15.01.2020

PS/Spolu a zdanenie osobných áut podľa emisií: zmätok, či riešenie?

Cirkulačná daň z osobných motorových vozidiel súkromných osôb založená na emisiách vydesila internet.

Koalícia PS/Spolu má vo svojom volebnom programe Bod Zlomu v bode 6.6. návrh, ktorý by v prípade úspechu vo voľbách a následnej účasti vo vláde chceli presadiť. Ide o cirkulačnú daň z osobných motorových vozidiel, ktorá by uprednostňovala vozidlá s nižšími emisiami a naopak výraznejšie zdaňovala vozidlá s vyššími emisiami. Daň by sa platila podobne ako daň z motorových vozidiel právnických osôb – teda daň z vozidiel v podnikaní. Jej veľkosť by sa však menila na základe množstva vypustených emisií vozidla. V preklade: novšie autá s nižšími emisiami by platili nižšiu daň, staršie autá s vyššími emisiami by platili vyššiu daň. Na tento návrh nedávno upozornil portál webnoviny.sk.

Pre tento návrh sa pred pár dňami na sociálnych sieťach rozpútala búrlivá diskusia. Najmä preto, lebo daný návrh pôsobí ako dodatočné zdanenie namierené na sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva, ktoré jazdia na starších vozidlách s vyššími emisiami a nie je v ich finančných možnostiach kúpiť si vozidlo s nižšími emisiami. Daň na prvý pohľad pôsobí akoby bola vyslovene namierená proti starým vozidlám s vyššími emisiami. K veci sa opäť začalo vyjadrovať množstvo podomových odborníkov a návrh si získal množstvo negatívnej pozornosti. Zaujímalo ma, ako to PS/Spolu myslelo v skutočnosti.

Daň, ktorá nahradí registračný poplatok

Najväčší odpor, ktorý si tento návrh vyslúžil pramenil z obavy, že pôjde o ďalšiu novú daň. Navyše daň, ktorá je namierená nielen na luxusné vozidlá s objemnými a výkonnými motormi (istým spôsobom daň z luxusu), ale tiež na staršie autá s prirodzene vyššími emisiami. Treba napísať, že každý z nás si už pri prechádzke mestom, či obcou povedal, že staré obvykle naftové dymovnice by nielenže nemali mať šancu prejsť cez TK a EK, taktiež by mali putovať rovno do šrotu. Lenže plošné zdanenie áut s vyššími emisiami na prvý pohľad nepôsobí ako riešenie konkrétneho problému so zlým technickým stavom starých naftových áut.

Tento návrh by v ideálnom prípade čiastkovo postihol aj spomínané dymovnice – ak by šiel ruka v ruke s lepším dohľadom nad technickým stavom vozidiel cez emisnú a technickú kontrolu. Cieľom návrhu je zlepšenie kvality ovzdušia, a to prostredníctvom vyberania poplatku z nadbytočných emisií.

Nemá pritom ísť o ďalšiu daň, ale o daň, ktorá má nahradiť súčasný registračný poplatok nastavený podľa veku a výkonu vozidla.

Takto to vidí samotný tvorca návrhu, prostredníctvom vyjadrenia hovorkyne koalície PS/Spolu Silvie Hudáčkovej:

„... Osobná doprava má významný podiel na znečistení ovzdušia, pričom staré dieslové autá sú najväčším znečisťovateľom. Mnohých ľudí znečistenie ovzdušia stojí zdravie a cez štátny rozpočet nás všetkých stojí peniaze.

Chceme zrušiť registračný poplatok, pri ktorom dnes občania pri kúpe auta platia od 33 eur do 3 900 eur a nahradiť ho emisnou daňou z motorových vozidiel, ktorá bude sledovať environmentálny charakter v spotrebe prostredníctvom tzv. uhlíkovej stopy cez skutočne vypustené emisie /najazdené km a namerané množstvá emisií pri výkone/. Čiže dôležitá bude skutočná miera znečistenia, ktorá rastie s množstvom najazdených km.“

Daň by mala mať opakujúci sa charakter. Podobne ako daň z motorových vozidiel, ktorú platia podnikateľské subjekty – teda raz ročne.

 „Opakujúca sa progresívna daň by sa odvíjala od množstva emisií (g/km) a najazdených km napr. pri emisnej kontrole (v sadzbách – cca max. do 25 eur – poplatky by boli nastavené tak, aby len kompenzovali výpadok z registračného poplatku) – čiže nejde o zvýšenie zaťaženia, len zmenu jeho distribúcie k väčším znečisťovateľom /podľa množstva vypúšťaných emisií/.“

Podobný princíp má v sebe už samotná daň z nákladných motorových vozidiel. Obsahuje istý enviromentálny princíp – čim mladšie auto, tým nižšia daň. Nesledovať ani tak vek, ale rovno emisie by PS/Spolu chceli neskôr aj pri dani z motorových vozidiel, ktoré platia podnikateľské subjekty pri nákladných vozidlách.

Registračný poplatok v súčasnej podobe je jedným z tichých podporovateľov úkazu, na ktorý opakovane upozorňuje aj ZAP SR – Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky. A síce, že sa zo Slovenska stáva šrotovisko Európy. Dokazujú to aj čísla ZAP-u. I keď sa trend po prvotnom ošiali spôsobenom doslova výpredajom starších áut v Nemecku a ďalších krajinách postupne upokojuje, stále je u nás možno badať masívny prílev dovozu jazdených áut s vekom od 10 do 15 rokov – teda áut, ktoré na západ od našich hraníc už nevyhovujú a nespĺňajú nové emisné normy a nevyhovujú ani regulácii emisií v mestách a v mestských častiach. V roku 2018 sa na Slovensko doviezlo vyše 28-tisíc áut starších ako 10 rokov. Tento rok to bolo ďalších 25-tisíc áut starších ako 10 rokov, z toho takmer 18-tisíc boli autá s vekom do 15 rokov a cez 8-tisíc bolo áut s vekom nad 15-rokov.

Argumentom internetových odborníkov bolo, že takáto daň bude najviac postihovať najchudobnejšie vrstvy obyvateľstva, ktoré síce majú auto, no nemajú financie na výmenu starého auta za nové. Faktom zostáva, že aj maximálny poplatok 25 eur ročne znamená v preklade 20 litrov nafty alebo 19 litrov benzínu na čerpacej stanici, teda zhruba 330 naftových, alebo 270 benzínových kilometrov, polovica týždenného priemerného nákupu v potravinách a podobne. Zároveň si treba uvedomiť kľúčový bod – výška dane bude vypočítaná na základe ročného nájazdu – určeného podľa stavu pri technickej alebo emisnej kontrole. To znamená, že ten, kto síce má staré auto, ale používa ho minimálne, bude platiť vyslovene symbolickú daň, zatiaľ čo ten, ktorý auto používa výrazne, zaplatí maximálne 25 eur. V takom momente je teda ťažké vôbec ďalej riešiť, či by daný poplatok niekoho motivoval k stáčaniu kilometrov pre zníženie dane, keďže sa ani stočením kilometrov nikto dani nevyhne, len si ju zníži. A aj stočenie kilometrov niečo stojí a obvykle nielen morálnu integritu páchateľa.

PS/Spolu tvrdia, že dané financie vyzbierané z tejto emisnej dane by chceli využívať na podporu zelených riešení – práve to označuje slovo cirkulačné. Nie však formou individuálneho príspevku na ekologickejšie auto "pre pár vyvolených", ale napríklad podporou zefektívnenia verejnej dopravy. Podľa PS/Spolu z kvalitnej verejnej dopravy môžu ťažiť všetci, aj tí najchudobnejší. "Najchudobnejší ľudia totiž nevlastnia autá, ale do práce či lekárovi cestujú verejnou dopravou." 

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku