2021-05-21 01:00:00
D1 Obchvat Prešova vo
Ilustračné foto
Zdroj: TASR

R8 spojí R1 a R2. Poctivá príprava výstavby môže ušetriť stovky miliónov

R8 by mala byť prepojením rýchlostných ciest R1 a R2 medzi Nitrou a Bánovcami nad Bebravou.

Investícia do prepojenia rýchlostných ciest R1 a R2 medzi Nitrou a Bánovcami nad Bebravou je vysoko spoločensky návratná, ak začne pri závode Jaguar Land Rover. Vďaka analytickému posúdeniu hneď na začiatku projektovej prípravy môže štát ušetriť stovky miliónov eur. Zároveň dosiahne výrazne vyšší prínos investície k zlepšeniu dopravy v regióne stredného Ponitria. Konštatuje to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) vo svojom hodnotení projektu.

Na štúdii uskutočniteľnosti Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spolupracovala s rezortom dopravy a ÚHP. Aj vďaka tomu podľa útvaru k pôvodnému návrhu rýchlostnej cesty R8, ktorý nie je spoločensky návratný, pribudlo šesť ďalších variantov.

ÚHP uvádza, že výrazne najlepšiu hodnotu za peniaze má trasa, ktorá spája priemyselný park Nitra - Sever s Bánovcami. V porovnaní s pôvodným variantom, ktorý sa začína na R1 pri obci Lehota, ušetrí štátu 281 až 601 miliónov eur.

Podľa hodnotenia štúdie uskutočniteľnosti ministerstvo financií odporúča zaradiť do harmonogramu cestných investícií dvojpruhový variant s nákladmi 298 miliónov eur bez DPH. Pomôcť by mal najmä doprave, ktorá sa začína a končí v regióne.

"Drahší štvorpruhový variant za 623 miliónov eur by síce v budúcnosti predišiel možným problémom s kapacitou, ale zároveň by do Ponitria priviedol autá, ktoré by inak jazdili po D1 a R1. Tieto cesty aj výhľadovo postačujú, nie je potrebné z nich odvádzať dopravu," konštatuje ÚHP.

Dvojpruhové cesty však môžu mať v budúcnosti kapacitné problémy. Ako alternatívu na zvýšenie kapacity a bezpečnosti odporúčaného dvojpruhu uvádza ÚHP dodatočný pruh na predbiehanie, striedavo v každom smere. Vznikla by tak trojpruhová cesta. Toto riešenie však štúdia neskúmala. Na rozdiel od českej, nemeckej alebo rakúskej normy, slovenská takúto kategóriu cesty nepozná.
Podľa konzervatívnych prepočtov ÚHP by mal trojpruhový variant porovnateľné vysokú spoločenskú návratnosť. Odporúča, aby NDS tento návrh preverila dopravným modelom a samostatnou analýzou nákladov a prínosov.

AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo