04.07.2018

TEST: Opel Grandland - X 1,6 CDTi - príjemný spoločník I.

Už u nás parkoval – na týždeň a zapáčil sa nám. Dohodli sme si trocha dlhšie „rande“.

Pôvodne mal prísť s benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou, aby sme mali zmenu. Riadenie osudu a náhoda sa s nami zahralo zaujímavú hru a v redakcii zaparkoval  na mesiac Opel Grandland  X s rovnakým motorom a prevodovkou, ako sme letmo vyskúšali v minulom roku.

Nuž, aspoň bude dosť priestoru na porovnávanie, povedali sme si. Ako auto na nás pôsobilo počas krátkeho mihnutia sa, si môžete prečítať v jeho teste. Tentoraz sa zameriame na vlastnosti, ktoré som vnímal ja aj kolega pri dlhšom spolunažívaní. Druhá časť testu už tiež vyšla. Tu je link.

Zo skúseností už totiž vieme, že sa na niektoré vlastnosti auta pozeráte inak ako krátkodobý užívateľ a inak v pozícii akoby vlastníka. Vyskočia niektoré vlastnosti, nad ktorými sa pri krátkom teste povznesiete, alebo si ich nevšimnete. Prípadne ujdú našej pozornosti niektoré detaily, ktoré však môžu v dlhšom horizonte vlastníctva auta prekážať.

Aj preto okrem klasických „týždňoviek“ mávame v redakcii autá aj na dva, či tri mesiace. Z dlhodobého hľadiska nie je ani to celkom ideálne, ale prináša to lepší celkový obraz niektorých skúšaných modelov. Ako to bolo v tomto prípade? Tentoraz to bol taký „krátky dlhý test“, lebo trval iba štyri týždne. Dosť na získanie ďalších podnetov, stále málo na to, aby sme spoznali všetky jeho vlastnosti.

Opel Grandland X je postavený na technickom základe Peugeotu 3008, ktorý získal titul Auto roka 2017. Má teda dobrý genetický základ, na ktorom postavili konštruktéri a hlavne dizajnéri z Rūsselsheimu na pohľad celkom iné auto. Aj niektorými vlastnosťami prevyšuje svojho darcu DNA. Ak teda uprednostníte klasickejšie tvary karosérie aj interiéru oproti extravagancii „kozmického veku“, ktorú predstavuje Peugeot.

Predchádzajúci prvý test auta sa končil hodnotením: Opel veľmi dobre využil existujúcu techniku, na ktorej vystaval produkt odlišný vo viacerých oblastiach od originálu. Nejde len o exteriérový dizajn, ktorý v prípade futuristického poňatia Peugeota nepasuje každému. Grandland X môže byť správnou voľbou pre bežných ľudí, ktorým sa viac páči umiernená elegancia, ktorú ponúka Opel. Osobne sa mi viac pozdáva jednoduchší interiér s viacerými ergonomickými výhodami. Nové kompaktné SUV z Rüsselsheimu má mäkší podvozok, boduje aj lepšie odhlučneným motorom, komfortnejšími sedadlami a nižšou spotrebou pri jazde po diaľnici. Je určite dobrou alternatívou, ktorá dokáže osloviť konzervatívnejších, či skôr menej výstredných klientov.

S tým možno súhlasiť do bodky aj po mesačnom užívaní auta. Navyše stále viac ľudí sa ma pýtalo na model, pocity, vlastnosti. skúsenosti. Na základe referencií, ale samozrejme aj ich vlastného záujmu registrujem v okolí minimálne dvoch nových majiteľov tohto vydareného SUV. Vyzerá to tak, že sa pridá aj tretí...

Pár plusov po najazdení vyše 2200 kilometrov sa nájde, ale aj veci, ktoré majú priestor na zlepšenie. V prvom rade mi prekáža umiestnenie páčok smeroviek a ovládania stieračov. Čím dlhšie som s autom jazdil, tým viac som si uvedomoval, že originalita za každú cenu nie je celkom správne riešenie. Sú na môj vkus trocha ďaleko od volantu a ich pozícia „o desať minút dve“ je vzdialená bežným zvyklostiam. Väčšina áut, aj keď má páčky od stĺpika pomerne šikmo  hore, ich konce sú zahnuté a vo výsledku akoby vodorovné. V tomto prípade sa mi trocha ťažko kontrolovala hlavne pozícia pravej „stieračovej“ páčky. Ovládanie palubného počítača na ľavej, smerovkovej páčke je špecialita značky Opel. Nie je to zlé, dá sa na to zvyknúť, ale keď chcete prepínať údaje, ľavá ruka musí opustiť volant. Určite by bolo lepším riešením zmeniť ovládanie palubného počítača a presunúť ho na multifunkčný volant.

Ešte jedna drobnosť, ktorú spomeniem ako mínus. Auto malo pri odovzdaní najazdených  vyše 16 000 kilometrov. Predtým som si to nevšimol, ale keď auto stálo hodiny na slnku a interiér sa rozpálil na vyše 40 stupňov Celzia, začali sa trocha ozývať plasty na dverách. konkrétne na mieste, v ktorom je výrez na pritiahnutie dverí.

Poďme ale k veciam, ktoré ma potešili. Počas prvého testu som nemal príležitosť jazdiť v noci, iba za šera zimných dní. teraz som vyskúšal aj nočnú jazdu a je to paráda! Auto disponovalo automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Neviem ako to robí a ako v predstihu zisťuje autá v protismere, ale robí to dobre – za celý čas, čo som jazdil v nočných podmienkach, fungovalo prepínanie svetiel naozaj výborne. Nikto mi neblikal oproti, že mu svietim do očí. Fungovalo to v pohode počas jázd tmavým vidiekom, na diaľniciach v pravotočivých zákrutách, ale aj vo vysvietených mestách. Za toto si Opel zaslúži fakt pochvalu.

Nebude jediná. O malom hluku v kabíne a teda dobrom odhlučnení motora aj podvozka sme sa už zmieňovali v prvom teste. Nič sa nezmenilo a hoci sme dostali auto s vyšším počtom najazdených kilometrov (vtedy zhruba 3000, teraz 14 000), bolo auto ešte tichšie. Dôvodom vysoko pravdepodobne budú letné pneumatiky, ktoré na ňom boli obuté. Namiesto zimných Bridgestoniek 215/65 R 17 tentoraz letné Continentaly 225/55 R18. Motor si „sadol“ ešte viac a okrem takmer nečujného chodu (napriek tomu, že pod kapotou vrčal diesel 1,6 CDTI) to malo spolu s letným „obutím“ vplyv aj na spotrebu.

Po prevzatí svietila na displeji hodnota 8,4 litra na 100 km. Neviem kto a ako jazdil s autom pred nami, ale to bola neakceptovateľná hodnota. Po vynulovaní sme jazdili aj s kolegom tak, ako zvykneme bežne. Ja relatívne viac „eco“, on zasa mierne agresívnejšie. Po zhruba 800 kilometroch sme dotankovali prvý raz. Priemer klesol na 6,0. Čiže približne na spotrebu dosiahnutú v chladných podmienkach, kde bola o nejakú tú desatinku vyššia. Vynuloval som údaje a ideme ďalej v očakávaní, či vydolujeme z auta ešte nižšiu spotrebu. O tom v druhej časti testu.

Väčšie kolesá, mali mierne odlišný na jazdné vlastnosti. V predchádzajúcej skúsenosti mäkšie zimné pneumatiky s vyšším profilovým číslom priniesli veľmi komfortnú a pokojnú jazdu. Takmer nič sa nezmenilo a na dobrom povrchu. No ak sa v zákrute objaví nerovnosť, alebo poškodený povrch, auto sa výrazne „zavlní“, pri hlbšej priečnej nerovnosti sa auto neudrží v stope a ľahko odskočí. Udržať ho nepomôže ani viacprvková zadná náprava. Nie je to výrazné, ale ak to zažijete prvý raz, môže to vodiča prekvapiť.

Spomeniem ešte primeranú výšku sedadiel nad vozovkou. V prevažnej väčšine prípadov je to akurát ne presunutie ťažiska – teda sedacej časti tela zo stojacej  polohy na sedadlo a spúť. problém môžu mať buď menšie deti, alebo nižšie a staršie osoby, ktoré vystupujú oboma nohami napred spustením sa zo sedadla. Výhodou je, že sa nezašpinia o prah, ktorý je chránený mohutnými lištami v spodnej časti dverí. Ak vystupujete napred jednou nohou, na nijaký problém nenarazíte.

Ešte plus aj mínus o systéme OnStar: vďaka za to, že už funguje aj na Slovensku. Vzájomná nekompatibilita pôvodného riešenia značky Opel s hardvérom od PSA spôsobila, že vám operátor na diaľku nepošle trasu do navigácie tak, ako napríklad v modeli Mokka X, alebo ostatných, ktoré Opel vyvíjal sám. Je to škoda, občas by to ušetrilo veľa času, nervov a námahy.

To isté by sa dalo povedať o navigácii, ktorá je tiež takým akýmsi „mild hybridom“ medzi oboma platformami. Hoci mal Opel niekedy trocha komplikovanejšie menu, navigácia bola výrazne lepšia. Tá súčasná má občas problém ponúknuť pri vyhľadávaní práve to, čo potrebujete. Navyše som za celý čas neprišiel na to, kde sa dá vypnúť - nie stíšiť, ale celkom vypnúť - hlasová navigácia. Neustále „kecá“ do rozhlasového vysielania, ktorému znižuje hlasitosť. Mňa osobne to otravuje.

Ak si poviete, že spomenuté nedostatky nie sú pre vás životne dôležité, alebo s nimi (prípadne bez iných vecí) dokážete žiť, bude spolužitie s Grandlandom X pre vás bezproblémové. Je to pohodlné, príjemné auto s veľmi dobrým komfortom jazdy, veľkým vnútorným priestorom a výbornou spotrebou. Aspoň v kombinácii motora 1,6 CDTI a šesťstupňovej automatickej prevodovky. Na rozdiel od predchádzajúceho auta bolo radenie v tomto prípade ľahké – len si zvyknúť na radiacu schému.

O výslednej spotrebe, ale aj o úžitkových vlastnostiach tohto prepravníka vhodného aj pre väčšiu rodinu sa dozviete v druhej časti testu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku