2022-07-06 11:30:00
BMW X3 30d xDrive
BMW X3 30d xDrive
Zdroj: BMW

TEST: BMW X3 30d xDrive – Keď existuje výnimka na SUV, je ňou aj táto X3

Nemám rád modely SUV. Ešte viac nemám rád SUV modely, ktoré sú SUV, ešte aj elektromobily.

Nie pre odpor k elektromobilite, ale k otrasným jazdným vlastnostiam, ktoré sú ťažkými batériami v podvozku ešte dvakrát podčiarknuté a zvýraznené krikľavou zvýrazňovačkou.

A keď potom náhodou nájdem SUV, ktoré ma neštve, buď je to kompaktný športovo orientovaný crossover, alebo extrémne pohodlné SUV, či výborný hybrid. Všetko ostatné ma skôr či neskôr presvedčí o tom, že SUV si kúpite buď preto, lebo nemáte dostatočne vyvinuté zmyslové orgány, alebo ste ich pre pocit vlastného bezpečia úspešne vypli, alebo ste presadli z niečoho, čo nápadne pripomína autá ako Oltcit, či Favorit. A ešte jedna možnosť, ktorá ma skôr-či-neskôr nezačne hnevať a nezačnem ju postupne preklínať. Je to BMW. Nie každé SUV od BMW je dobré. Ale modely X1, X3, X5 a X7 sú. Niektoré viac, niektoré menej. Najviac u mňa rezonujú nová X3 a X7. Lebo X7 je to najlepšie čo si medzi luxusnými obrami môžete kúpiť, ak vás aspoň trošku zaujímajú jazdné vlastnosti a pohoda za volantom. A X3 preto, lebo je lepšie postavená ako minulá generácia a je väčšia ako minulá generácia, no nie zbytočne veľká a jazdí skutočne výborne. X5 je fajn, no zároveň je to auto, ktoré je len o trochu viac ako X3, no rozhodne nedodá toľko, čo X7.

Zdroj: BMW

Nepíšem pritom len o prejavoch v zákrutách, ale aj na nerovných cestách, skrátka v každodennom používaní. Lahodný podvozok, ktorý úspešne potláča nepríjemnosti prichádzajúce s vyššou svetlou výškou a snahou o kombináciu „športových“ jazdných vlastností a pohodlia posádky. Taký malý tip, keď mi neveríte, skúste si pri jazde po našich tradičných cestách oprieť hlavu o hlavovú opierku. Po polhodine jazdy mi dajte vedieť ako sa vaša hlávka drží a či sa aj polhodinu po vystúpení z vozidla stále trasie. Také tie mierne vibrácie a tras prenášajúci sa do výšky kabíny. Človek tomu vzdoruje a časom si azda zvykne, ale to je človek, ktorý je odhodlaný jazdiť s SUV. Len máloktoré veľké SUV dokáže týmto prejavom vzdorovať, či ich aspoň výrazne potlačiť. Jednoducho to vychádza z ich koncepcie. Dokážu to len autá na vzduchu, autá s dostatočnou výškou bočnice pneumatiky v pomere k diskom a autá v kombinácii týchto dvoch parametrov, čí aspoň s kombináciou s inými šikovnými vylepšeniami.

Testovaný automobil mal poriadne disky kolies s rozmerom 20 palcov. Bočnica bola skôr o dizajne než o pohodlí, no výborný podvozok v spolupráci s adaptívnymi tlmičmi dokázal nepríjemné hompálanie vysokého auta potlačiť do dostatočnej miery. Nepochybne vám odporúčam kúpiť si disky s menším rozmerom. 19-palcové kolesá nebudú utopené, no prípadné väčšie pneumatiky značne vylepšia dojem z jazdy a umožnia ju akceptovať aj tým, ktorí majú žalúdočné problémy pri dlhších jazdách. Alebo si skrátka zvyknete a budete takí natešení, že sedíte o kus vyššie než zvyšok, že nedostatky jednoducho prestanete vnímať.

Zdroj: BMW

Tu nie je športový pocit za volantom tak nepríjemne vyvážený špecifikami vyššie popísanými. Auto jazdí pekne, iba ozaj veľké diery a vlny spôsobujú, že podvozok prichádza do bodu kapitulácie. Ešte tam úplne nie je, ale ešte kúštik a je tam. Každopádne vie filtrovať podvozok veľké diery ešte lepšie ako Mercedes, či Citroen C5, ktorý je vo svojej triede ozaj výnimočne pohodlný.

X3 to zvládne, no pritom dodá pocit športovosti, ktorý celkom intenzívne podporujú aj dosahované prejazdové rýchlosti v zákrutách.

Naftový šesťvalec do každej rodiny, ja to vravím už dlho. A aj jeho najnovšia verzia modelu X3 vynikajúco svedčí. Radšej investujte do tohto motora, ako do nadbytku predražených doplnkov a okrasností. Koža, poriadne svetlá, aspoň hi-fi a šesťvalec. Či už si vyberiete doplnkový M-podvozok, to už je vecou vašich preferencií. Testované auto ho malo a napriek tomu je pohodlnejšie ako zvyšok stáda a to bez vzduchového podvozku a na veľkých kolesách. Ak niekto vie robiť podvozky, je to BMW, potom Ford a nakoniec koncern Volkswagen – keď sa skutočne snaží. Nepochybne je slušné aj Audi, ale to sa mi vyhýba ako čert krížu, takže mi je to celkom jedno.

Zdroj: BMW

Naftový radový šesťvalec má síce vo výfukovom potrubí kopu štupľov, no aj tak dokáže ponúkať mimoriadne akcelerácie a výkony. Veď 286 koní nie je málo a pre auto týchto rozmerov je to akurát aj na to, aby človek zvládol dlhšie trasy po Nemecku a zároveň šetril decilitre pri pohodovej jazde po okreskách. A tá pohodová jazda bude v zásade o dosť rýchlejšia, než v iných autách, no za to môže odhlučnenie a vyslovene radostné reakcie na stlačenie plynového pedálu i sebaistota s akou auto prechádza zákrutami, akceleruje i brzdí. Priemerná spotreba 7,8 litra nafty zodpovedá nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10 percent mestských kilometrov. Pružnosť zo 60 na 100 km/h je bez prípravy v štandardnom režime na úrovni 6,15 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,71 sekundy. Športový režim, či manuálne podradenie tieto údaje vedia zlepšiť, no beztak sú veľmi dobré, i keď mám pocit, že 286 koní by mohlo robiť viac muziky. Pocit zo zrýchlenia je ale stále taký dobrý ako pri naftovom šesťvalci od BMW musí byť. Možno som len rozmaznaný všetkými tými elektromobilmi so schopnosťami najmä v priamke.

Auto má príjemnú mieru priestrannosti. Šírka sedadiel v druhom rade síce nezabezpečuje plnohodnotné sedenie pre troch, ale stredné sedadlo je dosť široké, aby i dospelý človek vydržal vzadu stredne dlhú trasu. Pasažieri po krajoch majú miesta viac a vzad sa popracú aj tri sedačky. Pravda, ak jedna z nich nebude na isofix, pretože ten je dostupný len pre krajné sedačky. Vpredu je sedenie vynikajúce a jedno z najlepších pri kategórii stredne veľkých SUV. Sedíte vysoko, no prepojenie s autom, riadenie i výhľad z vozidla je výborný. Na SUV. Tam, kde už vidieť nie je, pomôžu zrkadlá a najmä kamerový systém okolo celého auta. Dnes to ponúka už kde-kto, ale nainštalovať kamery s takýmto rozlíšením a schopnosťou vidieť aj v noci, to len tak hocikto nerobí. Viditeľnosť v noci je podporená aj osvetlením blízkeho okolia vozidla. Nehovoriac o vynikajúcich LED svetlách. Tie disponujú funkciou Matrix, ktorá kombinuje segmentové osvetlenie s adaptívnym lúčom svetlometu. Výsledkom je vynikajúce osvetlenie okolia vozidla s dosahom do veľkej diaľky a bez ožiarenia ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zdroj: BMW

Interiér vyzerá výborne a daná verzia infotainmentu poskytuje adekvátnu mieru informácií v kombinácii s prehľadnosťou. Isté problémy s hľadaním niektorých funkcií už možno zaznamenať dlhšie, no ešte stále tu nie je najnovší systém, ktorý má model iX, kde už človek potrebuje školenie, aby so všetkými funkciami mohol efektívne pracovať a vedel v systéme nájsť aj drobnosti, ktoré doteraz tvorili zásadné nastavenia, no dnes sú už na okraji záujmu programátorov.

Auto má k dispozícii asistenčné systémy, no tu sa zaobišlo bez nich a ponúka okrem povinnej výbavy ako núdzové brzdenie a upozornenie pred kolíziou, či udržiavanie v pruhoch v súčinnosti so sledovaním vodiča cez senzory na digitálnom prístrojovom štíte vo vozidle. Nebol tu ani head-up displej, ani adaptívny tempomat. Čipy.

X3 je s naftovým šesťvalcom výborným autom a túto kombináciu môžem jedine odporučiť. Pozrite si pred rozhodnutím trh s jazdenkami, koľko tam v priemere vidieť šesťvalcov? O koľko sú drahšie keď tam sú a o koľko rýchlejšie zmiznú z ponuky? Autá s týmto motorom si skrátka lepšie držia hodnotu, lebo najmä záujemcovia o jazdené autá vedia čo k autu pasuje lepšie. 9 z 10 bodov.

Zdroj: BMW

Technické údaje

Model: BMW X3 30d xDrive
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  210/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 650/1500 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km):
6,2-7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4708/2138/1676
Rázvor náprav (mm): 2864
Objem batožinového priestoru (l): 550/1600
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2010
Užitočná hmotnosť (kg): 615
Rozmer pneumatík základ: 225/60 R18
Základná cenníková cena modelu: 50 800 €
Základná cena verzie: 67 767 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku