06.02.2019

TEST: Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrak – stále neporazený kráľ pikapov

Ford Ranger ponúkne presne tú dávku vlastností a charakterových čŕt, ktoré by pikap mal mať.

Ani krátko pred prichádzajúcim faceliftom modelu Ranger nestráca nič zo svojich schopností, v podstate nedokáže zostarnúť a ani silnejúca konkurencia mu veľké vrásky nerobia. Zatiaľ.

Konkurentov je viac, sú lepší a dvaja z nich majú viac valcov i viac síl. Pri stíhaní Rangera to však obaja prestrelili s cenou.

Kým Ranger má Podkapotou 3,2 litrový radový päťvalec ťažko ho prekonať. Pretože silný pracovný motor ponúka vo verzii Wildtrak s automatom za cca 35 tisíc eur (bez DPH). Konkurentov môžete uprednostniť iba pre osobné preferencie, či skúsenosti.

Lenže ani to už nepotrvá dlho. Pred pár dňami sa oficiálne predstavil faceliftovaný Ranger, ktorý svoj charakterný päťvalec vypúšťa. Nechcem byť zlým prorokom, no práve to definitívne uvoľní cestu na kráľovské kreslo jednému z dvojice Amarok a Trieda X. A aby som bol úprimný, myslím, že nástupcom na tróne bude práve Trieda X. Lenže kým tu ešte je Ranger s päťvalcom, a kým sa ešte dá kúpiť, konkurenti musia stáť v tieni.

Zurvalec a sedliak

Keď vidím koľko týchto áut jazdí po hlavnom meste a okolí, rozmýšľam na čo je to tým ľuďom v meste dobré. Potom ho dostanem na test, prechádzam mestom a rozmýšľam, na čo je toto auto v meste dobré. Potom sa s ním dostanem von z mesta, pridám plyn a mestské strasti i negatívne pocity nevyhnutne ustúpia.

Najlepšie je na ňom ísť do obchodu. Od domu to mám necelé dva kilometre. Mohol by som ísť pešo? Mohol by som ísť vlastným benzínovým malým autom? Mohol. A predsa vyleziem do kabíny tohto idiota a ako idiot zájdem do neďalekého obchodu s ním. Väčší sedliak by som bol len v prípade, že do toho obchodu prídem na traktore, alebo rovno na kombajne. Smejem sa na tom a pekelne ma to baví. Jaj sedlák, sedlák...

Prečo? Jednak pre štart toho ozrutného motora. Existujú silnejšie, existujú výkonnejšie, kultivovanejšie, a predsa je to skvelý pocit, počuť ako hrubo hučí. Pridám trochu plynu, menič sa prešmykuje, motor hučí, aj keď sa otáčkomer sotva odlepil od tisícky. A zasa sa usmievam.

Keď sa trochu zohreje, stratí kus zo svojho drsného charakteru. Ale iba trocha. Keď potom na voľnej ceste pridáte plyn a to zviera sa zasa ozve, zasa sa usmievate. Ešte viac, keď cítite tú silu a vnímate dynamiku.

Neviem ako ešte by bolo možné posunúť pikap vyššie. Natlačiť doň ešte viac výbavy, ktorú aj tak netreba?  Viac valcov? Benzínový motor? Vlastne neviem. Určite by bolo fajn mať v Európe ešte väčšieho sedliaka – F150 ešte s pôvodným osemvalcom. Ale prísť o 3,2 TDCI? Obľubujem najmä benzínové motory, ale tento pašík je skvelý.

Nevídaný komfort

Mám jednu cestu vedúcu tak trochu za humnami. Nikto sa o ňu príliš nestará, rekonštrukciu by potrebovala približne toľko, koľko polovica ciest na Slovensku. Má úseky, kde je viac záplat ako rovného povrchu. Je to ako jazdiť po mačacích hlavách. Ibaže to nemá žiadnu rytmyku, pravideľnosť. Ľudia kľučkujú. Jeden ide opatrne pomaly, druhý čo najrýchlejšie.

Táto cesta robí z áut roztrasené plečky. Tie lacnejšie sa tvária, akoby sa šli rozpadnúť. Pri drahších obvykle záleží na obutí. Nedá sa to generalizovať, každé auto sa tam správa inak. Najlepšie si na tejto skúške podvozku vedú v zásade najdrahšie autá s dobrým obutím. A Ranger.

Jeho podvozok i celá jeho konštrukcia je presne určená na slovenské deravé cesty. Akoby ho vyrobili priamo pre Slovensko (alebo Afriku?).

Kým v meste sú diery skôr nepohodlné a jazda je pri rovnakých rýchlostiach pohodlnejšia v modeloch SUV, stačí prechádzať cez hrbole vo vyšších (medzimestských) rýchlostiach a pochopíte. Hlučnosť, vibrácie, jazdné vlastnosti, vo všetkom Ranger exceluje. A čím rýchlejšie idete, tým je lepší.

Najlepšie je, že to isté sa opakuje na diaľnici. Aj slovenské diaľnice majú zväčša kvalitný povrch. Avšak vysoké rýchlosti vysokým autám škodia. Ranger je však tichší ako polovica SUV s vyššou cenou. Jeho výkon pri teste hlučnosti je porovnateľný s modelom Audi Q8. Pozrite si cenníky, tie sa porovnávajú ťažšie.

Tak dobre je Ranger odhlučnený. Na diaľnici D2 pri 120 km/h mal pri opakovanom meraní hlučnosť na úrovni hlavy vodiča 67 dB. A to nešlo o verziu so zakrytovanou zadnou časťou. Ale ani veterná brzda neškodí hlučnosti. I motor si spokojne pradie. Pri 130 km/h točí 2300 ot/min.

A čo dynamika? Slušná, i keď by istotne mohla byť aj lepšia. Som si istý, že Amarok V6 i Trieda X V6 sú v oblasti pružnosti lepší. 

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 6,69 sekundy. Z 80 na 120 zrýchli Ranger za 8,54 sekundy. Bez prípravy, bez manuálneho podradenia.

Priemerná spotreba je subjektívnejšia než pri iných autách a rozptyl spotrieb je skutočne vysoký. Mne počas testu kulminovala na úrovni 10,0 litra. Na diaľnici pri 130 km/h sa pohybuje okolo 12-13 litrov v závislosti od profilu a poveternostných podmienok. Je možné jazdiť aj za menej. Ak ale zvažujete práve tento motor, nečakajte veľkú úsporu. Motor je práve o ťažnej sile, o vytrvalosti i o pružnosti a to predsa niečo stojí.

Manévrovateľnosť? Problémom Rangeru je jeho dĺžka. Ak by bolo o polovicu kratšie, parkovalo by sa s ním o polovicu ľahšie... Ako môžete autu vyčítať, aké je veľké? Absurdné.

Napriek dĺžke je s ním manévrovanie prekvapivo dobré. Vďačí za to výbornému výhľadu z vozidla. Dobre vidíte rohy karosérie, rajd je výborný. Chce to trochu tréningu a parkovanie s ním nebude problém. Ak teda nájdete dosť veľké parkovacie miesto.

Double Cab = +- Focus

Máte obrovské auto, v ktorom sedíte ako na prvom poschodí. No priestoru tu toľko nie je, ako by jeho vonkajšie rozmery naznačovali. Všetko je prispôsobené nákladnému priestoru.

Priestor v kabíne je porovnateľný s odchádzajúcim Focusom. Štyria sa odvezú. Dokonca i s výškou cez 190 centimetrov. Tí vysokí vzadu ale zaboria tým vysokým vpredu kolená do sedadiel. Sú mäkké a dajú sa čiastočne obkročiť. Dokonca i dieťa v sedačke nemusí byť príliš obmedzované. Priestrannosť F-150 tu určite nie je. V rámci svojej triedy je ale Ranger na vrchole.

Terén

Ranger v skutočnosti nepotrebuje verziu Raptor. Aj keď si ju zaslúži a bude s ňou veľmi zaujímavý. Terénnym Raptorom je i so základným podvozkom. Stačia All Terrain gumy a trocha odvahy. Nie som z tých, ktorých baví brodiť sa bahnom a potom auto hodiny umývať. Viac si užívam ľahší terén, no vyššími rýchlosťami. V oboch prípadoch je toto auto výborné, no kto by čakal niečo iné? Redukcia, uzávierka diferenciálu, elektronická pomoc. Bohate postačuje. Kto chce viac, auto si upraví. Podstatné je, že techniku má robustnú, odolnú a i náročné podmienky zvládne. Jeho jedinou slabou stránkou je jeho veľkosť a hmotnosť. Keď si ľahne na brucho, pomôže už len traktor.

Výsledok

Ranger je sedlák. Pokojne to berte ako urážku. Jeho schopnosti využije v teréne len málokto. Ale reálne neviem nájsť slabú stránku tohto auta. To, čo by iný považoval za slabosť, ja považujem za charakter. Hrubý chod motora, preklz meniča pri studenom štarte... Auto vzhľadom na svoje rozmery jazdí vynikajúco na cestách i necestách. Dokonca i v tom meste je to fajn. Musíte si ale zvyknúť na odlišný prístup k nerovnostiam pri pomalej jazde. Tuhá náprava, rebrinový rám. Nerovnosť sa veľmi nemá kde stratiť/rozložiť. Napriek tomu je podvozok krásne komfortný a to vo všetkých rýchlostiach. Iba nerovnosti vnímate inak.

Auto s týmto motorom má rýchlosť, má peknú spotrebu. Má vynikajúci rozhľad a aj obyčajné halogénové svetlá majú výborný dostrel. Nemôžem inak, musím ho mať rád. Aj ten jeho motor. Ak vo vás drieme sedliak, ak je vám z chrómovaných, olištičkovaných, a pritom neschopných SUV-čok zle, je tu Ranger. 9 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Ford Ranger 3,2 TDCI A/T Wildtrak Double Cab
Počet valcov/ventilov: 5/20
Zdvihový objem motora (cm3): 3196
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava prioritne zadná + predná
Výkon (kW/ot.):  147/3000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 470/1500-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,3/8,6/10
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5362/1860/1848
Rázvor náprav (mm): 3220
Objem palivovej nádrže (l): 80
Nájazdové uhly (vpredu, vzadu) 28° a 28°
Prejazdový uhol 25°
Minimálna svetlá výška (mm) 229
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2167
Užitočná hmotnosť (kg): 1033
Maximálna hmotnosť súpravy s brzdeným prívesom (kg): 6000
Rozmer pneumatík: 265/60 R18
Ceny bez DPH  
Základná cena modelu Single Cab 4x2 2,2 TDCI: 19 990 €
Základná cena modelu Double Cab 4x4 2,2 TDCI: 23 910 €
Základná cena modelu Double Cab 4x4 3,2 TDCI: 31 810 €
Základná cena modelu WildTrak 4x4 3,2 TDCI 6-stupňový manuál 33 490 €
Základná cena modelu WildTrak 4x4 3,2 TDCI 6-automat 34 980 €
 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku