2022-07-07 11:30:00
SEAT Alhambra 1,4 TSI
SEAT Alhambra 1,4 TSI FR DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Alhambra – ide do dôchodku. Neprávom.

SEAT Alhambra si zaslúži tretiu generáciu. Ale nedostane ju. Lebo SUV.

Už je to trápne opakovať a za ostatné mesiace túto formulku opakujem toľko, koľko sa opakujú v televízoroch tie isté tváre (dobre, možno nie až toľko... vlastne vôbec nie toľko). Ale tak ako v prípade obohraných televíznych tvárí, aj tu platí, že obohraná tvár Alhambry je stávkou na istotu.

Už niekoľko rokov je Alhambra v štádiu klinickej smrti. Síce ju SEAT stále udržiava pri živote a to doslova s minimom dostupných prostriedkov, auto už nemá v ponuke základ svojho úspechu – naftový motor. Keď si dobre spomínam, sú to tak dva roky, čo do auta získate jedine motor 1,4 TSI s výkonom 110 kW a s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Veru, posledný facelift Alhambry jej nepriniesol ani novší a trošku väčší motor 1,5 TSI, ktorý „jednaštvorku“ nahradil prakticky v každej aplikácii s výnimkou plug-in hybridov, kde sa prechod na väčší motor asi ani nikdy nestane (ale ktovie, možno sa VW ešte oplatí do plug-inov investovať). Malý motor vo veľkom aute, respektíve stredne veľkom MPV je minimálne na jedno zdvihnuté obočie. To druhé vyskočí do výšky v momente, keď zistíte, že za Alhambru si SEAT stále pýta minimálne 39-tisíc eur. Čo dnes stojí menej? Rožky, liter oleja, mlieko a kvasnice? No uvidíme ako dlho. Každopádne je v mojich očiach 39 a viac tisíc eur veľa za auto, ktoré na trh prišlo v roku 2011.

Zdroj: Ján Hargaš

Pozrite si inzeráty na jazdené Alhambry. Pokojne nájdete aj s touto konkrétnou špecifikáciou a veľmi podobnou výbavou. Stoja niekde medzi 12 až 18-tisíc eur a to celkom slušné preveriteľné kusy. Topky idú o niečo viac, no stále ste na polovici ceny nového auta. Otázkou tak zostáva jedno a to isté: prečo kupovať nové, keď môžete mať to isté a takmer nové za polovičnú cenu?

Navyše, auto má konzervatívny dizajn a vozidiel ako je toto jazdí po našich cestách celý zástup. Veď aj Volkswagen mal svoj Sharan a to sú vlastne autá rovnaké. Konzervatívny dizajn starne pomaly, ale za jedenásť rokov sa mu už zostarnúť podarilo a auto prakticky neprešlo zásadnými zmenami za celú svoju existenciu.

Potom je tu ešte vec so starnúcou technikou. Starší motor, prevodovka má o stupeň menej, softvér je starší. Auto má nervóznejšie rozjazdy, prevodovka je niekedy neistá a reaguje pomaly. Potom sú tu asistenčné systémy. Oni tu sú, ale tie novšie v novších autách už reagujú lepšie. Nie s takým nepresným predstihom. Neblačia keď netreba, reagujú rýchlejšie, menej stresujú, menej otravujú. Ani svetlá nie sú  top, veď to nie sú ani LED-ky a projektory síce svietia, ale žlto.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže prečo kupovať auto, ktoré je nové, no je už vlastne staré, keď môžete mať auto skoro ako nové, ale za polovicu?

Ťažká otázka, nejednoznačná odpoveď. V prvom rade – ako je komu po chuti. Budete veriť údajom o najazdených kilometroch? Budete veriť, že predchádzajúci majiteľ sa k dvojspojke správal slušne? A čo nehody? Naozaj zistíte, že auto nie je predbúrané?

No a potom sú tu výhody kúpy auta, ktoré je na konci svojho výrobného cyklu. Volá sa to vychytané muchy. Respektíve ich úplná absencia. To čo v aute nie je, to sa nepokazí, povedal by klasik. A pri VW a jeho problémových infotainmentoch novej generácie to platí dvakrát. Nič tu nemrzne, nič neseká, všetko ide. Možno sú asistenti otravnejší ako v najnovších autách, ale majú tlačidlá, vypínajú sa ľahko a vedia naozaj pomôcť. Najmä ten, ktorý vie aj núdzovo brzdiť pri cúvaní na cestu. Alebo ten, ktorý auto zastaví, lebo mimo zorné pole vodiča sa nachádza nejaký predmet o ktorý je neradno sa oprieť. A aj ten, čo kontroluje ako držíte volant, aj ten sa môže zísť v dobe mobilovej.

Zdroj: Ján Hargaš

Áno, automatická prevodovka je staršia, má o stupeň menej, ale veľkému autu je to jedno a vodič si zvykne aj na istú rozpačitosť pri potrebe výraznejšieho rozbehu. Naučíte sa stlačiť plynový pedál v adekvátnej miere skôr, než by ste chceli. Prevodovka pochopí čo chcete a urobí čo treba. Keď si na seba vzájomne zvyknete, radí hladko a príjemne ukrajuje z nepríjemna, ktorým jazda po meste, či v zápche je. No a čo také svetlá? Tie svietia síce na žlto (v porovnaní so studenými ledkami), ale majú svoju silu a dobre slúžia aj za dažďa v noci, čo sa o viacerých lacnejších LED svetlách povedať nedá.

Auto je dobre postavené, je to kusisko vozidla a má viac ako slušné vypracovanie. Pekné materiály, funkčnosť, odkladacie priestory, aj navigácia slúži, aj keď je staršia.

Zdroj: Ján Hargaš

No a potom sú tu tie veci, ktoré z Alhambry urobili a stále robia jedno z najlepších rodinných áut vôbec. Vzadu v druhom rade tri plnohodnotné miesta. V kombinácii s možnosťou polohovania, s roletkami, stolíkmi, odkladacími priestormi a elektricky ovládanými zadnými posúvnými dverami je to tak dobré, až sa mi naozaj nechce veriť, že niekto naozaj upredností SUV pred týmto. Kým posuvné dvere nemáte a kým nemáte min. dve deti, neoceníte ich. Ja som ich neocenil ani s dvomi deťmi, kým jedno z nich bolo malé a nohy malo v sedačke tak vysoko, že ich mohli posuvné dvere privrieť. Dnes je ale väčšie a možnosť otvoriť im dvere bez trieskania, zo sedadla vodiča, či prípadne bez obavy o to, že dverami tresnú do okolostojacich áut, to je skrátka krása. Navyše aj ten menší syn poľahky vylezie do auta. Nie je to totiž prerobená dodávka s vysokým sedením, kde sa driape ako na strom a nie a nie vyliezť (a možno poznáte to obligátne: ja sám, ja sám!). Nastupovanie je práve vďaka nízkemu prahu a vysokým výrezom dverí, ktoré navyše vôbec nezavadzajú, nesmierne jednoduché aj pre staršie osoby. Pochopiteľne je to horšie so sedením v treťom rade, no toto auto nie je na to, aby ste jazdili siedmi každú trasu. Tie dve zadné sedačky plne sklopné do podlahy sú na príležitostné vozenie väčšieho počtu detí (napríklad na zápas), či na odsunutie detí, keď veziete aj babky. Decká to tam majú radi, je to taká skríša a nie sú úplne nalepené na zadné sklo, takže štatisticky i prakticky je príležitostné využívanie tretieho radu stále dosť bezpečné. Elektricky ovládané sú aj piate dvere, no motorčeky i vzpery vyzerajú, že to časom vzdajú. Radšej by som vzadu mal klasické búchačky, i keď toto je vec, ktorú lepšie zhodnotia dlhoroční majitelia.

Zdroj: Ján Hargaš

Potešujúce je, že aj keď je auto vysoké, vodič sa v ňom nemusí cítiť utopene a za volantom sa dá sedieť vyššie tak, aby ste aj výhľad mali, aj vyššie sedeli a ešte aj pohodlie mali. Je to taký malý zázrak, pretože Alhambra vie vyhovieť vyššiemu počtu postáv ako veľké MPV. Jednoducho preto, lebo bola koncipovaná k pohodliu, nie k maximálnemu priestoru tak ako autá, ktoré prežívajú až do dnešných dní – odvodené od dodávok.

Sedenie je teda pohodlné a podvozok je viac ako slušný. Auto jazdí pekne. Nedotáčavo, samozrejme, ale stabilne aj pri ostrejších manévroch. Dobré obutie je kľúčové, ale Alhambra má dosť široký rozchod na to, aby sa aj s vyššou úrovňou strechy správala predvídateľne.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor vozidlu stačí. Jeho najväčším benefitom je, že dramaticky znižuje celkovú hlučnosť, pretože vo väčšine situácií ho vďaka odhlučneniu stavanému na naftové agregáty prakticky nepočuť. Až vo vysokých otáčkach prenikne do kabíny. Soundtrack nemá ktovie aký, ale síl má dosť, aby napĺňal očakávania bežných vodičov. Aj s piatimi pasažiermi na palube auto pekne zrýchľuje a z nižšie uvedených časov stráca pri vyššej záťaži len desatinky. Na diaľnici je tempo tachometrových 140 km/h bezproblémové a pohodlné. Pravda, z nádrže si motor berie cca 8,5 až 9 litrov v závislosti od profilu cesty a poveternosti, ale nič iné sa ani čakať nedá. Okresky priemer znížia a pri bežnom jazdení s príležitostným predbiehaním sa dá jazdiť za 7 až 7,5 litra. Výsledkom mojich 700 odjazdených km na rovnakých trasách v pomere kilometrov 50% diaľnica, 40% okresky, 10% mesto, bola priemerná spotreba 7,9 l/100 km. Vyšší podiel mesta spotrebe nepomôže, naopak tlačí ju k 9-tim litrom v závislosti od dopravnej situácie. Štart-stop sa dobre vypína a je dobré ho vypínať, lebo motor vypne po zastavení a odopnutí pásov aj bez otvorenia dverí napevno. To znamená, že ak ste zastavili, odopli si pás, aby ste dieťaťu vzadu niečo podali, musíte následne prejsť štartovaciu sekvenciu so zaradením polohy P, stlačením brzdy a naštartovaním. Až potom sa môžete pohnúť Dopredu.

Zdroj: Ján Hargaš

SEAT Alhambra je jedným z posledných pravých MPV. Vždy bola na vrchole, no nikdy si nebrala toľko predajov ako mohla, cenovkou vedela mnohých odradiť. Za svoju cenu ale stále dodáva veľa. Bezpečne je to lepšie auto pre rodinu ako SUV s podobnými vonkajšími rozmermi. Na danom priestore skrátka dodáva viac. No a porovnateľne priestranné SUV bude výrazne drahšie, takže ani tá cena nie je zlá. Alhambra možno vyšla z módy pri nových autách, ale pri jazdenkách v móde ešte dlho vydrží. Lebo práve tam sa k nej vrátia tí, ktorí najprv uverili, že im niekto môže za menej ponúknuť rovnako veľa a potom s tým bučorami chodili len po servisoch a nevedeli sa dočkať, kedy sa konečne budú môcť dostať k jazdenej Alhambre. Možno je to pritiahnuté za vlasy, veď aj Alhambra sa vedela pokaziť, ale to je jeden z dôvodov, prečo Alhambry na trhu jazdených áut nestoja málo a dobré kusy sa rýchlo predajú. Dovidenia Alhambra, zaručene si jedným z favoritov pre naše ďalšie rodinné auto. Ako jazdenka. No a nové? Ak máte, berte, lepšie už nebude. Lepšie už bolo. Pravdou však je, že nástupcu Alhambra tak trochu má. Nie je ňou nik iný ako nový Multivan - ak si odmyslíme modely SUV ako Tarraco. Práve Multivan je veľkopriestorovým autom, ktoré už viac nie je odvodené z dodávky, je postavené pre osobnú dopravu tak ako kedysi Alhambra. Alhambra má stále minimálne 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: SEAT Alhambra 1,4 TSI FR DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 395
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.): 110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,9-9,1
Rázvor náprav (mm): 2919
Objem batožinového priestoru (l): 267/658/2297
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1827
Užitočná hmotnosť (kg): 662
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
   
Akciová cena verzie (skladovky): 40 910,-

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku