2014-10-22 15:05:00
Nová Škoda Fabia 2014
Nová Škoda Fabia 2014 v Portugalsku
Zdroj: Jozef Vydra

Škoda Fabia III: Prvé dojmy a skúsenosti spoza volantu

Na jeseň roku 1999 sa dynamická prezentácia prvej Fabie odohrávala iba pár sto kilometrov južnejšie.

Svedkom uvedenia vtedajšej novinky bolo prímorské letovisko Algarve. Tentoraz to bol Lisabon a jeho okolie, ktoré zažíva takmer mesačný nápor novinárov z celého sveta, ktorí si prišli vyskúšať tretiu generáciu úspešného auta značky Škoda.

Najnovšia Fabia nesie genetické črty svojej „starej mamy“ v modernom kabáte súčasného dizajnu značky. Malo to byť obyčajné auto v danom segmente, no po prvých kilometroch môžem potvrdiť, čo už zverejnili tí novinári, ktorí boli na prezentácii pred nami: Fabia sa naozaj podarila!

Klobúk dole pred tým, ako si dizajnéri aj konštruktéri, s ktorými som strávil veľa času v rozhovoroch o nielen technologických novinkách, vzali k srdcu kritiku, ktorá zaznievala pri druhom vydaní auta tohto mena. Nová Fabia už nie je úzka a vysoká, ale získala oveľa príjemnejšie proporcie. Vo vnútri na prvý pohľad nie je oveľa viac miesta ako u predchodkyne. No hoci je novinka nižšia, dostatok miesta nad hlavou na zadných sedadlách zostal. Nová Fabia čerpá z benefitu mierne predĺženého rázvoru, no hlavne z rozšírenia rozchodu aj šírky karosérie.

Za volantom je oveľa vzdušnejšie, ergonómia je v Škode nepísaným pravidlom a štandardom, tam niet čo vytknúť. Pre moje dlhé ruky a polohu za volantom by prospela radiaca páka umiestnená trocha viac vpredu, ale nepozvali ma pri vývoji auta do poradného tímu… Škoda.

Jazda, motory, pocity

Najviac som bol zvedavý na vopred ostatnými novinármi ospevovaný litrový motor. Trojvalec, ako je už dnes zvykom. Nie je možné, aby bol naozaj taký dobrý, ako o ňom všetci písali. Nebude to iba propaganda? Ako dokáže motor s neveľkým výkonom a krútiacim momentom iba 95 Nm rozhýbať novinku? Najnižšia hmotnosť auta je síce pod 1000 kilogramov, čo iste zaváži, ale aj tak: dvaja ľudia na palube + batožina – ako sa s tým vysporiada?

Na prvých zhruba 110 kilometrov sme s kolegom siahli po verzii s výkonom 55 kW a musím uznať, že to, čo dokázali urobiť v Škode s týmto motorom, je nielen na naše zemepisné šírky neslýchané. Nech ma teraz hoci aj obvinia zo zaujatosti – nemôžem si pomôcť, ale ten motor je naozaj výborný. Ba čo viac, je skvelý. Pozor, nie na poriadne „vybláznenie“ sa za volantom, ktoré umožňuje výborne zladený podvozok! A ten, hoci nepatrí do platformy MQB, preberá z nej mnohé prvky. Auto sa na ňom cíti skvelo, výborne drží stopu, je stabilné a veľmi isté.

Zdroj: Jozef Vydra

Pri prezentácii šéf komunikácie značky Škoda povedal, že auto je určené pre generáciu X, teda hlavne mladých ľudí. Dovolím si prudko nesúhlasiť – to auto je ako stvorené aj pre staršiu generáciu, ktorá potrebuje občas odviezť aj vnúčence. A vlastne pre kohokoľvek, ktor sa chce cítiť príjemne, bezpečne, jednoducho in...

Trojvalec mal doteraz zlú reputáciu

Späť k motoru. Napriek tomu, že je trojvalcový, o jeho existencii čiastočne viete iba pri nízkych rýchlostiach a nižších prevodových stupňoch. Kolega dokonca po naštartovaní poznamenal, že „teraz ideme iba na elektriku, či čo?“ Ani pri 4500 otáčkach, kam sa vďaka kratšiemu sprevodovaniu „iba“ 5 stupňovej prevodovky dostanete tesne nad 130 kilometrovou rýchlosťou, ho v kabíne nepočuť. Aj nad týmto rýchlostným limitom vôbec neobmedzuje hlukom konverzáciu v kabíne! Môže za to okrem iného aj nové „hydraulické“ zavesenie motora – ale o technických podrobnostiach niekedy inokedy. Hoci sme ho vôbec nešetrili, v kopcovitom teréne a na diaľniciach v okolí Lisabonu sa jeho priemerná spotreba dostala na hodnotu 5,7 litra.

Na predčasné hodnotenie je akosi priskoro, potrebujeme najazdiť viac a dlhšie, no už teraz si myslím, že tento motor je výborná voľba pre väčšinu, ktorá nemusí mať turbomotor. Existuje aj „priškrtená“ verzia s nižším výkonom (upravená hlavne softwérovo), no tú sme nemali možnosť vyskúšať. Asi najpredávanješou verziou bude model so slabším turbomotorom 1,2 TSI, ktorý už poznámw zo súčasnej generácie. Takže na ten bude čas, keď príde do testovacej flotily. Na popoludňajšiu „rundu“ sme si preto vybrali niečo celkom iné - motor 1,4 TDI a to je zasa celkom iný svet. Je k dispozícii v dvoch výkonoch, my sme si vybrali ten najsilnejší.

Vhodný na dlhé trasy a s nízkou spotrebou

Pri vývoji nových motorov dosiahli konštruktéri priemerné zníženie spotreby 17%, čo je dosť. Platí to aj pre vznetový motor, ktorý má normovanú spotrebu iba 3,1 litra na 100 kilometrov. Priznávam, že v kľukatých serpentínach sme mu dali trocha do tela a výsledok sa prejavil priemernou hodnotou spotreby 4,6 litra na 100 kilometrov, čo vzhľadom na predvedené parametre nie je zlé. Do mesta sa tento motor veľmi nehodí, pri 50 - 60 kilometrovej rýchlosti vyžaduje 3. prevodový stupeň, hoci poradca radenia nabáda na štvorku. Ale tam je motor dosť podtočený, duní a otriasa karosériou. Jeho revírom tak sú predovšetkým dlhé trasy, kde zaváži nízka spotreba. Má totiž aj inak naladený podvozok (je mierne tvrdší), aby eliminoval o zhruba 30 kilogramov ťažší motor nad prednou nápravou.

Zdroj: Jozef Vydra

O interiéri a ďalších zážitkoch, dojmoch a skúsenostiach sa dozviete viac aj s ďalšími podrobnejšími špecifikáciami v najbližších dňoch. Teraz už nastupujeme do autobusu, ktorý nás odváža na letisko a čaká nás cesta domov. S nádejou, že sa s novou Fabiou stretneme čoskoro aj na našich cestách a v redakčnom teste, aby sme lepšie spoznali a preskúmali novinku, ktorá je (nielen podľa môjho názoru) „odsúdená na úspech. Lebo ju jednoducho urobili dobre. Tvrdé plasty v kabíne a možno strohejší štýl interiéru sa nebudú páčiť každému, ale kto si bude chcieť vychutnať jazdné vlastnosti a pocit, že má auto úplne v ruke, siahne po vnučke pôvodnej Fabie. Tá najnovšia je jednoducho kus...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo