2023-03-07 18:30:00
Mercedes GLC 220d 4Matic
Mercedes GLC 220d 4Matic
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Mercedes GLC 220d 4MATIC – Osviežený všade

Mercedes GLC prichádza v druhej generácii kompletne zbavený väčších motorov.

Podobne ako menší kolega zvaný Trieda C, aj tu platí, že najviac a zároveň jediné čo dostanete, je objem dvoch litrov. Všetok výkon navyše pri silnejších verziách dodáva elektrifikácia. Pokles výkonu tak čaká jedine tých, ktorí túžia po verzii AMG 53, či AMG 63, o tých zatiaľ ani chýru v našich konfigurátoroch a cenníkoch a vyzerá to tak, že aj keď by verzie AMG prísť mohli, opäť pôjde o štvorvalce. Koniec koncov, opäť ako v prípade Triedy C.

Pozrite si pripravené video - ak sa vám nechce čítať celý test - nájdete tam niekoľko najdôležitejších poznatkov z testovania ako i samotné auto na pohyblivých obrázkoch.

Testovaná verzia si s nadmierou výkonu hlavu nerobí. Ide o základnú naftovú špecifikáciu, nič slabšie už GLC neponúkne. Jedine, že by ste túžili po benzínovom variante. Tam dostanete aj verziu s označením 200 4Matic. 220d 4Matic je naftové minimum. Platí, že aj tu je prítomný elektromotor. Tak ako pri veľkých plug-in hybridoch, aj „mierny“ hybrid ako je práve testovaná verzia, má elektromotor umiestnený medzi samotnou prevodovkou a spaľovacím motorom. Výsledkom je ako schopnosť bleskurýchle naštartovať spaľovací motor, tak mu pomôcť v momentoch, keď si sám nevie rady. Napríklad pri potrebe okamžitého zrýchlenia, či pri rekuperovaní energie. Elektromotor pomôže výkonom do 17 kW a krútiacim momentom do 200 Nm. Zakladný naftový variant kúpite v cene od 60-tisíc eur. Cena testovačky sa vďaka bohatej výbave vyšplhala na 86-tisíc eur s DPH.

Konfigurátor na stránke Mercedesu hlási, že toto je najpredávanejší variant. Akiste historicky je, či bude naďalej aj po rozbehu predaja novej X254 verzie, to ukáže pochopiteľne čas, no treba uznať, že špecifikácii nie je veľmi čo vytknúť. Adekvátna rezerva výkonu, príjemná spotreba s ľahkou nohou, no aj s ťažkou – najmä ak si spočítame kilogramy tohto auta. Pohotovostná hmotnosť presahuje 1900 kilogramov, s výbavou a posádkou tak nepochybne presiahne aj dvojtonovú úroveň. GLC sa v (nebadane) novej generácii väčšmi ponáša na luxusnejších a hlavne väčších kolegov. Už nie je tak ľahko odlíšiteľným vozidlom od väčšieho GLE, i keď treba uznať, že oproti GLE SUV je subtílnejšie a pri priamom porovnaní nezaváha azda nikto. Auto ale účelovo pôsobí väčšie. Má o 15 mm väčší rázvor, o 65 mm väčšiu celkovú dĺžku, primárne vďaka zadnému previsu a má úroveň kapoty o pár milimetrov vyššie tak, aby bolo suverénnejším SUV. Po facelifte sa v batožinovom priestore nachádza o 50 litrov viac objemu – ten sa teda po „znepohodlnení“ zadných sedadiel dostáva na úroveň 600 litrov (zadné sedadlá v polohe – preprava nákladu). Informačno-zábavný systém je MBUX a ten plynulo prechádza novými aktualizáciami. Auto má volant s viacerými dotykovými plochami, ktorý mi doteraz a ani odteraz nepríde ako inovácia správnym smerom, avšak čím dlhšie s ním pracujem, tým menej chýb robím a tým menej pozornosti si práca s ním žiada. Riešenie predtým s dvomi dotykovými plôškami, či nebodaj s kolieskom bolo lepšie.

Zdroj: Jozef Murárik

MBUX je fajn, teraz v novej verzii sa prepojenie so smartfónom vodiča ešte prehĺbilo. V mojom prípade preto, lebo som k autu dostal prístup cez Mercedes Me apku a mohol som aplikáciu takmer naplno využívať (niektoré prvky pri týždňovom teste nemá význam skúšať – napríklad prenos digitálneho kľúča na smartfón) a tiež preto, lebo hlbšia integrácia smartfónu patrí k novej verzii MBUX. Na prvý pohľad to odhalíte pri prvom prepojení mobilu a auta. Vozidlo sa chce novému vodičovi okamžite prispôsobiť, ponastavovať sedadlá, chce odhaliť preferované komfortné nastavenia a chce tiež, aby ste k používaniu informačno-zábavného systému priradili vlastný štvormiestny PIN kód. Keď ho potom pred každou jazdou zadávate, auto prevezme všetky vaše nastavenia a celkom personalizovane vám popraje pekný deň. Keď autu (tej pani) odpoviete, odpovie: nie je za čo. Niekedy si poviem, že by som aj hlasovú asistentku začal využívať, no potom si uvedomím, že jej úlohou je najmä spríjemňovať mi cestu a nastavovať drobnosti v aute, je nepravdepodobné, že by ma vedela informovať napríklad o prebiehajúcej regenerácii výfukových filtrov. Pritom práve táto informácia by sa hodila a hodila by sa aj budúcim majiteľom. Prečo?

Vždy si pri regenerácii filtra spomeniem na rádoby odborníkov, ktorí nemajú problém povedať, že dnes už nezáleží na tom koľko kilometrov počas dňa s naftovým motorom zájdete, veď aj tak sa všetko deje automaticky... Možno to platí ešte menej ako v minulosti. Veď na to, aby naftový motor dnes mohol existovať a v bežnej premávke nepodvádzal emisné parametre, musí sa naozaj snažiť. Napríklad niekoľkokrokovým čistením výfukových spalín prostredníctvom viacerých filtrov. Moderné autá o regenerácii filtrov nepovedia nič, lebo prečo by mali obťažovať vodiča? Môžu predsa začatú regeneráciu odložiť (jedinými výnimkami sú nový Land Cruiser a Hilux).

Zdroj: Jozef Murárik

Akurát, keď budú riadiace jednotky odkladať regeneráciu každú chvíľu, nakoniec príde problém. Aj počas mojich jázd po okreskách si mozog auta povedal, že je čas vhodný na regeneráciu a pre môj komfort mi o tom nedal vedieť. Regeneráciu však začal len zopár kilometrov pred cieľom cesty (súdiac podľa dĺžky danej jazdy) a regeneráciu nemohol dokončiť. Prejavilo sa to tým, že po relatívne krátkej a pohodovej jazde okreskami auto pred domom po vypnutí hučalo ako besné – chladenie šlo na plné obrátky. Od pravého kolesa bolo k tomu ešte cítiť mierny zápach. Obával som sa, či mi do motorového priestoru nevliezlo niečo živé, čo už nie je veľmi živé... Na druhý deň auto na prvú šupu odmietlo naštartovať a hlásilo nesúvisiace poruchy – napríklad, že je vpravo vpredu nabúrané a že zadná náprava má vypnutú funkciu riadenia, taktiež mi to odporučilo navštíviť servis. Ráno. Pred jazdou do školy, škôlky, s kalendárom plným termínov... Pri ďalšom pokuse sa náhle všetky hlášky zmazali, žiadne upozornenia neboli ani v apke, ani v MBUXe. Tak som vyrazil. O čo ide, mi trklo až v momente, keď som zastavil pred škôlkou o polhodinu neskôr a auto ma vyzvalo, aby som nevypínal motor. V tom okamihu som pozrel na priemernú spotrebu a tá bola aktuálne 12,5 litra na 100 km. V tom istom momente, po tej istej trase deň predtým tam svietilo 6,3 litra. Následne mi cestou auto ešte zahlásilo, že mám otvorenú kapotu – čo nebola pravda (tak ako nabúranie) a bolo. Spotreba začala plynulo klesať až doklesala k cca 7 litrom.

Pri regenerácii filtrov sa výfukové potrubie rozpáli. Nevadí to, pokiaľ auto ide, no keď náhle zastaví a motor zhasne, ani niekoľkominútové chladenie nezabráni tomu, aby sa okolité materiály neprehriali a nebolo ich cítiť. Následne z naakumulovaného tepla vypustili riadiace jednotky hlásenia a samotné auto si to zle preložilo. Rýchlo sa spamätalo, no mňa nechalo v obavách, či je všetko OK.

Zdroj: Jozef Murárik

Mohol som prejaviť viac duchaprítomnosti a mohlo mi trknúť rýchlejšie o čo ide, ale človek má po ránu plnú hlavu iných vecí, preto by bolo lepšie, keby auto o regenerácii, respektíve blížiacej sa potrebe regenerácie, či o jej spustení aspoň nejako informovalo. Príde mi absurdné, čo všetko moderné auto dokáže, aby sa panák za volantom cítil výnimočne, ale aby si samé pomohlo, ani náhodou.

Mercedes sa počas testu naozaj dôkladne staral o to, aby som si ako vodič pripadal výnimočne a aby mi i samotné auto pripadalo výnimočne a zároveň aby ma čo najviac odbremenil od starostí súvisiacich so šoférovaním a správou vozidla - čo je skvelé, len ako sme si ukázali vyššie, niekedy to môže byť na škodu.

Auto má množstvo možností ako vám spríjemniť deň, ako vo vás navodiť pocit výnimočnosti. Od tých základných fičúr ako ambientné osvetlenie, hviezda na chodníku pod nohami, či svetelná šou pri štarte pixelových svetiel, až po jazdné výkony, riadenie zadnej nápravy a pocit za volantom.

Priestoru je v GLC viac než dosť. Pamätám si, že ma stredový tunel v minulosti obmedzoval za volantom väčšmi ako je tomu teraz. Priestoru pre vodičove nohy je akosi viac ako pri prvej generácii a nič sa nezmenilo ani po facelifte. Vnútorný priestor je porovnateľný s rodinne orientovaným GLB, i keď je jasné, že lacnejšie SUV je orientované najmä na priestor, kým GLC je s tradičnou koncepciou skôr o prémiovosti a jazde. Za vysokých vodiča a spolujazdca sa ľahko umiestnia aj deti v autosedačkách s nohami vysoko, rovnako tak vyšší členovia posádky, ktorí už detské sedačky nepotrebujú. Platí, že v aute sa úplne bezproblémo a ešte aj relatívne pohodlne odvezie štvorica dospelých, no GLC zvládne aj päticu. I keď na pravidelný prevoz väčšieho počtu osôb je určený skôr spomínaný model GLB. V kufri je miesta naozaj veľa. Plug-in hybridy síce ponúknu o 150 litrov menej, aj v ich prípade je objem slušný, tu je úplne bezproblémový. Potešujúca je rýchlosť zdvíhania a zatvárania elektrických piatych dverí.

Zdroj: Jozef Murárik

Rovnako potešujúce je zlepšenie manévrovateľosti v nízkych rýchlostiach. Rozdiel v polomere otočenia na úrovni 1 metra sa nezdá veľa, no autu dáva možnosť aj na veľkých kolesách manévrovať ako o triedu menšiemu autu. Zaparkovať je výrazne ľahšie. I keď sa zadná náprava vie natočiť v smere, či proti smeru predných kolies na úrovni 4,5 stupňa, nie je to až tak veľa, aby ste nabrali pocit ako pri väčších autách – že je odbočenie až nepatričné – to sa mi stávalo napríklad pri EQS – že som priečne zaparkoval príliš príkro a ani nemohol vystúpiť – lebo od veľkého auta také zabočenie nečakáte. Tu manévrovateľnosť príjemne poteší a rýchlo si na ňu zvyknete. Pri parkovaní vodičovi pomáha celé priehrštie asistenčných systémov, no práve aktívne riadenie zadnej nápravy je najväčším benefitom. Zaparkovať s týmto pomerne veľkým SUV je tak v podstate malina.

Technologickú vyspelosť auto prezentuje mnohými ďalšími spôsobmi. Pneumatický podvozok automaticky riadi svetlú výšku a pri skutočne terénnej jazde zdvihne autu spodničku o 50 mm. Zo 189 na 239 mm - pri rýchlosti do 20 km/h. V režime ECO auto klesne o 10 mm a nad rýchlosťou 120 km/h o 20 mm. V teréne máte k dispozícii terénneho asistenta, ktorý má aj svoju vlastnú položku v menu infotainmentu, kde môžete sledovať náklony a podobne. 

Zdroj: Jozef Murárik

Svoje miestečko v displeji infotainmentu má aj rozšírená realita, ktorá na displeji infotainmentu dotvára realitu pomocnými ukazovateľmi. O to isté sa vie postarať head-up displej a pomôcť vedia aj pixelové svetlomety. 

Samozrejmosťou je azda najvyspelejší adaptívny tempomat v kombinácii s jazdou v pruhoch, aký môžete aktuálne nájsť na trhu. Konkurovať mu dokážu len Bavori a Tesla. 

A čo jazda samotná? Auto rozhodne nemalo malé obutie a je jasné, že na menej vyčančaných diskoch by spotreba vedela byť menšia. Keďže však Podkapotou tróni mimoriadne úsporný agregát, je to vlastne jedno. I komfort jazdy je veľmi dobrý a osobne ma najviac teší, že Mercedes popracoval na rýchlych krátkych nerovnostiach, ktoré mu práve na väčších diskoch robili problémy. Jazda je tak o poznanie vláčnejšia a človek si pneumatický podvozok vie viac vychutnať aj na našich cestách. 

Jazdná stabilita je v inej lige. Auto na volante komunikuje svoju hmotnosť, ale keď sa vodič odváži, podvozok ukáže svoju rafinovanosť a veľké auto drží smer s obdivuhodným odhodlaním. O výkone motora nemôžem napísať nič iné ako adekvátny. Mohlo by byť viac? Mohlo, ale dynamika je taká ako u neprémiových áut pri najsilnejších špecifikáciách. 

Glc zrýchľuje zo 60 na 100 km/h bez prípravy (so zahriatym motorom) za 5,9 sekundy. Z 80 na 120 km/h v priemere za 6.95. V oboch prípadoch výborné parametre, ktoré na okreskách robia z auta solídneho divocha. 

Zdroj: Jozef Murárik

Priemerná spotreba je potom dostupnou dynamikou ovplyvnená. V pomere kilometrov 50:40:10 - Diaľnica:okresky:mesto, bola v studenom zimnom počasí priemerka 7,2 l na 100 km. Na diaľnici to bolo 7,9 presne (BA - Považská a späť) v tempe cca 135-140 km/h. Na okreskách v kombinácii s plným mestom to bolo 6,3. Čisto okresková cesta vie spotrebu i v zime dostať pod 6 litrov - avšak s veľmi ľahkou nohou. Výhodou mild-hybridu je, že spotreba zohriateho motora v meste rastie veľmi pomaly a v závislosti od počtu kilometrov v meste si to ani nemusíte všimnúť. Spotreba celkom pochopiteľne rastie pri regenerácii filtrov... Ale rýchlo s vráti do normálu - keď sa auto stihne zregenerovať. 

Mercedes GLC je výnimočným autom na našich cestách. Techniku z Triedy S, či EQS prináša aj do nižšej cenovej a veľkostnej kategórie. Budúcemu majiteľovi je čo závidieť. Auto je mimoriadne vybavené, mimoriadne schopné a mimoriadne pokrokové. Viac než len auto je to však počítač na kolesách a ten občas môže prekvapiť zdanlivo nesúvisiacimi hláškami. Nakoniec sa auto samo opravilo, samo sa zregenerovalo, no myslím, že by mohlo povedať, keď tú regeneráciu potrebuje, hádam by sa aj medzi zákazníkmi Mercedesu našiel niekto koho by to zaujímalo. 

S vozidlom sme počas testu odjazdili takmer 1000 kilometrov a boli to kilometre ako v bavlnke. Človek má z vlastníctva takéhoto hi-tech Mercedesu pocit ako z vlastnenia zariadenia od značky Apple, či z auta značky Tesla. Výnimočnosť je vysoká a taká je aj cena. S tým sa robiť nič nedá. 8,5 z 10 bodov. 

Zdroj: Jozef Murárik

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLC SUV 220d 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1993
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  145/3600-3900
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1800-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 219
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,2-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4716/1890/1640
Rázvor náprav (mm): 2888
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2000
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík (základ) 235/60 R18
Základná cenníková cena modelu: 57 960 €
Základná cena verzie: 60 420 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku