mali. Teraz prišla verzia s automatickou prevodovkou.

Novú Hondu Civic už dobre poznáme. Unikátny športovo orientovaný dizajn, priestranná kabína i veľký kufor. Je to ako mať Octaviu s japonskou technikou a dizajnom, ktorý nikdy nezovšednie.

Auto je odvážne a odvahu vyžaduje aj od majiteľa. Vsádza na vieru, že ľudia nie sú až tak konzervatívni ako sa môže zdať a nechcú sa odlišovať len tým, že o tom hovoria. Ani jedna Honda Civic novej generácie, ktorá už jazdí na našich cestách, sa nestratí. Dokonca ani v konzervatívnej sivej metalíze. Auto je odlišné a má svoj šarm.

V prvom rade je ale neuveriteľne športové. Či už s malým benzínovým trojvalcom, alebo s parádnym štvorvalcom, môžete si užívať každú jednu jazdu. Každá zákruta je zážitok a so silnejším motorom aj každá akcelerácia. No a auto tiež dokáže pôsobiť ako lámač ľadov. Naštartuje konverzáciu aj tam, kde sa stretne skupina úplne cudzích ľudí. Treba ale uznať, že taká konverzácia môže byť časom dosť konfrontačná. Predsa len, Civic rozdeľuje. Na tých, ktorým sa páči, na tých, ktorým nie. Jeho silou je, že nad ním nedokážete len tak mávnuť rukou. Skrátka tvorí myšlienky. Ako mohol niekto niečo také vyrobiť, kúpiť? Či naopak ako by si mohol niekto kúpiť šedivú myš, keď môže mať takéto origami? Pozrite si video 3x o Honde Civic:

Podobné je to aj v interiéri. Všetko pôsobí robustne a pritom japonsky odlišne. Infotainment je ťažkopádny, ale zvyknete si, naučíte sa. Posed za volantom je enormne športový a pritom je auto aj na väčších diskoch príkladne komfortné. Sedíte nízko, nasadáte nízko. Chce to zdravú chrbticu. Miesta máte ale všade dosť. Na segment doslova neúrekom. Sedadlá sú pohodlné, unavené ruky je kam odložiť. Kufor a tá jeho priehlbina sú výborné. Iba rezerva autu chýba. Nevýhodou môže byť vyššia úroveň hluku, než je v segmente bežné. Nameral som 70 až 71 dB (120 km/h, D2, oblasť uší vodiča, vypnuté audio, vypnutá vzduchotechnika). To je mierne viac než pri konkurentoch z Európy. Hlučnosť zvyšujú najmä kolesá. Motor je na naftu ozaj tichý, ale utlmenie podvozka je horšie.

Poďme k motorizácii. Naftový motor kombinovaný s automatickou prevodovkou je u modelu Civic čerstvou novinkou. Veľkým plusom je, že si túto špecifikáciu môžete objednať už od základnej výbavy S. To bude za 20 590,- eur. Veľkým mínusom ale je, že ďalšia výbava je až Elegance za 24 090 a ani v nej nemáte dobre svietiace LED svetlá. I keď je Elegance už ozaj slušná výbava, LED-ky dostanete až v najvyššej Executive štartujúcej na úrovni 27 090. Tam už je ale všetko. Rýchle skoky, to je pravda, ale pravda tiež je, že konkurenti v cenotvorbe nie sú ani náhodou lepší. Skôr naopak. Spomínaná Octavia má štart najvyššej výbavy na úrovni 30-tisíc. Dostanete ale silnejší naftový motor, avšak iba so 6-stupňovou DSG prevodovkou. 1,6 TDI so 7-stupňovým DSG štartuje na 24-tisíc vo výbave Style. Veľmi rýchlo rozdiel dobehnete i predbehnete. Na druhú stranu, s výbavou môžete omnoho lepšie pracovať a dopĺňať len to, čo naozaj chcete.

Naftový motor sa vyznačuje tichým chodom. Počuť ho skôr pri prudkej akcelerácii, či pri prvých metroch. Rozbiehanie je pozvoľnejšie, no vďaka schopnostiam prevodovky dokáže na požiadavku prudšieho odpichu reagovať rýchlo. Najväčšou devízou automatu pre užívateľa je hladké radenie. Je to automat z dielne ZF určený pre priečne uloženie motora. Kompaktný v rozmeroch a dnes už bez detských chorôb. S motorom si rozumie lepšie než v CR-V-čku. Radí hladko, takmer neciteľne a navyše bez zaváhania. Športový režim reakcie zrýchľuje, najmä zvyšuje otáčky. V normálnom režime udržiava motor neustále v ideálnych otáčkach. V rýchlosti 100 km/h si motor pokojne krochká na cca 1500 ot/min. Pri rýchlosti 140 km/h má cca 2100 ot/min. Výhodou väčšieho množstva prevodov je samozrejme spotreba. Tá kolíše menej než pri manuálnej prevodovke, i keď sú to rozdiely v desatinách litrov. Priemerná spotreba počas testu bola 6,1 litra nafty na 100 km. Nižšie sa mi nepodarilo, aj keď som sa snažil. Nepochybne sa dá neustálym eko jazdením po okresných cestách spotrebu orezať aj o viac ako pol litra, no nepôjde to tak ľahko ako pri starších a špinavších naftových motoroch. Ani hore to nejde tak rýchlo. Mestské zápchy zvýšili priemer na 6,8. Okamžitá spotreba bola samozrejme výrazne vyššia, no opäť nie o toľko ako pri pažravejších riešeniach. To všetko s permanentne vypnutým systémom štart-stop.

Zaujímavé je, že na rovnakých trasách s manuálom som dokázal jazdiť rovnaký počet kilometrov so spotrebou takmer o celý liter nižšou. S manuálom som mal 5,2 litra. Pod vyššiu spotrebu sa mohlo podpísať jednak výrazne teplejšie počasie (vysoká záťaž klimatizácie) a tiež nebadane odlišný jazdný štýl s automatom. Nebadane preto, lebo som sa nesnažil jazdiť inak než obvykle. Rýchle radenie a okamžitá odozva ale môžu prirodzene zvyšovať dynamiku jazdy. Kľúčovým parametrom ale je prirodzene vyššia spotreba automatu. Tú zaznamenávajú i tabuľkové údaje.

Pružnosť tejto kombinácie je pekná. S automatom v športovom režime som nameral zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 7,5 sekundy. To je o 0,7 sekundy lepší čas ako pri manuále na 4.stupni. Rozdiel je spôsobený radením počas akcelerácie. Automat podradí na nižší stupeň a následne bleskovo preradí na vyšší – udrží motor v ideálnom zábere dlhšie ako zrýchlenie s manuálom na 4.stupni. A to pritom v čase automatu je i čas potrebný pre kick-down. To čo je pri nižšej rýchlosti výhodou, sa však vo vyššej stane nevýhodou a časy sa vyrovnajú. Úplne. Z 80 na 120 km/h zrýchli Civic AT v priemere za 8,9 sekundy. To isté i s manuálom. Dôvod je v tom istom. Automat opäť podradí do rovnakého prevodu ako pri zrýchlení z nižšej rýchlosti. Avšak celkom zbytočne. Vo vysokých otáčkach iba stratí čas, a kým preradí na vyšší stupeň, stratí počiatočnú výhodu. Konklúžn? Či s automatom, či s manuálom, lepšie je držať veci pod kontrolou. Ak by ste radili s automatom manuálne, môžete dosiahnuť lepší čas.

Honda Civic s automatickou 9-stupňovou prevodovkou a naftovým motorom je voľbou komfortu. Viac mi pasuje k reprezenatatívnej verzii sedan. Na tom ale nezáleží. Ak chcete jazdiť úsporne, berte naftu s manuálom, ak chcete prvotriednu automatickú prevodovku, berte naftu s automatom. Je veľká škoda, že 1,5 Turbo nie je možné získať s 9 AT. Bola by to famózna kombinácia, ktorá by hravo prekonala všetku konkurenciu. A to je na Honde asi najsmutnejšie – že svoj potenciál sama celkom dobrovoľne hatí. CVT nie je zlé, ale klasický automat je podstatne lepší. Táto konfigurácia má odomňa pekných 7,5 z 10 bodov.

Videotest Hondy Civic si môžete pozrieť aj na Youtube.

 

 

Technické údaje

Model: Honda Civic 1,6 i-DTEC
Počet valcov/ventilov:

4/16 

Zdvihový objem motora (cm3): 1597
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 88/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba (l/100 km): 4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4518/1799/1428
Rázvor náprav (mm): 2697
Objem batožinového priestoru (l): 420-478
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1358-1501
   
Základná cenníková cena modelu s naftovým motorom: od 18 490 €
Základná cenníková cena modelu s naftovým motorom a automatom 20 590 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku