25.10.2017

TEST: BMW X4 30d xDrive M Sport – športové gény sú nepopierateľné

Menšie zo štvorice SUV s klasickou koncepciou od bavorskej značky so silným šesťvalcom.

Doteraz sme mali s modelom X4 česť len v benzínových prevedeniach. Dávnejšie sme jazdili s červenou X4 s označením 35i xDrive. Nedávno to bola X4 s označením M40i xDrive. Obe boli vybavené balíkom doplnkov a úprav od divízie M. Je tomu tak aj v tomto prípade. M-kový paket autu svedčí, no jeho prazvláštne tvary nepotlačí. Coupé SUV, moderný experiment, ktorý vyšiel i keď...

Vyššie menované benzínové verzie sú mimoriadne zaujímavé, pri veľkých SUV v našich končinách naďalej prevažuje záujem o naftové motorizácie. X4 s naftovým šesťvalcom je takmer dokonalý kompromis medzi športovým naturelom a úspornosťou.

BMW začalo s modelmi SUV, respektíve SAV (respektíve SAC), ako ich samo označuje ešte v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Postupne sa portfólio modelov rozrástlo na päť a už čoskoro pribudnú ďalšie dva. Následne si tak bude môcť zákazník vyberať medzi modelmi X zoradenými pod číslami od 1 do 7. Kým X1 a X2 sú a budú vozidlami s motorom vpredu naprieč a pohonom prioritne prednej nápravy, všetko od X3 vyššie vyznáva klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺžne a pohonom prioritne zadnej nápravy. Koncepciu, ktorá sa v súčasnosti spája predovšetkým s prémiovými vozidlami však prémiové značky najmä pri menších autách opúšťajú. Iné to nie je ani v BMW. X4 ale patrí medzi „klasiku“, aspoň v tomto smere.

Model X4, odvodený od X3 vyznáva presne takúto koncepciu. Na trhu ale nenájdete ani jedno auto, ktoré by nemalo za číselným označením modelu aj písmenká xDrive. Niekoho by to možno aj chcelo zamrzieť, ale takéto auto s pohonom iba zadnej nápravy by bolo v krízových situáciách pre bežného záujemcu veľmi ťažko ovládateľné.  S xDrive ale dokáže jazdiť skutočne na úrovni prakticky hocikto s dostatočne veľkými... pneumatikami.

Už dlhšie prehlasujem, že aktuálne je najlepším v kategórii kupé SUV model od konkurenčného Mercedesu – GLC Coupe. Nielen pre širokú ponuku motorizácií, do ktorej sa vtesnal aj famózny osemvalec, ale aj pre vydarený dizajn a dostatok vnútorného priestoru i množstvo technológií. Lenže aj keď je GLC Coupé doslova narvané motormi a technológiami, X4 má bavorské gény. Podvozok tohto auta je o malý kúštik lepší, jazdné vlastnosti tiež. Bavori sú podvozkoví majstri a dokázali to už nespočetne veľa krát. Dokázali to aj pri absurdnom a z môjho pohľadu úplne zbytočnom aute akým X4 je. Lebo mňa z X4 nebolí len brucho, ale aj oči a hlava. Beštia, ba až obluda, rovnako ako všetky podobné zlátaniny nezdravých túžob solventných zákazníkov. Náš zákazník, náš pán. 

No ale ten šesťvalec...

Ešte dlho budem tvrdiť, že neexistuje lepší naftový šesťvalec, než je ten od BMW. Teším sa na nový šesťvalec od Mercedesu, zaujal ma nový šesťvalec od Jaguaru, ale tento motor je z užívateľského hľadiska geniálny. Do veľkej miery za to môže i rokmi zdokonaľované spojenie s osemstupňovou automatickou prevodovkou od ZF.

Šesťvalec v základnej konfigurácii s maximálnym výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 560 Nm (1300 až 3000 ot/min) je pre SUV veľkosti X4 raketovým agregátom.

A tak darmo. Páči, nepáči. Keď do prazvláštneho auta vložia motor od BMW a postavia ho na podvozok od BMW a o radenie sa bude starať prevodovka od ZF, nakoniec rezignujete a priznáte, že to auto je dobré, veľmi dobré... na to ako unikátne je.

Keď raz skončím na opustenom ostrove a spoločnosť si budem môcť vybrať jedine medzi automobilmi s karosériou Coupe SUV, vyberiem si práve X4 30d xDrive. Lebo na opustenom ostrove zažijem práve s ním najviac zábavy a zábavu si užijem najdlhšiu dobu.

Motor má toľko charakteru, koľko nenájdete ani v súčasných benzínových štvorvalcoch. Má zvuk a má obrovskú silu. Pružné zrýchlenie, ale i akcelerácia na 100 km/h je z kategórie športových automobilov. Pritom si v priemere pýtal neuveriteľných 7,2 litra paliva na 100 km. Pri jazdnom štýle, ktorý k autu pasuje je to ako medziplanetárna raketa s veterným pohonom. Samozrejme, že na horskom priesmyku letí spotreba do výšin, ale nestáva sa každý deň, aby ste nádrž plnú nafty vyjazdili práve na horskom priesmyku. Za vyše 900 odjazdených kilometrov som ostrých kilometrov, prudkých akcelerácii a vysokorýchlostných prejazdov zažil a odskúšal veľa, no ešte viac času som celkom nechcene strávil pokojným jazdením na preplnených cestách.

Auto má dostatok krútiaceho momentu i výkonu, aby mu predbiehanie kolóny áut nerobilo problém, aby na strmej ceste za zákrutou zrýchľovalo s vervou, ktorá berie dych. A pritom je Podkapotou iba jedno turbo a „iba“ šesťvalcov. Aj pri športovaní má na jazdnom prejave veľký vplyv práve automatická prevodovka. Radí veľmi rýchlo, športovo, a pritom motor ani na sekundu nepustí z ideálnych otáčok. Radiace pádla pod volantom sú tak len okrasou a zaujímavým artiklom pre tých, ktorí sa k autu priblížia, no nič s ním neodjazdia.

Najviac zo všetkého ma ale fascinoval podvozok. Auto sa cez zákruty bez problémov hrnie rýchlosťami malých športových hatchbackov. Netlačí sa zo zákruty po nose (ak to nechcete), ale na širokých pneumatikách drží enormne dlho. Pritom ani M paket nespôsobuje výrazné pritvrdenie podvozku. Ten je v prudkých serpentínach príjemne poddajný. Auto sa jemne nakloní, ukáže prekvapivo nízke ťažisko a zasa len drží a drží. A keď dosiahnete limit, tak sa vo väčšine prípadov pustí všetkými štyrmi naraz.

Interiérové spracovanie sa za tie roky podstatne zlepšilo, najmä ak ide o prácu vo fabrike. Je jasné, že na to, aby X4 nebola v interiéri len chudobným príbuzným musíte do výbavy poriadne investovať, ale bez týchto investícií to v podstate nie je pravé BMW. Ono to koncepčne pravé BMW nebude nikdy, no keď si už raz kupujete prémiovú techniku, je ťažké neinvestovať i do dobrého pocitu a komfortu v kabíne. Obzvlášť pri aute s vrtuľkou v znaku, kde presne vedia, ako v človeku vyvolať pocit luxusu a neohrozeného pohodlia. Kvalita a vzhľad, pocit v aute, to sú návykové veci, a síce sa vám z diaľky nemusia riešenia v kabíne páčiť, keď sadnete aj do tohto Bavoráku, cítite sa lepším človekom. Šialené, viem, ale presne tak to je a to automobilka chce. Inak by zákazník kúpil auto v základnej cene (tu 58 450,-) a nie auto s množstvom doplnkov a takmer plnou výbavou (81 379,-).

Stručne a skrátka, na palube testovaného modelu X4 sa cítite ako v ozajstnom BMW, na cestách sa s ním jazdí skoro ako s ozajstným s BMW. Asi to predsa len bude BMW... Aj keď sa zúfalo snaží byť niečím, čím by BMW nemalo byť. Čím? Ženskou predraženou nákupnou kabelkou? Malou X6-tkou?

Napriek subjektívnym predsudkom konštatujem, že X4 s naftovým šesťvalcom je veľmi dobré vozidlo, ktoré prerod na absurdnosť zvládlo a genetickú výbavu to príliš neovplyvnilo. Ponuka úžitkových vlastností je primeraná vybratej karosérii a aj na zadných sedadlách je možné niekoho odviezť.

Ale aj tak bude porovnateľne vybavené BMW radu 3 lepším autom vo všetkých smeroch, azda okrem zvýšeného posedu. 7 z 10 bodov. 

 

Technické údaje

Model: BMW X40 30d xDrive 
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  190/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/1300-300
Maximálna rýchlosť (km/h): 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/5,4/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4671/1908/1624
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 500/1400
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1900
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R 19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 46 700 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 58 450 €
Cena testovaného vozidla: 81 379 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.