2016-11-14 07:05:00
BMW X40 M40i
BMW X40 M40i
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW X4 M40i – mimoriadny Mníchovčan

Môže športové auto vážiť dve tony a mať výšku 1,6 metra? Môže.

No ak áno, nie je to tak trocha plytvanie talentom? Ťažko povedať, ešte ťažšie sa rozhodnúť. Keď Bavoráci prišli pred časom s maskulínnym monštrom v podobe X6, mnohí nechápali. Nová trieda SAC ukázala konkurentom chrbát, no nepáčila sa všetkým. Mala a má však úspech. Preto sa dnes ostatné značky snažia dobehnúť a predbehnúť túto koncepciu športovo aktívneho kupé.

V Mníchove však mysleli dopredu a okrem veľkého mastodonta pripravili aj rozmerovo prijateľnejšieho, o čosi menšieho súrodenca. BMW X4 síce nepôsobí tak monumentálno ako X6, rovnako tak je to s dizajnom, no možno práve preto to patrí k významným argumentom pri výbere. BMW X4 je také akurátne auto. Ani veľké ani malé. Je to odpoveď na obrovský a (možno pre konkurenciu) nečakaný úspech väčšieho súrodenca X6. Určené pre tých, ktorí veľkého brata nechcú – alebo si ho iba „nechcú“ (teda nemôžu) dovoliť.

Laik si môže X4 na prvý pohľad spliesť s X6. Vzhľadovo je to totiž takmer menší dvojník. Ale pozor, naozaj nejde iba o zmenšeninu! Ak by ste mali obe autá zaparkované vedľa seba, zistíte rozdiely. X4 –ke chýba monumentálnosť väčšieho súrodenca. Je o 24 centimetrov kratšia, o desať centimetrov užšia a o osem centimetrov nižšia. Hlavne tú menšiu šírku vnímate výrazne. No možno práve pre to všetko pôsobí X4 dizajnovo trocha lepším dojmom. Nepúšťa toľko hrôzy, budí viac sympatií. Je to taká „kabelková“, či možno povedať „príručná“ X6.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kým nie je k dispozícii vo vrcholnej verzii „M“, ktorá však neznamená Marketing, ako si mnohí mylne vysvetľujú, ale Motorsport, je vrcholom práve nami skúšaná verzia M40i. BMW totiž predstavuje rýchle modely v rýchlom slede. Neunikla tomu ani X4. Jazdí dobre aj s bežnejším motorom. No predsa len, s dvojkomorovým turbodúchadlom preplňovaným benzínovým trojlitrom s označením M40i jazdí auto oveľa ľahšie, športovejšie. K tomu ešte ten zvuk, vážení...

BMW X4 sme vám už dostatočne predstavili vo verzii 35i. Odvtedy ubehol nejaký čas. Aj preto som sa tešil na momentálne najvýkonnejší model. BMW X4 M40i je vlastne také „malé eMko“. Teda aby bolo jasné – má totiž „iba“ M paket z dielne BMW M Performance, ale nie je to to „pravé a plnotučné“ BMW M. Možno je to výhoda, lebo auto nie je tak dravo surové a pokojne sa s ním dá jazdiť každý deň.

V interiéri ako doma

Ak máte určitú predstavu o SUV strednej triedy, pripravte sa na menšie sklamanie. Väčšina o kategórii menších kompaktných esúvéček má priestrannejšiu kabínu vpredu aj vzadu – aj kufor. Čelné okno je nezvyčajne blízko, extrémne široký stredový tunel nenecháva pravej nohe vodiča veľa miesta. No zasa na druhej strane držať dobre tvarovaný volant je radosť. Subjektívne je výborný, objektívne väčší asi o centimeter, ako by som v športovejšie ladenom aute čakal. Predné sedadlá kombinujú pohodlie a bočné vedenie. Sú dobré pri dlhých trasách, aj pri ostrejšom zvezení. Poteší aj tradičná možnosť „predĺženia“ sedacej časti. Problém nie je ani s nájdením ideálnej pozície a ergonómiou kabíny. Prekvapilo ma, že auto nemá v tejto cenovej kategórii elektricky nastaviteľné sedadlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na predných sedadlách sa síce nebudete môcť vyvaľovať „po americky“, ale miesta je tam asi toľko, ako vo väčšej X6. Na zadných sedadlách je napriek o štvrť metra kratšiemu autu subjektívne viac miesta na kolená. No koncepcia kupé s klesajúcou líniou strechy obmedzuje vyšších ako 180-185 cm – už som si musel hľadať miesto viac v strede. V krajnej pozícii som sa dotýkal hlavou čalúnenia (mám 191 cm). Na objeme batožinového priestoru sa to ale neprejavilo – má 500 litrov, čo je vzhľadom na zameranie auta celkom primeraná hodnota.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako musí byť vybavené auto tejto triedy za viac než 80-tisíc eur? Nuž poriadne, noblesne a bohato. AJ draho, samozrejme. Nechýba „starý známy“ a výborne fungujúci multimediálny systém iDrive s dotykovou plochou na zadávanie adresy prstom. Chvíľu sa v ňom „povŕtate“ a keďže je dosť intuitívny, o chvíľu viete ovládať, čo treba. Auto má aj bezkľúčové štartovanie a adaptívne LED svetlá. Kufor sa dá otvoriť elektronicky aj „kopnutím“ nohou pod nárazník. Ľahšie tak vyložíte aj naložíte nákupy, keď máte ruky plné tašiek.

Podkapotou drieme dravec

Čo to BMW X4 M40i xDrive poháňa? Už prvé naštartovanie vás utvrdí, že to nie je žiadna „trasorítka“, ale poriadna šelma. Keď totiž k životu prebudíte parádny trojlitrový šesťvalec, ozve sa úžasný zvuk. Malé hromobitie. Dámy a páni, toto je jedno z mála moderných áut, ktoré má konečne nejaký zvuk. Čo nejaký. Poriadny a parádny. Žiadne rafinované a vyumelkované syntetické náhrady, ktoré sa vám k ušným bubienkom snažia dostať z reproduktorov. V prvom rade je to vynikajúci výfuk, ktorý hrá prvé husle. Výborne mu kontruje spomínaný šesťvalec, ktorého mrmlanie a bublanie sa jednoducho nedá nahradiť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dvojkomorový, turbodúchadlom preplňovaný zážihový šesťvalec s objemom tri litre. Má výkon naladený na 265 kW (360 k) pri 5 800 až 6 000 otáčkach. Prirátajte k tomu krútiaci moment 465 Nm (od 1 350 do 5 250 otáčok) a je vám jasné, prečo toto 1,9 tony ťažké auto vystrelí z 0 na 100 km/h iba za 4,9 sekundy! Nielen naštartovanie, ale aj jeho jazdu sprevádza hotová symfónia zvukov, ktoré sú tak lahodné pe väčšinu mužov. No, neviem, či práve táto verzia je práve tá „kabelková“...

Zvuk preniká k vám nielen z dvojice pomerne útlych koncoviek výfuku, kde mu pomáha hlavne klapka v ľavej koncovke, ale aj priamo z motora. Odhlučnenie je v tomto prípade menej výrazné, ako v X6, ale pri tejto verzii to považujem za zámer a plus. Ak totiž chcete jazdiť ukážkovo a predpisovo, máte zrazu pod kapotou barančeka - tichého a pokojného. Odvďačí sa spotrebou, lebo inak sa papierové údaje v hodnote mix pohybujú skôr okolo hodnoty mesto. Teda zhruba 11 litrov na 100 kilometrov. Ak si chcete poriadne vychutnať zvukové tornádo a primerane tomu premiešať telesné tekutiny, športový podvozok vám to umožní. No rátajte so spotrebou aj okolo 20 litrov na stovku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Doslova adekvátnu a pomerne rýchlu reakciu čakajte v jazdných režimoch „Sport“ alebo „Sport +“. Pri preradení, podradení, alebo prudkom ubratí plynu sa pritom ozve z výfuku poriada „šupa“. To som si užíval. Ako malý chlapec, čo vám poviem... Osemstupňová automatická prevodovka je taká istá, ako majú bežné modely. Žiadna dvojspojková DCT z BMW M. Ale to nie je zle, skôr naopak. Radí bleskurýchlo nahor i nadol, v športovom režime pri radení smerom k vyšším stupňom športovo „šklbe“. Manuálne radenie pákou na stredovom tuneli je logicky športové – podraďuje sa smerom dopredu a na vyššie stupen sa radí smerom k sebe. No častejšie budete využívať páčky pod volantom.

Podrží, prekvapí - podvozok

Adaptívny podvozok, presnejšie elektronicky nastaviteľné tlmiče „Dynamic Damping Control“ dodávajú autu správnu istotu. Aj v komfortnej polohe je dosť tvrdý, ale neodskakuje a je akurátne poddajný. Nerovnosti aj napriek 19 palcovým kolesám filtruje pomerne dobre, hlavne prevýšenia, záplaty. Prepadnuté kanály a diery už registruje výraznejšie. Najlepšie sa mu darí v ostrejšom tempe na kvalitnej ceste. Vtedy máte pocit lepidla, lebo auto neuhne ani o milimeter.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

BMW X4 M40i je na okresných cestách až neuveriteľne rýchle. Svojimi jazdnými vlastnosťami konkuruje aj menším a ľahším hatchbackom. Napriek tomu, že proti nim vyzerá opticky ťažkopádnejšie, nejeden schová do vrecka. Fakt neviem, ako to urobili, ale tento Mníchovčan dokonale klame telom hlavne pri rýchlej jazde. Keď potrebujete spomaliť, brzdy vám (znova) „prevetrajú“ obsah vašich telesných schránok. Účinnosť bŕzd je naozaj veľmi dobrá aj po niekoľkonásobnom ostrom brzdení. Chcelo by to ešte aj trocha viac športové dávkovanie účinku. Brzdový pedál sa mi zdal svojim prejavom „gumový“.

Záver

BMW X4 vo výbave M40i vytŕčalo z davu od prvých chvíľ, čo som si ho prevzal. Nielen vzhľadovo a zvukovo, ale ešte jedným dôležitým detailom. Farbou. Long Beach Blau je presné označenie príjemnej, veselej modrej farby, za ktorou sa obzeral (hádam) každý. No tak, dobre, každý druhý. Alebo to bolo kvôli zvuku..? Alebo vzhľadu? Fakt neviem, ale obzerali si ma (keď som bol v aute), nielen dievčatá...

Pri porovnaní s X6 je model X4 nepomerne dynamickejšie a ovládateľnejšie, ale aj praktickejšie, úspornejšie a lacnejšie auto. Hoci je o 24 cm kratšie, rozmery interiéru nie sú o toľko menšie. V niektorých parametroch dokonca mladší súrodenec vyniká.

Pri porovnaní s ostatnými SUV strednej triedy je BMW X4 drahé a nie príliš praktické. Jeho prednosťou sú však vynikajúce jazdné vlastnosti. Interiér kombinuje kvalitu, luxus a high-tech, teda známe prvky typické pre všetky veľké bavoráky. Na rozdiel od dizajnu karosérie nepôsobí auto vo vnútri extravagantne. Navyše napriek označeniu - táto X4ka určite nie je športiak. Takže ak sa naň pozrieme ako na rýchle, športovo ladené SUV, je takmer bez chýb. Tlmí rázy, má slušné riadenie, rýchle radenie, v zákrute vás výborne podrží, na rovinkách prekvapí, ba možno až vydesí rýchlosťou. No a počas brzdenia vám vytiahne žalúdok až do krku. Takto nejako má vyzerať auto, ktoré jednoducho budete mať radi. Áno, je svojské, pre väčšinu možno až príliš kontroverzné, pre iných zasa nie príliš elegantné, ale... No nič, musím to napísať – aj tak je sakramentsky dobré.

A ešte dodatok: toto auto nie je pre introvertov a jeho používanie spôsobuje návyk...

Technické údaje

Model: BMW X40 M40i 
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2979
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  265/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 462/1350-5250
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,3/7,0/8,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4671/1908/1624
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 500/1400
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1920
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R 19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 46 700 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 66 750 €
Cena testovaného vozidla: 81 813 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku