10.11.2019

Už aj Škoda umožní počúvať inak: vpredu rock, vzadu rozprávky

Automobilka Škoda chystá riešenie, ktoré umožní počúvať v aute pre každého niečo iné.

Nie je to hudba budúcnosti. Už onedlho sa stane realitou aj vo vozidlách značky Škoda. Vodič si vpredu môže púšťať svoje obľúbené skladby, deti na zadných sedadlách zasa môžu počúvať napríklad rozprávku, alebo pesničky pre deti. Nejde však ani o svetovú novinku. S podobnými riešeniami už prišlo niekoľko výrobcov. Zatiaľ síce len experimentálne, na sériové riešenia sa čaká.

Spoločnosť Škoda Auto nie je nováčik na poli zaujímavých projektov. Napríklad začiatkom roka 2018 začala pôsobiť spoločnosť Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. v Tel Avive. Medzičasom už je výborne prepojená s lokálnymi start-upmi a technologickými firmami. Spoločný podnik Škoda Auto a izraelského importéra Champion Motors spolu so svojimi silnými partnermi vyvíja rozličné digitálne služby mobility a IT-technológie, vrátane inovácií v oblasti hardvéru a softvéru.

Pre zaujímavosť: Napríklad nedávno uvedená aplikácia Citymove kedykoľvek ukazuje najrýchlejšiu a najpohodlnejšiu cestu do cieľového miesta. Dotykom prsta si užívateľ môže zostaviť, objednať a zaplatiť najinteligentnejšiu kombináciu mobility. Aplikácia pritom využíva v rámci konkurenčného prostredia jedinečný KI softvér Anagog, ktorý sa dá využiť aj na predpovedanie voľných parkovacích miest alebo personalizáciu služieb.

Firma Chakratec vyvinula úložisko elektrickej energie na báze kinetického zotrvačníka. Kompenzuje záťažové špičky v elektrickej sieti a umožňuje aj na odľahlých miestach prevádzkovať ultra rýchle nabíjacie stanice. Keďže ide o mechanickú technológiu bez chemických článkov batérie, je mimoriadne šetrná voči životnému prostrediu. Inštalácia úložiska elektrickej energie Chakratec v Prahe je plánovaná ešte do konca tohto roka.

Guardian Optical Technologies pracuje na snímačoch na báze mikrovlnnej technológie. Zachytávajú najmenšie vibrácie a pohyby automobilu a spracúvajú ich v reálnom čase. Takto systém dokáže napríklad zistiť, že detská sedačka nie je dobre upevnená, alebo spolujazdec nie je správne pripútaný.

Súčasne Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. kontinuálne pokračuje vo svojom spájaní sa s lokálnou scénou start-upov a technologických firiem. Nedávno laboratórium pre inovácie dohodlo päť nových kooperácií pre prácu na nových projektoch.

Neteera vyvíja inovatívny čip do operadla sedadla vodiča. Tam monitoruje parametre ako dýchanie a krvný tlak, vďaka čomu dokáže napríklad včas varovať pred únavou.

ContinUse Biometrics pracuje na optickom snímači, ktorý bezkontaktne sníma rozličné hodnoty na posúdenie zdravotného stavu. Z nich vyhodnocuje, ako sa vodič cíti a či sa zmenila jeho schopnosť riadiť automobil.

Izraelský startup Silentium spolupracuje so Škodou Auto prostredníctvom Škoda Auto DigiLab Israel, ktorý je izraelskou odnožou pražského Škoda Auto DigiLabu. Izraelský DigiLab začal činnosť začiatkom roku 2018. Spoločný podnik so spoločnosťou Champion Motors, izraelským importérom značky Škoda, pracuje na inováciách a vyvíja produkty pre individuálnu mobilitu budúcnosti. Cieľom sú napríklad inovácie hardvéru a digitalizácie podniku aj všetkých jeho procesov.

Silentium spolupracuje s oddelením technického vývoja Škoda Auto na aktívnej kompenzácii hluku v kabíne automobilu, ktorá umožňuje výrazne zvýšiť komfort jazdy. Súčasné autá (vrátane Škody) už dnes využívajú podobne koncipovaný systém na aktívne potláčanie hluku motora a okolia. Silentium ide vo vývoji ďalej. Zaoberá sa vývojom systému, ktorý umožní ľuďom v aute počúvať rozdielnu hudbu, bez toho aby sa pri tom navzájom rušili. Riaditeľ stratégie a inovácií spoločnosti Silentium Ziv Hermon uvádza, že systém riadenia zvuku umožňuje do každej časti vozidla vysielať iný zvuk. Podľa Hermona je tak možné auto rozdeliť na zóny pre každého z pasažierov. Každý si bude môcť vybarať, akú hudbu chce počúvať, alebo či chce mať vo svojej zóne ticho.

Silentium vyvíja softvér, ktorý bude hudbu riadiť, vie pritom fungovať s rôznymi reproduktormi. Pracuje na princípe cieleného smerovanie určitých reproduktorov do určitej zóny, pričom človek sediaci vo vedľajšej zóne hudbu „od suseda“ nepočuje. Zvládne zóny oddeliť tiež v prípade počúvania veľmi rozdielnej a výraznej hudby.

Podľa Hermona sa systém v sériovo vyrábaných vozidlách objaví v máji budúceho roka. Bude v autách jednej z európskych značiek. Bude sa ešte intenzívne testovať a ak technológia splní všetky predpoklady automobilky, v najbližších rokoch (predpoklad je 2021 až 2022) sa má objaviť aj vo vozidlách Škoda.

Silentium má tiež systém, ktorý vie odstraňovať nežiaduci hluk. Systém umožňuje zredukovať až deväťdesiat percent zo zvuku, nezáleží pritom na jeho pôvode. Systém môže byť nainštalovaný na rôznych miestach, okrem vozidiel alebo vlakov napríklad v domoch, alebo kanceláriách.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku