19.06.2018

Nová Kia Ceed – práve ju skúšame za volantom. Už poznáme ceny

Od dnešného rána je aj skupina slovenských novinárov na medzinárodnej prezentácii nového modelu Kia Ceed.

Cesty na juhu Portugalska v okolí mesta Porto patria novinke určenej pre Európu. Nová Kia Ceed je navrhnutá, vyvinutá, skonštruovaná a vyrábaná v Európe – na Slovensku. Je paradoxom, že sa tretia generácia modelu Ceed začala u nás oficiálne predávať práve dnes. Zatiaľ ešte len pár hodín získavame prvé dojmy a poznatky z jazdných vlastností a správania sa nového modelu. Skôr ako vám ich budeme môcť sprostredkovať, prinášame aspoň prvé údaje.

Nový Ceed hatchback začína na Slovensku na cene 14 590,- vo výbave Amber s motorom 1,4 MPi s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a s výkonom 100 koní. Silnejší motor s označením 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní a prepĺňaním turbodúchadlom s rovnakou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je vo vyššej výbave Silver dostupný za 16 290,-. Novinka v ponuke, zatiaľ najvýkonnejší benzínový motor s označením 1,4 T-GDi získate vo výbave Silver za 17 190,- alebo za 20 490,- vo výbave Gold aj s automatom. Naftový motor 1,6 CRDi s manuálnou 6-stupňovou skriňou začína za 17 890,-. 

Model ale bude od začiatku predaja dostupný v akciových cenách. To znamená, že z vyššie uvedených cien môžete odrátať 600 eur. Štartovacia cena základného motora v základnej výbave teda klesne na 13 990 eur. Pritom už základná výbava Amber obsahuje kompletný bezpečnostný balík vrátane udržiavania auta v pruhu. V základe tiež nájdete elektricky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá, tónované čelné sklo a sklá bočné, či manuálnu klimatizáciu a mnoho ďalších prvkov. 

Výbava Silver, ktorá je pre väčšinu motorizáciou zároveň základnou výbavou (výnimku tvoria iba základ naftový a benzínový) obsahuje navyše prvky ako kožou potiahnutý volant a radiaca páka, zadné parkovacie senzory, usb nabíjačku v prednej priehradke o palec väčšie základné kolesá a halogény so statickým prisvecovaním zákrut. 

V prvom rade sa zmenil názov auta - cee´d je teraz Ceed. Znamená to síce to isté, čo doteraz, ale zjednodušenie názvu uľahčuje nielen jej písanie. Tretia generácia dostala nielen nový dizajn, ktorý je evolúciou predchádzajúceho modelu, ale hlavne inovatívne technológie na zvýšenie komfortu, pohodlia a bezpečnosti. Nový Ceed je prvá Kia, ktorá má k dispozícii technológiu asistenta sledovania jazdného pruhu  s „autonómnym riadením druhej úrovne“. V ponuke je ale komplexná škála asistenčných systémov. Som na ne naozaj zvedavý, čo všetko dokážu – nielen na papieri, ale aj v praxi počas jazdy.

Od decembra 2006, keď sa začala vyrábať Kia cee’d prvej generácie v novom výrobnom závode spoločnosti Kia na Slovensku, sa vyrobilo viac ako 1,28 milióna kusov. Nový formát názvu – zo cee’d je teraz Ceed – zvýrazňuje určenie vozidla pre „Community of Europe, with European Design“, teda pre „európske spoločenstvo s európskym dizajnom“. V rokoch 2012 až 2018 sa vyrobilo viac ako 640 000 modelov druhej generácie a očakáva sa, že vstupom do tretej generácie by mal nový Ceed zaznamenať ešte väčší podiel predaja vozidiel značky Kia v Európe.

Rovnako ako jeho predchodcovia aj nový model navrhli, vyvinuli a skonštruovali v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Pričinili sa o to európske tímy spoločnosti Kia pre dizajn, výskum a vývoj produktov. Kia Ceed sa vyrába v slovenskom výrobnom zariadení  značky v Žiline spolu s modelmi Kia Sportage a Kia Venga.

Nový dizajn pre novú generáciu

Nový rad vozidiel Kia Ceed bol navrhnutý v Európskom dizajnovom centre značky v nemeckom Frankfurte nad Mohanom pod vedením šéfa európskeho dizajnu Gregoryho Guillauma a prezidenta pre dizajn Petra Schreyera, ktorý je zároveň aj hlavným dizajnérom. Nový Ceed, ktorý zdedil športový dizajnový charakter modelu Stinger, prináša nový vzhľad.

Silueta nového modelu Ceed s kabínou smerujúcou dozadu je nižšia, širšia a s dlhším zadným previsom ako predchodca. Namiesto zaoblených predchodcu prichádzajú rovné línie a prednú časť nového vozidla rozvíja širšia mriežka chladiča v tvare „tigrieho nosa“ a nižší prívod vzduchu.

Nový model ponúka v rámci štandardnej výbavy svetlá na denné svietenie s diódami LED v tvare „kocky ľadu“, ktoré pripomínajú vzhľad skorších modelov Kia GT a GT Line. Pri pohľade zboku ostré rovné línie vizuálne predlžujú kapotu a dodávajú vozidlu vzpriamenejší postoj. Vystúpená bočná línia teraz prechádza pozdĺž viac vodorovnej línie. Široký zadný stĺpik sa v ostatných rokoch stal charakteristickým znakom dizajnu značky Kia. Vzadu sú nové svetlá na denné svietenie s diódami LED, ktoré modelu Ceed zabezpečujú lepšiu viditeľnosť na ceste a lepšiu rozpoznateľnosť.

Nový päťdverový hatchback Ceed je skonštruovaný na báze novej platformy spoločnosti Kia pod názvom „K2“, je o 20 mm širší (1 800 mm) a o 23 mm nižší (1 447 mm) než odchádzajúci model. Rázvor zostáva rovnaký 2 650 mm, predný previs je ale skrátený o 20 mm (na 880 mm) a zadný predĺžený o 20 mm (na terajších 780 mm).  Model Ceed Sportswagon, ktorý má takmer identické rozmery s päťdverovým hatchbackom, má dlhší nákladový priestor a zadný previs. Vozidlo má predĺžené rovné línie karosérie a završuje ho jemný spojler na dverách batožinového priestoru. Zadný previs je v porovnaní s druhou generáciou predĺžený o 115 mm (na terajších 1 070 mm). Celková dĺžka je 4 600 mm. Je to o 95 mm viac, než mal predchodca. Vďaka tomu má nový model podstatne väčší nákladový priestor.

Od uvedenia na trh bude nový rad vozidiel Ceed v ponuke v 11 farbách karosérie. K dispozícii je tiež výber diskov kolies a ich vyhotovení: 15-palcové oceľové disky, 16-palcové oceľové alebo hliníkové disky a 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin s diamantovým výbrusom v dvojfarebnej povrchovej úprave.

Dizajn interiéru

Vo vnútri kabíny je model Ceed ergonomickejší a v celom interiéri sú použité kvalitnejšie materiály. Pre nový Ceed sa upravila architektúra kabíny známa z najnovších vozidiel značky Kia; palubná doska je umiestnená vodorovne. Vytvára jednoliaty a štíhlejší vzhľad. Jej dizajn zároveň poskytuje spolujazdcovi viac priestoru, kde má vzniká viac miesta pre nohy.

Navrhnutý pre európske cesty

Nový Ceed bol vytvorený exkluzívne pre európske cesty a jeho autori mali pri jeho vývoji na pamäti európskych zákazníkov. Jazdné vlastnosti a ovládateľnosť nového modelu ladili tak, aby povýšili Ceed nad jeho predchodcu. Zároveň sa počas celého procesu vývoja nového vozidla kládol dôraz na eliminovanie hluku a vibrácií, v dôsledku čoho má Ceed kultivovanejšiu kabínu než doposiaľ.

Model Ceed s pohonom predných kolies má v štandardnej výbave elektronický systém riadenia stability (ESC) a systém ovládania stability vozidla (VSM) od spoločnosti Kia so smerovaní krútiaceho momentu brzdením vnútorného kolesa s cieľom znížiť nedotáčavosť v zákrutách – Kia Ceed prináša vodičom viac sebaistoty počas jazdy.

Počas vývoja modelu Ceed sa kládol hlavný dôraz na kultivovanosť a potlačenie úrovne hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH).

Vznetový motor „U3“ s objemom 1,6 litra v modeli Ceed obsahuje rad doplnkových komponentov, ktoré sú určené na zlepšenie zvukovej izolácie a kultivovanosti chodu. Patrí k nim kryt rozvodového remeňa a lepšie izolovaný kryt bloku valcov, spodný kryt motora a kryt olejovej vane.

Motory a prevodovky

Nový rad vozidiel Ceed poháňa široká paleta pohonných sústav, ktoré sú vyvinuté tak, aby spĺňali rozmanité potreby zákazníkov. Do ponuky zážihových motorov patrí modernizovaná verzia obľúbeného 1,0-litrového motora T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct Injection, teda preplňovaný zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva) od spoločnosti Kia. Motor dodá 120 k výkonu a 172 Nm krútiaceho momentu, pričom produkuje emisie od 125 g/km, resp. 122 g/km s voliteľným ekologickým balíkom výbavy ECO Pack (kombinovaná prevádzka v cykle WLTP prevedenom späť na cyklus NEDC 2.0).

Namiesto doterajšieho 1,6-litrového motora GDI teraz prichádza nová 1,4-litrová pohonná jednotka T-GDi „Kappa“, ktorá má výkon 140 k, teda o 4 % viac ako jej predchodca, a to aj napriek svojmu nižšiemu zdvihovému objemu. Turbodúchadlo motora zaisťuje širšie pásmo krútiaceho momentu než predchádzajúci 1,6-litrový motor – zároveň znižuje emisie. Krútiaci moment 242 Nm je dostupný v rozsahu 1 500 až 3 200 otáčok za minútu a emisie v kombinovanej prevádzke (v cykle WLTP prevedenom späť na cyklus NEDC 2.0) dosahujú len 125 g/km, keď je motor spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Manuálne modely produkujú 130 g/km emisií, resp. 128 g/km s ekologickým balíkom výbavy ECO Pack.

V záujme ďalšieho zníženia emisií z výfukových plynov sú oba motory T-GDi, s objemom 1,0 l aj 1,4 l, vybavené filtrom pevných častíc pre zážihové motory, ktorý zaručuje, že nový Ceed dokonca prekračuje požiadavky emisnej normy Euro 6d TEMP.

V ponuke je aj 1,4-litrový motor MPi (s viacbodovým vstrekovaním) s výkonom 100 k, ktorý dodá 134 Nm krútiaceho momentu a produkuje emisie oxidu uhličitého na úrovni 142 g/km v kombinovanej prevádzke (v cykle WLTP prevedenom späť na cyklus NEDC 2.0), resp. 137 g/km s ekologickým balíkom výbavy ECO Pack.

Nový Ceed je v ponuke aj s úplne novým vznetovým motorom „U3“ od spoločnosti Kia, ktorý je navrhnutý tak, aby prekračoval prísnejšie limity stanovené najnovšou európskou emisnou normou Euro 6d TEMP. Nový 1,6-litrový motor „U3“ CRDi (s priamym vstrekovaním so spoločným tlakovým potrubím) využíva technológiu selektívnej katalytickej redukcie (SCR) s aktívnym riadením emisií, ktorá výrazne znižuje emisie. Nový motor produkuje menej oxidu uhličitého, pevných častíc a oxidov dusíka (NOx) v porovnaní so skoršími vznetovými motormi od spoločnosti Kia. Nový 1,6-litrový vznetový motor je v ponuke v dvoch verziách výkonu (115 k a 136 k), vo svojom spodnom nastavení dodá 280 Nm krútiaceho momentu pri spojení s manuálnou prevodovkou alebo 300 Nm pri spojení s dvojspojkovou prevodovkou. Výkonová verzia 136 k taktiež dodá 280 Nm krútiaceho momentu pri spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a 320 Nm pri spojení so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Nový motor produkuje menej emisií CO2 než ostatné motory v zostave modelov Ceed. Verzia s výkonom 115 k pri spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou produkuje len 101 g/km emisií (kombinovaná prevádzka v cykle WLTP prevedenom späť na cyklus NEDC 2.0), resp. 99 g/km s ekologickým balíkom výbavy ECO Pack. Modely vybavené dvojspojkovou prevodovkou produkujú 105 g/km v prípade motora s nižším výkonom. Úroveň emisií motora s vyšším výkonom dosahuje len 106 g/km (104 g/km s ekologickým balíkom výbavy ECO Pack) v prípade modelov s manuálnou prevodovkou a 109 g/km pri spojení s dvojspojkovou prevodovkou od spoločnosti Kia.

Každý motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo nový 1,4-litrový motor T-GDi a 1,6-litrový motor CRDi sú v ponuke so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou od spoločnosti Kia.

V roku 2019 bude nový Ceed v ponuke s novou 48-voltovou polohybridnou technológiou „EcoDynamics+“ od spoločnosti Kia, ktorá prispeje k ďalšiemu zníženiu emisií CO2. Hnacia sústava „EcoDynamics+“ dopĺňa zrýchlenie vozidla výkonom 48-voltového akumulátora, zatiaľ čo nový polohybridný generátor zapaľovania predlžuje čas „vypnutia“ motora pomocou funkcie „pohyblivého vypnutia a zapnutia motora“.

V rámci vybavenia exteriéru nový Ceed prináša nový dizajn svetiel na denné svietenie s diódami LED v tvare „kocky ľadu“, ktoré sa dodávajú v štandardnej výbave. Predtým nimi boli vybavené iba modely Kia GT a GT Line, kde boli zabudované do predného nárazníka – teraz sú „svetelné kocky ľadu“ integrované do svetlometov na každom modeli radu Ceed. Svetlomety s technológiou Full LED sú v ponuke ako možnosť voliteľnej výbavy.

Záruka a výroba

Nová Kia Ceed sa začala vyrábať v slovenskom výrobnom závode spoločnosti Kia v Žiline v druhom štvrťroku 2018. V predaji bude v rámci celej Európy koncom druhého štvrťroka 2018 a bude sa na ňu vzťahovať prísľub kvality spoločnosti Kia, teda záruka 7 rokov/150 000 najazdených kilometrov, ktorá bude súčasťou štandardnej výbavy.

To je zatiaľ o novinke všetko. Ďalšie detaily upresníme hneď, ako to bude možné.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku