2017-10-23 04:05:00
Kia Stinger 3,3 Turbo
Kia Stinger 3,3 Turbo GDi AWD GT
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Kia Stinger 3,3 Turbo GDi AWD – GT ako má byť

Kia po napätom očakávaní publika doviezla svoju novú vlajkovú loď menom Stinger aj na Slovensko.

Importér dal novinárom šancu okoštovať, či je Stinger hoden označenia GT, teda Grand Tourer. Vybral pre to cestu, ktorá viacerým novinárom nedávala veľký zmysel. Tak ďaleko? A na čo? Sám som sa to pýtal. Ale keď som cestu z BA do Košíc a naspäť absolvoval práve za volantom modelu Kia Stinger s najsilnejším motorom, bolo mi to úplne jasné. Lebo presne takéto a ešte dlhšie trasy sú pre pravé GT ako stvorené. Diaľnice, rýchlostné cesty, cesty prvej triedy, druhej, okresné, serpentíny na horských priesmykoch. Skrátka trasy, ktoré sú s bežným autom dlhé a úmorné. GT však má mať schopnosť robiť aj z bežnej služobnej cesty na opačný koniec republiky zážitok. A Stinger to veru dokáže.

V deň príchodu tlupy Stingerov do Košíc Kia odhalila cenník auta. Stinger štartuje na 40 900,- s benzínovým turbomotorom 2,0 TGDi, s automatom a iba pohonom zadnej nápravy. Naftová verzia začína na 42 900, za pohon AWD si priplatíte 2000 eur. 

Keď som do Stingeru ráno v Bratislave nasadol, po prvých kilometroch bol môj trúfalý odhad ceny na úrovni „nejakých“ 50 tisíc eur. Suché preglgnutie po oznámení ceny najsilnejšieho Stingera vo výbave GT bolo asi počuť. 58 900,- za 3,3 T GDi s výkonom 370 koní v plnej výbave GT. Priplatiť si môžete už len za metalický lak a panoramatické strešné okno. Celkovo 60 200 eur a ani o euro viac. Jedine menej. Druhá vec je, že na tom našom malebnom Slovensku treba ešte zaplatiť registračný poplatok, lebo vyšší výkon je hriech najväčšieho zrna. Takže oprava: celkovo to bude za 64 133. Ale to platí pre každé nové auto s výkonom nad 254 kW, aj na konkurentov. Najbližšími konkurentmi sú napr. BMW radu 4 Gran Coupé, ale tiež VW Arteon a Audi A5. Vzdialenejšími konkurentmi sú BMW radu 3, Mercedes triedy C, Audi A4, Alfa Romeo Giulia a mnohí ďalší. Stinger je rozmerovo na vrchole segmentu.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým BMW 4 Gran Coupé vo verzii s440i xDrive štartuje tesne pod 60 000, Stinger s výkonnejším a objemnejším šesťvalcom tam končí. Audi S5 Sportback (šesťvalec 354 k + quattro) štartuje na 62 500,-. Arteon od VW šesťvalec v ponuke (zatiaľ) nemá a tak je porovnateľný skôr s nižšími verziami Stingera. Na druhú stranu je to auto s motorom vpredu naprieč a s pohonom prioritne prednej nápravy, zatiaľ čo Stinger vyznáva klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺžne a pohonom prioritne zadnej nápravy. Pre porovnanie Arteon R-Line s benzínovým štvorvalcom 2,0 TSI 280k, DSG7 a 4Motion štartuje na 50 340 eur. Stinger 2,0 Turbo 254 k AT8 so zadným náhonom máte vo verzii GT Line za 46 900 eur. Takže verdikt? Stinger nekúpite vo výpredaji, Kia nie je zúfalá a nepotrebuje ho predávať za päť korún, len aby nahnala nejaké predaje. Toto je najlepšia Kia súčasnosti, ukážka toho najlepšieho čo koncern Hyundai/Kia dokáže a cena je adekvátna. Stinger totiž neťahá za kratší koniec, ale so spomenutými prémiovými autami dokáže držať krok veľmi dlho.

Jazda naprieč Slovenskom so Stingerom

Prvé kilometre za volantom sa Stinger v podstate neprejavoval. Od začiatku ma mrzela absencia intenzívnejšieho zvukového prejavu. Keď máte Podkapotou mohutný šesťvalec, chceli by ste o tom vedieť a tiež o tom informovať priľahlý vesmír. Stinger bol ale v Bratislave a v okolí pokojným spoločníkom a zvuk motora bol niekde v pozadí. Všímal som si najmä kvalitu spracovania interiéru. S kolegom sme sa naťahovali, ktorý prvok palubnej dosky sme už videli v nejakom nemeckom prémiovom konkurentovi. Kopírovanie nemá rád nikto, no tu ide skôr o inšpiráciu. Koniec koncov, keď sa chcete priblížiť k najlepším, ísť opačným smerom obvykle nepomôže. Všade v kabíne sú kvalitné materiály, zaujala alcantara na strope, kvalitné plasty i veľmi presné lícovanie. Nikde nič nevŕzga, netlačí, sedadlá vás príjemne obklopia, dokonca si môžete dofúknuť bočné vedenie. Kožené sedadlá s  veľmi kvalitnou kožou disponujú štandardne ventilovaním i vyhrievaním. Ventilovanie je ale pomerne agresívne, citlivé chrbty v tričkách tak môžu rýchlo utrpieť, a to aj na najslabšom stupni. Riešil som to občasným vychladením sedadla. Volant je jeden z krajších. Dobre padne do ruky, kožka na obruči je veľmi príjemná, obruč dostatočne široká a ovládacie prvky vhodne a intuitívne rozmiestnené. Stredový tunel je spolu s novými výduchmi vzduchotechniky ďalším prvkom, ktorý zaujme oči lačné po luxuse. Najmä ovládacie tlačidlá a radiaca páka. Detaily sú pri autách v tejto cenovej kategórii rozhodujúce. Tu nezostalo nič na náhode a ťažko nájsť iné než subjektívne nedostatky. Všetko je po ruke, posed za volantom je vynikajúci, športovo nízky a pritom enormne komfortný. Česť práci, ako sa vraví (vravelo?).   

Zdroj: Ján Hargaš

Prvé stovky kilometrov za volantom na diaľnici ukazujú, že auto má platené úseky s kvalitným asfaltom podstatne radšej než mestské prejazdy. Pritom voči podvozku nemôžem povedať ani mäkké F. Príkladne odhlučnený, komfortný, ale citeľne robustný a tuhý. Také niečo zažijete jedine u Bavorov. Nákup mozgov z Nemecka (z divízie M taktiež) sa Kórejcom extrémne vypláca. Nepohodlie necítiť ani po opustení diaľnice. Podvozok som preveril aj na rozmlátených cestách za Banskou Bystricou. Opakujem sa, ale ešte sa budem. Presne také má GT byť, na športovanie pripravené, no stále komfortné. A to aj na najväčších 19 palcových diskoch, ktoré výbava GT obúva. Úplné palby som neskúšal, no veľmi svižné tempo zvláda i na zaplátaných cestách s prehľadom. Som zvedavý ako budú horšie cesty svedčiť zadokolke. 

Práve tam, za Banskou sa mohol motor lepšie rozozvučať. Dal o sebe vedieť, no nejakú tú klapku ovládateľnú tlačidlom by sme obaja privítali. Nemusí revať vždy a všade, ale keď už ide do tuhého, nech o ňom vie aj posledná srna a neopovažuje sa priblížiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Po priesmyku a obede v Liptovskom Hrádku sme pokračovali ďalej po diaľnici. Opäť môžem len konštatovať, že ani rýchlosti u nás už nepovolené autu problém nerobia, na palube je príkladne ticho. My sme ale samozrejme išli vo všetkej počestnosti, ako inak... Najviac 92 km/h a aj to len náhodou dole kopcom... Človek ani nevie ako a ide za takých 500 e... Stinger ale disponuje ako adaptívnym tempomatom, tak i obmedzovačom rýchlosti. Adaptívny tempomat môže na vhodných úsekoch doplniť i automatické riadenie, resp. udržiavanie v jazdnom pruhu. Stinger prešiel polovicu Braniska bez rúk na volante a bez zásahu do riadenia. Možno náhoda, potom si ruky na volante pýtal častejšie.

Únava po piatich hodinách za volantom, či na sedadle spolujazdca bola prekvapivo nízka. Na sedadle spolujazdca ma ale obchádzali driemoty. Tichúčko, pohodlíčko a stereotypná hudba slovenských rádií robili svoje.

Cestou späť som už šiel sám (slovenským novinárom sa akosi nechcelo na dlhý trip ísť a na poslednú chvíľu sa mnohí odhlásili, za čo im aj touto cestou ďakujem, lebo som si mohol Stingera užiť ešte viac). Waze zvolil južnú „stesku“ cez Rožňavu a Zvolen. Stinger zas prostredníctvom zabudovanej navigácie trval na severnej trase. Pardon, ale keďže Kia ešte nedisponuje dopravnými info na našom území, apka na mobile zvíťazila a ako aj predtým, aj teraz to bolo dobré riešenie. Do BA o vyše hodinu rýchlejšie než by to bolo vrchom (a to po ceste hlásili na severnej trase ešte skoro hodinové zdržanie).

Zdroj: Ján Hargaš

To bola jazda. Nielenže je južná trasa krásna trasa a nebyť jazdy za kamiónmi cez Sorošku a nebyť niekoľkých zdržaní pred Zvolenom, bolo by to úplne Top. Automobil je GT ako lusk. Motor s objemom 3,3 litra je tým pravým motorom pre Stinger a síce budete mať veľmi dobré auto aj bez neho, s ním je to pravé orechové. 272 kW, teda 370 koní pri 6000 ot/min spolu s 510 Nm v rozmedzí 1300 až 4500 ot/min dokáže i s ťažkým Stingerom divy. Rezerva výkonu na predbiehanie je obrovská. Druhá generácia osemstupňového automatu (prvú generáciu sme v Európe nemali) vie načúvať túžbam vodiča. Obzvlášť v režime Sport je auto také „stingerovské“ ako ho nazval kolega z HN. Režim nespôsobuje zbytočné vytáčanie motora, auto má síce vyššie otáčky pri pokojnej jazde ale stále v rozmedzí 2000 až 3000 ot/min, čo je vzhľadom na príkladné odhlučnenie akurát. Stinger vystrelí spoza kamiónov ako šíp a cesta mu skutočne patrí. Auto tiež budí veľký záujem okolia, naposledy som niečo také zažil pri uvedení nového Superba na slovenský trh, a to je vzhľadom na slovenské reálie pre Stinger obrovská pocta.

Vďaka pohonu všetkých kolies a modernému nastaveniu športového riadenia i vďaka výbornému podvozku môžete jazdiť ako úplný ignorant a auto vás podrží. Stinger sa vyžíva v zákrutách rovnako ako vodič. Prepojenie medzi autom a vodičom je z úplne inej galaxie. Naozaj je ťažké uveriť, že toto auto je Kia a to pri všetkej cti pre Kiu. Je to akoby Škoda postavila BMW, ktoré by bolo BMW všetkým, až na vzhľad a znak na kapote. A pritom to má byť len prvý z nových áut pod touto značkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Na prvý pohľad je Stinger zaujímavý. Prvé dojmy za volantom sa nezmenili ani po stovkách kilometrov na diaľnici. Zrýchluje, ale akoby mu chýbala duša. No až poriadna dávka kilometrov mimo diaľnic, na otvorených cestách, či na horských serpentínach naplno odhalí, čo sa v tomto fešákovi skrýva. A s týmto vedomím je potom aj jazda diaľnicou náhle emotívnejšia. Priznávam bezbolestne, jazdu naprieč Slovenskom som si už dávno tak neužil ako s týmto autom. Pravdou tiež je, že jeho charakter do veľkej miery núti jazdiť miestami rýchlejšie než dovoľuje zákon a tomuto nutkaniu sa veľmi ťažko odoláva. Takže vlastníctvo auta bude skôr či neskôr ovenčené dodatočným zdanením prostredníctvom policajných hliadok, s tým treba rátať.

Nemôžem napísať, že by ma schopnosti Stingera prekvapili. Už len koncepcia hovorila jasnou rečou. No koncepcia a ani dizajn neobjasnia podstatu auta. A síce, že pod peknými číslami a ľúbivými tvarmi sa skrýva moderná lokomotíva so športovým naturelom, s dostatkom priestoru aj pre viac členov posádky a ich batožinu. Dúfam, že sa ešte stretneme, rád by som Stingera zaparkoval pred domom a tešil sa z „detonátora“ k autu (kľúč má veľmi zaujímavý dizajn).

Zdroj: Ján Hargaš

No a za koľko bola tá spanilá jazda naprieč južným slovenskom? Pred showroomom SlovaKIA v Petržalke ukazoval palubný počítač 10,9 litra paliva na 100 km. A to vrátane bratislavskej zápchy, kolón i ostrejšej jazdy po otvorených úsekoch a v serpentínach. Poteší to, keďže kombinovaná spotreba podľa výrobcu je 10,6 litra benzínu na 100. Poteší to druhýkrát, keď si uvedomíte, že z auta vystupujete v podstate oddýchnutí a príjemne naladení.

Ocenil by som ovládanie infotainmentu na stredovom tuneli, i širšie možnosti vrámci infotainmentu. Vytknúť ale veľa nemožno. V rámci Prvej jazdy to má Stinger za 9 bodov z 10, viac sa za dva dni za volantom dvoch áut v rovnakej špecifikácii zistiť nedá. Ako jazdí na okruhu neviem, ani to, či by dokázal uzavretú cestu prekonať rýchlejšie než konkurenti. Pri GT na tom v podstate nezáleží. Dôležitejšie je ako dokáže vzdorovať dlhým trasám. V tom je Stinger vynikajúci.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku