2014-04-09 06:55:00
Volkswagen Gold Golf
Volkswagen Golf Gold na Autosalóne Bratislava 2014
Zdroj: Volkswagen

Na autosalóne sa objavilo zlato! Hľadajte a nájdete - je to zlatý Golf

Zlato v takom množstve? Áno, ako pocta najúspešnejšiemu automobilu kompaktnej triedy.

V tomto roku si Golf pripomína okrúhle jubileum 40 rokov. Aj to bol dôvod, prečo sa Porsche Slovakia, autorizovaný importér značky Volkswagen, pripravil na bratislavský autosalón naozaj na výbornú. Pripravil exponát „Zlatý Golf“, ktorý pripomína a názorne zhmotňuje úspechy modelu Volkswagen Golf aktuálnej generácie. Početné tituly a prestížne ocenenia symbolizuje povrchová úprava zlatou fóliou.

Volkswagen Golf siedmej generácie mal svetovú premiéru 4. septembra 2012 a predstavoval kvantový skok v konštrukcii kompaktných automobilov. Vďaka použitiu novej modulárnej stavebnice komponentov pre priečne uložený motor MQB sa jeho hmotnosť znížila až o 100 kg oproti predchádzajúcej generácii. Spotreba paliva klesla podľa motora maximálne až o 23 percent.

Od roku 2014 Golf prináša elektrifikáciu do kompaktnej triedy. Na niektorých trhoch je už v predaji rýdzo elektrický model e-Golf s dojazdom približne 190 kilometrov. Na jeseň k nemu pribudne nový  Golf GTE3, ktorý vďaka systému pohonu Plug-in-hybrid môže jazdiť do 50 km výlučne s elektrickým pohonom a so spaľovacím motorom 1,4 TSI dosahuje maximálnu rýchlosť 222 km/h.

Ocenenia ako na bežiacom páse

Technická a kvalitatívna úroveň aktuálneho modelu Golf nadchli odbornú aj laickú verejnosť. Golf získal titul slovenského i českého automobilu roka 2013, európskeho automobilu roka 2013 (Car of the Year) a potom aj svetový titul „World Car of the Year 2013“. Dokonca aj v Japonsku zvíťazil nad konkurenciou a zvolili ho ako prvý automobil z dovozu v 34-ročnej histórii s veľkým náskokom zvolený za automobil roka („Car of the Year 2013/2014 Japan“). Z ďalších ocenení si osobitnú zmienku zaslúži paneurópska cena „Zlatý volant 2013“, udeľovaná na základe kombinovaného hodnotenia odbornou porotou a hlasovaním státisícov čitateľov magazínu Auto Bild v 25 krajinách Európy. Nadčasovo elegantný dizajn zasa ocenili porotcovia nemeckej Rady pre dizajn (Rat für Formgebung). Ale aj rýdzo čitateľské ankety ako „Auto-Trophy“ (Auto Zeitung) alebo „Najlepšie automobily“ (auto motor und sport) priniesli Golfu víťazstvá.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Volkswagen

Najúspešnejší európsky automobil všetkých čias má už 40

Prvý sériový Golf zišiel z montážneho pásu závodu vo Wolfsburgu 29. marca 1974. Predstavoval začiatok úplne novej epochy v modelovom programe značky Volkswagen: definitívny prechod od vzduchom chladeného motora vzadu k vodou chladenému motoru vpredu a pohonu predných kolies. Golf prvej generácie, ktorého karosériu navrhol Giorgio Giugaro, mal nadviazať na úspech legendárneho modelu Typ 1 „Chrobák“, dovtedy najúspešnejšieho automobilu na svete (vyše 21,5 milióna vyrobených kusov). Radikálna zmena bola úspešná hneď od začiatku. Už v októbri 1976 zišiel z montážneho pásu miliónty vyrobený kus. V krátkom odstupe prichádzali na trh ďalšie verzie – športový Golf GTI v roku 1976, Golf Cabriolet (1979) a Golf GTD (1982).

V auguste 1983 sa začal predávať Golf druhej generácie. Aj tento model do svojej triedy zaviedol významné technické inovácie ako riadený katalyzátor (1984), protiblokovací systém ABS (1986) a posilňovač riadenia. Od roku 1986 bol po prvý raz k dispozícii Golf II syncro aj s pohonom všetkých kolies.

Treťou generáciou modelu Golf otvoril Volkswagen v auguste 1991 novú éru bezpečnosti.  Golf III bol prvým typom modelového radu, ktorý mohol byť od roku 1992 vybavený airbagmi vodiča a spolujazdca. Súčasne veľký pokrok v konštrukcii karosérie prispel k výraznému zvýšeniu pasívnej bezpečnosti. K ďalším technickým míľnikom tretej generácie patrí prvý šesťvalcový motor v kompaktnej triede (VR6), tempomat, prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva (TDI, 1993), nový kabriolet, nový systém pohonu všetkých kolies (syncro II) a prvé kombi Golf Variant. Golf tretej generácie bol prvým modelom značky Volkswagen, ktorý získal prestížny európsky titul  Automobil roka 1992.

Modelom Golf IV v roku 1997 bezpečnosť pokročila ešte ďalej dopredu vďaka elektronickému stabilizačnému systému ESC. V roku 1998 predstavil Volkswagen prvý Golf s novým systémom pohonu všetkých kolies4Motion, ktorý využíval na rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy multilamelovú hydraulicky ovládanú spojku Haldex. V roku 2002 predstavil Volkswagen špičkový model Golf R32 s maximálnou rýchlosťou 250 km/h, ktorý po prvý raz priniesol revolučnú prevodovku DSG s dvoma spojkami.

Golf V bol prvým modelom, ktorého komfort, dynamika a kvalita v roku 2003 prekonávali aj mnohé modely strednej triedy. To isté platilo aj pre bezpečnosť. Po prvý raz sa dali objednať bočné airbagy vzadu – navyše k šiestim sériovým airbagom (čelným, bočným vpredu a bočným závesovým pre obidva rady sedadiel). V oblasti komfortu a dynamiky Golf V bodoval vďaka svojej novej štvorprvkovej zadnej náprave, 7-stupňovej prevodovke DSG, bi-xenónovým reflektorom, panoramatickému strešnému oknu a prvému sériovému motoru TSI s kombinovaným prepĺňaním turbokompresorom a mechanickým kompresorom v roku 2006. V tom istom roku debutoval aj Golf Plus so zväčšeným vnútorným priestorom, v roku 2007  CrossGolf, nové kombi Golf Variant a extrémne úsporný Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

V modelovom rade Golf VI od roku 2008 pribudli ďalšie benzínové motory TSI, turbodiesle TDI dostali namiesto vstrekovania čerpadlo/dýza systém Common-Rail pre vyššiu kultúru chodu a nižšiu spotrebu paliva. Špičkovým reprezentantom tu bol druhý Golf BlueMotion s priemernou spotrebou paliva iba 3,8 l/100 km. Nové asistenčné systémy (napr. Light Assist, Park Assist, atď.) z neho urobili dovtedy najpokrokovejší Golf.

Golf je najviac vyrábaným modelom značky Volkswagen všetkých čias. Jeho aktuálna siedma generácia v lete 2013 prelomila symbolickú hranicu 30 miliónov vyrobených kusov. V súčasnosti sa vyrába v Nemecku v závodoch Wolfsburg, Zwickau, v Číne (Foshan) a v Mexiku (Puebla).

Na záver si pozrite na videu, aká cesta viedla k tomu, aby sa objavil „Zlatý Golf“:

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo