2023-09-13 13:08:00
Zeekr 001
Zeekr 001
Zdroj: Zeekr

Zeekr dobyvateľ Európy: Toto je superšportový sedan, ktorý povedie čínsku armádu

Armáda elektromobilov z Číny chce dobyť Európu. Zeekr 001 pre Európu sa už vyrába.

Športový sedan Zeekr 001, ktorý patrí do skupiny vozidiel koncernu Geely (ako Volvo) už schádza z výrobnej linky a postupne zapĺňa sklady na prvých európskych trhoch, ktoré táto čínska značka obsadzuje. Najprv Švédsko, či Holandsko, potom Nemecko a do roku 2026 celá západná Európa.

Zeekr 001 sám o sebe je elektrickým športovcom. S výkonom vyše 500 koní to ani inak nejde. Lenže kým prémiový 001 patrí v pomyselnej čínskej armáde elektromobilov k dôstojníkom, auto, na ktoré sa pozeráte je potom generál. A ako vždy, aj tu platí, že moderná armáda má generála obvykle v zázemí... Pretože zatiaľ model vyhradený pre domáci trh. Výroba Zeekr 001 FR je navyše obmedzená na 99 kusov mesačne. Model 001 FR vyzve jedného z mála konkurentov v tejto triede - Teslu Model S Plaid.

Zeekr 001 FR je ako vrchol ponuky schopný dodať 943 kW (1265 k), čím o vyše 200 koní prekonáva aktuálne najrýchlejší elektromobil na svete - Teslu Model S Plaid a taktiež prekonáva Lucid Air Sapphire s výkonom 1234 koní. Keďže však Lucid stále nedokázal naplno rozbehnúť výrobu, jediným reálnym konkurentom na trhu je práve S Plaid.

Zdroj: Zeekr

Zeekr udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,07 sekundy. Plaid by to mal pri podobných podmienkach zvládnuť za 1,99 sekundy. Lucid vraj 1,89 sekundy. Vozidlo by malo byť extrémne dobré na rovinke, no taktiež v zákrutách vďaka vektoringu krútiaceho momentu.

A keďže je to vrcholné dielo novej čínskej automobilky, patria k tomu aj vrcholné súčiastky. Napríklad silikón karbidové komponenty v elektrických súčastiach. Tie zabezpečujú vyššiu energetickú priepustnosť a celkovo rýchlejšie "fungovanie" pohonnej sústavy. Silikón karbid by mal byť materiál zastúpený i priamo v elektromotoroch. Zaujímavé sú tiež informácie o batérii. Má to byť 100 kWh CATL Qilin batéria. Ide o jednu z najpokročilejších batérií na trhu s energetickou hustotou do 255 Wh/kg. Batérie sa vyznačujú menšími rozmermi a vyššou hustotou - v preklade: dokážu poňať viac bleskov na menšom priestore. A tiež sa tých bleskov vedia rýchlejšie zbaviť - čo sa pri takom výkone motorov celkom hodí. Architektúra je samozrejme 800 V, takže pri max výkone nabíjania dokážete auto nabiť z 10 na 80% za 15 minút.

Vozidlo má okrem špecifických motorov a elektrických súčastí tiež bodykit s veľkým krídlom vzadu. Vraj bolo cieľom auto čo najviac odľahčiť, pomáhať má aj karbón. Do akej miery to zasiahlo interiér, to sa povedať nedá. Fotky v dobrej kvalite zatiaľ nie sú. Cena? 1 milión juanov. Teda 127-tisíc eur.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Geely, Zeekr

Komentáre k článku


Stream naživo