2014-04-21 16:59:55
BMW Vision Future Luxury
BMW Vision Future Luxury
Zdroj: BMW Group

Sedmička už BMW nestačí, v Pekingu vystavuje rad 9 - zatiaľ ako koncept

BMW mieri medzi naozaj luxusné autá, naznačuje to predobraz limuzíny umiestnenej nad radom 7

BMW hovorí o Vision Future Luxury v dlhodobejšom  horizonte. To by malo znamenať, že to nie je len vízia dizajnu a luxusných prvkov, ale aj budúci sériový model. Podľa skorších informácií by sa série 9 mala predstaviť do dvoch rokov.

Zatiaľ však na novom pekinskom výstavisku to samozrejme oficiálne deviatkové BMW nie je. Podľa Mníchova je to pohľad na budúcnosť najluxusnejších sedanov od BMW. Pýtate sa, či budú mať prostismerné otváranie zadných dverí v sériovej podobe? Nuž... ak by to zákazníkom viac pripomínalo Rolls-Royce, „tak určitééé!“

Futúrum non plus ultra

BMW Vision Future Luxury je ukážka toho, ako pokrokové len môže súčasné auto byť. 3D displeje, laserové hlavné svetlá, OLED zadné svetlá, head-up displej celkom ako zo sci-fi filmu (Pamätáte sa:? V skutočnosti podobnú technológiu BMW načrtlo už v hollywoodskom trháku Mission: Impossible 4, kde ním bolo vybavené BMW i8). No ani cestujúci na zadných sedadlách nebudú trpieť nudou – ich tablet im dodá všetky potrebné údaje o jazde, ale tiež bonusové možnosti navigácie. Vďaka tomu zistia maximálne množstvo informácií o miestach, kadiaľ prechádzajú, alebo kam majú namierené. Ďalšou možnosťou je zábava, ktorú im poskytujú palubné zábavné systémy.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Odľahčený interiér z karbónu

Vo vnútri sa používa nielen veľa vďaka karbónu odľahčených prvkov, ale karbón samotný prestupuje celým interiérom a umožnil napríklad výrazne stenčiť  B stĺpiky. BMW už dlhšie naznačuje a tvrdí, že vďaka karbónu chce na autách ušetriť v budúcnosti veľké množstvo hmotnosti. Pri veľkých limuzínach táto snaha príde vhod ešte viac. Vision Future Luxury dostal proti sebe zatvárané dvere.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Základným stavebným materiálom pre interiér sú už spomínané uhlíkové vlákna - nad touto vrstvou, do ktorej sú vsadené digitálne prístroje, ovládacie prvky a osvetlenie, je hliníková štruktúra. Až povrch pokrýva koža, prípadne drevo. Nie hocijaké, v tomto prípade lipové. Celok prináša významnú úsporu hmotnosti a je mimoriadne pevný. Je zaujímavé, že uhlíkové kompozity vidno aj pod sedadlami, či na dverách. Nejde však o obloženie, ale je to obnažená najhlbšia časť karosérie.

Výstuhy z tohto materiálu použili aj v prahoch a na stredovej konzole. Sedadlá, presnejšie ich rámy vmontovali priamo do karosérie, vlastne už aj spomenutý B stĺpik zabieha do ich bočnej konštrukcie.

Pekné, alebo „iba zvláštne“..?

Hodnotiť autá podľa vonkajších tvarov – to je dosť klamlivé. Keďže toto BMW patrí k výkladným skriniam značky, automobilka si dovolila dosť výraznú prednú časť. Aj už spomínané dvere katapultujú toto auto do celkom inej dimenzie automobilového sveta. O zadnej časti sa však oplatí hovoriť, ale hlavne si ju prezrieť. Chúťky v podobe „kupé-sedan“ tvarov by sa mohli „zvrhnúť“ na podobne „roztečený zadok.“ Ktovie prečo, ale v poslednom čase u dizajnérov dosť letí... A ešte treba dodať, že oproti prerasteným zadným partiám, ako má BMW 5 GT je tento „zadoček“ celkom prijateľný.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Celkovo sa dizajnérom pod vedením Karima Habiba (najvyšším mužom dizajnu v BMW je ale stále Adrian van Hooydonk) podarilo v odtieni Liquid Platinum Bronze vymodelovať naozaj skutočnú športovú limuzínu – ale s patričným luxusom na palube. Nízka a dlhá predná časť dostala tentoraz obrie ľadvinky. Hlavné laserové svetlomety sú atypicky úzke a zasahujú až k maske podľa vzoru súčasných sériových modelov.  Aj koncové svetlá z OLED sú užšie a podľa automobilky pripomínajú  generácie E32 v roku 1986. Smerom do veka batožinového priestoru sa zužujú. Zaujímavý je aj agresívny prelis pod líniou bočných okien, ktorý sa smerom dozadu zvýrazňuje. Proporcie auta sú klasické - dlhý rázvor, krátke previsy a nízka strecha. Otvory na prívod vzduchu za prednými blatníkmi a v zadnom nárazníku majú byť údajne funkčné.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Aj najnovšia štúdia BMW má balíček služieb ConnectedDrive. Vodič má pred sebou trojicu displejov s trojrozmerným zobrazením a hlasovým ovládaním. Dôležitý je programovateľný rýchlomer a otáčkomer, vpravo od nich je výstup zábavného a komunikačného systému. V čelnom skle umiestnený head-up zvýrazňuje budovy a dopravné značky v zornom poli, spolupracuje s ukazovateľom rýchlostných limitov a funkciou Traffic Light Assistant, ktorá bdie nad svetlami na semaforoch tak, aby ste išli vždy na zelenú. Obrazovku má pred sebou aj spolujazdec, je prepojená s tou centrálnou pred vodičom. Ovláda sa dotykovým iDriveTouch.

Informácie o použitej technike, ani základné rozmery auta automobilka zatiaľ nezverejnila. Nepridala ani žiadne video, takže sa nevie, či ide iba o model, alebo o pojazdný koncept. Má naozaj ukázať štylistické smerovanie toho, kam sa dizajn áut z Mníchova má ďalej uberať. Možno sa dočkáme aj oficiálne radu 9, ktorý sme spomínali v úvode. No zatiaľ je to zrejme len v štádiu úvah, na čo by vám v Bavorsku nepovedali nič viac ako iba: Ohne Kommentar, bitte...

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo