28.09.2018

TEST: Mazda 6 2,5 Skyactiv-G – omladená kráska plná života

Mazda 6 prešla faceliftom. Nielenže zvýraznil jej dizajn, podčiarkol všetko, v čom je dobrá.

Mazdu 6 s motorom 2,5 Skyactiv som mal naposledy pred tromi rokmi. A stále si ju pamätám. Rovnako biela, rovnako iná, exotická. Zanechala silný dojem. Po troch rokoch sa mi do rúk dostala novšia verzia. Prvé dojmy boli ešte výraznejšie. Po nástupe do kabíny sa dostavil pocit, ktorý poznám len z nemeckej a švédskej prémie. Vlajková loď japonskej automobilky je ešte lepšia ako predtým a nielen na prvý dojem.

Tretí facelift jednej generácie vozidla nebýva bežný. Ak sa predsa len objaví, ide skôr o posledný lacný pokus o oživenie auta strácajúceho dych. Tu to ale vôbec neplatí. Facelift je dôkladný a hĺbkový a navyše prichádza presne načasovaný tak, aby o pochybnostiach o veku auta nebola ani reč.

Zmenilo sa naozaj veľa. Od zmien na konštrukcii vozidla, až po úpravu prednej masky, ktorá je najviditeľnejšou zmenou.

Automobil je tuhší a tichší. Môže za to spevnenie skeletu a posilnenie tlmiacich materiálov. Výsledok týchto zmien pomáha jazdným vlastnostiam i komfortu jazdy. Spolu s úpravou náprav pre zvýšenie presnosti riadenia a kvality tlmenia sú to zmeny podpisujúce sa pod citeľne lepší jazdný prejav. Pritom Mazda 6 už pred faceliftom jazdila vynikajúco, teraz ale reálne konkuruje prémiovým automobilom s odlišnou koncepciou usporiadania pohonu. Tak dobre jazdiaci veľký sedan s pohonom prednej nápravy nenájdete. Vyskúšal som si to aj na horskom priesmyku. Vôbec som to neočakával. Jazdu som si užil ako na ostrom hatchbacku. Auto pritom nepotrebovalo ani samosvorný diferenciál. Auto prostredníctvom vynikajúceho nastavenia náprav, rozloženia hmotnosti i elektronického stabilizačného systému dokonalo simulovalo pohon oboch náprav. Veľký a silný motor by síce v kopcoch ocenil turbodúchadlo, ale nemusí nám byť za ním ľúto.

Motor je i tak silnejší a reaktívnejší ako predtým, rovnako lepšie je nastavená aj automatická prevodovka, ktorá v podstate vôbec nepreklzuje. Bleskové reakcie a nádherne gradujúci vrchol výkonu sú spolu s enormne presným riadením a vyváženým autom s dlhým rázvorom omamnou kombináciou. Vysoká úroveň jazdných vlastností sa ani nedá opísať. Musí stačiť, že aj keď som už toto auto mal, takýto zážitok som s ním ešte nemal.

Rovnako citeľná je zmena komfortu jazdy. Auto lepšie zdoláva extrémne rozbité cesty a to aj na veľkých leštených diskoch. Takisto je podstatne tichšie. Orientačný test hlučnosti na diaľnici D2 pri rýchlosti 120 km/h ukázal úroveň hluku v oblasti hlavy vodiča na úrovni 68 dB. To je príjemná hodnota uľahčujúca dlhšie cesty. Najviac sa do kabíny dostával hluk odvaľujúcich sa kolies na hrubozrnnom asfalte diaľnice. Nízkoprofilové pneumatiky a veľkosť kolies hrali v neprospech cieľov výrobcu. I tak auto zaznamenalo dobrú úroveň hlučnosti.

 Zvuk i pružnosť agregátu sú vynikajúce a ešte o kúsok lepšie ako pred faceliftom. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebieha v športovom režime za 6,36 sekundy. Zo 60 na 100 km/h dokonca zrýchli za 4,95 sekundy. Podľa meraní má pritom Mazda 6 jeden z najpresnejších tachometrov vôbec. Odchýlka podľa GPS je na úrovni max 1,5 km/h. Takže ak vám auto vraví, že idete 140 km/h, tolerovaná odchýlka policajných radarov na úrovni +7 km/h vám veru nepomôže.

Pritom sa počas testu spotreba nedostala nad 8 litrov. A to som s autom najazdil 1000 km naprieč celým Slovenskom. Najmenej som jazdil za 7,2, najviac za 7,8. Ku koncu sa spotreba ustálila na 7,4 l. Prvý údaj zaznamenával opatrnú nočnú jazdu po Liptove, druhý údaj svižné diaľničné tempo v oboch smeroch medzi Tatrami a BA. Iba ten horský priesmyk odobral veľa paliva... Ale čudovať sa tomu nemožno. Výborná spotreba je produktom množstva Skyactiv technológii, napríklad za to môžu vyššie tlaky vstrekovačov i vypínanie valcov do 80 km/h – pritom vypnutie valcov nemáte žiadnu šancu postrehnúť. Rovnako ako nepostrehnete žiadne vibrácie pracujúceho agregátu. Po novom má totiž vyvažovací hriadeľ.

 A keď už som pri nočnom jazdení. LED svetlá svietia prvotriedne a z noci robia deň. K viditeľnosti tiež prispieva pohľad na parkujúce auto z vtáčej perspektívy. Skvelé je, že Mazda do pohľadu dokresľuje aj vytočenie kolies. Vďaka tomu sa dokážete napríklad vyhnúť obrubníkom a vyjsť z parkovacieho miesta na prvý pokus a bez obáv o krásne disky.

Poďme do kabíny. I tu je vidieť viacero zmien. V prvom rade uchvacuje nová prepracovaná palubná doska, nové sedadlá, nový volant i nový volič automatickej prevodovky. Táto špecifikácia mala neuveriteľne dobre vyzerajúcu hnedú kožu, no taktiež odvetrávané predné sedadlá. Odvetrávanie v troch stupňoch funguje naozaj dobre a pomôže nielen udržiavať vhodnú teplotu chrbta a zadnice počas jazdy, taktiež prispeje k rýchlemu ochladeniu rozpálenej kože v letnom počasí. Palubnú dosku dopĺňa až 8 palcový dotykový displej, tiež sú viaceré povrchy dverí a palubnej dosky vylepšené špeciálnym materiálom imitujúcim neopracovanú kožu. Nie je to Alcantara, ale Ultrasuede. V hnedej taktiež pôsobí výborne. Celková vizáž, pocit z dotyku i vnímateľná kvalita (absencia vŕzgania napr.) hovoria jasnou rečou. Kabína automobilu má skutočný nefalšovaný prémiový punc. Žiadna japonská strohosť, ale skôr japonská posadnutosť detailmi. Toto sú veci, ktoré zákazníka dokážu presvedčiť. Veci v ktorých je napríklad Toyota, či Subaru slabšie. Mazda je v detailingu najlepšou japonskou značkou. Navyše jej konštruktéri pracujú nielen na prvom dojme – ako viaceré európske značky. Pocit kvality máte i po dôkladnom preskúmaní auta.

Pracovisko vodiča je navrhnuté nadmieru dobre. Ovládanie palubných prístrojov cez volant  a cez otočný ovládač na stredovom tuneli prispievajú bezpečnosti jazdy i k ľahkej práci so systémom MZD. Veľkým bonusom je nielen digitálny prístrojový panel, no tiež head-up displej zrkadliaci údaje na čelné sklo. 

Na záver tu mám ešte dizajn. K nemu môžem povedať jediné. A síce, auto vyzeralo výborne aj pred faceliftom. Lenže čo s autom urobilo pár úprav na správnych miestach? Veď posúďte sami. Z toho pohľadu sa fanúšikovia značky musia roztápať. A aj tí, ktorí medzi fanúšikov nepatria, musia uznať, že dizajn Mazda naozaj vie. 3D efekt masky je ešte výraznejší. Nová grafika svetlometov, chrómovaná lišta i hmlové svetlá integrované do hlavných lámp... Výborne.

Čo novej vlajkovej lodi s najsilnejším motorom vytknúť? Azda len to, že výrobca odolal pokušeniu a nepriviezol do Európy tento agregát doplnený turbodúchadlom a tiež to, že prepĺňaný SkyactivG nedopĺňa pohonom všetkých kolies ani na trhoch, kde je motor dostupný. Pretože keď to auto takto jazdí s pohonom iba prednej nápravy a s atmosférickým motorom, ako by jazdilo s týmito doplnkami? Z tej predstavy vrie krv.

Auto je ako celok vyvážené. Nikde nestráca, nikde nepreteká. Mazda 6 je silná v každom smere. Je to kompletný balík, ktorý bez problémov prevyšuje mnoho konkurentov. Táto špecifikácia bude naďalej unikátna. Možnože auto neponúkne taký kopanec, ako prepĺňaný konkurenti, avšak zvuk, prejav i takmer nekončiaci nárast výkonu sú tak príjemné a podmanivé, že sám by som sa prepĺňania vzdal okamžite. Je len škodou Mazdy, že do boja o európskeho zákazníka nezobrala zbrane, ktoré má a ktoré majú zákazníci tak radi. I beztak je fantastická. Mazda 6 s motorom 2,5 Skyactiv má u mňa 9 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Mazda 6 2,5 Skyactive-G Takumi Plus
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2 488
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 143/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 258/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 222
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,8/5,4/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4870/1840/1450
Rázvor náprav (mm): 2830
Objem batožinového priestoru (l): 489
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1462-1532
Užitočná hmotnosť (kg): 680
Rozmer pneumatík 225/45 R19
Základná cenníková cena modelu: od 26 790 €
   
Základná cena verzie: 36 590 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku