2013-06-14 13:05:00
BMW X5
BMW X5 sa už predstavilo oficiálne, verejnosť ho uvidí v septembri vo Frankfurte.
Zdroj: BMW

Do tretice všetko dobré - má to platiť aj pre nové BMW X5

Najnovšia X5 je ľahšia, silnejšia, úspornejšia, modernejšia a po prvý raz aj s pohonom iba zadnej nápravy.

BMW X5 – zakladateľ segmentu Sports Activity Vehicle je celosvetovo najpredávanejší automobil svojej triedy. Prvá generácia uvedená na konci minulého tisícročia dosiahla spolu s nasledovníkom viac ako 1,3 milióna predaných kusov. BMW pri tretej generácii X5 opäť stanovuje nové štandardy v dizajne, interiéri, luxuse, všestrannosti, ale aj  radosti z jazdy a inovatívnej výbavy. Podľa hesla: nemeň víťaznú zostavu, zamiesili v Mníchove na tretí diel bestselleru a hoci správy automobilky spievajú oslavné ódy, významných, či skôr radikálnych zmien nie je veľa. Až na jednu.

Evolúcia ruka v ruke s aerodynamikou

Nové BMW X5 tretej generácie má interné kódové označenie automobilky F15. Áno, je to aj označenie bojovej stíhačky. Možno náhodou, alebo práve preto sa venovali viac otázke aerodynamiky. No skôr je dôvodom spotreba paliva, ale tiež prispôsobenie súčasným dizajnovým trendom.  Okrem toho v Bavorsku nezabudli ani na dobrý motorický základ novinky. Predsa len prazákladná DNA prvej generácie zostala zachovaná. Natoľko, aby ste pri pohľade na novinku okamžite dešifrovali, čo je to zo auto. Nič prevratné, žiadne úlety, len poctivo urobená evolúcia. Aktuálna predná časť je opticky agresívnejšia a pomerne členitá. Obličkovité otvory chladiča sú extrémne široké a siahajú až po svetlá, tie zasa zasahujú až „za roh“ do blatníkov. Pri pohľade zboku je bočná línia prakticky bez zásadnej zmeny a pohľad zozadu vás tiež nenúti na podrobné študovanie rozdielov v dizajne. Uspokojte sa s tým, že zmeny sú.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Takmer neviditeľný je nový prvok, vertikálne otvory na bokoch predného nárazníka, nazvané „vzduchové záclony“ Zrýchlené prúdenie vzduchu prekrýva predné kolesá a túto oblasť kontrolovane opúšťajú ďalším novým prvkom: výduchmi zvaným Air Breathers za prednými blatníkmi. Redukujú turbulencie okolo predných kolies. Vzadu predĺžili bočné časti strešného spojlera pozdĺž okna dvoma vertikálnymi lištami, nazvanými Air Blade. Toto a k tomu ešte ďalšie drobnosti priniesli pre nové BMW X5 najlepší koeficient odporu vzduchu v triede s hodnotami cₓ od 0,31.

V BMW sa inšpirovali pri výbave exteriéru v domácich vodách, teda dizajnovými balíkmi radu 1 či radu 3. Nachystali také aj pre X5. Pure Excellence zdôrazňuje uhladenú eleganciu vzhľadu, Pure Experience kladie dôraz hlavne na silu zjavu auta. Tieto pakety sú aj pre interiér s ľubovoľnou kombináciou. Keby toho nebolo dosť, môžu sa pridať aj prvky M Sport balíka.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Odľahčenie a viac miesta

Nové X5 je dlhé 4886 mm (+29 ), široké 1938 mm (+5) a vysoké 1762 mm (- 14). Rázvor zostal na pôvodnej hodnote 2933 mm. Auto je ale ľahšie, s rovnakou výbavou až o 90 kg. Pribudlo vraj miesto v interiéri. Určite narástol batožinový priestor v základe o 30 litrov na 650 a pri maximálnej hodnote na 1870 litrov , teda o 120 viac. Spomínané hodnoty platia pre päťmiestne vozidlo, za príplatok je aj šieste a siedme sedadlo. V trojmiestnom druhom rade je sedadlo štandardne delené v pomere 40/20/40. Dvere batožinového priestoru sú znova dvojdielne, väčší horný diel sa dá elektricky otvoriť, ale už aj zavrieť.

Interiér neprekonal dramatické dizajnové drámy. Najvýraznejšou zmenou je presunutie displeja iDrive spod hornej hrany palubnej dosky na jej vrch, ako to má napríklad najnovšie BMW 6. Bohaté sú však možnosti kombinácie farieb a materiálov v rámci spomenutých dizajnových balíkov, ale aj mimo nich.

Balíčkované podvozky

Nejde o žiadnu špecialitu obchodu, to len BMW pri novej X5 uvádza ucelené balíky aj pri podvozku, ktoré majú rôzne obchodné mená, ktoré označujú ich charakter. Každý kombinuje adaptívne podvozkové systémy, s cieľom zvýrazniť špecifickú črtu jazdných charakteristík. Balíky Comfort a Dynamic netreba vysvetľovať, ak chcete obidva v jednom, je tu Professional. Pri štvrtom tiež nie je problém s určením: M Sport.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Zaujímavé sú rôzne podvozkové technológie: Dynamic Drive eliminuje nakláňanie v zákrute, Dynamic Performance Control aktívne rozdeľuje pohon medzi ľavé a pravé zadné kolesá, má vzduchové pruženie s automatickým udržiavaním svetlej výšky zadnej nápravy a ďalšie. Ovládacie rozhranie ich označuje ako jazdné režimy Comfort, Comfort+, Sport, Sport+ a ECO PRO. Modifikovali aj známy pohon štyroch kolies xDrive, BMW neuvádza ako. Len to, že je ľahší asi o 1,5 kg a efektívnejší.

Premiérový zadný pohon a trojica pod kapotou

Na začiatok sa budú montovať tri motory. Verzia 50i má benzínový V8 so zvýšeným výkonom z 300 kW (407 k) na 330 kW (450 k) ale až o dva litre nižšou spotrebou. Tú má mať menšiu aj  naftový trojliter verzie 30d, hoci namiesto pôvodných 180 kW (245 k) má 190 kW (258 k). Posledným z úvodnej ponuky je pomerne nový trojlitrový motor z konca druhej generácie s troma turbami, ktorý poháňa aj BMW M550d a model X6 M50d. Nezmenil svoje parametre, má 280 kW (381 k).

S nezmeneným výkonom príde aj ďalší z agregátov: benzínový šesťvalec vo verzii 35i. No a tiež silnejšia verziu naftového šesťvalca s dvoma turbami pre modelové označenie 40d s výkonom 230 kW (313 k). Jedno prekvapenie sa však bude konať aj v prípade pohonu: prvý raz v modelovom rade X5 bude použitý štvorvalec, najvýkonnejší (160 kW/218 k) dvojlitrový diesel. Nová X5 ho bude mať ako najúspornejší variant nielen so štandardným pohonom 4x4 (verzia xDrive25d), ale prvý raz aj s pohonom iba zadnej nápravy (sDrive25d) so spotrebou iba 5,6 l/100 km.

Všetky nové X5 budú mať štandardne osemstupňový automat a za príplatok športovú verziu s rýchlejším radením, tvrdším meničom krútiaceho momentu a ovládacími páčkami pod volantom (v M50d je sériovo). Voľba spomínaných jazdných režimov sa dotkne komplexne podvozka, motorov aj prevodovky.

Bohatá výbava aj automatické parkovanie

Nové BMW X5 má bohatšiu sériovú výbavu ako predchodca a okrem toho aj viac výberu  za príplatok. Namiesto dvojzónovej klimatizácie štvorzónová, namiesto štandardného audiosystému lepší Harman Kardon, či najlepší Bang & Olufsen. A keby ste nevedeli poriaden zaparkovať, toho pozdĺžneho vás zbaví nová generácia parkovacieho asistenta. Je celkom autonómny, ovláda volant, plyn a brzdu. Nebudete už nanič – aha, iba pri diaľkových jazdách, kde využijete tiež priehrštie rôznych bezpečnostných, informačných, zábavných a asistenčných systémov. Veľa z nich funguje pripojením cez internet, alebo cez smartfón.

Predvianočný darček

Tretia generácia X5 bude mať tiež v rodnom liste uvedené Spartanburg, USA. BMW zmenilo tento závod  v Južnej Karolíne na „kompetenčné centrum“ pre modely X. Okrem X45 v ňom vyrába aj X3, X6 a z tamojších výrobných liniek bude schádzať aj plánovný model X4.

Nové BMW X5 sa predstaví verejnosti na frankfurtskom autosalóne v septembri a predaj sa začne v novembri. Pod stromček si ho teda budete môcť (?) už objednať. Alebo počkáte na druhú várku motorov a pohon iba zadokolky? Rozhodnutie je na vás.

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo