2020-01-14 10:05:00
SEAT Leon ST 1.5
SEAT Leon ST 1.5 TSI Visio
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: SEAT Leon ST – berte ho! Je úsporný na benzín aj na plyn

SEAT predstavil prvý Leon ešte v roku 1998. Odvtedy prišli ďalšie dve generácie.

Tá posledná debutovala na parížskom autosalóne v roku 2012 a facelift v štýle modelu Ateca absolvovala na konci roka 2016.

V redakcii sme mali tú česť s mnohými verziami. S odstupom času sa k nám dostali dva zaujímavé kúsky. Oba v modrom, oba s motorom s objemom 1,5 litra. Ibaže pár rozdielov sa predsa len našlo: ten prvý bol čisto benzínový TSI, ten druhý s označením TGI vie spaľovať nielen benzín, ale aj (či skôr prioritne) aj stlačený zemný plyn (CNG).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V jednom aj druhom prípade musím konštatovať: berte, kým ešte je. Neviem síce, o koľko lepší bude nový Leon, ktorý sa už-už chystá na premiéru. No súčasný Leon III. je vyzreté auto. Má napriek jednoduchej zadnej náprave dobré jazdné vlastnosti, veľmi dobrý motor, naozaj veľkorysý priestor. Jediné, čo možno po rokoch už celkom nenadchne, je na dnešné pomery trocha strohý, či nudný (koncernový) interiér. V čase uvedenia na trh bola hlavne palubná doska natočená k vodičovi zaujímavou alternatívou. Dnes ho už predbehli (aj keď v rámci koncernu VW, ale predsa iné) novšie modely SEAT. Uvidíme, čím sa pochlapí najnovší Leon. Ale inak – dobrá voľba.

Tie dve autá sa zasa až tak veľmi od seba nelíšia, aby bolo treba písať siahodlhé tirády o každom z nich. Navyše, v predchádzajúcich testoch sme toho dosť napísali o aute, jeho správaní na ceste s rôzne výkonnými a rôzne objemnými motormi. Ten najnovší v ponuke, 1,5 litrový EVO Blumotion je už známy aj z ďalších modelov, dokonca aj s výkonom 110 kW ( 150 k) a 250 Nm krútiaceho momentu. V tomto prípade však mal výkon 96 kW (130 k) a 200 Nm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nie je to vôbec málo, orpti výkonnejšiemu je rozdiel neveľký a málo výrazný. Verzia Visio sa dá spoznať podľa písmena V na stĺpiku predných dverí. Ale nie je to označenie vidlicového motora pod kapotou. Bola to iba limitovaná séria s nadupanou výbavou a vychádzala z výbavy Style. Škoda, že ich bolo pre slovenský trh určených tak málo, lebo cena bola zhruba o 4000 eur lepšia, ako pri klasickej konfigurácii so všetkými doplnkami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto má LED svetlomety i zadné svetlá, 16-palcové disky, parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie, adaptívny tempomat, 2-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel aj ostrekovačov svetiel a parkovaciu kameru. Infotainment sa ovláda na obrazovke s uhlopriečkou 8 palcov ale aj hlasovým ovládaním. Súčasťou auta je aj rozšírený zoznam asistenčných systémov. Model sa kombinoval jedine so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Veľmi dobre si rozumie s novým štvorvalcom. Netreba často radiť, motor je pružnejší a hlavne v nižších otáčkach je pokojnejší. Hoci má krútiaci moment maximum 200 Nm, je dostupný už od 1 400 ot/min.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový štvorvalec má rovnako príjemnú vlastnosť, ako predchodca – vypínanie dvoch valcov počas jazdy pri nízkom zaťažení. Počas jazdy to registrujete iba vďaka zobrazeniu upozornenia, že sú dva valce „na suchu“. Inak žiadne trhanie, nič. Vypínanie valcov malo (aj reálne) spôsobiť zníženie spotreby. Podľa normy WLTP má byť kombinovaná spotrebu v rozmedzí 5,7 až 6,8 litra na 100 km. V meste bola spotreba okolo 6,5 litra, na diaľnici vyšiel priemer 6,1. Okresné cesty absolvovalo auto za čosi vyše 4,6 l/100 km. Pri celkom bežnom jazdení, teda nie s ľahkou nohou a „na spotrebu“ sme sa dostali na celkovú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. To pri prevažujúcich jazdách v meste a po diaľnici je veľmi slušný reálny výsledok.

Technické údaje

Model: SEAT Leon ST Visio 1.5 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Výkon (kW/ot.):  96/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400 - 4000
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 207
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 6,3/4,1/4,9
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,6 - 6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4549/1816/1454
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 587/1470
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1271
Užitočná hmotnosť (kg): 569
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 14 180 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 17 250 €
Cena testovaného vozidla: 20 369 €

CNG – alternatíva, či záchrana

No a ako je to s „plynovým“ motorom? Na prvý pohľad, ani za volantom vlastne žiadna zmena. Okrem nálepky na zadnom okne, ktorá avizuje, že auto jazdí na stlačený zemný plyn (CNG = Compressed Natural Gas). Oprávňuje vás parkovať v podzemných garážach, na rozdiel s vozidlami na LPG. Že sa začali nezmyselne objavovať značky, zakazujúce také niečo, je nevedomosť tých, ktorí tak rozhodujú. Bezpečnosť v tomto prípade nie je vôbec ohrozená, navyše v prípade úniku je CNG ľahšie ako vzduch a jednoducho sa odvetrá – aj z podzemných garáží. Autá vyzerajú takmer navlas rovnako – veď porovnajte – vľavo je (už vypredaná) limitovaná benzínová verzia Visio s veľmi dobrou výbavou za fakt dobrú cenu, vpravo takmer rovnaký model s motorom TGI pod kapotou. Nájdi dva rozdiely...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toto auto nielen vyzerá, ale aj jazdí , ako klasický „benziňák“. Veď aj má nádrž na benzín. Na tento druh paliva dokáže jazdiť tak, že ani podľa zvuku nezistíte, že má pod kapotou iný druh motora. Ak presadnete z benzínového do „plynového“ Leona, zmenu jednoducho nespoznáte. Rozdiel zistíte v peňaženke. Vďaka jazde na CNG sa v porovnaní s naftovým motorom ušetríte 30 % nákladov. Pri porovnaní s benzínovým motorom je to dokonca až 55 % prevádzkových nákladov. Pritom všetky technológie súvisiace s pohonom sériovo vyrába priamo automobilka. Nečakajú vás žiadne dodatočné úpravy. Aj preto auto spĺňa najprísnejšie bezpečnostné štandardy súvisiace s prevádzkou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Leon na zemný plyn je navyše dostupný buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo nami testovanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Aj vďaka nej sa nám podarilo dostať reálnu spotrebu zemného plynu pod 4 kg/100 km. Čo pre prirovnanie napríklad znamená, že pri aktuálnych cenách CNG by ste za cestu z Bratislavy do Košíc (zhruba 400 kilometrov) zaplatili necelých 20 eur. S dieselovou verziou o zhruba 15 eur viac.

Úspornosť, to je hlavná výhoda a krédo motorov na CNG. To sme porovnali začiatkom roka 2018, kde sa stretli dvaja zástupcovia benzínových motorov, jeden dieselový a jeden na CNG. Ten však ešte mal pod kapotou predchádzajúci motor 1,4 TGI s výkonom 81 kW (110 k). Záver bo jednoznačný – motor na CNG mal najnižšiu spotrebu, dokonca nižšiu, ako inak úsporný diesel. Tie sú však v poslednom čase (celkom neoprávnene) vo veľkej nemilosti motoristov. Aféra dieselgate im totiž výrazne pomohla k zmenám a dnes sú čistejšie, ako benzínové motory aj s filtrom GPF. Lenže svet sa od naftových motorov akosi odvracia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj preto je CNG vynikajúca alternatíva. Hlavne ak bývate na západ a trocha aj na juh od nášho Slovenska. Lebo najväčšou prekážkou rozšírenia áut na CNG je – podobne ako pri elektromobiloch – chýbajúca infraštruktúra. Povedané inak – chýbajú plniace stanice. Plán bol, že ich na Slovensku má byť celkovo približne 60. V tomto čase podľa pôvodných predpokladov ich malo byť už asi 40. Realita? Horko-ťažko ani nie polovica. Mnohé sú neverejné. Je to obrovská škoda, lebo autá na CNG majú certifikát ECO. Nevzťahujú sa na ne zákazy vjazdu do centier miest. Oproti benzínu dokáže motor spaľujúci CNG vypustiť do ovzdušia až o 99 % menej oxidov síry, o 75 % menej oxidov dusíka a až o 86 % menej pevných častíc. Samotná produkcia CO₂ je znížená až o 25 až 30 %.

Teda samé plusy. No ak by ste mali jazdiť k najbližšej plničke pár desiatok kilometrov, celková výhoda sa stráca. Aj preto, že auto s motorom TGI má pri jazde na benzín podľa údajov výrobcu mierne vyššiu spotrebu, ako jeho súrodenec s motorom TSI výhradne na benzín. Rozdiel nie je veľký, ale potom sa výhoda čistejšieho, teda ekologickejšieho a hlavne ekonomickejšieho pohonu stráca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Leon namiesto pôvodných dvoch nádrží na CNG dostal tretiu (namiesto pôvodnej benzínovej nádrže) a tak sa namiesto 15 kg CNG dá natankovať až 17,7 kilogramu. Predĺžilo to dojazd z teoretických 400 km (reálne 350 až 380) na viac ako 500. Fajn, však? Lenže, benzínová nádrž sa z pôvodných 50 litrov scvrkla na „núdzovú“ s objemom 9 litrov, ktorá vystačí akurát na zhruba 150 kilometrov. Pôvodný akčný rádius auta, ktorý bol aj viac ako 1200 kilometrov sa zrazu scvrkol na polovicu. Nuž, pokrok nezastavíš... Ale dosť sarkazmu. Znížilo to pohotovostnú hmotnosť auta a vďaka tomu sa aj znížila spotreba CNG. Auto teraz namiesto 126 gramov CO₂ na kilometer vyprodukuje iba 96 gramov a to je naozaj rozdiel. Je to ešte menej, ako benzínová verzia, ktorá vypustí 111 gramov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pridám pozitívnu správu – vďaka zabudovaniu plynovej nádrže (sú vlastne tri prepojené do jedného celku) má Leon s pohonom na CNG viacprvkovú zadnú nápravu. Prináša to ďalšie benefity v podobe pokojnejšej jazdy najmä v zákrutách (navyše ak je cesta hrboľatá, respektíve má priečne nerovnosti). Za plus považujem aj sedemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku. Znižuje nároky na jazdenie a aj vďaka nej spadla spotreba CNG podľa údajov výrobcu na kombinovanú hodnotu 3,5 kg/100 kilometrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Realita bola o čosi iná – približne 3,9 kg/100 km. Dostali sme sa k nej hlavne vďaka jazdám najmä v meste a blízkom okolí. Musím však konštatovať, že niet lacnejšej alternatívy pri klasickom pohone spaľovacími motormi. Hoci ide o alternatívne palivo a mnohí sa tak k nemu u nás aj stavajú – žiaľ. V okolitých krajinách, kde je bežné oveľa väčšie rozšírenie LPG, ako u nás, je CNG rovnocenným partnerom. Čistejším, menej náročným a lacnejším. Veď cena sa pohybuje približne na úrovni porovnateľných benzínových modelov a cena za kilometer je približne polovičná. Dotácie od štátu sa pohli iba smerom k elektrickým autám a plug-in verziám, no radšej nebudem komentovať elektrické šialenstvo, ktorému nakoniec zrejme podľahnú všetci. Pod ťarchou okolností aj SEAT.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ale aby som nekončil depresívne - k plusom tohto auta určite radím nielen veľmi dobrú výbavu za dobrú cenu, naozaj nízke prevádzkové náklady, 6 ročnú záruku alebo 150 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Pred časom platil aj bezplatný servis do 100 000 kilometrov. Teraz sa to mení na balík výbavy zadarmo. Benefity, pri ktorých sa oplatí uvažovať o tejto voľbe hlavne pre tých z vás, ktorí najazdíte veľa kilometrov, nie ste fanúšikmi dieselových motorov a máte vo svojom dosahu plniace stanice CNG.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Opakujem ešte raz – berte kým sú, lepšiu alternatívu „klasiky“ nenájdete. Je celkom jedno, v akej výbave to nakoniec bude, či Visio, Style, Excellence, alebo dokonca FR. V tomto prípade sú dôležité prevádzkové náklady a výbava hrá až druhé husle. Teda aspoň podľa mňa určite.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku