13.02.2018

Ford Ranger Raptor – menší súrodenec predátora menom F-150

Raptor je pojem nielen v USA. Svojho Raptora sa dočkal aj zvyšok sveta.

Ford minulý týždeň predstavil svoju novú vrcholnú verziu modelu Ford Ranger. Globálny model mal premiéru v Thajsku, kde sa zároveň bude vyrábať. Vývoj prebiehal v Austrálii a na pomoc prišli špecialisti z Ford Performance z USA.

Globálny Raptor nevybočí z motorovej ponuky modelu Ranger. Teda aspoň nie príliš. Podkapotou Rangera vo verzii Raptor bude turbodiesel. Konkrétne dvojlitrový štvorvalec s dvoma turbodúchadlami a s maximálnym výkonom 154 kW (213 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm. Motor, ktorého deriváty nájdete v osobných aj úžitkových vozidlách prešiel vo verzii biturbo úpravami tak, aby vyhovoval náročnému prostrediu, ktorému bude musieť v modeli Ranger čeliť.

Ford taktiež tvrdí, že prešiel mimoriadne náročným testovaním v horúcom i studenom počasí, a že prepracované chladenie turbodúchadiel zabezpečuje dlhú životnosť aj pri extrémnych situáciách.  

Štvorvalec je spojený s novou desaťstupňovou automatickou prevodovkou pochádzajúcou z modelu F-150. Tá zabezpečuje nielen vyššiu úspornosť, ale tiež jej väčšie množstvo prevodov dokáže zlepšiť odozvu a reakcie motora za každých podmienok.

Ranger Raptor teda síce papá naftu, no inak prekonal mnohé úpravy podobné tým z modelu F-150 Raptor. Svetlosť sa zvýšila na 283 mm, auto má prepracované nápravy s novým zavesením zadnej tuhej nápravy pre lepšiu stabilitu a menší laterálny pohyb náprav vo vyšších rýchlostiach v teréne. Taktiež má posilnený rám vysokopevnostnou oceľou, tak aby rám dokázal pohlcovať sily, ktoré sa pri besnení v teréne objavujú. Vpredu aj vzadu disponuje odolnejšími tlmičmi s vyšším zdvihom od Ford Racing Shox (46,6 mm piest). Tlmiče pritom zvládajú vyhladiť extrémne skoky, tak aj malé nerovnosti na spevnených povrchoch. Zväčšené a posilnené sú aj brzdy. Raptor obúva All Terrain pneumatiky BF Goodrich s rozmerom 285/70 R17.

K rôznym situáciám bola upravená aj elektronika. Systém TMS (Terrain Managment System) disponuje šiestimi módmi. Dva sú určené pre jazdu na spevnených cestách – Normal a Sport. Pre terén sú režimy Gras/Gravel/Snow mód (tráva, štrk, sneh), Mud/Sand mód (blato, sneh), Rock mód (skaly) a na záver mód Baja pre vysokorýchlostné prejazdy v teréne v štýle Baja Desert Rely.

Raptor podobne ako WildTrak ponúka bohatú osobnú výbavu a tiež množstvo bezpečnostných asistentov a technológií. Automobil by mal podobne ako ďalšie verzie Rangera fungovať globálne. Či a kedy príde aj do Európy zostáva zatiaľ záhadou, no keďže je Podkapotou moderný nafťák, ani v Európe by nemal byť problém s emisiami. Zákazníkov by si prvý mimo-americký Raptor určite našiel.

Mimochodom, Ranger sa predstaví aj v USA. Tam ale Podkapotou nebude chrchotať nafťák, s najvyššou pravdepodobnosťou to bude 2,7 litrový EcoBoost V6 (F-150 Raptor má Ecoboost s objemom 3,6 litra)


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Ford Asia

Komentáre k článku