24.10.2017

TEST: VW Arteon Elegance 2,0 TDI – viac ako „iba lepší Passat“

V prvom rade – toľko pozornosti nevzbudilo v poslednom čase počas testu asi žiadne auto.

Ľudia boli zvedaví, nebáli sa pýtať. Zaujal ich celkový zjav, ale hlavne exteriér. Netušili, čo stojí pred nimi. Zakryť tak znak na mriežke vpredu a označenie vzadu – boli by bezradní. Aj „hádali“, čo je to za model. Najmä ak nevideli hlavné rozlišovacie znaky. „Tak teda čo je to vlastne? Väčší Passat, alebo nemecký Superb?“

Postaviť otázku takto radikálne nie je jednoduché. Už vôbec na ňu odpovedať. Lebo... lebo je to tak, že z každého má trocha. Odpoveď: momentálny vrchol značky Volkswagen viacerých prekvapila. Lenže porovnávať Arteon so Superbom? Niekomu sa budú ježiť všetky chlpy – aká to opovážlivosť! Ale poďme si to rozmeniť na drobné.

V prvom rade – Volkswagen to s autami vie. Najmä ak ide o modely, kde ide o prestíž, priestor a imidž. Volkswagen už dávno nie je iba to, čo má v názve, teda „ľudové auto“. Volkswagen už je dlhé roky európskou jednotkou nielen medzi kompaktmi, ale aj v strednej triede, kde so stále populárnejšími zástupcami prémiových značiek roky úspešne súperí obľúbený manažérsky sedan a kombi Passat. Nie je ale pre všetkých, niektorí zákazníci sa chcú odlíšiť. Preto k nemu k nemu Volkswagen ponúkol v roku 2008 alternatívu v podobe Passatu CC v roku 2008. V roku 2011 sa po modernizácii z neho stal model CC – ale to neznamenalo Coupé Cabriolet, lebo kabriolet to nebol, ale Comfort Coupé. Tento rok sa dočkal nástupcu. Dostal trocha netradičné meno, zložené z dvoch. Názov Arteon vznikol spojením slova „Art“ a koncovky „eon“ vraj z názvu limuzíny Phideon, ktorá je dostupná len na čínskom trhu.

Nuž a teraz k tomu porovnaniu: Majestátna štýlovka z Wolfsburgu nie je dielom náhody. V porovnaní s Passatom, ktorý tvorí základ Arteonu, je dlhší i širší a na výšku mu zasa pár milimetrov chýba. Vďaka tomu má dynamickejší, elegantnejší vzhľad a budí na ceste rešpekt. Ak nástupcu modelu CC postavíme vedľa modelu Superb z Mladej Boleslavi, sú rozmerovo až na takmer milimetrové rozdiely skoro rovnaké. Rozdiel je hlavne vo veľkosti rázvoru. Za najkratší koniec ťahá Passat, viac prináša práve Arteon a najviac miesta (o ďalšie 4 mm) medzi nápravami má Škoda Superb.

Passat a Superb patria medzi vydarené koncernové autá. Arteon má preto naozaj veľmi dobrý základ, na ktorom mohol vzniknúť. Doslova konzervatívny Volkswagen sa však tentoraz doslova „odviazal“ z hľadiska dizajnu. Vypustil do sveta auto, ktoré je na pomery značky až priveľmi odvážne. Nečudo teda, že mimoriadne zaujal verejnosť. Základom zostala platforma Passatu so známou modulárnou architektúrou MQB. Je preto Arteon naozaj o toľko iný oproti východiskovému autu?

Nuž, Volkswagen Arteon v prvom rade pôsobí presvedčivo. A dodávam, že aj dosť sebavedomo. No bodaj by nie. Arteon je oproti Passatu dlhší o 7,3 cm (má dĺžku 4840 milimetrov a rázvor +46 mm), nižší je o 2,7 cm a širší o 3,9 centimetra. Iba na málo áut reagovali ľudia na ulici tak spontánne pozitívne. Arteon má bezrámové dvere a veľmi zaujímavý je dizajn prednej masky. Šesť hliníkových lamiel prednej masky siaha doširoka - dve plynule prechádzajú až do predných full-LED svetlometov, v ktorých sú aj LED svetlá pre denné svietenie. Kratšia sa mení na smerovku, dlhšia diódovú trubicu denného svietenia.

Nie všetko je ale dokonalé – pri TDI verzii je pravá koncovka výfuku falošná.  Napriek tomuto „prehrešku“ sa mi auto páči a radím ho medzi najodvážnejšie dizajnové počiny, aké kedy Volkswagen pripravil pre sériové auto. To auto je jednoducho pekné. Potom si sadnete dovnútra a ten „vau" efekt sa rozplynie: vo vnútri je to rovnaký Passat, ktorý si kúpite oveľa lacnejšie ako Arteon. Nie je to vyslovene chyba, je ale treba s tým rátať. Interiér je klasicky a hlavne ergonomicky dobre zostavený a prehľadný. Dominuje mu v stredovom paneli 9,2 palcová dotyková obrazovka multimediálneho systému. Hm, presne takú si môžete kúpiť do Octavie... Sedadlá sú pohodlné aj pre celodennú jazdu, za masážnu funkciu si ale treba priplatiť. Hoci sa cena auta začína nad 30 000 eur, pozdĺžny posun je mechanický, nie elektrický.

Miesta je ale v Arteone viac, ako by ste očakávali pri pohľade zvonka. Platí to aj pre zadné sedadlá. Pred kolenami na zadných sedadlách je vďaka dlhému rázvoru veľa miesta. Posadil som sa pohodlne so svojimi 190 m za seba – nad hlavou už miesta nebolo na rozdávanie, ale sedel som relatívne pohodlne. Prudko sa zvažujúca strecha uberá miesto pre hlavu. Vyšší cestujúci sa musí v sedačke posunúť no miesta pre nohy je ale veľa Arteon v tomto smere znesie porovnanie so Superbom.

Praktickosť zvyšuje aj to, že Arteon je liftback (Passat je alebo sedan, alebo kombi). Základný objem kufra je 563 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1800. Zadné okno sa vyklápa kompletne. Vďaka tomu do auta po sklopení zadných sedačiek preveziete v aute aj dva bicykle. Dĺžka batožinového priestoru vyše 1,1 metra je dostatočná, rovnako ako šírka jeden meter.

Obával som sa komfortu pri jazde na 19 palcových kolesách. Dodávaný adaptívny podvozok, väčší rozchod a celkové naladenie podvozka ukázali, že to bola zbytočná obava. Arteon totiž fungoval v tomto smere prekvapujúco dobre a výborne filtruje nerovnosti na vozovke.

V jazdnom prejave Arteonasa sa naozaj ťažko hľadajú chyby. Najmä vďaka novým adaptívnym tlmičom. Pri porovnaní s Passatom plynulo vyrovnávajú karosériu po každej nerovnosti, prepadnutí sa auta na ceste. Ale tiež keď auto nadľahčí nejaký ten „preletený“ horizont. Je zaujímavé, že stabilizovať pohyby karosérie dokážu tlmiče rovnako dobre nielen v športovom, ale aj v komfortnom režime bez toho, aby sa karoséria dostala do dotyku s dorazmi. Hlavnú rolu pri voľbe jednotlivých režimov má náklon karosérie. Pri športovom móde Arteon doslova celý stuhne. Vtedy je pripravený aj na naozaj poriadne ostré a rýchle prejazdy zákrut. Dá sa to najlepšie vyskúšať na okruhu.

Sedemstupňová DSG prevodovka funguje dobre pri pokojnej jazde, ak ale chcete ísť svižne, je dobré prevodovku prepnúť do športového režimu, v tom základnom občas na prudšie zošliapnutie plynu reaguje zmätene. Na sedmičku pri 90 km/h má motor 1700 otáčok, pri slovenskom diaľničnom maxime 2400 otáčok.

Arteon má momentálne náskok voči Passatu v množstve technológií na palube. Napríklad adaptívny tempomat pracuje až do 210 km/h. Vie tiež „čítať“ dopravné značky a automaticky podľa totho upravuje aktuálnu rýchlosť auta. Okrem sledovania jazdných pruhov má bonus v podobe automatického korigovania rýchlosti podľa uhla a sklonu zákruty. Dokáže vás odviezť v dopravnej zápche skoro úplne autonómne.

Motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a 340 Nm je prepĺňaný štvorvalec. Je síce dostatočne výkonný aj na predbiehanie po okresných cestách a má celkom rozumnú spotrebu. No v okolí 1 600 otáčok za minútu ho najmä pri rozbehu pomerne dosť počuť v interiéri. A medzi nami – Arteon si doslova pýta šesťvalec. Filozofia koncernu je však iná – Arteon sa nepovažuje za luxusné a prémiové auto. Škoda, je to celkom fajn, ale bolo by to lepšie.

Spotreba bola v kombinovanom režime okolo 5,8 litra na 100 kilometrov, čo je zhruba na úrovni deklarovanej výrobcom. Medzi mestami som sa dostal aj na 4,1 a diaľnice vyžadovali trocha vyšší apetít – okolo 5,5 l/100 km. Auto však bolo v surovom stave, motor mal len pár kilometrov, Preto verím, že by som sa postupne dostal so spotrebou takmer presne na hodnoty v technických údajoch.

Arteon je určite vítaným rozšírením na trhu manažérskych áut. Cenou je dokonca drahší ako Audi A5 Sportback. Ponúkne však lepšiu výbavu. Aj tak je cena za toto „ľudové vozidlo“ dosť  vysoká. A to aj napriek tomu, že do príchodu novej generácie Phaetonu ide o najluxusnejší model od VW. Je to ideálne auto pre šéfa, ktorého podriadení jazdia v Passate. Škoda len tej absencia šesťvalcového motora ...

Pravdou je, že oproti štandardnému Passatu je Arteon predovšetkým po stránke dizajnu a exkluzivity predsa len o niečo ďalej. Aj tak z neho stále cítiť Passat. Čo ale nie je nič zlé. Je to vlastne krajší Passat  pre ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť a pritom staviť na istotu v podobe nemeckej klasiky.

Technické údaje

Model: VW Arteon Elegance 2,0 TDI, 110 kW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,0/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4862/187181450
Rázvor náprav (mm): 2837
Objem batožinového priestoru (l): 563
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1718
Užitočná hmotnosť (kg): 597
Rozmer pneumatík: 245/40 R19
  245/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 32 810 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 41 380 €
Cena testovaného vozidla od: 48 570 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.