13.01.2020

FOTO: Opel Insignia: nové motory, nová tvár, nové svetlá. A opäť benzínové GSi!

Opel Insignia prechádza faceliftom. Ten prináša kompletne inovovanú paletu motorov a zopár ďalších zmien.

Opel Insignia si zaslúži pomenovanie vlajková loď. Ona to má v názve i v charaktere. Insignia ako znak, ba až erb a päť metrov enormne priestrannej ocele z Russelheimu. Auto dostáva to, čo si zaslúži. Kompletne inovované motorizácie a opäť aj výkonný benzínový motor. Dokonca v dvoch verziách. Všetky motory sú nové, takže sa už nestane situácia ako pred faceliftom, že bude mať jeden model motory z troch „motorových rodín“ ako doteraz.

Všetko to začína na relatívne objemných trojvalcoch z vlastného vývoja Oplu. Trojvalce ako prvé ukázala inovovaná Astra. V prípade Insignie sa všetko začína na 1,4 litrovom turbomotore s maximálnym výkonom 107 kW (140 k) a s krútiacim momentom 236 Nm. Naftový základ tvorí 1,5 litrový trojvalec s výkonom 90 kW (122 k) a s krútiacim momentom 300 Nm. Daný motor je aktuálne zároveň jediným naftovým motorom v ponuke.

Nad nimi sa vyníma dvojlitrový štvorvalcový benzínový turbomotor s maximálnym výkonom buď 147 kW (200 k), alebo s maximálnym výkonom 169 kW (230 k). V oboch prípadoch naladenia má rovnaký krútiaci moment a to 350 Nm dostupný v rozmedzí 1400 až 4000 ot/min. Kým trojvalce majú v základe novú manuálnu šesťstupňovú prevodovku, benzínový štvorvalec má taktiež novú, ale 9-stupňovú automatickú prevodovku. Trojvalce pritom možno vybaviť 8-stupňovými automatmi.

Verzia GSi má v základe vynikajúci systém pohonu všetkých štyroch kolies Twinster s prioritou na zadných kolesách a s vektoringom krútiaceho momentu medzi kolesami. Práve GSi je tým najzaujímavejším. Nielen preto, lebo disponuje prakticky všetkým, čo Insignia dokáže ponúknuť, no tiež tým, že po facelifte prichádza s benzínovým motorom. Ten síce medzigeneračne prišiel o kone, no my tu v Európe môžeme byť radi, že tu motor vôbec je. A radi môžu byť aj tí, ktorí ani pred faceliftom nemali záujem o GSi, avšak silný benzínový motor sa im pozdával. Tu môžeme sledovať rovno upsizing, pretože benzínový 1,6 litrový turbomotor sa po facelifte mení na dvojliter s rovnakým výkonom.

Všetky nové motory i prevodovky sa môžu popýšiť zníženým trením i hmotnosťou. Naftový trojvalec je až o 50 kíl ľahší ako predchodca. Dvojlitrový turbomotor je zároveň prvým motorom značky Opel, ktorý je vybavený deaktiváciou dvojice valcov v momente, keď ich prácu vodič nepotrebuje. Výsledkom sú nízke spotreby a najmä nízke emisie všetkých zúčastnených. Tak napríklad naftový motor má podľa WLTP kombinované emisie 121 až 130 gramov CO2 na kilometer, benzínová 1,4T má tiež veľmi pekných 135 až 144 gramov CO2 na kilometer. Priemerná spotreba nafťáku je pri liftbacku 4,6 až 4,9 litra. 1,4T má priemer 5,8 až 6,2 litra. Slabší dvojliter má priemernú spotrebu 7,3 až 7,6 a emisie 171-176 gramov CO2 na km. Pravda, všetko podľa WLTP.

Insignia dostala tiež výrazne prepracované Full LED svetlá. Ide o nové Intelilux LED Pixel Lights svetlá. Namiesto 32 LEDiek v jednom svetlomete ich má až 84 pre detailnejšie a presnejšie osvetlovanie jednotlivých úsekov cesty. Pixelové svetlá sú nástupníckou technológiou matricových svetlometov. Keď si nočnú krajinu pred sebou predstavíte ako plochý obrázok a rozdelíte ho na desiatky pixelov, pričom každý tento pixel môže byť samostatne osvetlený, alebo „vytmavený“ svetlami auta, pochopíte, prečo sa tieto svetlá volajú pixelové. No a platí, že čím väčšie má ten „obrázok“ nočnej krajiny rozlíšenie – čím má viac pixelov, tým presnejšie a detailnejšie môžete ako vodič vidieť krajinu pred sebou a zároveň tým presnejšie dokáže systém neoslepovať ostatných účastníkov premávky.

Zaujímavou novinkou na technologickom poli sú tiež nové brzdy Insignie. Sú medzikrokom k plne automatizovanému brzdeniu „brzdeniu po drôte“. Brzdový systém obsahuje elektromotor vytvárajúci podtlak v brzdovom vedení. Tým, že podtlak nevytvára motor, prostredníctvom podtlakových púmp, ale elektromotor, brzdenie je presnejšie, efektívnejšie i spotreba motora je nižšia. Navyše by mali byť aj zásahy ABS tichšie a plynulejšie.

Poslednou vychytávkou, ktorú nová Insignia prináša a ktorú si treba spomenúť je inovovaná predná maska s aktívnymi členmi. Tie nielen, že zlepšujú aerodynamiku, zároveň pomáhajú k rýchlejšiemu ohrevu studeného motora tým, že studený motor uzavrú a výrazne obmedzia prúdenie vzduchu k motoru počas prvých metrov. Insignia si dokáže uzatvoriť hornú i dolnú časť masky samostatne a podľa aktuálnej situácie – či už pre reguláciu tepla, alebo aerodynamiky.

Insignia zažila svetovú premiéru na autosalóne v Belgicku tento víkend a na belgickom trhu je už možné ju objednať. Objednávanie by sa malo v nasledujúcich týždňoch rozšíriť aj do ďalších krajín Európy.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku