2022-08-05 11:37:00
Volkswagen ID4 GTX
Volkswagen ID4 GTX
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Volkswagen ID.4 GTX – Hotelektro, ale nie tak hot

Volkswagen sa púšťa do elektrických sfér trhu veľmi razantne a aktuálne má v ponuke už tri modely na platforme MEB.

Tým naj praktickejším je určite ID.4. Je to predsa kombinácia SUV a štandardnej karosérie vzdialene pripomínajúcej kombi. Avšak aj tu automobilka ukazuje, že aj toto auto môže byť trochu zaujímavejšie. Je to vďaka verzií GTX.

Čo vlastne mení táto výbava na aute? Tým najhlavnejším atribútom je, že GTX má pohon všetkých štyroch kolies vďaka dvom elektromotorom a celkový výkon dosahuje 220 kW (299 k). To už je celkom slušná porcia, ktorá dokáže rozhýbať aj kolos vážiaci viac ako 2 tony. Výkon ale nie je dostupný stále a je iba na 30 sekúnd v prípade, že je batéria nabitá na viac ako 88 percent a má teplotu medzi 23 a 50 stupňami Celzia. Reálne zrýchlenie, ak sú splnené podmienky, trvá na stovku 6,3 sekundy a pocit pri športovom režime z okamžitého nástup výkonu je takmer neopísateľný. Stlačíte akcelerátor s piktogramom Play a auto okamžite, bez akýchkoľvek oneskorení, zrýchľuje. Takúto senzáciu vedia spôsobiť naozaj len elektrické autá a pritom nemusia mať ani extrémny výkon.

Zdroj: Jozef Murárik

Ďalšou výraznou zmenou verzie GTX je samotný dizajn auta. Predný a zadný nárazník dostali úplne iné tvary a sú zamerané menej teréne a viac športovo. ID.4 GTX má aj odlišne rozmiestnené LEDky na denné svietenie. Športovejší dojem vytvára aj fakt, že sivá nenalakovaná plastová farba zmizla z prahov karosérie a tie sú lakované farbou, rovnakou ako zvyšok auta. Veľkou zmenou, najmä pri tomto konkrétnom kuse, je použitie obrovských zliatinových diskov s priemerom 21 palcov. Štandardom sú o palec menšie. A niekedy je menej naozaj lepšia voľba.

Jazda s ID.4 GTX sa, vďaka diskom s obrovským priemerom, stáva trochu tvrdšia a omnoho menej komfortná. S 20-palcovými diskami to je, po skúsenostiach s ID.5 GTX, omnoho príjemnejšie. A ďalším faktom o menších doskoch je, že tiež vyzerajú veľmi dobre a sú menej náchylné na poškriabanie ako tieto obrovské. Avšak proti gustu sa platí za imidž, či ako sa to hovorí.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér je zmenený najmä použitím modrých detailov na výplniach dverí a na prístrojovej doske. Tie sú prešívané červenou niťou. Sedadlá dostali výraznejšie tvarovanie a priestorovo je interiér naozaj na veľmi dobrej úrovni, pričom slušný batožinový priestor ponúka objem 543 litrov. Už sa naozaj nie je na čo sťažovať. Výhodou pre stredného pasažiera vzadu sa môže stať absencia stredového tunela a teda úplne rovná podlaha, keďže dozadu netreba ťahať kardan, ale stačí dátová zbernica a kábel na napájanie motora.

Miesto pre vodiča dostalo takú istú jednoducho vizáž ako aj v najmenšom modeli ID.3. To znamená, že v strede je síce obrovský 12-palcový displej s dotykovým ovládaním, ale ten združuje väčšinu ovládacích prvkov, vrátane klimatizácie. Druhý displej pred vodičom je len malý displej veľkosti menšieho mobilného telefónu zobrazujúci údaje o dojazde a aktuálnej rýchlosti. Zobrazuje síce grafiku asistentov, ale toto zobrazenie nemusí byť viditeľné stále.

Zdroj: Jozef Murárik

ID.4 GTX nie rozhodne na vrchole ponuky modelu. Je najvýkonnejšou verziou, najzaujímavejšie vybavenou alternatívou a dokonca je aj odlišný od ostatných ID.4. Avšak s pridaným výkonom a pridaným druhým elektromotorom čiastočne klesá dojazd vozidlá o 42 kilometrov oproti verzii Pro Performance s rovnakou kapacitu batérie a motorom iba vzadu. Čiže ak chcete najvyšší možný dojazd, tak GTX nie je úplne tou správnou voľbou, aj keď väčšine by mohol stačiť aj rádius, ktorý ponúka táto verzia.

Kapacita batérie je 77 kWh a mne sa podarilo, počas prvých kilometrov, dostať do fázy, že by som bez problémov prešiel viac ako 350 kilometrov na nabitie. Je to veľmi slušná hodnota a znamená, že sa moja spotreba pohybovala niekde na úrovni 22 kWh na 100 km. Pri tom, že som skúšal zrýchlenie a ostrú jazdu v zákrutách je tento údaj naozaj príjemný. Treba však povedať aj druhú stránku veci, pri skúšaní som mal ideálne počasie pre prevádzku elektromobilu. Nebolo treba príliš prikurovať a ani chladiť. Vonkajšia teplota sa pohybovala medzi 12 a 16 °C.

Aká je cena za takýto, dovolím si tvrdiť, veľmi podarený elektromobil? Základná cena je 54 290 eur a cena tohto kusu sa dostala, s príplatkami, na 65 935 eur. Určite by som však neriešil príplatok 500 eur za 20-palcové zliatinové disky. Okrem menšieho komfortu prinášajú so sebou aj potenciálne drahšie pneumatiky, keď ich bude treba meniť. Avšak vizuálne sú presne také ako zamýšľali návrhári modelu. Tí však museli riešiť aj 20-palcové disky, ktoré musia vyzerať dobre tiež, všakže!

Zdroj: Jozef Murárik

Pri kúpe ID.4 by som však asi oželel aj verziu GTX, aj keď je najvýkonnejšia a najkrajšia a šiel by som naozaj po čo najväčšom dojazde verzie Pro Performance. Tá má stále slušný výkon a tých 42 kilometrov naviac je výhodou pri aktuálnej sieti nabíjacích staníc. Naviac, slabšie verzie môžu mať parádnu kurkumovo žltú farbu karosérie.

Vo finále je teda ID.4 GTX naozaj ostrejším elektromobilom, avšak je skôr warm ako hot. Má síce výkon, ale niekedy je dôležitejšia hmotnosť, ktorú má tiež na veľmi masívnej úrovni. V zákrutách sa tak správa trochu neohrabane aj napriek športovým ambíciám, ktoré vyžaruje bodykit a najmä nízkoprofilové pneumatiky.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku


Stream naživo