02.07.2018

TEST: SEAT Ateca FR 2.0 TSI 4Drive – Španiel s temperamentom

Patrí do kategórie kompaktných SUV. Teda niekde do stredu čoraz populárnejších modelov.

Na jednom konci sú 5 až 7 miestne SUV a na druhom crossovery. Tie veľké sa snažia umelo nahradiť rolu rodinných MPV. No a tie najmenšie zasa (celkom úspešne) vytláčajú mestské autá z ich teritórií. Rozumným kompromisom sa zdajú kompaktné SUV. Sú pomyselnou zlatou strednou cestou. Na jednej strane s nimi dobre zaparkujete a majú pritom slušný batožinový priestor s objemom približne 500 litrov.

Ateca bola prvá z dielne SEAT-u, ktorá vstúpila do vôd „esúvečiek“. Technicky je takmer ako jej súrodenec Škoda Karoq, ktorý sme predstavili nedávno. Subjektívne sa na nej podpísal španielsky charakter dizajnérov. Objektívne je podľa mňa Ateca „šmrncovnejšia“, dynamickejšia a s typickým južanským vzhľadom.

Ateca sa už u nás v redakcii objavila. Teraz sme mali možnosť preskúmať zákutia, nálady, vlastnosti a parametre top modelu so športovou príchuťou. Na rad totiž prišla ostrejšia verzia Formula Racing, v skratke FR. Jej športovejšiemu naturelu pristane benzínový motor pod kapotou s objemom dva litre. Aká naozaj „eferková“ Ateca je – a oplatí sa vôbec v porovnaní so zvyškom ponuky?

Prvé SUV od Seatu je v oranžovej farbe Samoa, ktorú malo testované auto,  jednoducho neprehliadnuteľné. Oproti verzii Xcellence, s ktorou je na približne rovnakej úrovni výbavy, sa líši najmä lakovanou spodnou časťou nárazníkov, vo farbe sú aj plasty na dverách. Na verziu FR upozorňujú pri pohľade zozadu aj dve koncovky výfuku, zadný spojler a zboku tiež osemnásťpalcové (alternatívne aj 19 palcové) disky Performance.

Ateca FR sa zdá byť v porovnaní s výbavou Xcellence ochudobnená. Nemá napríklad svetelný a dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, funkciu „coming home“ a „leaving home“, chrómové strešné lišty – FR ich má čierne, rovnako ako lišty okolo okien namiesto chrómových, stlpiky B a C nie sú v čiernej lesklej farbe, ale matné a sériovo chýba uvítacie osvetlenie „Welcome light“ v spätných zrkadlách premietané na zem s logom vozidla. Bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom Heartbeat  je na želanie. Mnoho ďalších prvkov výbavy tiež. Ako napríklad spomenuté premietanie nápisu Ateca a siluety auta na zem. V prvom momente prekvapí, potom poteší, že vám v tme svieti pri nastupovaní a vystupovaní pod nohy. V kabíne ambientné podsvietenie priestoru nôh neprekáža a na výber je z ôsmich farieb.

Od verzie Xcellence sa verzia FR ešte odlišuje logom na maske chladiča a dverách batožinového priestoru. Vpredu je maska chladiča s osobitým dizajnom v lesklej čiernej farbe. Reflektory do hmly z LED majú špeciálny dizajn FR. Zadné okno rámujú čierne spojlery, na dverách batožinového priestoru je spojler lakovaný vo farbe karosérie. Zadný nárazník vo farbe karosérie má tiež špeciálny dizajn FR s decentným strieborným difúzorom.

Po otvorení dverí upútajú hliníkové dekoračné lišty na prahoch s logom FR, ktoré nájdete aj na multifunkčnom koženom športovom volante s lesklými čiernymi obkladmi. Športové predné sedadlá sú štandardne potiahnuté alcantarou, majú červené prešívanie, rovnako ako volant a hlavica radiacej páky. Športový nádych zvýrazňujú hliníkové pedále, luxusný zasa dodáva čierny strop a čierne čalúnenie dverí, tiež špeciálne dekoračné obklady FR na prístrojovom paneli a dverách.

Toto všetko však nie je jediné, čo odlišuje model FR od „zvyšku sveta“, v tomto prípade od ostatnej ponuky modelu. FR má svoju prednosť ukrytú pod kapotou. Benzínový dvojlitrový motor TSI je alternatívou dvojlitrového TDI a dobrou voľbou pre ľudí, čo chcú trocha viac, ako iba dobrú dynamiku jazdy. V kombinácii so sedemstupňoou DSG majú úplne rovnaký výkon 140 kW (190 k). Iba krútiaci moment má naftový motor vyšší – aj to len o 20 Nm.

Ateca vie byť s benzínovým pohonom naozaj veľmi príjemne svižná. Zrýchlenie z nuly na stovku zvládne za menej ako osem sekúnd. Subjektívne sa mi zdalo, akoby to bolo ešte menej. Môže za to nielen dobré odhlučnenie motora v kabíne, ale tiež výborné filtrovanie nerovností malý prenos hluku z podvozka. No a samozrejme tiež veľmi pružný prejav štvorvalca, ktorý podporuje aj rýchlo reagujúca prevodovka DSG. Smerom hore radí prevodovka rýchlo a bez trhania. Smerom dole to nebýva vždy úplne dokonalé. DSG má totiž  väčšinou  predradený vyšší prevodový stupeň. Ale podarilo sa to zladiť do veľmi slušného celku, ktorý ladí ako zohratý orchester.

Ak sa pýtate na spotrebu, záleží veľmi od jazdy, akú preferujete. Pri poriadne dynamickej treba zabudnúť na výrobcom udávané parametre. keď na koliesku prepnete režim Sport, má plyn, volant a prevodovka rýchlejšie reakcie, dupnete na to, lebo sa to dá – spotreba vyletí smerom hore a dostanete sa aj pol litra nad 9. Pri inak bežnej jazde v normálnom režime je však celkom reálnych 7,4 litra kombinovanej spotreby. V meste veru aj skoro 9, na diaľnici 7 a čosi na okreskách som apetít dokázal skrotiť takmer k šiestim litrom. Menej to nešlo v žiadnom prípade.

Seat Ateca FR ma presvedčil najmä podvozkom. Výborne filtruje rozbité cesty a nebojí sa ani jazdy mimo cesty. „Eferko“ príjemne prekvapilo jazdnými vlastnosťami v zákrutách, kde sa síce trocha nakláňa, ale dobre drží stopu. Istota podvozku ukázala, že sa nemusíte báť ani jazdy v zákrutách vyššou rýchlosťou, ako by ste si dovolili. Ateca má aj dostatočný priestor pre posádku aj batožinu. Nemusíte sa báť, že sa spolucestujúci po takmer tisíckilometrovej jazdy „vykotúľajú“ zo zadných sedadiel rozbití na mraky.

Napriek svojmu SUV naturelu ešte ponúka stále veľkú mieru univerzálnosti. Z vyše 500 litrového objemu kufra verzií s predným pohonom ubral niečo objemu pohon na všetky štyri kolesá. Napriek tomu aj 485 litrov stačí pre štvorčlennú posádku a výhody pohonu 4Drive oceníte nielen na ceste, ale aj v teréne – pri kempovaní, pri ceste na chatu, alebo aj v iných náročných jazdných podmienkach na ceste.

Benzínový pohon je určený viac pre situácie síce s horšou priľnavosťou, ale vyššou rýchlosťou, čo pohon na všetky štyri kolesá zvláda bez pripomienok. Táto Ateca má švih, netrápte ju preto pomalou jazdou v teréne. Tam sa hodí skôr vznetový motor. Ideálnou voľbou pre športovejšiu verziu je určite benzínový dvojliter.

Možno to bude znieť, ako odporúčanie kúpiť to momentálne najdrahšie, čo sa v portfóliu španielskej značky nachádza pod označením Ateca. No verzia FR je naozaj to najlepšie, čo SEAT ponúka. Môžete mať iný názor. Hoci Ateca patrí do kategórie stále módnych a žiadaných modelov SUV, má stále dosť vlastností, ktoré pripomínajú zvýšené kombi.

Technické údaje

Model: SEAT Ateca FR 2.0 TSI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  140/4200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1450-4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,5/6,0/6,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1536
Užitočná hmotnosť (kg): 544
Rozmer pneumatík vpredu: 225/50 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/50 R18
Základná cenníková cena modelu(Reference 1.0 TSI): 18 740 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 29 750 €
Cena testovaného vozidla: 33 658 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku