2019-08-22 07:23:38
Mercedes Triedy A sedan
Mercedes Triedy A sedan
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes A 180d Sedan – zmenšená Trieda C a výborný kompaktný sedan

Trieda A sedan? Dnešné automobilky majú karosériu pre každého? Takmer pre každého. Vyberie si ale naozaj každý.

Aby sme si to hneď vyjasnili – načo je vlastne Trieda A sedan? Dôvod je celkom jednoduchý. Všetky veľké Mercedesy postupom času rástli, až narástli do súčasných rozmerov. A tak sa stalo, že trojcípa hviezda získala miesto na ešte jeden – najmenší model v karosérii sedan. Najprv ho vyplnila športovým CLA. To ale medzigeneračne tiež narástlo, miesto pre najmenšieho sa opäť uvoľnilo.

Preto vidíme Triedu A aj vo verzii sedan. Nevyzerá tak športovo a tak esteticky ako model CLA, zároveň platí, že je to rozumnejšia ponuka. Pôvodne som test chcel nazvať ako A 180d – racionalizovaná trieda C. Lenže to by mohlo byť brané ako urážka Triedy C. Veď tá sama o sebe je jedným z najlepších modelov, aké značka s hviezdou ponúka. Nemyslel som to tak. Išlo mi skôr o to, vyjadriť, že toto je Trieda C z minulosti – aspoň ak ide o rozmery.

Zdroj: Ján Hargaš

Z karosárskeho hľadiska je to vynikajúce auto. Nie je príliš veľké a nespratné do mesta, pritom je dostatočne veľké, aby odviezlo štvoricu, ba miestami aj päticu pasažierov. Taká bola aj testovaná verzia. Racionálna. A presne pri tejto verzii mi motorizácia 180d DCT padla vhod. Toto auto nejde po dynamike, neohuruje športovými tvarmi. Je to kompaktný sedan v prémiovej nižšej strednej triede (čo v slovenčine znie ako úplný nezmysel – každopádne to existuje) s enormne úsporným motorom. Je to výborný spoločník na služobne cesty. Veru, je to Mercedes pre nižší manažment. Ba v tejto verzii a v tejto výbave je to služobné auto pre dobrého zamestnanca v dobre situovanej spoločnosti. V podstate o firme hovorí nasledovné – u nás môže mať každý Mercedes. Lebo sme až takí dobrí v tom čo robíme. Dobre som to napísal? Bol by zo mňa dobrý reklamák? Asi ťažko... Nu, lebo je to tak. Keď chcete Mercedes a zároveň túžite po niečom peknom za dobré peniaze, práve ste to našli. V nasledujúcej časti testu toto posledné tvrdenie trošku znegujem, ale veď aký by to bol test bez porovnania s konkurentmi?

Zdroj: Ján Hargaš

Akonáhle zoberiete celý segment C, zistíte, že A sedan je jednou z najdrahších volieb. Bez neúcty môžem napísať, že ten istý motor môžete mať v ozaj výbornom sedane – Renaulte Grand Coupé. Rovnaký motor, avšak bez možnosti kúpiť si automatickú prevodovku. Príde mi to ako aliančná dohoda. Lebo Megane Grand Coupe nielenže dobre vyzerá, je veľmi príjemný na jazdu, je bezpečný a je o dobrých 10-tisíc lacnejší ako A sedan (vlastne o 13-tisíc v základe). Ďalším veľkým konkurentom je Hyundai i30 Fastback (aj ten je o viac než 10-tisíc lacnejší). Vydarené auto môžete mať taktiež s naftovým motorom a s bohatou výbavou a taktiež vás vyjde podstatne menej ako Mercedes. Tušíte kde je pes zakopaný? Áno, nebude to Mercedes. A to nie je len prázdna fráza, ani v dnešnej dobe. I keď sa obsah tohto názvu časom výrazne menil. Som taký trúfalý, že medzi konkurentov zahrniem aj SEAT Toledo a Škodu Rapid. Obe autá sa len prednedávnom stratili s cenníkov.

Zdroj: Ján Hargaš

A ak by som zašiel do úplného extrému, ešte je tu dvojica vyslovene lacných sedanov Citroen C-Elysee a Peugeot 301. Daciu Logan radšej nespomeniem, ale vlastne som to už urobil, však? Tam sa ale reálne pohybujeme na hrane so segmentom B, ak nie sme priamo v ňom (Dacia). Priestorová ponuka je však podobná. Zároveň je to jediné kritérium, v ktorom posledné tri zmienené autá držia s A sedan krok. Skutočným konkurentom v prémiovej nižšej strednej triede – a pri karosérii sedan je aktuálne iba Audi A3 sedan. Ževraj sa ešte dočkáme aj Radu 1 sedan od BMW. Ale nepredbiehajme. Najprv tu bude konkurent pre CLA vo verzii Rad 2 Grand Coupe. No skrátka, auto pre každého... 

Zdroj: Ján Hargaš

A sedan začína na cene 27 408 eur so základným aliančným benzínovým turbomotorom 180 s výkonom 100 kW. Verziu 180d s naftovým turbomotorom s výkonom 85 kW získate od 31 038 eur s DPH. V konfigurátore ho nájdete ako verziu, ktorá má v základe automatickú prevodovku. Špecifikácia modelu tvrdí, že ide o doplnkovú výbavu za cca 2000 eur. Tak, či onak, v súčasnosti je podľa všetkého dostupná táto verzia len s automatickou prevodovkou a zároveň je to v súčasnosti jediný naftový agregát v ponuke Triedy A sedan. Inú verziu toto auto ani nepotrebuje. I keď s manuálnou prevodovkou by to bolo iste zaujímavé, najmä ak ide o cenu. Automat pri naftovom motore je pri vyššie uvedených konkurentoch silným pozitívnym argumentom. Ani jeden z menovaných s výnimkou modelu Audi A3 sedan takúto konfiguráciu neponúka. Testované vozidlo bolo vybavené skromne, o to racionálnejšie mi prišlo. Celková cena sa s DPH vyšplhala na 36-tisíc eur.

Zdroj: Ján Hargaš

To je za dobre vybavené auto so všetkým, čo môže náročnejší majiteľ potrebovať a za auto so 6-ročným servisom gratis naozaj zaujímavá cena. Obzvlášť, ak by ste vozidlo kupovali do firmy. Pritom obsahuje všetko dôležité – rozšírený systém MBUX, navigáciu, automatickú (jednozónovú) klimatizáciu, vysokovýkonné LED svetlá (nie Multibeam), parkovací balík s cúvacou kamerou, multifunkčný športový volant a dvojicu LED displejov. Prvý – ten nahrádzajúci kaplnku prístrojov je síce menší, avšak má všetky významné funkcie, oba sa ovládajú dotykovými plôškami na volante, ten vpravo ešte aj touchpadom a dotykom. Auto malo klasický tempomat, asistent pre jazdu v pruhoch, apple carplay a android auto, modul pre vysokorýchlostné vlastné pripojenie, či vyhrievanie sedadiel. Jednoducho moderný, pritom lákavo nacenený kompaktný Mercedes. Z Mexika.

Zdroj: Ján Hargaš

Pekné, čisté, praktické

Automobil pri pohľade spredu pôsobí úplne presne ako nová Trieda A. Zmena karosérie je badateľná pri pohľade zboku, či zozadu. A sedan je o 130 mm dlhšie auto než A hatchback. Celková dĺžka je 4549 mm. Rázvor 2729 mm je pritom totožný. Autu sa teda „roztopil“ kufor typu hatchback do kufra typu sedan a všetok nárast dĺžky má na svedomí práve zadná časť vozidla. Kým hatchback ponúka 370 litrov batožinového priestoru, sedan má tých litrov až 410. Prístup k nim je pritom dobrý, ľahký. Jasne vidieť rozdiel medzi triedu A sedan a triedou CLA aj pri nakladaní do kufra – CLA má väčší vstup do kufra i samotný kufor – 460 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Prečo porovnávam Triedu A sedan s Mercedesom Triedy C? Pretože takmer siaha na jeho minulú dĺžku. Minulá generácia C-čka (W204) mala celkovú dĺžku 4591 mm. A sedan je tak len o 42 mm kratšia ako 6 ročný Mercedes Triedy C. Tri generácie dozadu bola dokonca Trieda C (okuliare W203) o 23 mm kratšia ako A sedan. A sedan je jednoducho malá Trieda C s nižšou cenou, s iným uložením motora, s dvojspojkou a s technológiami, ktoré dnes ponúka nielen Trieda C, ale aj E, či S.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované vozidlo bolo vybavené „stredným“ balíkom displejov infotainmentu. Základ totiž tvoria dva 7,25 palcové štvorcové displeje na obdĺžnikových paneloch. Nevyzerá to príliš dobre. Ak aspoň ten stredný displej nahradíte väčším 10,75 palcovým, nebudete si pripadať tak „sociálne.“ I keď ani značne obmedzený displej nahrádzajúci štandardnú kaplnku prístrojov nie je ktovieako vzhľadný, dobre sa skrýva za veniec volantu a čierne lesklé plasty nie sú až tak nepríjemné na pohľad. Človek si skrátka zvykne. Funkčnosti to nevadí. Akurát namiesto dvojice budíkov vidíte iba jeden. Môžete si ich však prepínať. Auto som preberal s prednastaveným budíkom, ktorý namiesto otáčok ukazoval spotrebu – rovnakým spôsobom. Vedľajší displej infotainmentu je taký ako v CLA, či v S. Pustíte si tam prehľadnú a kvalitne spracovanú navigáciu, alebo sa poprehrabujete v médiách, či zájdete do nastavení asistentov a cez rýchlu voľbu si vypnete protivný asistent jazdy v pruhoch, ktorý sa zapína pri každom štarte. Jeho problémom sú príliš aktívne zásahy do jazdy prudkým brzdením keď sa k okraju pruhu čo i len priblížite.

Zdroj: Ján Hargaš

Ešteže skoro rovnako otravný a navyše aj zbytočný štart-stop systém vypnete tlačidlom umiestneným hneď pod štartovacím tlačidlom. Inak auto nebolo vybavené systémom bezkľúčového odomykania. Bezkľúčovo sa iba štartovalo. Už dávno som nemal auto, ktoré by sa po dotyku kľučky neodomklo. Nevadilo mi to, je to len o zvyku.

Základný interiér holduje bielo čiernemu prevedeniu a musím uznať, že vyzerá výborne. Nič by som na ňom nemenil. Farebná kombinácia je výborná. Sedadlá kombinujú kvalitnú tkaninu s imitáciou kože, ktorej výdrž je slušne povedané sporná. Neslušne povedané – krátka. Aspoň tak vraveli majitelia áut tejto značky. Nič to ale nemení na fakte, že to vyzerá pekne. V peknosti je inak Trieda A a z nej vychádzajúce vozidlá naozaj výborná. Vytknúť kvalite spracovania a dielcov v kabíne môžem jedine madlo dverí, ktoré je síce pekné a urobené dobre. Muselo by byť ale kompletne z kovu, či aspoň z jednodielneho nevzhľadného plastu, aby pri silnejších pohyboch jemne nevŕzgalo. Jednodielny a nevzhľadný plast Mercedes použil na radiacu páku pod volantom. Pôsobí vetcho a lacno. Fuj Mercedes.

Zdroj: Ján Hargaš

Hej Mercedes dobre funguje aj v tomto vozidle. Pravda, moje rozhovory s česky hovoriacou asistentkou sa obmedzili iba na povinné jazdy. Možno by sa mi ale časom hodila. Myslím, že keď si ju do auta kúpite za vlastné, budete viac motivovaný baviť sa s ňou.

Priestrannosť interiéru je z môjho pohľadu prekvapivo dobrá. Sám za seba si sadnem celkom pohodlne. Vďačím tomu aj rafinovane rezaným operadlám predných sedadiel. Ak by som sa na sedadle úplne vystrel, hlavou sa dotknem stropu. Na kolená mám „sám za sebou“ dostatok miesta. Pätica sa v aute bude tlačiť, avšak štyria vyšší sa odvezú bez problémov. Pri detských sedačkách je to podobné. Podsedák, či väčšia sedačka pre deti od cca 4 rokov je v poriadku. Prvý typ (v protismere) a následná sedačka do 18 kg sú priestorovo najnáročnejšie. Ak som protismernú sedačku umiestnil za seba, bez posunutia predného sedadla viac k volantu nebolo možné ukotviť ju. Dieťa v sedačke č. 2 by zas malo menej miesta na nohy. Akonáhle vodič a spolujazdec merajú menej než 185 cm, aj tie najnáročnejšie detské sedačky sa dozadu zmestia. Alebo sa uskromníte. Do Talianska by som tak neprišiel, ale pár minút po meste bolo v poriadku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri kufri nemám čo napísať. Za všetko hovorí jeho objem. Ide o skutočný kufor, po sklopení sedadiel veľa nezískate. Veľkou výhodou trojpriestorovej karosérie je odhlučnenie. Pri Mercedesoch to taký rozdiel nieje, avšak tu si môžete byť istí, že aj pasažieri vzadu budú jazdiť v pohodlí. Keď už som pri odhlučnení – auto je príjemne tiché. Z môjho pohľadu tichšie než CLA. Opäť padá vina na bezrámové okná. Výborný súčiniteľ odporu vzduchu (0,22 Cd) robí z A sedan najaerodynamickejšie auto súčasnosti. Aj to je dôvod prečo je i na diaľnici tichšie než všetci neprémioví konkurenti. A3 sedan som naposledy testoval asi pred piatimi rokmi, mal navyše benzínový motor, ktorý sa už dnes nevyrába (1,4 TFSI), takže porovnanie nie je na mieste.

Zdroj: Ján Hargaš

Odhlučnenie naftového agregátu i utlmenie vibrácií má A sedan zvládnuté na výbornú. Autu veľmi sedia „balóny“. Mercedes bez pneumatického podvozku si takéto obutie na našich cestách vyžaduje. 16 palcové disky s pneumatikami s vyššou bočnicou sú dokonalou dvojicou pre pohodové jazdenie bez zbytočného namáhania konštrukcie a následného praskania plastov v kabíne. A pritom nevyzerajú zle. Myslím, že ak na svojich bežných cestách nemáte vyslovene zlé úseky – gratulujem vám, budú vám dobré aj disky s rozmerom 17 palcov. Vyššie by som však ani pri A, A sedan, či CLA nešiel. Výnimku tvoria verzie 35, či 45 AMG. Tam sú podvozky na inej úrovni. Toto má mimochodom jednoduchšie zavesenie. Z priečnych nerovností v zákrute auto má trošku obavy, je to to najnáročnejšie, čím môže prejsť, no zvláda to slušne. Viacprvkové zavesenie si môžete dokúpiť – nachádza sa v konfigurátore. Dokúpiť si môžete aj adaptívne tlmiče. Osobne by som investoval práve do nich. Ak už do niečoho. Komfortný podvozok, ktorý máte v základe si pri oduševnenej jazde po väčších vlnách môže aj škrabnúť spodničku. Stalo sa mi to pri A hatchback na prvých jazdách. Myjavské cesty za to mohli... Tu si prepnete športový režim a je vymaľované.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dynamickejšia jazda je aj na tých spomínaných balónoch veľmi zábavná. Páči sa mi správanie ako A sedanu, tak CLA-čka v zákrutách. Jednak je veľmi zaujímavé nastavenie kontroly trakcie, jednak samotné auto sa správa skôr neutrálne, a keď sa utrhne, tak všetkymi kolesami naraz. Následne ho stabilizačný program nežne posunie späť do zákruty. S trochou snahy dokonca zvládnete auto rozhodiť do kratunkého dobre ovládateľného pretáčavého šmyku. Isteže si len tak mykne zadkom, nemá ani dosť výkonu, ani nehrabe zadkom, ale je to pekné a hravé. Za rýchly šmyk všetkymi kolesami samozrejme môžu eko pneu. Viac gripu a vyšší výkon bez pohonu predných kolies by z auta spravili nedotáčavú hračku. Tu je ale výkonu málo.

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu však stačí. S A sedan 180d sa mi jazdilo veľmi dobre. Slabý naftový motor mi v ňom nevadil, naopak veľmi mi pasoval. Veď kedysi bol obdobný výkon i krútiaci moment hodný označenia 200 CDI, neskôr to bolo 180d, avšak z ťažšieho 2,1 litrového motora. 1,5 dCi je vďaka dvojspojkovej prevodovke celkom živý. Musíte ale vedieť koľko plynu treba stlačiť. Keď dupnete naplno, prevodovka si plesne po čele, pokrúti hlavou, ale urobí, čo ste od nej chceli. Vytlačí otáčky k 4000. Motor tam ale nemá okrem hluku vlastne nič. Následne podradí a auto začne vlažne zrýchľovať. Ručné radenie pri potrebe predbiehania, alebo jemnejšie stlačenie plynového pedálu. To zaberie lepšie, vtedy máte zo zrýchlenia lepší pocit, i keď reálne rýchlejšie byť nemusíte. V prípade A sedan som nebol až tak rezignovaný ako v CLA. Tam ma prevodovka vyslovene hnevala. Tu sa správala dvakrát lepšie. Síce to nie je zázrak a stále ide o pomerne hlupučkú dvojspojku, aspoň v tom kopci zabrzdí kolesá bez prosenia. I keď v prípade, že stojíte v kopci, auto si samo zmačkne brzdy a vy potom jemne zatlačíte na plyn – auto sa odbrzdí a následne opäť plyn pustíte – auto už zabzrdiť zabudne a nechá vás cúvať – napríklad preč z križovatky. Zabrzdí až približne po metri cúvania. Parkovať do kopca cúvaním je ale relatívne ľahké a dá sa s tým vyhrať. I rozbehy, či podradenia v nízkych rýchlostiach sú v pohode. Ak ste nečítali test CLA, nájdete ho tu. Práve v ňom som sa na DCT od Getragu posťažoval.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavé tiež je, že auto o kus lepšie zrýchľovalo, než CLA. Pritom robilo rovnakú chybu – po stlačení plynu podradilo do cca 4000 ot/min. Dôvodom je z môjho pohľadu dodatočná výbava. I keď majú autá v technickom preukaze takmer totožnú pohotovostnú hmotnosť (1455 kg vs 1490), CLA bolo doslova nabité výbavou a tá musela pár kilogramov pridať. Druhým faktorom môže tiež byť práve inak radiaca prevodovka (iný softvér pri CLA?). Nuž poďme k zrýchleniu. Oficiálne výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy. Aj to svedčí o vyššie uvedenom. A síce, že auto nie je pretekár. Na to má táto trieda benzínových súkmeňovcov. Nameraná pružnosť zo 60 na 100 km/h bola 7,96 sekundy. Z 80 na 120 to bolo za 8,73 sekundy. Pri prvej pružnosti je CLA dokonca o 3 desatinky rýchlejšia. Rozdiel je to ale taký malý, že ho sotva postrehnete, pokojne by som ho pripísal na vrub väčších kolies napríklad. Pri druhom meraní sa ale A sedan dostal na 120 km/h o takmer presne sekundu rýchlejšie. A to opakovane. Tak či onak, v oboch meraniach ide o pružnosť, ktorá stačí na predbiehanie výrazne pomalších vozidiel, no nestačí na predbiehanie bez riadneho výhľadu, či na predbiehanie bez dobrej prípravy. S autom som predbiehal najčastejšie v štýle starých áut – dlhší čas na pridávanie vďaka väčšiemu odstupu. Treba k tomu ale riadny výhľad.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici je to podobné. Pokiaľ chcete predbiehať a za vami sa rúti napríklad GLE 350d, či podobný stroj, motor do toho musí ísť zo všetkými silami. A aj tak nebudete žiaden diaľničný letec. Aura trojcípej hviezdy vás síce chráni, no nie výrazne. Skrátka, A 180d je pre defenzívnejšie jazdiaceho človeka. Alebo človeka žiadajúceho skutočne nízku spotrebu. V tomto prípade to bolo za 4,8 litra. Opäť pomer 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Na diaľnici pri 130 km/h papká necelých 6 litrov. V meste je spotreba 6 až nekonečno v závislosti od premávky. Na okreskách je bežná dynamika odmenená spotrebou 4,5 až 5,5. Keď budete takpovediac pridávať len dolu kopcom, stlačíte to až takmer na 4 litre. V eko režime vám pomôže aj prevodovka režimom plachtenia. S CLA som s rovnakým motorom jazdil dokonca za 4,5. Lenže tam som bol polovicu testu odovzdanejší a predbiehal som maximálne cyklistov, či traktor, alebo autobus, či iné medzimestské brzdy na veľmi dlhom rovnom prehľadnom a prázdnom úseku. Jednoducho pohodička, klídek, tabáček. 

Zdroj: Ján Hargaš

A sedan je jedna príjemná pripomienka starých časov s Mercedesom Triedy C. Ibaže je to pohodlnejšie a modernejšie auto ako starý Mercedes. Má trojcípu hviezdu, vyzerá pekne, i keď nie z každého uhla, ale to dnes máloktoré auto. Má veľký kufor, za volantom sa dobre sedí. Má veľké displeje – to poteší najmä ak sa vás budú pýtať prečo toto a nie iné. Je to Mercedes, jazdí ako Mercedes – teda pohodlne s gráciou. Ak chcete divokejšie počiny, odporúčam A 200, alebo najlepšie A250. Pravdou ale je, že toto je tak vyvážený pohodový služobák, že by som nedbal, keby mi ho niekto posunie. Mám Mercedes, ale nie príliš drahý. Mám bezpečné auto a mám auto, ktoré žerie ako hybrid. Sympaťák bez veľkých emócií. Taká racionálna verzia modelu CLA, či ak chcete staré C-čko v modernom šate s modernými technológiami. 7 z 10 bodov. Za srdce nechytí, ale rozum poteší. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz A 180d
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 7 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.):  85/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,0-4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4591/1796/1446
Rázvor náprav (mm): 2729
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1455
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík: 205/60 R 16
   
Základná cena modelu (s DPH): 27 408 €
Základná cena verzie (s DPH): 31 038 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku