2023-10-24 12:45:00
Mercedes GLC 220d Coupe
Mercedes GLC 220d Coupe 4Matic
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLC 220d Coupe - nenápadne, no kompletne nový

Mercedes Triedy GLC Coupe nie je nenápadné auto, avšak prešiel generačnou výmenou a to je ťažké zistiť.

Nová generácia modelov GLC a GLC Coupé patrí k tým najmenej odlíšiteľným od predchádzajúcich generácií toho istého modelu. Je to ako slabý facelift, medziročná aktualizácia. Lenže pravdou je: načo meniť dizajn, keď je vydarený, načo niečo pridávať, keď to všetko má. A hlavne, načo meniť dizajn, keď je úspešný a mení sa všetko ostatné? Lebo presne tak to je. Nová generácia to nie je len preto, lebo má nový svetelný podpis. Novou generáciou je, pretože auto je rozmerovo väčšie a výrazne prepracované. Všetky zmeny však dôkladne skrýva pod dizajnom, ktorý sa zdá byť povedomý. Povedomý  však nie je len tým, že pripomína minulú generáciu GLC, no tiež preberá prvky a krivky od väčšieho GLE Coupe. To isté robí aj GLC SUV, ktoré má rovnako vyššiu úroveň kapoty, vyšší posed a dizajnové prvky odvodené od väčšieho súrodenca tak, aby nebolo na prvý pohľad ľahké odlíšiť ho od väčšieho bráška.

Dôvodom podobností však je aj fakt, že auto je väčšie a ponúkne viac priestoru na zadných sedadlách i v kufri. Batožinový priestor má zvýšený objem o 45 litrov na celkových 545 litrov. Dvojité dno ukrýva priestor pre núdzovú sadu i koleso, hore na hlavnej podlážke je zas plocha veľmi veľká a škatuľa s rozmerom 105x65x10 sa na podľahu zmestí s veľkou rezervou (druhý rozmer). Samozrejme, línia strechy sa zvažuje rýchlejšie, takže plocha priestoru je jeho najväčšou devízou, no stále je to dobrý liftback, ktorý v prípade potreby možno zväčšiť o priestor vytvorený sklopením zadných operadiel. My sme sa do GLC Coupe nabalili ako štvorčlenná rodina na 4 dňový pobyt bez problémov a bez potreby zaberať priestor pod deťmi vzadu. Deti vzadu majú zároveň viac miesta najmä v oblasti nôh a to aj v prípade osadenia vysokého vodiča a spolujazdca. Vzadu sa odvezie vyšší pasažier ľahšie ako v minulej generácii, i keď rezerva nad hlavou nebude žiadna (190cm). Výhodou pozvoľne sa zvažujúcej línie strechy je okrem pekných línií a lákavého dizajnu predovšetkým nižší koeficient odporu vzduchu, ktorý z 0,30 klesol na 0,27 cd.

Zdroj: Ján Hargaš

To príde vhod pri spotrebe. Vyššie auto s naftovým motorom je typickým prémiovým spoločníkom na dlhšie trasy s vyšším podielom jázd po diaľnici. Základný nafťák disponuje výkonom 197 k, deväťstupňovým automatom, pohonom všetkých kolies a aj mild-hybridným ústrojenstvom. Napriek pohonu všetkých kolies, hmotnosti 2 tony, veľkým kolesám, automatu a vyššej škatuli bola priemerná spotreba po odjazdení cca 600 kilometrov krásnych 5,7 litra na 100 km. Ani na diaľnici pri vytrvalej rýchlosti 140 km/h sa spotrebe nechce nad 7 litrov. V meste vďaka šikovnému mild-hybridu je to veľmi podobné a len vyslovené krátkotrasové trápenie spôsobí v tejto oblastí nárast spotreby. 5,7 litra obsahovalo približne 50% diaľničných kilometrov vo vyššie spomenutom tempe, 40% boli kopcovité okresky a 10% tvorilo mesto. Nikde som sa zvlášť neflákal a vždy keď to bolo možné a žiaduce, predbiehal som. No a predbiehanie je tiež veľmi ľahké. Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy  za 5,48 sekundy, z 80 na 120 km/h za 6,45 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľmi fajn časy, ktoré dokazujú, že po silnejšom dvakrát prepĺňanom štvorvalci 300d väčšina zo záujemcov siahnuť nemusí. Najväčšou silou auta je však práve spotreba. Napriek dynamike, napriek veľkosti auta si moderný naftový motor poradí so všetkými prekážkami s úplnou ľahkosťou. K tomu treba prirátať, že prevodovka netrhá, reštarty motora sú hladké a okamžité, v aute je ticho a komfortne. Skvelé zvezenie za ktorým sa skrýva množstvo hi-tech riešení.

Pri nových autách mám vo zvyku odporúčať elektromobily - obzvlášť pri lepších rozpočtoch. Od päťdesiat tisíc vyššie už viete kúpiť elektromobil, ktorý je v každom ohľade príjemnejším autom s výborným dojazdom. Nie každý drahý elektromobil je dobrý, ale u značiek ako Mercedes, či BMW je elektrická verzia najlepšia možná verzia daného vozidla. V týchto hladinách už ani rozdiel v cenách prakticky neexistuje, nehovoriac o tom ako rýchlo sa náklady na užívanie ukážu ako dramaticky nižšie. Keď sa človek bojí dojazdov a elektromobilov ako takých, odporúčam fhev riešenia bez nabíjania. Rozumná elektrifikácia bez kompromisov. Až treťou možnosťou sú plug-in hybridy, ktoré vyžadujú nielen špecifického užívateľa, ale aj kompromisy - napríklad v batožinovom priestore. Následne sú to benzínové mild-hybridy a až potom naftové alternatívy. Nafta v GLC ale nepatrí na chvost výpočtu, vlastne je na vrchole. Spotrebou prekonáva aj podobne veľké full hybridy, nemá kompromisy ako plug-in hybrid a pokiaľ človek naozaj najazdí veľa, nemá lepšiu možnosť ako práve nafťák a to aj s ohľadom na vyššie uvedené. Univerzálny agregát s dobrou mierou elektrifikácie. Auto ktoré vie intenzívne rekuperovať, nemusí si brúsiť platničky a aj na eko gumách má v zákrutách solídny grip.

Zdroj: Ján Hargaš

A na SUV jazdí naozaj pekne. V zákrutách sa samozrejme masa kovu a plastu nakloní, no aj bez plynu si Mercedes pekne drží stopu a dá sa naňho spoľahnúť aj pri prudších manévroch. To čo stráca na eko pneu, dobieha dôslednými stabilizačnými systémami. Veľké kolaje ho nerozhodia, i keď pasažieri zacítia istú mieru "pomletosti a požutosti," ktorá však k autu s vyšším podvozkom patrí. Auto i veľké nerovnosti filtruje a posádku šetrí. Prudšie zaobchádzanie GLC svedčí, manuálne radenie tiež. Krásnosť športovej jazdy ide na vrub aj pohonu všetkých kolies. Ten rozdeľuje krútiaci moment v prospech zadnej nápravy a síce len s miernym náskokom, no predsa, najmä však plynulo a bez čakania. Auto sa nebojí ani ľahšieho terénu, no AMG línia s 19-palcovými kolesami hovorí skôr o pripravenosti na spevnené povrchy, než o terénnych ambíciách.

Zdroj: Ján Hargaš

No a potom sú tu technológie, ktoré ukazujú ako ďaleko je v mnohých ohľadoch Mercedes pred zvyškom štartového poľa. Rozšírená realita na displeji, z ktorej najviac ťaží navigácia v cudzom priestore a menej skúsený vodič. K tomu skvelé a silné svetlá a kopa asistentov chrániacich auto i posádku a aj okolie. Stráženie mŕtvych uhlov, kamery okolo vozidla, adaptívny tempomat, núdzové brzdenie a kopa ďalších. Toto GLC však bolo o kúštik menej nadopované ako GLC SUV, s ktorým som jazdil v zime, no nedá sa povedať, že by časť pomocníkov autu chýbala. I bez dôsledného head up displeja s rozšírenou realitou má auto kopu funkcií a gadgetov zlepšujúcich samotnú jazdu.

GLC Coupe patrilo už od prvého testu prvej generácie k tomu lepšiemu, čo segment ponúka. Vlastne to bolo jediné SUV Coupe, ktoré som bol ochotný požehnať a akceptovať. Nemalo priveľké kompromisy z hľadiska priestoru, nevyzeralo ako nadopovaný kamión a jazdilo výborne. Teraz je v týchto kategóriách ešte lepšie a aj keď sa dizajnovo stále snaží podobať väčšiemu kolegovi, je štíhlejšie a skrátka sympatickejšie. S výborným naftovým motorom navyše dokazuje, že aj dnes je dobrá nafta schopná zakrútiť krkom alternatívam. Obzvlášť, keď na jednu nádrž prejdete poľahky 1000 km. 8,5 z 10 bodov.  

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLC Coupe 220d 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1993
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  145/3600-3900
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1800-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 219
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,2-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4769/1920/1606
Rázvor náprav (mm): 2888
Objem batožinového priestoru (l): 545
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2020
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík (základ) 235/55 R19 255/50 R19
Základná cenníková cena modelu: 62 460 €
Základná cena verzie: 64 980 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku