26.09.2019

Prvý elektromobil od Mazdy: Premiéra v Tokiu. Nová elektrická platforma a Wankel

Mazda sa s predstavením svojho prvého elektromobilu poponáhľala. Stihne premiéru na domácom autosalóne v Tokiu.

Premiéra je naplánovaná na 23. október. O necelý mesiac tak nielenže prvýkrát uvidíme elektrickú Mazdu, zároveň budeme prvýkrát s istotou vedieť čo (všetko) má Podkapotou. Už dnes ale celkom presne tušíme, ako nebude vyzerať.

Nebude vyzerať ako elektrifikovaná verzia modelu CX-30. Mazda sa vyjadrila jasne. Jej prvý elektromobil nebude len prerobený súčasný model. Elektrická Mazda bude stáť na novej elektrickej platforme. Doteraz to pritom vyzeralo tak, že Mazda sa vybrala práve smerom elektrifikácie svojho nového modelu CX-30 – čo je vlastne zvýšená Mazda 3.

V skutočnosti sa ale nový elektromobil iba skrýval pod karosériou modelu CX-30 (Mazda v ňom testovala svoj elektrický pohon). Jeho reálny vzhľad tak ešte nie je jasný, rovnako ako finálne rozmery. Z nižšie uvedeného vyplýva, že ide prioritne o mestské vozidlo.

Testovacie mulice v obale od CX-30 jazdili s batériou s kapacitou 35,5 kWh. To by autu tejto veľkosti malo zaručiť reálny dojazd cez 200 kilometrov. Dnes to už nie je veľa, no vďaka menšiemu najdrahšiemu komponentu elektromobilu by auto mohlo prísť s príťažlivejšou cenou. Či bude mať sériový automobil batériu väčšiu, alebo príde hneď, či neskôr aj verzia s vyšším dojazdom sa opäť môžeme len domnievať.

Pri elektromobile sa ale skloňuje ešte jedna dôležitá veličina. Iste, výkon. A ten by sa mal pri jednomotorovej elektrickej Mazde usadiť na úrovni 105 kW (143 k). Krútiaci moment dostupný okamžite po zošliapnutí plynového pedálu by mal byť serióznych 250 Nm.

Kým pri Európe sa elektromobil postará predovšetkým o splnenie flotilových emisiných noriem, za veľkou mlákou by mala byť prítomná aj verzia s predlžovačom dojazdu tzv. range extenderom. V tejto podobe Mazda už dávnejšie pripustila návrat kompaktného rotačného motora. Práve Wankel v podobe predlžovača dojazdu by mohol byť veľkým tromfom tohto elektromobilu, respektíve plug-in hybridu. Wankel je malý a pritom výkonný. Keďže by sa nestaral o pohon kolies, jeho životnosť by mohla byť výrazne vyššia... Predlžovač dojazdu v tejto podobe používa napríklad model BMW i3. Tam ide o drobný motorček z motorky, no podstata je rovnaká. Kým v meste môže pracovať čisto ako elektromobil, mimo mesta spustí spaľovací motor, tým vyváži vysokú spotrebu energie elektromotora pri vyšších rýchlostiach a obmedzí prudký pád dojazdu.

Vďaka múdrym navigáciám by navyše mohlo byť fungovanie spaľovacieho motora obmedzené v centrách miest - čím by auto mohlo získať povolenie na vjazd aj do tých častí miest, kde sa ráta s nulovými emisiami. Tak to v súčasnosti plánuje práve BMW pri svojich plug-in hybridoch. 

Či sa verzia s Wankelom dostane aj do Európy je opäť tak trošku záhadou. Mazda je skrátka značka, ktorá si vie dobre strážiť svoje tajomstvá a na "zaručené" správy sa tak treba pozerať s nadhľadom. Kým to nie je oficiálne, nič nie je isté. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku