09.01.2019

PRVÁ JAZDA: Škoda Kodiaq RS dostala najvýkonnejší pohon

Aj keď história modelov RS značky Škoda ponúkaných bežným zákazníkom nie je zas až tak dlhá, objavilo sa v nej pár pekných áut

Doteraz ešte nikdy medzi „eresy“ nepatrilo auto kategórie SUV. Zmenilo to až sedemmiestne SUV. Kodiaq RS nie je športové auto. Jazdí dobre, dobre vyzerá a má vľavo vzadu umiestnenú „tú vec“ na produkovanie „športového“ zvuku. Aj keď ste si už dosť podobné auto mohli kúpiť aj doteraz – vo výbave Sportline. Lenže model RS pridáva jednu veľmi podstatnú a dôležitú vlastnosť - výrazne lepšiu dynamiku.

Začnime ale vzhľadom, lebo verzie RS mali vždy niečo iné. Auto má prepracované nárazníky a prednú masku chladiča. Vonkajšie spätné zrkadlá a strešné lyžiny sú čierne. V interiéri sú dominantné športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Akoby okrem loga RS a iného prešívania z oka vypadli verzii Sportline.. Veľmi sa podobajú na sedačky, ktoré Škoda v Kodiaqovi používa vo verzii Sportline.

Najväčšia zmena - motor

Predajný hit značky Škoda dostal najsilnejší motor s dvojitým preplňovaním. Napriek tomu Kodiaqa RS nie je okruhový špeciál. Aj keď sme novinku v portfóliu skúšali na juhu Španielska v Jereze, tamojší pretekársky okruh sme obišli. Momentálne na ňom ladili svoje „zbrane“ špecialisti okruhového seriálu DTM so štyrmi kruhmi v znaku. Škoda Kodiaq RS nemá natoľko športové emócie, aby sme ju popreháňali na okruhu. Má však príjemnú dynamiku.

To všetko napriek tomu (alebo vďaka tomu?), že pod kapotou má najsilnejší naftový motor, aký kedy bol v aute značky Škoda. Dvakrát preplňovaný naftový dvojliter s výkonom 176 kW (240 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm je koncernový agregát už dlhšiu dobu známy z modelov VW Passat alebo VW Tiguan. Vďaka nemu Kodiaq RS zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,9 s (sedemmiestna verzia je o desatinku horšia) a najviac sa rozbehne na 221 km/h. Štandardom je sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka a pohon všetkých kolies.

Prečo diesel?

Odpoveď je nanajvýš jednoduchá. Za necelé dva roky (presnejšie rok a pol) predala Škoda skoro 280-tisíc kusov modelu. Väčšina zákazníkov (57 percent) uprednostňuje naftový motor a automatickú prevodovku (87 percent). Výrobca tak zákazníkom dodal to, čo najviac chcú. Pridal výkon navyše a pár odlišností, ktoré novinku odlišujú od doterajších verzií.

Motor vychádza z agregátu EA288, ktorý prišiel v roku 2012. Má dve sériovo zapojené turbodúchadlá. Prvé je vysokotlakové a zabezpečuje pružnosť motora v nízkych otáčkach. Približne pri dvoch tisíckach otáčok sa do práce pridáva aj väčšie nízkotlakové turbo, ktoré má plniaci tlak až 3,8 baru. Maximálny vstrekovací tlak systému Common rail je 2 500 barov. Pre hladší chod dostal motor dvojicu vyvažovacích hriadeľov.

Motor sa kombinuje iba s pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá dobre využíva krútiaci moment agregát a zbytočne nepodraďuje, keď netreba. Vďaka komplikáciám s dopravou na miesto prezentácie sme boli ochudobnení o dlhšie testovacie trasy v prvý deň pobytu. Vozidlo sme skúšali na zákruty bohatých cestách v okolí miest Jerez a Cádiz na juhu Španielska. Auto sme poriadne preverili v takmer všetkých podmienkach  počas druhého dňa. Akoby sa aj počasie chcelo ukázať a dať nám možnosť naozaj zažiť všetko, čo sa v decembri v Španielsku dá – počastovalo nás lejakom, aj mrakmi, ktoré sa prevaľovali veľmi nízko. Naservírovalo nám ale aj krásnu slnečnú oblohu. V každom prípade konštatujem, že transplantácia najvýkonnejšieho naftového pohonu Kodiaq RS vážne zdynamizovala. Dvojité preplňovanie robí svoje a auto je oveľa pohotovejšie. Na stlačenie plynu reaguje rýchlo a RS-kový Kodiaq vlastne nemá vďaka dvom turbám  typický naftový prejav.

Dobrý zvuk nie je len tak

Kodiaq RS dostal vítanú vlastnosť, ktorá sa mi celkom pozdávala – vďaka zvláštnemu generátoru počuť motor najmä v športovom režime nielen vo vnútri kabíny, ale aj zvonka!

Škoda Kodiaq RS totiž vytvára umelý zvuk nielen vo vnútri, ale aj vonku. Nie je to ladený výfuk, ktorý by mal na svedomí zosilnenie zvuku motora spod kapoty.  Príjemnú basovú linku má na starosti systém Dynamic Sound Boost. Získava informácie z riadiacej jednotky auta, kde využíva napríklad údaje o rýchlosti, jazdnom režime a polohe plynového pedálu. To všetko vyhodnotí a potom generuje zvukové vlny. Najviac ich počuť v športovom režime – a na zadných sedadlách je zvuk o trocha výraznejší ako vpredu. Systém nefunguje iba v Eco režime. Inak sa nedá vypnúť. Pri každom jazdnom profile čo-to „povie“ do reproduktorov. Nebude vám to však prekážať, lebo Škoda vhodne vyladila hlasitosť zvukových vĺn. Aj v tom najsilnejšom prípade, teda pri športovom režime, znie zvuk auta celkom reálne.

Jazdí veľmi dobre

K celkovému pocitu z jazdenia prispieva aj adaptívny podvozok. Pri zvolenom komfortnom režime filtruje veľmi dobre, prakticky bez problémov väčšinu nerovností. Aj napriek špeciálnym 20 palcovým zliatinovým diskom kolies, spoza ktorých presvitajú červené brzdové strmene. Oba prvky sú poznávacími prvkami modelu Škoda Kodiaq RS. Na zadnej časti auta je cez celú šírku červený pás odraziek.

V športovom režime podvozok „stvrdne“ a výrazne kopíruje povrch ciest. Za volantom, ale aj na ostatných sedadlách zrazu máte celkom pocit z jazdy. Odlišný od toho, ako sa správajú štandardné verzie. Škoda totiž ladila jazdné vlastnosti na nemeckom okruhu Nürburgring. Zodpovedne môžem povedať, že je to najlepšie jazdiaci Kodiaq.

Každodenný priateľ

Aj napriek svojmu označeniu RS a veľkým kolesám je Kodiaq RS stále auto vhodné na každý deň. Interiér je však „šmrncnutý“ trocha viac do športova: auto má športové sedadlá, digitálny prístrojový štít a karbón pripomínajúce dekory. Vďaka peknej porcii výkonu auto veľmi dobre maskuje svoju hmotnosť okolo 1 880 kg.

V prípade moddelu RS nehľadajte klasické „budíky“ – Kodiaq RS má v štandarde digitálny prístrojový štít so špeciálnym režimom zobrazovania niektorých údajov.

Oplatí sa, neoplatí?

Porcia dynamiky príde vždy vhod, o tom niet pochýb. Škoda Kodiaq RS má na Slovensku základnú cenovku nastavenú na 49 990 eur. Vnútrofiremný kanibalizmus medzi verziami Sportline a RS? Možno bude – je len na zákazníkoch, čomu dajú prednosť. Výbave Sportline chýba biturbo motor, ktorý vôbec nemá v ponuke. S najsilnejším motorom TDI s výkonom 190 koní, s pohonom všetkých kolies a prevodovkou DSG je však takýto Kodiaq na rozdiel od RS lacnejší o 8000 eur.

Celkovo je Kodiaq RS hlavne o príjemnom diaľničnom cestovaní. No keď pocítite neodolateľnú túžbu prejsť rýchlo niekoľko zákrut, nie je problém. Auto má dosť priľnavosti a aj vďaka systému XDS+ statočne vzdoruje nedotáčavosti. Progresívne ale najmä je hlavne v športovom režime dosť tuhé.

Hlavnú prednosť verzie Kodiaq RS teda možno vidieť v jeho motore. Taký výkonný doteraz v ponuke až sedemmiestneho SUV chýbal. Vďaka nemu aj špeciálne naladenému podvozku je Kodiaq RS najrýchlejšie SUV v portfóliu mladoboleslavskej značky.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku