2021-08-27 01:00:00
Zápchy v Bratislave
Zápchy v Bratislave
Zdroj: SITA

130 km/h na diaľnici v meste? Má to niekoľko závažných ALE. Jedno súvisí s MHD

MHD v Bratislave hrozí problém na významných linkách. Dôvodom je nové dynamické značenie.

 

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spúšťa na bratislavských diaľniciach D1 a D2 líniové riadenie dopravy. Zavedením systému tzv. inteligentných, respektíve chytrých diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Po obchvate bude zároveň možné v niektorých časových úsekoch jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

To však podľa primátora Bratislavy Matúša Valla môže predstavovať problém pre linky MHD, ktoré sú trasované cez obchvat. Vozidlá majú nateraz platné výnimky na minimálnu možnú rýchlosť, ale ich platnosť je len na rok. Vedenie mesta sa obáva, že dynamické zvyšovanie rýchlosti by mohlo viesť k vylúčeniu MHD z obchvatu.

„Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a samozrejme aj nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy. Viaceré nosné linky, ktoré v súčasnosti využívajú obchvat by bolo nutné pretrasovať a pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva. V prípade dopravných uzáver by sa tiež radikálne obmedzili možnosti obchádzok pre MHD, ktoré denne využívajú desiatky tisíc obyvateliek a obyvateľov,“ napísal primátor Vallo v statuse na sociálnej sieti.

Ďalším problémom môže byť podľa mesta zvyšovanie hlučnosti a emisií priamo v meste iba niekoľko metrov od obytných budov. „Vyššia rýchlosť môže zároveň znižovať aj bezpečnosť, najmä pri menších medzikrižovatkových vzdialenostiach a komplikovanom napájaní diaľničných križovatiek, ktoré bratislavský obchvat má. Nehovoriac o tom, že trendom v iných veľkých mestách je skôr znižovanie rýchlosti na vnútromestských diaľniciach,“ dodáva Vallo.

Mesto Bratislava na rokovaní s NDS a políciou vyjadrilo tieto obavy a je pripravené rokovať o ďalšom postupe ako s NDS, tak s ministerstvom dopravy o riešeniach, ktoré zachovajú čo najviac benefitov inteligentného riadenia obchvatu, ale bez negatívnych dopadov na MHD a kvalitu života obyvateľov.

Podľa NDS má nové riešenie priniesť najmä zlepšenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, nie naopak.

"Toto riadenie má niekoľko prínosov, ktoré budú významne meniť a ovplyvňovať dopravu v Bratislave. Hlavným je zvýšenie bezpečnosti. Automaticky sa bude zvyšovať plynulosť cestnej premávky," skonštatoval Peter Peťko, člen predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS počas stredajšej tlačovej konferencie. V určitých momentoch bude možná rýchlosť 130 km/h. "Rýchlosť nebude platná počas celého dňa, ale bude dynamicky riadená podľa stavu cestnej siete," zdôraznil Peťko. Novým systémom sa očakáva tiež zvýšenie kapacity cestnej siete o desať až dvadsať percent.

Vstupné údaje pre riadiaci systém bude zbierať 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy. Riadenie premenných dopravných značiek bude automatické, nastavenie bude prehodnocované každých 60 sekúnd, pri závažnejších incidentoch aj skôr. V prípade zhoršenia či závažných incidentoch budú na značkách rozsvietené zodpovedajúce obmedzenia, zákazy a výstrahy, v ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, NDS, FB Vallo

Komentáre k článku


Stream naživo