2013-04-28 12:10:10
Ford Fiesta
Ford Fiesta s motorom 1,6i s výkonom 77 kW a šesťstupňovou prevodovkou PowerShift je rýchla, dynamická, ale aj málo "smädná".

Ford Fiesta s prevodovkou PowerShift jazdí dynamicky, ale aj úsporne

Najmenší Ford dostal do vienka prevodovku, s ktorou jazdiť je jednoduché a pritom veľmi príjemné.

Celkom prvý raz sa dostala do nového modelu Focus, kde nahradila „starú“ prevodovku rovnakého mena. V porovnaní s DSG od VW už dovtedajšia prevodovka trocha nestačila s dychom a preto automobilka Ford urobila niekoľko dôležitých zmien. Tie celú prevodovku významne zlepšili. Ford totiž vybavil šesťstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku vlastným patentovaným systémom Torque Hole Filling (THF), ktorý má za úlohu zjemniť výmenu rýchlostných stupňov. Ako sa mu to podarilo?

Patent, ktorý bol v zásuvke

Skôr ako sa dostaneme k jazde, pripomeňme, že Ford si nechal túto technológiu patentovať už v roku 1986. Ide o to, že motor s prevodovkou neustále komunikuje a pomocou zásahov do riadiacej jednotky motora upravuje výkonovú krivku tak, aby vodič nepociťoval v priebehu radenia nepríjemné „cukanie“ a zmena rýchlostných stupňov je vďaka tomu prakticky nepostrehnuteľná. Toľko teda teória a skôr ako sa dostaneme za volant ešte jedna pripomienka. Technológia THF pomáha aj pri manévrovaní v úzkych priestoroch, prípadne pri parkovaní. Možno ste už na svojej koži zažili, ako sú horlivé niektoré robotizované prevodovky s elektronicky ovládanou spojkou. Nevedia byť tak jemné, ako automatické prevodovky s hydrodynamickým meničom. No a nový PowerShit je celkom doma aj v týchto prípadoch, ktoré sú v živote motoristu bežné a dokážu v prípade nevyladeného systému znepríjemniť spolužitie s autom.

Zdroj: Ford

Dve tváre jednej prevodovky

Jazdu sme si rozdelili na dve časti. Najprv si za volant sadla mladá vodička, ktorá využívala vlastnosti prevodovky v režime Drive, teda normálnej jazdy. Pochvaľovala si, že auto ide „ako električka“- aj pri zošliapnutí plynového pedála plynulo a bez protestov radilo smerom hore bez citeľného preraďovania. Pri brzdení a preraďovaní smerom dole sa občas objavili drobné, takmer nepostrehnuteľné myknutia. Výhodou tejto prevodovky v porovnaní s klasickou automatickou prevodovkou, ktorú Ford používal pri predchádzajúcich generáciách Fiesty, je rýchle radenie. Navyše, prevodov je šesť, čo zlepšuje spotrebu, ale aj dynamiku jazdy. No a tú sme vyskúšali v druhej časti.

Poloha Sport naozaj ukáže športové vlohy

Ešte jedna poloha radiacej páky smerom k sebe a trocha viac zošliapnutý plynový pedál dali vyniknúť výkonovému potenciálu motora. Na rozdiel od úsporného motora roka 2012 v podobe trojvalcového litrového agregátu EcoBoost bol totiž nad prednou nápravou motor 1.6i  s výkonom 77kW (105 k). Pískajúce pneumatiky pri rozbiehaní po stlačení plynu až na podlahu neboli iba fatamorgánou, ale reálnym stavom. V tomto móde, na rozdiel od predchádzajúceho úsporného, sa prevodovka správa ako normálna automatická prevodovka. „Podrží“ dlhšie zaradené nižšie prevodové stupne pri zrýchľovaní a celkovo sa pri radení správa agresívnejšie, orientovaná je na výkon. V tomto prípade cítiť aj počuť radenie rýchlostných stupňov oveľa výraznejšie. Napriek tomu vie byť jazda so šesťstupňovým PowerShiftom aj príjemne úsporná, pritom dostatočne dynamická. Veľmi slušný kompromis za dobrú cenu.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo