2014-11-04 04:21:27
Škoda Fabia III
Škoda Fabia III
Zdroj: Škoda auto

5 najdôležitejších vecí o Škode Fabia, ktoré ste asi nevedeli

Blíži sa jej uvedenie na slovenský trh, už prišla pozvánka – na Katarínu spoznáme aj jej cenu.

O tri týždne sa začne predávať a hoci sme aj my priniesli o novinke značky s okrídleným šípom množstvo informácií aj prvé dojmy z jázd počas medzinárodnej prezentácie, určite to nebolo všetko. Niektoré informácie sú ukryté v nekonečne dlhých tlačových materiáloch, k iným viedla neraz tŕnistá cesta cez ľudí zodpovedných za vývoj, z ktorých sme neraz museli detailnejšie údaje „vypáčiť.“ Ake podarilo s, počas prezentácie v Lisabone boli tentoraz naozaj pomerne otvorení. Prinášame päť najčastejších otázok, či skôr odpovedí na ne a zároveň najdôležitejších vecí, ktoré by ste o novej Fabii mali vedieť.

1. Platforma
Nová Fabia nie je úplne postavená na modulárnej platforme MQB aj preto, že niektoré jej prvky ešte nie sú kompletne vyvinuté. Základom pre Fabiu je preto modifikovaná platforma PQ26 (súčasné VW Polo), pričom už z novej platformy pochádza celý rad prvkov. Sú to napríklad pohonné jednotky, elektromechanické riadenie ale aj veľká časť palubnej elektroniky vrátane asistenčných systémov. Približne desať percent má pôvod v druhej generácii Fabie – napríklad brzdový systém.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto


2. Podvozok
Že cesta k dobrým jazdným vlastnostiam vedie cez nízku hmotnosť, vedel aj gebilálny konštruktér monopostov F1 to Colin Chapman, vedia to aj ľudia v Škodovke. So základným trojvalcom je hmotnosť ľahko pod tonu, s najsilnejším preplňovaným 1,2 TSI má Fabia iba 1054 kg. Spoločne s o 30 milimetrov širším rozchodom a predĺženým rázvorom vysvetľuje, prečo Fabia jazdí tak veľmi dobre. Pritom je štandardom u všetkých motorov elektronická uzávierka diferenciálu EDS s funkciou XDS +, tá pomáha autu stáčať sa do zákruty nielen pri akcelerácii, ale aj pri brzdení.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto


3. Individualizácia
Odlišovať sa od davu a možnosť prispôsobiť si auto na svoj obraz je čoraz častejšia možnosť pri väčšine štýlových modelov. V prípade Fabie to však platí nielen o rôznofarebnom lakovaní strechy a A-stĺpika, či inak farebných diskov, pričom si môžete vybrať až vyše 140 kombinácií. Odlíšiť si môžete aj vnútro auta vďaka celému radu poťahov a dokonca si môžete nechať vytlačiť vlastnú fotografiu na rozmerný panel palubnej dosky pred spolujazdcom.

4. Praktickosť
Je už akosi samozrejmé, že sa každý model Škoda hrdí praktickým využitím – Fabia na tom nie je inak. Pod piatymi dverami ukrýva rekordný objem batožinového priestoru 330 litrov, ktorý sa zväčší na 1150 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel. Keby sa predtým dali vyklopiť aj sedáky, ako pri prvej generácii, nemusel vzniknúť schod. No nízka nakladacia hrana (659 mm) spolu so širokým vstupným otvorom (1098 mm) umocňujú prepravné schopnosti.

Zdroj: Auto Škoda
Zdroj: Škoda auto

A prirátajte si k tomu ešte 17 šikovných (simply clever) prvkov, ktoré vám napríklad uľahčia odloženie potrebných vecí v kabíne. Deväť z nich má v tomto modelovom rade svoju premiéru: škrabka na ľad, umiestnená vo viečku palivovej nádrže, držiak multimediálnych zariadení (mobilu) v držiaku nápojov vpredu, odkladací priestor pre reflexnú vestu vo výplni dverí, nádoby na odpadky vo výplni dverí, sieťky na vnútorných hranách predných sedadiel, držiak na fľašu s objemom 0,5 litra vo výplni zadných dverí a systémy MirrorLink ™ a SmartGate. Navyše je prvýkrát v odkladacej skrinke pred sedadlom spolujazdca priestor aj pre litrovú fľašu.  Okrem toho sú v aute aj ďalšie osvedčené riešenia, napríklad rôzne háčiky a siete v batožinovom priestore.

5. Technológie
Možno to bude znieť prekvapujúco, no vďaka použitiu palubnej elektroniky z platformy MQB dokáže Fabia v mnohých ohľadoch viac, ako súčasný Superb. V prednej časti auta v najvyšších výbavách objavuje radarový snímač. Vie upozorniť na malú vzdialenosť od auta pred vami a v prípade núdze dokáže zasiahnuť aby zabránil kolízii. Fabia dokáže vôbec po prvý raz na základe spôsobu riadenia rozpoznať únavu vodiča.

Má prvýkrát automatický systém bezkľúčového odomykania, štartovanie a zamykanie KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). V tejto modelovej rade tiež debutuje signalizácia pri parkovaní vpredu a vzadu. Doteraz mala Fabia tento prvok len vzadu. Prvý raz si tiež možno objednať aj dažďový a svetelný senzor Rain-Light Assistant. Dažďový senzor automaticky reguluje rýchlosť stieračov. Svetelný senzor v závislosti na svetelných podmienkach automaticky zapína a vypína tlmené svetlá.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Premiéru má u mladoboleslavskej značky systém MirrorLink, ktorý vie zrkadliť displej mobilného telefónu na 6,5 "dotykovom displeji. To príde vhod hlavne kvôli navigáciu, ktorú Fabia v klasickej forme nedostane. Takto máte displej v zornom poli vodiča a navyše ho možno cez dotykový displej normálne ovládať.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Systém SmartGate zasa vie bezdrôtovo prenášať prevádzkové dáta do smartfónu. Vďaka tomu dokážete sledovať takmer čokoľvek - od najazdených kilometrov, otáčok motora cez graf spotreby až napríklad po informáciu,aké  maximálne preťaženie ste dosiahli počas jazdy. Možností je veľa, momentálne sú  pripravené hneď štyri továrenské aplikácie s rôznou funkcionalitou - jedna je určená pre „pretekárov na okresných cestách,“  iná zase učí vodiča jazdiť úspornejšie.

Svoju premiéru má tiež nové elektromechanické riadenie C-EPS (Column-Electric Power Steering). Táto náhrada za doteraz používané elektrohydraulické servoriadenie šetrí hmotnosť i palivo.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo