06.07.2018

TEST: BMW i3S REX – regionálny rýchlik pre štyri osoby

BMW prednedávnom inovovalo svoj najmenší a jediný elektromobil. Testovali sme športovú verziu s predlžovačom dojazdu (REX).

BMW i3 je jedným z áut, ktoré všade kam prídu, budia záujem a emócie. Konzervatívci (aspoň pri automobilovom dizajne) povedia, že je čudné, niektorí sa v prítmí anonymity podzemnej garáže nehanbia povedať, že je priam škaredé. Tí liberálnejšie zmýšľajúci (pri dizajne) sú naopak nadšení a neboja sa použiť prívlastky ako štýlový, či zaujímavý.

Obe skupiny sa ale zhodnú v jednom. BMW i3 je zreteľne odlišné od všetkého, čo v súčasnosti nesie hrdú bavorskú vrtuľku v logu. Dokonca aj batmobil BMW i8 je iné auto, aj keď z rovnakého rodu. Pri ňom vyzerá model i3 ako nákupná taška pre Catwoman.

Testovaná verzia bola nielenže športovejšieho razenia, ešte bola aj obdarená predlžovačom dojazdu – Range Extenderom, v skratke REX. Každý cestovateľ, ktorý v nedávnej minulosti použil na svoj presun vlakovú dopravu, dobre vie, že REX je aj označenie regionálneho rýchlika. Presne toto označenie sa kompaktnej elektrickej, respektíve benzíno-elektrickej lokomotíve hodí. Nemá v popise práce dlhé trate, no reálny dojazd až 300 kilometrov pokryje adekvátne široký región.

Nechajme skratky skratkami, dajme si žemľu so šunkou a pokročme ďalej. BMW i3S nie je len zmršené zmrštené BMW, do veľkej miery je i zmrštenou Teslou. K elektromobilite totiž pristupuje v podobnom štýle. Snaží sa ekologickú myšlienku predať nielen neobvyklým dizajnom a puncom hi-tech pokrokovosti, zároveň dodáva obdivuhodný výkon, zrýchlenie i nové formy ovládania pohybu vozidla.

ePedal a radenie v opačnom garde

Aj keď BMW o akomsi ePedále nič nepíše, princíp fungovania je úplne rovnaký. Zrýchlenie a spomalenie automobilu totiž ovládate iba jedným pedálom. Plynový pedál pridáva, udržiava i brzdí. Čím väčšmi ho stlačíte, tým intenzívnejšie automobil zrýchľuje – to je jasné. Avšak čím viac tlak na pedál uvoľníte, tým výraznejšie auto spomaľuje. Ak vaša nôžka povoľuje napätie mierne, brzdenie motorom a teda rekuperácia energie prebieha striedmo. Ak ale urodzená nôžka pedál prudko opustí, rekuperácia prebieha plnou silou a brzdný účinok je taký silný, že iba samotné vyšliapnutie stačí na prudké spomalenie. Brzdového pedála sa nemusíte dotknúť ani v prípade zastavovania na križovatke. Auto úplne zastaví a zostane stáť, až kým mu neprikážete inak. Systém sa nesnaží imitovať jazdenie s automatickou prevodovkou, kde motor zostáva zapojený do systému a pretláča na kolesá istý moment. Elektromotor neutrálne otáčky nemá. Buď ide, alebo stojí. Buď doň energia prúdi viac, alebo menej. Buď napája kolesá, alebo kolesá napájajú jeho. Stručne a skrátka, čiernobiely svet. Brzdový pedál tak zostáva len pre skutočne intenzívne núdzové brzdenie, je iba akousi poistkou.

Inakosť hlásim aj pri radení jazdných režimov. Sú celkom nezmyselne v opačnom smere ako pri bežných vozidlách. Znamená to, že režim D aktivujete posunutím voliča v smere od seba, naopak R radíte k sebe. Počas týždňového testu a odjazdení vyše 700 kilometrov som si na takéto radenie nezvykol, rovnako ako som si nezvykol na umiestnenie radiča pod volant. Áno, Oltcit bol zaujímavé auto, ale radšej ho prenechajme histórii. Otočný ovládač pod volantom, navyše takto popletený, naozaj nepotrebujeme.

Jazda – chýba mi ePedal, chýba mi ticho, chýba mi tá pružnosť

Dnes, pri písaní testu už BMW i3S nejazdím. Aj keď som presadol do drahšieho, priestrannejšieho a silnejšieho automobilu, chýba mi digitálny plyn (ePedal). Je neuveriteľné ako ľahko si možno zvyknúť na niečo, čo je dobre a ako ťažké až nemožné, je zvyknúť si na niečo čo nepredstavuje pokrok, ale zhoršenie. Chýba mi ten digitálny pohyb v kolóne. Chýba mi to racionálne využívanie energie.

S digitálnym plynovým pedálom je napríklad zaradenie sa medzi autá do druhého pruhu neuveriteľne zjednodušené. Nejde len o to, že nemusíte dobrzďovať, aby ste sa do úzkej škulinky medzi autá zmestili. Zaradenie sa, zmena pruhu, či zmena rýchlosti sú náhle okamžité. Chcete sa zaradiť do vedľajšieho pruhu, v ktorom sa prúd vozidiel pohybuje inou rýchlosťou? Stačí uvoľniť tlak na plynový pedál, či naopak ho zvýšiť a okamžite skokovo zmeníte rýchlosť. Doslova je to digitálny pohyb v kolóne a v pruhoch. Žiadna zotrvačnosť, žiadne brzdové svetlá. Akoby vás neviditeľná ruka presunula na šachovnici z jedného políčka do druhého. Neexistuje lepšie auto do mesta ako je BMW i3S. Dostatok výkonu, okamžité reakcie, malé vonkajšie rozmery, plastové dielce karosérie (to neskôr) a digitálny plynový pedál. Kým nevyskúšate, neuveríte o koľko rýchlejšie, presnejšie a jednoduchšie je pohybovanie sa v hustej premávke s takto obdareným elektromobilom ako s konvenčným automobilom.

Okamžité zrýchlenie vám pomôže zvýšiť bezpečnosť a presnosť jazdy aj mimo mesta. Nie každý elektromobil dokáže to, čo i3S. Jeho pružnosť je na úrovni naftových šesťvalcov, či na úrovni štvorvalcových prepĺňaných benzínových motorov s výkonom cez 250 koní. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne tento špunt za 5,8 sekundy. Je to jediný malý elektromobil, ktorého zrýchľovací apetít po prvých metroch neutícha, ale naopak rastie.

Nabíjanie treba doplniť tankovaním

Range extender je výborná vec a jeho voľba by mala byť dostupná pri každom menšom a stredne veľkom elektromobile. Dopĺňanie šťavy za jazdy výrazným spôsobom eliminuje nedostatky elektromobilov pri dlhších jazdách vyššími rýchlosťami. Či už ide o Renault Zoe, Nissan Leaf, alebo spomínanú Teslu, ani jedno z áut nie je schopné udržiavať svoju spotrebu na diaľnici v prijateľných medziach. To výrazne znižuje reálny dojazd a tiež predlžuje čas potrebný pre nabíjanie. Iste, elektromobily nepotrebujú prevodovky v tom zmysle v akom spaľovacie motory. Rozsah využitia a účinnosť je zakaždým vyššia ako pri priamom porovnaní so spaľovacím motorom, no ani jeden elektromobil ešte neprekonal koncept spaľovacieho motora spojeného s viacstupňovou prevodovkou. Spojenie elektromotora s bezstupňovou prevodovkou s predlžovačom dojazdu to ale dokázať môže. Diaľničné kilometre so zapnutým REX-om sú dlhšie, pokojnejšie a rýchlejšie. Istota v podobe hoci aj malého dvojvalcového motorčeka pri zadnej náprave je enormná. Kamkoľvek s autom idete, viete, že ak nenatrafíte na vhodnú nabíjačku, vždy môžete napluť do nádrže trochu benzínu a batérie sa nebudú ďalej vybíjať. Predlžovač dojazdu je schopný dodať ďalších sto kilometrov k dojazdu na plnú batériu, ktorý pri bežnom jazdení predstavuje 200 km. Funguje to tak, že si nastavíte v menu infotainmentu udržiavanie stavu nabitia batérie a aj na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h motoček dokáže vytýčený cieľ plniť. Stále ste pritom ekologickejší ako všetky autá naokolo, vyprodukovanú energiu využívate efektívnejšie a dvojvalec spotrebúva podstatne menej paliva.

Jazdenie na elektrinu treba prenechať mestu a blízkemu okoliu. Batéria s kapacitou 30 kWh plne postačuje na dochádzanie za prácou a pravidelné nabíjanie. Auto zvládne nabíjanie i nabíjačkou s výkonom 50 kW. Tá dokáže úplne vyžmýkanú baterku nabiť na plnú kapacitu za hodinu a 10 minút. Stojanov ZSE by mohlo byť viac v čo najbližšom čase, pretože nabíjanie na nich je najpríjemnejšie a najrozumnejšie. Využitie takejto nabíjačky vám umožní získať ďalších vyše sto kilometrov dojazdu za 15 až 20 minút (batéria sa nabíja pomalšie ak je úplne vybitá, alebo takmer nabitá). Keď som sa ponáhľal do práce a dojazd mi 15 kilometrov od cieľa klesol pod 5 kilometrov, zastavil som na nabíjačke (Bory) a za 7 minút som získal dojazd ďalších 30 kilometrov.

Jazda je o pružnosti a tichu

Auto zrýchľuje ako silné BMW, avšak nejazdí tak. Úzke a vysoké kolesá (R20) na oduševnené jazdenie nie sú vhodné. Všetká hmotnosť na úrovni podvozku v kombinácii s vysokou stavbou nerobia znaku BMW dobré meno. Auto je síce lepšie ovládateľné ako porovnateľné elektromobily, s ozajstným BMW sa to ale porovnávať nedá.

Ticho na palube ale hej. Ním prekonáva nielen porovnateľné elektromobily ale aj rádovo drahšie autá. Veď pri rýchlosti 120 km/h na diaľnici D2 bola na palube priemerná hlučnosť 51 dB. Meranie prebiehalo pri vypnutej vzduchotechnike, vypnutom rádiu i pri „vypnutom“ dialógu  a v oblasti hlavy vodiča (orientačné meranie hlučnosti s rovnakým postupom budem poskytovať v každom ďalšom teste).

Hodnotenie

BMW i3S je vynikajúci malý elektromobil. Jeho snaha o ekologickosť je zreteľná vo všetkých oblastiach. Kompletne plastová karoséria môže na prvý pohľad a omäk pôsobiť lacným dojmom, no plasty majú najmä pri parkoviskových nehodách veľkú výhodu. Nehovoriac o tom, že sú podstatne ľahšie a porovnateľne odolné ako klasické plechy. i3S so svojim karbónovým monokokom pôsobí enormne tuho a bezpečne. V kabíne je to moderné BMW. Pohodlné sedenie, slušný výhľad vpred. Iba ten mohutný A-stĺpik zakryje aj skupinu chodcov pred prechodom. Výhody absencie B-stĺpika sú zrejmé. Zadné dvere otvárajúce sa do protismeru zjednodušujú nastupovanie do zadnej časti automobilu. Škoda, že ich možno otvoriť len po otvorení predných dvier. Na vystupovanie tak pasažieri potrebujú viac priestoru ako v bežných autách. Bez takéhoto otvárania by sa ale dozadu nastupovalo ozaj ťažko.

BMW i3 je famózny spoločník do mesta a okolia. Má svoj štýl, je to zreteľne prémiové auto medzi elektromobilmi, je silné, rýchle i bezpečné. Na range extender možno pozerať z viacerých uhlov pohľadu, no keď sa v ponuke nachádza, nemali by ste váhať. Diaľničná spotreba totiž i pri rýchlosti 120 km/h presahuje 20 kWh. Inak, priemerná spotreba bola počas testu 15,2 kWh, takže dojazd 200 km bol reálny. Cena automobilu presahuje možnosti väčšiny populácie. Ak ale v budúcnosti budú vznikať elektromobily akým je BMW i3S už dnes, elektromobilitu privítam s otvorenou náručou. Dovtedy by ale mala poklesnúť cena, zvýšiť by sa mala kapacita batérii (či s REX a či bez) a zlepšiť by sa mali tiež jazdné vlastnosti týchto áut. Síce ide primárne o eko auto, stále je to BMW. Jazdí lepšie ako porovnateľne veľké elektromobily iných výrobcov, no na meno BMW si čo do radosti z jazdy nemôže robiť nárok. Dobre mu ide najmä jazda rovno... v zákrutách to treba poladiť. 7 z 10 bodov.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku