19.09.2018

TEST: Mazda CX-3 – krajšia, tichšia a presvedčivejšia

Mazda CX-3 prešla faceliftom. Na prvý pohľad sa zdá, že zmien nie je veľa. Veľa ich naozaj nie je.

Vážne, zmien v rámci klasického trojročného faceliftu je iba toľko, koľko by ich malo byť pri zmenách v rámci modelových rokov. Aspoň tak to vyzerá.

Presne o to ide. Ako to vyzerá. Pretože auto vyzerá naozaj výborne a na jeho dizajne nie je čo meniť. Po troch rokoch od uvedenia určite. Mazda sa tak pri úpravách zamerala na zdokonalenie toho, čo tu už máme a na zlepšenie v oblastiach, ktoré až tak nevidno.

Dizajnové zmeny sú naozaj minimálne. Máme tu novú, ešte hlbšiu a ešte krajšiu farbu Soul Red Crystal, ktorá vyzerá famózne. Najmä keď je auto čerstvo umyté a navoskované vyzerá doslova obdivuhodne.

Nová je grafika svetlometov a... a to by bolo zhruba všetko. Auto je malé, a pritom z dynamických čŕt jazyka Kodo nestráca nič. Plastové lemy blatníkov a ďalšie offroad doplnky mu pridávajú tú potrebnú štipku chlapskej drzosti. Niečo ako krásna žena sediaca na motorke. To priláka pohľady.

Viac zmien treba hľadať v interiéri. Pribudla elektronická parkovacia brzda. Tá umožnila konštruktérom upraviť rozloženie prvkov na stredovom tuneli. Pridali odkladacie priehradky. Na palubnú dosku pridali niečo, čo vyzerá ako alcantara a pasuje to k autu veľmi dobre. Nové by mali byť i tlmiace materiály, a to ako v okolí kabíny, tak v sedadlách.

Nová je i kožená výbava. Osobne mám pri Mazdách radšej tú ich bielu kožu, ale táto tiež vyzerá dobre.

Po facelifte je auto výrazne tichšie. Pri orientačnom teste hlučnosti na diaľnici D2 pri rýchlosti 120 km/h som nameral 69 až 70 dB (69,5...). To je takmer presný súčasný priemer. V segmente malých crossoverov nadpriemer. Auto je teda tichšie, dlhšie jazdy sú pohodlnejšie.

K údaju o hlučnosti sa patrí spomenúť, že Podkapotou testovaného vozidla bola najsilnejšia benzínová verzia. Dvojlitrový štvorvalec Skyactiv-G s výkonom 110 kW je na auto v segmente B raritný zhruba ako jednorožec na nábreží, či osemvalec v Octavii. Taký objem v takom malom aute u konkurentov nenájdete. Pripomeniem, že konkurentmi sú napríklad Renault Captur, Peugeot 2008, či SEAT Arona.

Motoru pre bežné svižné jazdenie stačí udržiavať otáčky do 3000 ot/min. V hladkom chode pomáha i automatická prevodovka so šiestimi stupňami. Tá sa v malom aute príliš nenarozmýšľa, keďže má motor takmer neustále dostatok síl. Iba keď žiadate maximum výkonu, jej reakcie zrýchli prepnutie do športového režimu. Vtedy motoru dupne po chrbte a ten zareve ako postrelený medveď. Na rozdiel od viacerých konkurentov ale nezostáva len pri kriku, ale poskytne i solídnu dynamiku.

Nameral som mu pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za výborných 5,73 sekundy a z 80 na 120 to zvládol aj s kickdownom za 7,52. Podobné časy dokážu dosahovať iba vrcholné prepĺňané varianty konkurentov. O kúsok rýchlejšia je napr. Hyundai Kona s motorom s výkonom až 177 koní (5s, 6,5s). Tá je zas o niečo pažravejšia a hlučnejšia.

Keď už som pritom, priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra. Priznávam, auto som nijak zvlášť nešetriť a užíval som si jazdu vždy, keď to bolo možné. Lebo jazdu si s týmto malým červeným crossoverom môžete vychutnať kedykoľvek.

Ďalšia Mazda čo dobre jazdí. Prekvapí to ešte niekoho? 

Priznávam, mňa to prekvapí vždy. Ale asi je to dobré. Je fajn tešiť sa z maličkostí, aj keď sa opakujú.

CX-3 jazdí výborne. Svojimi vonkajšími rozmermi, rozložením hmotnosti, silným motorom, pohonom všetkých kolies a po novom aj vektoringom krútiaceho momentu. Vyrezáva oblúky ako z veľkej knihy, ostré zákruty taktiež prechádza s nadšením. Ovládateľnosť je na vysokej úrovni. Posed za volantom je výborný. Všetko je to o detailoch a v nich sú Japonci až obsesívni. Najmä ak ide o jazdu... veď viete jimba ittai, spojenie so strojom. Nie sú to len marketingové kecy.

Avšak auto pokojne poslúži aj človeku, ktorý sa so strojom spojiť nechce. Nemusíte si svoj vrkoč zapájať do vrkoča auta... Poslúži aj tomu komu sa auto len páči, či tomu, kto len obdivuje, že Mazda ide hlavou proti múru a ponúka aj objemnejšie motory pre menšie autá.

CX-3 ľahko odpustím jej obmedzené vnútorné rozmery. Veď je to malé auto a menšiu kabínu vyvažuje najlepšími jazdnými vlastnosťami v segmente. Odpustím jej aj menší kufor, veď má pohon všetkých kolies. Ale jednu vec neodpustím. Je to v zásade jediná vec, ktorá mi na aute vadí. Ale vadí mi brutálne – minimálny priestor na nohy vodiča. Ak meriate viac ako 185 centimetrov, budete musieť obetovať veľa na to, aby ste si auto užili. Radšej choďte do Mazdy 3, CX-3 nechajte polovičke. Lebo tak málo miesta na nohy sa len tak nevidí. Vyššiemu vodičovi s dlhšími nohami vadí panel s ovládaním spätných zrkadiel na jednej strane a na druhej stredový panel so širokým okrajom.

Na rozpálených čiernych kožených sedadlách v strede leta je sedenie v stiesnenom priestore ako za trest. Ak ste teda videli v ostatných týždňoch pomerne rýchlo jazdiacu červenú CX-3 a v nej sedel prerastený fúzatý a vlasatý pánko v okuliaroch a ľavé koleno mal nad spodnou hranou okna, bol som to asi ja. Nohu som si pri dlhších jazdách vykladal na spodný priečinok vo dverách. Iba tak som dosiahol ventiláciu kľúčových komponentov... Možnože by mi to v zime tak nevadilo, ale horúce dni a horúca čierna koža nie sú v CX-3 pre vyššieho vodiča príjemné.

Napriek tomu sa mi s autom ťažko lúčilo. Medzi crossovermi tejto veľkostnej kategórie je ťažké nájsť lepšie auto. Nechcem ostatné autá poslať do zabudnutia, ale CX-3 si právom zaslúži korunu segmentu. Aj cenu tomuto autu ľahko prepáčim. Ponúka totiž prémiové riešenia v tele krásneho auta. Iba vysoké osoby by mali kúpu auta zvážiť. Mojim tipom je vynechať kožené poťahy čiernej farby. Inak už pomôže jedine ľad.

V aute poteší silný motor, výborné jazdné vlastnosti, pocit bezpečia v dobre obstavanom priestore, kvalitné materiály, krása vozidla, head up displej, mimoriadne rozumná navigácia a veľmi dobré LED svetlá. 8 z 10 bodov. Ak by bolo aspoň o 5 centi viac miesta na nohy vodiča, dám jej 9. Áno, tak ma oslovila a zároveň mi to tak veľmi vadí. Ale okoštujte, ak máte kratšie nôžky ako ja, pomestíte sa lepšie.

 

 

Technické údaje

Model: Mazda CX-3 2,0i Skyactiv-G Revolution Top
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 206/2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4275/1535/1765
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem batožinového priestoru (l): 287 (AWD)
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť min (kg): 1367 podľa výbavy
Užitočná hmotnosť (kg): 438
Rozmer pneumatík: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: od 15 690 €
Základná cena verzie 26 690 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku