05.07.2018

PRVÁ JAZDA: Renault Mégane RS na okruhu Slovakia Ring

Nový Renault Mégane vo verzii RS je tu. Verziu so základným podvozkom sme testovali na SlovakiaRingu.

Nový Renault Mégane RS je tu. Vracia sa po kratšej prestávke, zaujímavejší, viacdverový a aj krajší. Vracia sa však do kategórie áut, kde je polovica štartového pola úplne nová. Predbehli ho nováčikovia, kým bol preč?

Hatchbackov v nižšej strednej triede so športovými parametrami je zas o niečo viac a sú zas o niečo schopnejšie. Pestrosť značiek a farieb je veľká, možno väčšia než kedy predtým. Výkony a schopnosti tiež. Všetko tak záleží od ceny, preferencií a schopností jednotlivých áut.

Kam ale patrí nový Mégane RS?

Ak by sme ho chceli od zvyšku štartovného pola odčleniť na mechanickom základe, RS patrí naďalej medzi rýchle prednokolky. Nepodľahol tlaku, ktorý vyvinulo jedno jediné auto. Príchod nového Focusu RS s objemnejším motorom a pohonom všetkých kolies sa zdal byť silným motívom pre zmenu pohonov naprieč celým segmentom. Lenže predsa len sa stálice neodhodlali k tomuto kroku a tak Honda Civic Type R, tak Renault Mégane RS naďalej veria lacnejšiemu pohonu prednej nápravy. A majú koniec-koncov pravdu. Hot-hatch by mal spájať svet bežných áut so svetom športových áut tak, aby nezruinoval fanúšikov a zároveň, aby vyčaril úsmev na tvári každému nadšencovi.

Do boja o najlepší hot-hatch v nižšej strednej triede sa ale pred pár mesiacmi zapojilo ešte jedno auto. Auto z krajiny na pol ceste medzi Európou a Japonskom (obrazne). Iste, nový Hyundai i30 N si vyslúžil chválu kam len prišiel. Nemožno sa tomu čudovať, veď nízkonákladový základ prepracovaný do športového náčinia rukami, ktoré predtým hecovali Bavoráky predsa nemôže byť zlý. A ani nie je. Lenže je lepší, alebo horší ako úplne nový Mégane RS?

Nuž povedzme si úprimne. Odpovedi na otázku kto je lepší, sa v nedávnej minulosti venovalo viac pozornosti, než by si v skutočnosti zaslúžila. Adeptov na víťazstvo je veľa, no o najlepšom už viac nemôžu rozhodovať iba sekundy, či stotiny sekundy. Víťaza si musí určiť každý sám, podľa svojich potrieb a preferencií. Isté je, že Mégane RS sa opäť zaradil medzi najlepších a čo je možno ešte dôležitejšie, zaradil sa tam so svojimi vlastnými tromfami.

Aký je nový Mégane RS?

Žltý. Keď si predstavíte Mégane RS, akej je farby? Jasné, že žltej. Tak ako je Hyundai i30 N bledomodrý, Focus RS „oblohovo“ modrý, Type R červený a Golf GTI biely.

Mégane RS vyzerá ale parádne aj v červenej, možnože mu pasuje najviac. Okrem toho je to prvý hatchback zo segmentu, ktorý má aktívne ovládané zadné kolesá. 4Control robí s autom divy aj bez samosvorného diferenciálu a tvrdšieho podvozka Cup. Darí sa mu to najmä s kompletne vypnutým elektronickým stabilizačným systémom.

Je to tak. Kým Mégane GT môže o vypnuteľnom ESP iba snívať, Mégane RS ho má. A presne to 4CONTROL potrebuje.

Tak aký je Mégane RS?

No predsa pekelne neutrálny. Ono je to tak, dobre spravené neutrálne nastavené auto sa pozná podľa toho, že niekomu pripadá nedotáčavé, inému zasa pretáčavé. A presne také vie byť. Nový Mégane RS sa ale orientuje najmä na tú stáčavosť, ktorú máme radšej. Lebo keď nie je neutrálny, s trochou snahy z neho spravíte pretáčavú mršku. Stačí pustiť plyn v zákrute a zadok začne v momente predbiehať predok. Podvozok je i v štandardnom nastavení obdivuhodne hravý. Vysoká úroveň mechanickej priľnavosti zabezpečuje prejazdy zákrut vo vyššej rýchlosti, no 4CONTROL v spolupráci s vypnutým ESC a s prítomným torque vectoringom vtláča auto do zákruty tak, ako mechanicky samosvor. Akoby sa auto zahryzlo do obrubníka a chcelo si chvost naháňať. Najmä v nižších rýchlostiach, pri poriadne utiahnutých zákrutách môžete vťahovanie do zákruty postrehnúť.

Na okruhu akým je SlovakiaRing sa auto tejto kategórie stáva na dlhších rovných úsekoch pomerne nudným. Zrýchlenie nad 150 km/h nie je také výrazné, aby auto na konci cieľovej rovinky lámalo rekordy. Pocitovo je i starší Type R na rovinke svižnejší. 30 koní navyše a nejaké to kilečko usporenej hmotnosti i stála prítomnosť samosvorného diferenciálu zvyšujú jednak výjazdovú rýchlosť z poslednej zákruty, no tiež zvyšujú finálnu rýchlosť na konci rovinky. Pravdou ale je, že všetko toto náčinie spôsobuje tvrdosť podvozku, ktorá pri dennodenných povinnostiach pôsobí veľmi nepríjemne.

Už teraz vieme, že sa na trhu objaví aj verzia s výkonom presahujúcim 300 koní – v prípade Méganu RS to bude práve kľúčový parameter pre veľké GT okruhy, medzi ktoré sa náš Ring s hrdosťou radí.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že k zrýchleniu na okruhu určite prospeje aj nový samosvorný diferenciál značky Torsen. Ten by mal fungovať o pár percent lepšie ako starší diferenciál v minulej generácii i tvrdší podvozok Cup.

Po skúsenosti z jazdy na Ringu s verziou bez diferáku by som ale nad kúpou podvozku Cup skutočne váhal. Áno, auto bude rýchlejšie na okruhu, ale bude tiež tvrdšie na bežných cestách. Dnes naozaj neviem, čo by som uprednostnil. Tento oriešok rozlúskne až plnohodnotný test tejto verzie. Uvidíme čo spraví jazda po cestách, na ktoré Mégane RS pasuje viac ako na okruh. Technika, ktorú využíva ale už teraz sľubuje prekvapivo komfotnú jazdu na bežných cestách.

 

Hot-hatch v tejto kategórii má byť nielen športový, zábavný a očarujúci, no tiež praktický a dostatočne pohodlný, aby v ňom bežné jazdy neboli peklom. Presne taký ešte ani jeden Mégane RS nebol, nie úplne. Nielen vďaka absencii zadnej dvojice dvier.

Tak ešte raz... aký je Mégane RS na okruhu?

Zábavný. A to je hlavné. I so základným podvozkom si užijete na okruhu nekonečno srandy. Môžete jazdiť dobrú stopu, môžete jazdiť zlú stopu, môžete v zákrute brzdiť, zrýchľovať, kopať do plynu, môžete čokoľvek a auto vás nezradí. Fyzika vás zradiť ale môže, s vypnutými elektronickými pomocníkmi ľahko skončíte na štrku, ale o to predsa ide, no nie? Trocha neistoty, potreba skutočných jazdeckých schopností a nekonečná zábava vďaka vysokej miere komunikatívnosti a predvídavosti. Takže takto. S podvozkom Cup budete určite rýchlejší za každou zákrutou  a budete i výrazne rýchlejší na konci rovinky. Ale čert ju vezmi, na okruhu predsa nejde o stotiny sekundy, no nie? Teda... žeby? Čo som to napísal?

Už len vypilovať stopu a najmä brzdné miesta. Lebo nie je nič horšie, ako dupnúť na brzdy tam, kde ste brzdili s inými autami a zistiť, že do zákruty vám ešte dobrých pár metroch chýba. Respektíve dupnúť na brzdu tam, kde brzdia všetci pred vami a zistiť, že do zákruty dáte ešte jedno pressko...

Tie Brembá jednoducho brzdia parádne, navyše pocitová rýchlosť v aute je vyššia než reálna. Že auto ide pocitovo rýchlejšie, než v skutočnosti, môže byť v tomto ohľade negatívum, no pozitívne to vplýva na úroveň zábavnosti a tú má Mégane skutočne vysokú. Podobne ako ten bledomodrý fešák z Kórei, i keď ten je v tomto parametri ešte o kúštik ďalej. Môže za to i výrazne lepší zvukový prejav a ešte veselšie jazdné vlastnosti.

Takže tak. Mégane RS je cukríček, miláčik. Oholený o dva deci objemu, no zato skutočne obdivuhodný v zákrutách. 4Control som si ešte nikdy neužil tak ako v prípade tejto jazdy. Jeho využitie otvorilo konštruktérom brány do nových neprebádaných vôd. Vďaka nemu auto doslova vykvitlo a to aj tam, kde predokolka bez samosvoru ešte nikdy nekvitla. Viac v plnohodnotnom teste. Už teraz sa teším.  


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku