2023-06-07 17:08:00
Volvo EX30
Volvo EX30
Zdroj: Volvo

Volvo EX30 je pre značku prelomové. Nové Volvo kúpite za rovnakú sumu ako spaľovák

Volvo EX30 je pre značku jedným zo základných kameňov premeny na výrobcu čisto elektrických vozidiel.

Už do polovice desaťročia chce značka dosiahnuť, aby polovicu predaja v celosvetovom meradle tvorili plne elektrické vozidlá a aby ich prevádzková zisková marža predstavovala 8 až 10 percent. Od roku 2030 chce automobilka predávať iba elektrické modely.

Volvo EX30 je kompaktné SUV-elektromobil. Je to auto, ktoré v najsilnejšej verzii ponúkne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy - čo doteraz nedokázalo žiadne Volvo. Zároveň vie vo verzii s najdlhším dojazdom ponúknuť až 480 km tejto významnej veličiny. A v základnej verzii s mierne menšou batériou ho bude Volvo ponúkať za 36-tisíc. Čo by mala byť porovnateľná cena so spaľovacím variantom. Lenže pravda je taká, že Volvo aktuálne v ponuke nemá auto podobných parametrov s výhradne spaľovacím motorom. Má však model XC40, ktorý je len o málo väčší - ten štartuje na cene 40-tisíc.

Nízka základná cena ide na vrub LFP batériám. Chémia lítium-železo-fosfát je vďaka Tesle a jej elektromobilom už dobre známa. Zabezpečí porovnateľné parametre, no batéria s touto chémiou je lacnejšia na výrobu, menej zaťažuje zdroje drahých kovov a je ideálna v prípade používania elektromobilu v meste a jeho okolí s potrebou kratších trás a bez potreby extrémne rýchleho nabíjania.

Druhou možnosťou je verzia NMC - nikel, mangán, kobalt špecialzovaná na maximálny dojazd. Táto verzia bude rovnako ako najlacnejšia s pohonom iba zadnej nápravy. Vrcholom ponuky je dvojmotorová verzia s výkonom 315 kW (428 k) so spomínaným zrýchlením, no s mierne nižším dojazdom. Táto verzia ponúkne nabíjanie s výkonom do 153 kW, slabšia má 134 kW.

Volvo EX30 má typický švédsky dizajn vnútri a aktualizovaný Volvo dizajn vonku. Je to auto s karosériou v štýle SUV-Coupe. Má k dispozícii kopu asistentov, z pomedzi ktorých vyberám napríklad nového parkovacieho asistenta. Dokáže vraj zvládnuť všetky typy parkovacích priestorov, vrátane pozdĺžneho, zakriveného, kolmého a šikmého parkovania v štýle rybej kosti.

Nový parkovací asistent identifikuje dostupné parkovacie miesta vo vašom okolí. Keď ste si na novom trojrozmernom používateľskom rozhraní vybrali to, ktoré vám najviac vyhovuje, funkcia bude ovládať plynový a brzdový pedál a riadenie. Kým vy budete dohliadať na priebeh parkovania, na obrazovke sa bude zobrazovať vzdialenosť od objektov, ako sú vozidlá, múry alebo stĺpiky.

Vysoká pasívna a aktívna bezpečnosť k značke patria, rovnako tak informačno-zábavný systém vytvorený v spolupráci s Google, Qualcomm i Apple. Zaujímavé je využitie iba jedného centrálneho displeja info-zábavy s uhlopriečkou 12,3 palca. Žiaden digitálny prístrojový štít, iba jeden kľúčový displej na všetky funkcie auta.

EX30 má dĺžku 4233 mm, šírku 1837 mm, výšku 1555 mm a rázvor 2650 mm. S hmotnosťou 1830 kg patrí k ľahším elektromobilom v tejto veľkosti. Porovnateľným autom je nový elektrický Megane od Renaultu, či MG 4 Electric.

Model EX30 je navrhnutý tak, aby mal najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi všetkých doterajších vozidiel značky Volvo. Vďaka riešeniu emisií v celom výrobnom a životnom cykle vozidla, i vďaka použítým materiálom v interiéri i exteriéry sa Volvu podľa vlastných vyjadrení podarilo znížiť jeho celkovú uhlíkovú stopu pri jazde nad 200 000 km pod 30 ton CO2. Pozrite si každý detail nového modelu v galérii. Auto si už v Európe môžu objednať prví zákazníci.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo