05.09.2019

Každé „sito“ sa niekedy upchá. Sú benzínové GPF filtre ďalšou pascou na peniaze?

V neveľmi vzdialenej budúcnosti budú filtre zachytávajúce pevné častice vo všetkých automobiloch, ktoré stretneme na cestách.

Diesely mali ostrú debatu o filtroch pevných častíc pred pár rokmi, teraz sa do odborných i laických diskusií zase viac dostávajú GPF filtre u benzínových motorov. Mali by sa vodiči báť ďalšieho strašiaka alebo to nakoniec s „vypaľovaním” nebude také horúce?

Práve pred rokom začali automobilky povinne montovať do nových vozidiel jazdiacich na benzín filtre pevných častíc (GPF), aby mohli byť autá homologované na území Európskej únie. GPF filtre sa na prvý pohľad od DPF filtrov výrazne nelíšia. Taktiež sa nachádzajú vo výfukovom potrubí, taktiež majú keramickú vložku s kanálikmy slúžiacimi na zachytávanie pevných častíc.

Výrobcovia nás upokojujú a tvrdia, že teplota spaľovania benzínu je omnoho vyššia, preto nebude problém s vypaľovaním, ako je to v prípade dieselových motorov. „Na druhej strane menšia veľkosť častíc spaľovaného benzínu vyžaduje omnoho hustejšie sito, čo prinajmenšom „teoreticky” neveští nič dobré. Pretože bez ohľadu na štýl a rýchlosť jazdy sa každý filter skôr či neskôr určite upchá,” hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto Service. 

Niektorí majitelia dieselov si s tým v minulosti poradili tak, že filter pevných častíc odstránili. Na technických prehliadkach na to nikto neupozorňoval a nebolo to možné rozpoznať predovšetkým s ohľadom na absenciu účinných kontrolných nástrojov. To sa v súčasnej dobe mení. Kontroly sú detailnejšie, diagnostici majú zodpovedajúce vybavenie a pokuty za porušenie sú vysoké. Napríklad české cesty brázdi špeciálne zariadenie, ktoré meria emisie priamo na mieste alebo v Rakúsku môžu zase vodiči za odstránený filter zaplatiť až 5 000 eur. 

Začnú sa filtre montovať naspäť? Časť vodičov bude mať iste problémy. Nový originálny filter stojí veľa peňazí. Sú dostupné lacnejšie náhrady, ale tie majú vo väčšine prípadov neznámy pôvod a montáž takého filtra sa môže odraziť na kvalite a výsledkoch. Druhou možnosťou je regenerácia filtra. Tá môže pomôcť vyriešiť problém na ďalších niekoľko desiatok tisíc kilometrov, sú firmy garantujúce až 100 000 km. Pravda, ak je motor inak v dobrom stave. Predčasne upchatý filter môže byť len jedným z problémov, ktoré agregát má, jeho výmenou, či čistením sa pôvodný problém neodstráni. Ak ale ide len o upchatie filtra, ten je možné vyčistiť až do úrovne 98%. Každým ďalším čistením sa pochopiteľne úroveň efektivity čistenia znižuje, no keďže čistenie stojí od cca 100 eur, vyčistenie môže výrazne predĺžiť životnosť tohto zariadenia a môže znížiť náklady na servis vozidla. A to legálne, bez „vykuchania“.

Mali by mať vodiči nejaké obavy týkajúce sa filtra pevných častíc v benzínových motoroch? Vodiči by mali dbať hlavne na dobrú kondíciu zapaľovacích sviečok, meniť správne a pravidelne v závislosti na intenzite používania auta a počte najazdených kilometrov vzduchový filter a používať motorový olej, ktorý má znížený obsah sulfátového popola. „Keďže sa jadro GPF filtra u benzínového motora zahrieva už pri 2 500 otáčkach na teplotu cca 600 stupňov Celzia, pri ktorej prebieha proces samočistenia, nemalo by dochádzať k problémom známym s DPF, čiže k upchávaniu kanálikov po niekoľkých desiatkach kilometrov jazdy mestom,” dodáva Lukáš Czauderna.

Znamená to, že k vypaľovaniu filtra prichádza prakticky pri každej jazde a to priebežne. Regenerácia pritom môže prebiehať relatívne rýchlo po štarte. Upchať tento filter by tak malo byť podstatne náročnejšie ako pri naftovom motore. Samozrejme, GPF filter je dodatočnou prekážkou vo výfukovom potrubí, takže teória vraví, že by ním vybavené auto malo stratiť časť výkonu, respektíve odozvy na stlačenie plynového pedálu. Faktom zostáva, že sa takéto obavy ukázali ako predčasné, väčšina áut sa nespráva inak pred a po vybavením filtrom (modelové rady s rovnakými motormi), dokonca sa niekedy zdajú byť o kúsok ostrejšie. Môže to byť tým, že výrobca autám po dovybavení filtrami upravil riadiace jednotky, aby zákazník zmenu nespoznal. 

Teoreticky by mali byť GPF filtre teda lacnejšie na údržbu a tej údržby by si mali pýtať podstatne menej. Reálnu životnosť filtrov pre benzínové motory však ukáže až čas.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: profiauto

Komentáre k článku