2014-05-19 11:15:00
Systém UR:BAN má pomôcť
Systém UR:BAN má pomôcť okrem iného znížiť zápchy na cestách, ale aj zvýšiť bezpečnosť.
Zdroj: BMW AG

UR:BAN aj vďaka BMW pomôže pri dopravných zápchach

Neustály rast miest znamená, že doprava v mestách sa bude oveľa častejšie ocitať na hranici svojich kapacít.

Jazdenie v mestskom prostredí znamená neustále zápasenie s náročnými dopravnými situáciami, ktoré vyvoláva množstvo účastníkov dopravy. V mestách stále stúpa nebezpečenstvo dopravnej zápchy a nehôd. Dopravné systémy musia byť schopné zvládať nápor a v budúcnosti zabezpečiť neobmedzenú dopravu.

Špecialisti z BMW sa preto zapojili do výskumnej štúdie s názvom UR:BAN (nemecká skratka pre Mestský priestor: sieťový manažment a asistenčné systémy zamerané na používateľov) a spolupracujú na vývoji nápomocných a inteligentných systémov, ktoré budú pomáhať vodičom aj riadeniu dopravy. Takáto spolupráca výrazne pomôže pri ďalšom zvyšovaní bezpečnosti, účinnosti a komfortu v mestských oblastiach. Predbežné výsledky sa predstavili na konferencii v polčase projektu UR:BAN, ktorá sa konala v Nemeckom vesmírnom centre (DLR) v meste Braunschweig.

Jedným z hlavných cieľov sú ľudia a ich úlohy, v ktorých sa ocitajú v doprave - motoristi, motocyklisti, cyklisti, chodci či dopravní inžinieri. Preto sa pri výskumnej štúdii stretlo 31 partnerov, ktorí pochádzajú z automobilového priemyslu a jeho dodávateľov z oblastí elektroniky a softvéru ako aj z výskumných inštitútov a miest. Realizácia štúdie trvá od roku 2012 do roku 2016 a financuje ju nemecké Federálne ministerstvo hospodárstva a energetiky. Iniciatíva sa zaoberá troma samostatnými projektmi: "Asistencia pri rozpoznávaní", "Prepojené dopravné systémy" a "Ľudský faktor v doprave". BMW Group má kľúčový podiel na všetkých projektoch.

Zdroj: BMW AG
Zdroj: BMW AG

Zvýšenie bezpečnosti prostredníctvom "Asistencie pri rozpoznávaní".

Dnešné asistenčné systémy sú navrhnuté predovšetkým tak, aby poskytovali čo najviac bezpečnosti a pohodlia pri jazde po diaľniciach. Pritom v mestách čaká na vyriešenie mnoho nových výziev, nakoľko motoristi tu musia dávať pozor aj na cyklistov či chodcov. Metódy, ktoré vedia na diaľniciach odhaliť nebezpečné a riskantné situácie a následne pomôcť vodičovi zásahmi pri brzdení a riadení, sa musia primerane prispôsobiť mestskému prostrediu.

V rámci podprojektu "Ochrana zraniteľných účastníkov ciest", sa divízii BMW Forschung und Technik GmbH podarilo vyvinúť asistenčný systém pre vodičov, ktorý pomáha ochrániť chodcov: systém analyzuje situáciu a správanie sa chodcov a vyhodnocuje či hrozí kolízia s vozidlom. Stretu s chodcom sa dá zabrániť zásahmi do brzdenia, riadenia či ich vzájomnou kombináciou. Vo výskumnom vozidle BMW radu 5 je už možné rozpoznávať detailné časti chodca ako je hlava a trup. Na základe smeru ich pohybu sa dá určiť, ktorým smerom sa bude ďalej hýbať.

Zdroj: BMW AG
Zdroj: BMW AG

Na to, aby mohli asistenčné systémy efektívne predchádzať nehodám v mestskom prostredí, potrebujú spoľahlivý a kompletný "obraz" svojho okolia. Zároveň musia byť schopné správne vyhodnotiť rozsiahle situácie, do ktorých sa v hraničných podmienkach zapája viacero rôznych aktérov. Divízia Forschung und Technik preto v rámci interdisciplinárneho podprojektu "Snímanie a modelovanie okolia" pracuje na komplexnom algoritme na použitie dát a vyhodnocovanie situácií.

Na konferencii bolo predstavené rozpoznávanie objektov na základe použitia mriežky vo voľnom priestore, prípadne medzi umelými objektami. Zámerom je vyvinúť systém schopný v mestskom prostredí modelovať okolie v rozsahu 360°. Jeho výstupy by využívalo viacero asistenčných systémov.

Energeticky úsporné jazdy s "Prepojenými dopravnými systémami".

Dnešná mestská doprava sa vyznačuje relatívne vysokým potenciálom na ďalšie zvyšovanie účinnosti a tým pádom aj na znižovanie emisií CO2. BMW AG spojilo sily s ostatnými partnermi a v rámci podprojektu "Mestské cesty" vyvinuli asistenčný systém na koordináciu zelenej vlny a spomaľovania. Na odomknutie dosiaľ nevyužitého potenciálu na zvýšenie plynulosti dopravy, zníženie energetickej náročnosti a hlučnosti na svetelných križovatkách využíva informácie o prepínacích časoch semaforov a o dopravnej situácii v ich okolí. Následné riadenie prúdov dopravy odhalí ďalšie možnosti vlastností najrôznejších pohonných systémov dnešných automobilov vrátane elektrických a hybridných.

Asistenčný systém na koordináciu zelenej vlny a spomaľovania bol zabudovaný do testovacích vozidiel radov BMW X5 a BMW radu 4. Projekt následne ukáže, aký je potenciál komunikácie a previazania infraštruktúry a vozidiel prostredníctvom centier dopravného dispečingu a systému výmeny mobilných dát (MDM). Prvé terénne testy sa od začiatku roka konajú v prostredí miest Düsseldorf a Kassel. Výsledky sa začlenia priamo do dopadovej analýzy, aby potvrdili prínosy v oblasti úspory.

 Predvídavé a komfortné jazdenie s pomocou "Ľudského faktora v doprave".

Projekt "Ľudský faktor v doprave" vyvíja úplne nové displeje a ovládacie koncepty, ktoré by v prípade ohrozenia premenili vozidlo na "aktívneho pomocníka".

V rámci podprojektu "Ovládateľnosť" sa BMW AG a divízia Forschung und Technik GmbH v spolupráci s partnermi z akademickej obce a výskumných inštitútov zamerali na vytvorenie štandardov a metodických základov pre účinný a prijateľný spôsob overovania a kontrolovania funkcií a konceptu rozhrania medzi človekom a vozidlom (HMI) so zameraním na situácie, kde je rizikovým faktorom čas.

Podprojekt "Predvídanie správania a detekcia zámerov" sa sústredí na vývoj metód na odhalenie zámerov vodiča už v zárodku a usporiada podnety asistenčných systémov tak, aby sa presne zosúladili s jeho plánovanými reakciami.

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo