2018-07-03 04:00:00
BMW 640i
BMW 640i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 640i GT – gigant medzi limuzínami získal nový rozmer

BMW 640i GT je automobil, ktorý klame telom. Nová generácia získala viac ako prechod do nového radu.

BMW minulý rok predstavilo následníka pre modelový rad 5 Gran Turismo. Volá sa 6 Gran Turismo. Vyššie číslo lepšie vyhovuje parametrom a schopnostiam, ktoré má. Netvorí však chýbajúci článok medzi radmi 5 a 7. Kráča vlastnou cestou.

Kým rad 5 GT stál na podvozku predchádzajúcej generácie radu 7, novinka s označením 6 GT (G32) je geneticky prepojená so súčasnou generáciou radu 5 (G30). Napriek príbuznosti s menším automobilom, je tento veľký fastback medzigeneračne väčší, širší a pritom nižší a ľahší. Už v základnej výbave disponuje adaptívnym pneumatickým pružením a k dispozícii je len so silnejšími agregátmi začínajúcimi na úrovni 30i respektíve 30d. Viac o medzigeneračných zmenách zistíte v tomto článku zo slovenského uvedenia modelu a prvých jázd.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve pri tej príležitosti som písal, že nový rad 6 GT je síce väčší, ľahší, lepšie ovládateľný a vyspelejší, auto ale stratilo kus zo svojej unikátnosti, pompéznosti a pocitovej gigantickosti. To platí. Počas niekoľkých dní za volantom tohto nového stroja som ale objavil charakterové črty, ktoré pôvodný model nemal.

Auto totiž úplne zmazalo pocit za volantom, ktorý vodičovi prinášal model 5 GT. Šoférovanie minulej generácie bolo ako šoférovanie katedrály. Sedíte za volantom, všetko máte v rukách ale aj napriek svojim fyzickým parametrom si pripadáte drobný, ba až bezvýznamný. Práve tento pocit spolu s vonkajšími proporciami vozidla a vzhľadom vozidla je prameňom unikátnosti automobilu. Jasným genetickým kontextom je potom fakt, že auto stálo na platforme radu 7, iba bolo ešte vyššie...

Zdroj: Ján Hargaš

V novej generácii si vôbec nepripadáte malý. Práve naopak, cítite sa ako v každom veľkom BMW. Tu je to podčiarknuté vyšším posedom, ktorý lepšie reflektuje rozmery automobilu. Pocit za volantom tak presne reflektuje parametre vozidla, sedíte v ňom ako v crossoveri. Nie tak vysoko ako v X3, či X5, ale ani tak nízko ako v rade 5, či 7.

Druhým novým parametrom je lepšie prepojenie medzi vodičom a samotným automobilom. To prázdno veľkých rozmerov je po novom vyplnené ľahšie vnímateľnými a bližšími informáciami o jazde, o správaní vozidla. Stručne povedané, auto je vám bližšie, počúva vás rýchlejšie a vy ho cítite intenzívnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

S tým súvisia i na pocit dramaticky lepšie jazdné vlastnosti. Rad 5 GT jazdil výborne a keď ste si naň zvykli a odjazdili s ním tisíce kilometrov, prestali ste ho vnímať ako katedrálu v negatívnom zmysle slova (ako starého ťažkého obra), no keď ste presadli do niečoho iného, pripadali ste si ochudobnení. 

Rad 6 GT jazdí ako rad 5, ba ešte lepšie. Konštruktéri sa zamerali na odstránenie charakteristík staršieho modelu, zapracovali na lepšej komunikácii, na nastavení riadenia, podvozku i odozvy motora a prevodovky. Veľkým plusom je tiež odľahčenie automobilu. Zníženie hmotnosti o 150 kg cítiť každým pórom. Účinok natáčania zadných kolies je citeľnejší a skutočne výraznejší. Rajd auta je vzhľadom na jeho vonkajšie rozmery fantastický, no skutočné divadlo sa deje pri dynamickom jazdení. Auto v zákrutách pôsobí o triedu menšie a obratnejšie. Pneumatický podvozok a jeho schopnosť odolávať náklonom je nepochybnou súčasťou jazdného zážitku rovnako ako jeho schopnosť filtrovať veľké nerovnosti a udržiavať auto v žiadanom smere za každých okolností.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Výborné je taktiež odhlučnenie kabíny, no od radu 6 by ste ani nič iné nečakali. Auto je extrémne komfortné v každom smere a svoje si užíva nielen vodič, najmä pasažieri vzadu. Prvotriedne spracovanie, podušky známe z najvyšších tried automobilov, chýba naozaj málo, aby ste si pripadali ako v rade 7. Platí to aj o priestore, ozvučení i posede. Vzadu ľahko odveziete rozmerné postavy a poľahky i pohodlne sa v aute zloží i ženích s nevestou s veľkými šatami. Ale späť do vodičovho sedadla. 

Svoj podiel viny na výbornom jazdnom zážitku má nespochybniteľne aj šesťvalec Podkapotou. Označenie 640i v sebe skrýva radový šesťvalec s objemom 3,0 litra a s výkonom 340 koní. Jeho hladký chod a vynikajúce utlmenie akýchkoľvek vibrácií zvyšuje pocit luxusu, no skutočným benefitom tejto motorizácie je okamžitý výkon dostupný v širokom spektre otáčok a neustále prítomný vysoký krútiaci moment. V kombinácii s dokonalou 8 stupňovou automatickou prevodovkou nie je ľahké nájsť negatívum.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružné zrýchlenie patrí do kategórie športových automobilov. Aj napriek značným rozmerom i stále vysokej hmotnosti dokáže 640i GT zrýchliť zo 60 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 4,6 v štandardnom režime a za 4,2 v športovom režime. Tieto údaje pritom zahŕňajú dvojnásobný kickdown. Nejde pritom o podradenie o dva stupne, automatika ale pri podradení o polovicu prevodov radí dvakrát, no aj tak to netrvá dlhšie ako pri dvojspojkových prevodovkách Z cca 1500 ot/min na 3500 a následne na cca 5000 ot/min. Ak by ste podradili ručne a následne dupli na plyn, zrýchlenie by bolo ešte lepšie.

Spotreba sa počas testu pohybovala tesne nad 10 litrov benzínu na 100 km. Na diaľnici to bolo od 11,3 do 13 v závislosti od jazdného štýlu. V meste sú tieto údaje veľmi podobné. Mimo mesta spotreba pri pokojnom tempe klesá k 8 litrom, no pri častom predbiehaní pomalších vozidiel (pričom pomalší je skoro každý) spotreba rýchlo rastie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Sprievodným javom vydareného prepĺňaného šesťvalca (jedno twin scroll turbodúchadlo) je i krásny zvuk. V športom režime je samozrejme intenzívnejší, no v žiadnom režime nie tak intenzívny ako by bol v úprave M. Ide predovšetkým o limuzínu, v prvom rade sa tak posádke dostáva ticha, avšak dobre utlmený hlas silného motora je príjemným spoločníkom. 

Nové BMW 6 GT je s benzínovým motorom vyššia liga ako to isté vozidlo s motorom naftovým. Je tichšie, jemnejšie, pohodlnejšie a rýchlejšie. Má vyššiu spotrebu a tankovať ho treba častejšie. Nie je to ale tak obmedzujúce ako sme pri moderných autách zvyknutí. Ani fotografie nezachytia veľkosť vozidla. Tá je citeľná až keď ku GT pristúpite bližšie. Či už pozriete do jaskyne dodávanej namiesto kufra, alebo si sadnete na komfortné zadné sedenie, či nebodaj patríte k tým sediacim vpredu, nebudete sa musieť tlačiť ani obmedzovať. Napriek tomu, že je 6 GT naplnené množstvom nových pomocníkov a najnovších technológíí, vrátane najnovšieho infotainmentu, jeho najsilnejšími stránkami nie sú prepojenosť a aktívni asistenti, ale komfort, prestíž a jazdné vlastnosti. Najmä v konfigurácii, ktorú som mal k dispozícii bola práve jazda tým najdôležitejším. A presne také má BMW byť. Nie je to už originál, je to normálne veľké BMW. To ale neznamená, že je zlé. 8 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 640i xDrive Gran Turismo Luxury Line
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 250/550-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1380-5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,1-8,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5091/1902/1538
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožinového priestoru (l): 610
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1910
Užitočná hmotnosť (kg): 660
Rozmer pneumatík: 245/45 R19
   
Cena modelu od: 61 800 €
Cena špecifikácie od: 72 900

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku