23.08.2019

Mercedes EQV: Prvé elektrické veľkopriestorové MPV. 8 ľudí do 400 kilometrov

Na výstave automobilov v Ženeve v marci 2019 predstavila divízia Mercedes-Benz Vans koncept EQV ešte ako štúdiu.

Teraz oslavuje svoju premiéru ako sériové vozidlo Mercedes-Benz EQV. Prvé elektricky poháňané prémiové veľkopriestorové vozidlo od značky Mercedes-Benz ako ďalší člen rodiny vozidiel EQ v sebe kombinuje mobilitu bez emisií s jazdným výkonom, vysokou funkcionalitou a odlišným dizajnom. Verejnosti sa Mercedes-Benz EQV prvýkrát predstaví na tohoročnom autosalóne IAA (12. až 22. september).

K najzaujímavejším technickým vlastnostiam patrí dojazd 405 kilometrov a rýchle dobíjanie vysokonapäťového akumulátora z 10 na 80 percent za menej ako jednu hodinu. Mercedes-Benz EQV okrem toho ponúka najvyšší komfort v interiéri a jedinečnú flexibilitu. Zákazníci si môžu vybrať z dvoch rôznych rázvorov kolies.

EQV sa ako sériové vozidlo začlení do bežného výrobného procesu vo výrobnom závode Vitoria na severe Španielska, kde sa vyrába aj Trieda V a Mercedes-Benz Vito. To umožní flexibilnú a synergickú výrobu v priamej nadväznosti na dopyt zákazníkov.

Na prednej náprave je umiestnené elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS) vozidla Mercedes-Benz EQV. Dosahuje špičkový výkon 150 kW. Menič energie, prevodovka s pevným prevodovým pomerom, chladiaca sústava, ako aj výkonová elektronika tvoria pritom kompaktnú jednotku s vysokou mierou integrácie. Energiu dodáva lítium-iónový akumulátor v podlahe vozidla. Akumulátor je uložený nízko a v strede, čo sa pozitívne prejavuje na jazdných vlastnostiach EQV. Vďaka maximálnej rýchlosti až 160 km/h je zaručené svižné napredovanie aj mimo mestského prostredia.

Mercedes-Benz EQV je sériovo vybavený vodou chladenou nabíjačkou (OBL) s výkonom 11 kW a je tak pripravený na nabíjanie striedavým prúdom (AC) doma a na verejných nabíjacích staniciach. Akumulátor s využiteľnou kapacitou 90 kWh umožňuje dojazd 405 kilometrov. Vďaka umiestneniu akumulátora do podlahy je k dispozícii celý priestor – bez akýchkoľvek obmedzení v interiéri vozidla. Aj plnoelektrické veľkopriestorové vozidlo od značky Mercedes-Benz teda spĺňa najvyššie nároky na funkčnosť a variabilitu a pokrýva množstvo účelov použitia. V súkromnej oblasti použitia napríklad rodiny profitujú z rôznych konfigurácií sedadiel, ako aj dobrého pocitu z cestovania, ktoré je lokálne bez emisií. Mercedes-Benz EQV, napríklad so šiestimi samostatnými sedadlami, sa zase môže stať reprezentatívnym vozidlom prémiovej prepravy osôb, ktoré komfortnou a mimoriadne tichou jazdou splní všetky požiadavky kladené na tento typ prepravy na vysokej úrovni. Vďaka flexibilnej zástavbe samostatných sedadiel alebo lavíc sa EQV svojou konfiguráciou môže zmeniť na 7-miestne alebo dokonca 8-miestne vozidlo.

MBUX v EQV: elektricky a inteligentne
Vylepšenie rozhrania MBUX, ktoré je špecifické pre EQ, je osobitnou kľúčovou vlastnosťou. Multimediálny displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 10“ v hlavnom menu ponúka dlaždicu EQ, ktorá slúži ako centrálny prístupový bod pre špecifické zobrazenia a nastavenia. Sem okrem iného patrí nabíjací prúd, čas odjazdu, tok energie a histogram spotreby. Na multimediálnom displeji sa navyše dajú ovládať aj funkcie navigácie a Mercedes me Charge, ako aj jazdné programy. K silným stránkam koncepcie MBUX patrí inteligentné ovládanie hlasom so schopnosťou rozpoznávania prirodzeného hlasu, ktoré sa aktivuje heslom „Hey Mercedes“ (Ahoj, Mercedes). Ovládanie hlasom podporuje mnohé funkcie infotainmentu (napr. zadávanie cieľa, volanie, výber hudby, písanie a vypočutie správ, predpoveď počasia), ako aj množstvo komfortných funkcií ako klimatizovanie interiéru alebo svetlo. MBUX v kombinácii s aplikáciou Mercedes me prejavuje svoje silné stránky aj nad rámec vozidla. Vodiči EQV môžu z obývačky alebo kancelárie plánovať svoje ciele, zadávať čas odjazdu a nastaviť želanú teplotu v interiéri.

Maximálny dojazd vďaka inteligentnej rekuperácii a rôznym jazdným programom
Na to, aby sa technický dojazd maximálne využil, nabíja Mercedes-Benz EQV svoje akumulátory aj počas jazdy. V deceleračnom alebo brzdnom režime sa mechanický otáčavý pohyb premieňa na elektrickú energiu a používa sa na nabíjanie vysokonapäťového akumulátora (rekuperácia). Vodič má veľký vplyv na rekuperáciu. Rekuperačný výkon môže ovplyvniť pomocou radiacich páčok pod volantom. Ľavou páčkou sa zvyšuje intenzita rekuperácie, pravou páčkou sa intenzita znižuje. Na najnižšom stupni vozidlo „plachtí“, na najvyššom stupni rekuperácie je dokonca možné jazdenie iba jedným, akceleračným, pedálom. Vo väčšine prípadov stačí rekuperačné spomalenie a používanie brzdového pedála nie je potrebné.

Na stupni rekuperácie D auto sa prejavuje inteligencia EQV: automaticky pripojený asistent ECO pomáha vodičovi maximálne využiť efektívnosť. Prepája údaje navigácie, rozpoznávanie dopravných značiek a informácie inteligentných bezpečnostných asistentov (radarové snímače a kamera) a samočinne prispôsobuje stupeň rekuperácie. Toto je pre rad EQ úplná novinka. Model EQC funkciu „autonómnej zmeny stupňa rekuperácie na základe situácie na ceste“ nemal.

V kombinácii s navigáciou optimalizovanou pre vozidlá EQ sa aktívne monitorovanie dojazdu postará o to, aby vodič dorazil do cieľa aj vtedy, keď nevyužije zástavku na nabíjanie. Dodatočnú podporu získava v jazdnom programe E+, ktorý upraví parametre vozidla na maximálny dojazd.

Rozsiahly elektromobilný ekosystém s množstvom možností nabíjania
Súčasťou technológie EQ je rozsiahly elektromobilný ekosystém, z ktorého Mercedes-Benz EQV profituje ako najmladší člen. Obsahuje komplexnú ponuku poradenstva a servisných výkonov a siaha od funkcií vozidla, ako je prispôsobená navigácia, až po nabíjaciu infraštruktúru. Zákazník prostredníctvom služby Mercedes me Charge získa prístup k celosvetovo najväčšej nabíjacej sieti s cca 300 000 nabíjacími bodmi a 300 rozličnými operátormi verejných nabíjacích staníc v samotnej Európe (mestá, parkovacie miesta, diaľnice, nákupné strediská atď.). Zákazníci pritom profitujú z integrovanej funkcie platby s jednoduchým zúčtovaním. Služba Mercedes me Charge umožňuje aj prístup k rýchlonabíjacím staniciam paneurópskej rýchlonabíjacej siete IONITY. Krátke časy nabíjania sa najmä pri dlhých trasách starajú o pohodlné cestovanie. Sieť nabíjacích staníc IONITY na hlavných európskych dopravných trasách do roku 2020 vybuduje spolu približne 400 rýchlonabíjacích staníc a uvedie ich do prevádzky. Sieť IONITY bola založená v novembri 2017 ako spoločný podnik BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a koncernu Volkswagen vrátane Audi a Porsche.

EQV sa s domácou nabíjacou skrinkou (wallbox) Mercedes-Benz a výkonom nabíjania 11 kW nabije o čosi skôr ako z domovej zásuvky. Spolu s trhovo špecifickým inštalačným partnerom nabíjacieho zariadenia ponúka Mercedes-Benz aj jednoduchú a rýchlu inštaláciu nabíjacej skrinky Mercedes-Benz, ako aj profesionálne poradenstvo týkajúce sa elektromobility. Nabíjanie s využitím jednosmerného prúdu (DC) je ešte rýchlejšie – pri EQV sériovo prostredníctvom systému CCS (Combined Charging Systems). V Európe sa EQV nabije na zodpovedajúcej nabíjacej stanici s maximálnym výkonom do 110 kW. Čas nabíjania z 10 na 80 percent stavu nabitia je potom výrazne kratší ako jedna hodina.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku