2023-10-19 10:30:00
BMW XM
BMW XM
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: XM – nepochopiteľný stroj. Veľa zmrzliny v jednom kornútku

Nedá sa povedať, že je to úžasné auto. Nedá sa povedať, že je to zlé auto.

Nedá sa napísať, že je to dobrý elektromobil. Nedá sa napísať, že je to dobré SUV. Nedá sa napísať, že je to dobrý superšport. Lebo nie je ani jedným z týchto. Pritom je zároveň všetkým dokopy. Toto je vrcholné dielo módneho trendu, ktorý sa snaží vypočuť každú jednu túžbu zákazníka. Naraz. V jednom aute.

Chcem SUV. Ale športové SUV. Chcem aby malo kopu miesta. Aby bolo luxusné. Ale chcem aby jazdilo ako malý boh. A chcem aby vyzeralo tak, že sa zo mňa v spätnom zrkadle všetci po.erú a nebudú zavadzať. Chcem aby to malo strašne veľa koní, gigantické disky, aby to malo natáčanie zadnej nápravy, aktívne stabilizátory ako Rolls Royce. Chcem aby to bolo vysoké ako mrakodrap, ale rýchle ako zajac na poli. A aj tak obratné. A nechcem jedenásť áut. Jedno. Jediné.

Toto auto je zosobnením všetkého, čo automobilový nadšenec na autách dneška nenávidí. A zároveň nedokáže splniť ani jednu požiadavku, ktorú naň potenciálny zákazník má. Je lepšie ako M3 Touring Competition? Čo je vlastne zosobnenie praktického superšportu? Nie, rozhodne nie je športovejším autom ako M3 Touring Competition. Je teda lepším prémiovo praktickým SUV ako X5, ba X7? Nie, rozhodne nie je lepším SUV ako X5 a už vôbec nie ako X7. V čom je teda lepšie?

V unikátnosti a v schopnosti skombinovať všetko v jednom. Je ako zmrzlina v kornútku. Normálny človek príde k dobrému známemu zmrzlinárovi a dá si jeden kopček. Lebo dobrý známy zmrzlinár dáva poriadne kopčeky. Len z úplnej roztopaše si dá dva kopčeky naraz. Je to už riadna kopa zmrzliny, ale je to naozaj dobrá zmrzlina a fúzia dvoch chutí môže byť famózna. Lenže potom k dobrému známemu zmrzlinárovi príde zákazník, ktorý chce dvadsaťdva kopčekov na jeden kornútok. Je to vtip? Nie, on to myslí vážne a je ochotný zaplatiť za tridsaťpäť kopčekov. Nedáva to žiaden zmysel, ale náš zákazník, náš pán. Zmrzlinár živí rodinu, zamestnancov, a keď nejaký blázon chce niečo bláznivé, nech sa páči: dá mu veľký kornútok, z každého štandardného kopčeka urobí maličký a nejakým zázrakom tú vratkú kopu kopčekov odovzdá spokojnému bláznovi. Ten s tou kopou prejde tri kroky von zo zmrzlinárne, ešte ho frajerka stihne odfotiť a potom sa potkne a hodí všetky kopčeky na dlažbu pred seba. Nevadí, vypýta si to isté znova. Len pre tú chvíľu nadšenia, že niekto splnil jeho absurdné zadanie.

Zdroj: Ján Hargaš

A práve preto je XM hitom. Lebo plní dvadsaťpäť zadaní a vôbec nevadí, že stojí akoby tých zadaní plnilo tridsaťpäť. Najpresnejším označením tohto auta je výkrik viacerých svedkov, ku ktorým som počas týždňa zamieril. Z prvej ho nazvali transformerom. Skutočne je to tak. Je to transformer. Výnimočné auto schopné prekvapivých vecí. Auto, ktoré si pýta, aby z neho obyčajný človek ako ja nevystúpil. Žiada si celebritu, červený koberec. Žiada si niekoho uleteného s čudným účesom a drahými hodinkami. Ak si potetovaní futbalisti doteraz kupovali Bentley, mali by rýchlo zmeniť svojho favorita, lebo toto je presne pre nich. To auto chce vyniknúť a kúpi si ho človek, ktorý chce vyniknúť, respektíve už vyniká. A rovno sa aj vymyká.

BMW XM je SUV, ktoré vnútornými rozmermi pripomína X5, no vnútorným vybavením a štýlom nepripomína nič iné. V kabíne je kopa miesta pre štyroch, možno i pre piatich. Vzadu sú vankúšiky a farbičky, ktoré hovoria jasnou rečou. Rečou výnimočnosti a kvality zároveň. Napríklad strop auta vyzerá akoby skrýval strešné okno, no nie. Je pevný, to len po okrajoch je kopa LEDiek, schopných vytvoriť špeciálne efekty. Napríklad pri štarte autom aj cez strechu prebehnú typické farby M divízie. Auto je postavené kvalitne, z kvalitných materiálov, ktoré vyzerajú úžasne. Farebná kombinácia vnútri je možno ešte zaujímavejšia ako tá vonku. Tá je totiž minimálne na troch XM-kách v bratislave a rýchlo začne pôsobiť gýčovo. XM ale nesklame a vďaka Individual programu vie vyzerať úplne výnimočne. Mne by azda najviac šmakovala kombinácia rôznych tmavých odtieňov.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne nájdete tie najmodernejšie funkcie, ktorými najmodernejšie BMW aktuálne ovplývajú. Auto nielenže vie jazdiť po diaľnici v kolóne bez pomoci, vie autonómne vycúvať z komplikovaných situácií tak, ako ste sa do nich predtým dostali. A vie toho ešte omnoho viac.

No a čo technika? Kým neprišla verzia Label Red, bolo testované XM zároveň najsilnejšie BMW. Kombinácia motora V8 s objemom 4,4 litra a silného elektromotora dáva celkový výkon 650 koní a zhruba 1000 Nm (presne v tabuľke pod textom). To nie sú len teoretické občasné čísla. Veľkou výhodou kombinácie objemného a silného motora s elektromotorom a veľkými batériami je, že stačí len nejakých 7 až 10 kilometrov jazdy napríklad v športovom, či manuálnom režime a auto získa 2 až 7 kilometrov dojazdu v EV móde, aj keď pred jazdou už nemalo žiaden. Skrátka, dobíjanie za jazdy je možno ešte rýchlejšie ako zo siete. Zo siete sa totiž auto nabíja cez 4 hodiny, keďže maximálny výkon je len cca 7 kW cez AC. Je to trochu obmedzujúce, keďže Mercedes ponúka pri podobných plug-in hybridoch nabíjanie aj cez DC i keď s obmedzeným výkonom. Je to preň výhoda nielen preto, lebo sa nabije rýchlejšie, ale aj preto, lebo sa môže nabíjať prakticky kdekoľvek. Už existujú nabíjacie sloty, ktoré majú len CCS DC nabíjačky, takže XM-ko tam príde zbytočne.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor v manuálnom režime prevodovky navyše krásne znie. Nie tak dobre ako šesťvalec v M3, ale naozaj pekne. Ani manuálne radenie prevodovky nie je také oduševnené a charakterné ako pri M3, azda je to pre ten elektrický medzikus.

Plug-in hybridný športovec je tak trošku obmedzený. Obmedzuje ho hmotnosť i potreba spolupráce dvoch motorov. Keď sa ale zhodnú a začnú šliapať, nie je toho, kto by to divadlo zastavil. Pružnosť som meral ako tú najhoršiu možnosť. Teda s kompletne vybitou batériou a opakovane. Tu sú priemerky. V podstate sú to časy V8-čky s miernou pomocou elektromotora, pričom v prvom čase je zahrnuté i zobudenie motora (ustálená nižšia rýchlosť stále stačí na jazdu len v EV móde). V druhom prípade je to o výraznejšom podradení. V manuálnom režime s plnou baterkou je to o niekoľko desatín lepšie. Už tieto časy sú ale výborné, keď si vezmete, že to auto má hmotnosť bezmála tri tony. Zo 60 na 100 km/h zrýchli z EV módu za 4,28 s aj so štartom spaľovacieho motora. Z 80 na 120 km/h už motor ide a zrýchlenie je za 3,76 sekundy. Pri zmene režimu na M1 (s EV dojazdom) zrýchli zo 60 na 100 km/h za 2,86. V M1 z 80 na 120 km/h zrýchli za 3,2 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak ide o úsporu paliva, povedal by som, že treba nabíjať a väčšmi využívať batériu, aby to malo zmysel. Svoju hmotnosť navyše si ale plug-in hybrid obháji aj keď v baterke nie je nič. Priemerka bola bez nabíjania 12,2 litra benzínu a cca 4,5 kWh na 100 km. A rozhodne som nejazdil s rozumom. Ten mi v hlave po týždni s M3 neostal... Počas týždňa som nabíjal auto dvakrát, celkovo by to boli dve kompletné nabitia. Po odjazdení 600 km bolo takmer 240 km v EV móde. V EV móde sa baterka vybila po vyše 60 km. To znamená, že auto vie jazdiť v EV móde aj bez nabíjania a pri cestách v pomere 50 percent diaľnica, 40 percent okresky a 10 percent mesto tvorí elektrická jazda zhruba pätinu odjazdených kilometrov. To je fajn, pri väčšej porcii km v meste by to bolo o niečo viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Na záver už len pár slov o podvozku. Auto je tvrdé. Na 23-palcových diskoch ani iné byť nemôže. Aj v komfortnom režime je tvrdšie než X5, či X7 s veľkými kolesami (takýto rozmer však nemali, keď som ich testoval). Menšie – 22 palcové disky by pomohli komfortu i spotrebe, ale vraj to auto s nimi nevyzerá dobre. Som ochotný tomu veriť, ale asi by som to aspoň v zime obetoval. Ostrá jazda je neuveriteľná. BMW dlhodobo presvedčuje, že vie ako urobiť SUV športové, no vďaka adaptívnemu podvozku a aktívnym stabilizátorom i riadeniu zadnej nápravy i širokým pneu to vozidlo jazdí bravúrne a pritom veľmi priateľsky. V zákrutách sa nakloní tak, že to cítite, no nie tak, aby to ohrozilo jazdu. Človeku sa nechce veriť, čo to auto vie v zákrutách páchať. To skrátka nejde do hlavy. Je to výnimočný stroj. Nepochybne je mimoriadnym autom, ale takým by bolo aj v prípade, ak by Podkapotou bol výhradne osemvalec s výkonom ako v X5 M... Nuž ale doba pokročila, plug-in je jediná možnosť ako zachovať veľké motory. Tak budiš. 8 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW XM
Počet valcov: 8
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  360/5400-7200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 650/1600 - 6000
Systémový výkon (kW) 480
Systémový krútiaci moment (Nm) 800
Maximálna rýchlosť EV/Hybrid (km/h): 140/250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km):
1,6-1,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5110/2005/1755
Rázvor náprav (mm): 3105
Objem batožinového priestoru (l): 525
Objem palivovej nádrže (l): 69
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2785
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík základ vpredu-vzadu: 275/45-315/40 R21
Základná cenníková cena modelu: 174 050 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku