2016-08-01 17:16:54
 S Rapidečkou okolo
S Rapidečkou okolo sveta za 97 dní
Zdroj: SKoda

Pred 80 rokmi absolvovala Škoda Rapid veľkolepú cestu okolo sveta

Jan Procházka a Jindřich Kubias sa presne pred 80 rokmi vrátili z cesty okolo sveta na Rapidke.

Dnes 1. augusta uplynulo presne 80 rokov od chvíle, kedy Škoda Rapid dokončila diaľkovú jazdu okolo sveta. Na 97-dňovej ceste,čistý čas jazdy predstavoval 44 dní, prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.Preukázali tak mimoriadnu kvalitu a spoľahlivosť automobilov značky Škoda. Diaľkové jazdy s automobilmi Škoda Rapid a Škoda Popular, dlhé až 52 000 kilometrov, budili v tom čase pozornosť na celom svete.

„Cesta okolo sveta, ktorú podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea. „Úspech cesty už vtedy podčiarkol vysokú spoľahlivosť a kvalitu spracovania automobilov značky Škoda. Cestou okolo sveta Procházka s Kubiasom v tridsiatych rokoch podstatnou mierou prispeli k zvýšeniu povedomia o značke Škoda na celom svete,“ dodáva A. Frýdlová.

Zdroj: archív Autoclub Garage, Dennik.cz

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii s automobilom Škoda Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka (1897 - 1971). Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias (1909 - 1967). Na tejto dobrodružnej výprave sa posádka spoliehala na mierne upravený automobil Škoda Rapid s chrbtovým rámom, poháňaný štvorvalcovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy. S takouto konštrukciou spoľahlivo zvládal aj terénne pasáže - vtedajšiu cestnú sieť často tvorili hlavne šotolinové trate. Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či vybavovanie colných formalít. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní.

Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Škoda Rapid zastavila aj v ruskej Kaluge.V tamojšom závode značky Škoda dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Škoda Rapid.

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. Potom Škoda Rapid dobyla Big Apple. 5300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku absolvovala za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonala doteraz platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

Použitý automobil

ŠKODA RAPID 1.4 SV

Dĺžka trvania cesty...

97 dní

... z toho čistej jazdy

44 dní

Počet navštívených krajín

15

Navštívené kontinenty

Európa, Ázia, Severná Amerika

Automobil ŠKODA RAPID prešiel

27 700 km

Najdlhšia denná etapa

približne 1 000 km

Najkratšia denná etapa

približne 50 km

Celková spotreba paliva

2 820 l

Priemerná spotreba paliva

10,2 l na 100 km

Celková spotreba oleja

54 l

Náklady na cestu

> 89 600 Kč (ceny roku 1936)

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvoval automobil Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera (1902 - 1974) a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešla ich Škoda Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska. O dva roky neskôr prešli manželia v automobile Škoda Popular 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.

Zdroj: archív Autoclub Garage, Dennik.cz

V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 - 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne Škoda Rapid vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky Škoda zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam Škoda Rapid dorazila 18. mája 1938.

 

jh
ZDROJ: SKoda, Dennik.cz

Komentáre k článku


Stream naživo