15.10.2019

Kto je kráľom Slovenska? Benzín alebo diesel?

Vytrvalý boj proti dieselovým motorom panuje v celej Európe. Ovplyvnila antidieselová hystéria aj našich motoristov?

Čísla hovoria jasnou rečou. Štatistika zvykne do veci vniesť viac svetla. Na Slovensku kupujú autá stále predovšetkým firmy. Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu je pomer firemnej a súkromnej klientely po auguste približne 69 : 31, samozrejme v prospech firiem.

Logicky by ste očakávali, že firemné autá najazdia veľa kilometrov, a tak budú v kurze stále skôr dieselové motory. Ste na omyle. Doba antidieselová dorazila už aj na Slovensko. Opäť si pomôžme oficiálnou štatistikou. Na Slovensku sa za prvých osem mesiacov roka predalo 71 569 osobných automobilov (kategória M1), z čoho dieselový motor pod prednou kapotou malo iba 17 854.

Áno, rátate správne, prvé tankovanie s čiernou pištoľou na čerpacích staniciach svojmu novému autu doprialo iba necelých 25 percent majiteľov. Autá s čisto benzínovým motorom majú na našom trhu podiel už takmer 71 percent. Kde sa však stratili zostávajúce štyri percentá?

Hybridy nám chutia stále viac

Viac ako tri percentá trhu si odkrojili stále populárnejšie hybridy, o čo sa postarala predovšetkým Toyota. Tá zo svojich modelov poslala naftu na smetisko dejín už dávnejšie, no zjavne jej to vôbec neublížilo. V rebríčku najpredávanejších značiek jej patrí solídna deviata priečka a medziročne si dokonca polepšila o pozoruhodných 8,33 percenta.

Po niektorom z jej hybridných modelov u nás v sledovanom období siahlo priam neuveriteľných 1 369 motoristov. Za seba dodám, že popularitu získavajú hybridy právom. Na vodiča nekladú takmer žiadne špeciálne nároky a dokážu ušetriť palivo a teda aj emisie.

Prosíme si elektromobil?

Zatiaľ veľmi nie. Štatistika prezradila, že elektromobilita je u nás stále skôr na okraji záujmu. Ako inak hodnotiť stav, že si nový elektromobil do svojej garáže v tomto roku postavilo iba 113 Slovákov? Magická všemocná ruka trhu to zjavne nevyrieši, je načase, aby sa iniciatívy chopil štát.

Posledné informácie naznačujú, že by sa tak mohlo stať už čoskoro. Na Autosalóne v Nitre bolo zaujímavých elektromobilov neúrekom, a my sme našli jeden, ktorý by sa po uplatnení plánovanej dotácie mohol dokonca stať vrcholom hitparády o najzaujímavejšie auto do mesta.

Automobilky už svoj diel k bezemisnej budúcnosti začínajú napĺňať. A tak dúfame, že sa pridajú aj budovatelia nabíjacích staníc. Lebo na infraštruktúre, teda počte nabíjacích staníc zatiaľ „kape“ záujem motoristov o väčšie rozšírenie elektromobilov na slovenských cestách.


AUTOR: © Zoznam/Tomáš Režucha

Komentáre k článku